Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 April 2012, 12:25   #11
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Is de openheid van de ander niet iets wat je vooral in gesprekken zal ontdekken? Je eigen gevoel is volgens mij veel meer de toets dan de woorden van de ander over diens openheid.
Tijdens een gesprek ontdek ik zeker als er een opening is, zoveel bij mezelf als ook bij de ander.
Als mensen al bij voorbaat zeggen (denken) dat ze de ego achter zich gelaten hebben, maar ik merk egocentrisch gedrag op, ervaar ik dan geen openheid voor mijn benadering.
Wil ik dan de mensen er mee confronteren? Waarom? Wat doe ik zelf met mijn behoefte om ze erop te attenderen, op dat wat in mijn ogen onbewustheid is?
Om mensen niet (steeds) aan te vallen met mijn mening, probeer ik te selecteren wie wel belangstelling heeft om een kijken te nemen door midden van elkaar wederzijds te spiegelen.
Als de bereidheid is om wederzijds elkaar te spiegelen, weet ik dan ook dat mijn mening niet meer ongewenst en opgedrongen is, maar een wederzijdse manier van het contact aan gaan is. Dat zegt niet dat het vervolgens harmonieus en zonder spanning zal gaan verlopen.
Ik doe dat voor mezelf. Ik ben aan het stoeien met mijn mening geven of de mening van de ander ontvangen, en met de nuance die soms erin kan schuilen: het opdringen van een mening/kijk op/geloof.

Het is alsof iemand zegt: ''ik heb blauwe ogen!'' en ik zie twee mooie bruine ogen naar me kijken.
Wat kan ik daar aan doen? Ik kan 1 keer zeggen: Oh, ik zie 2 bruine ogen, heb je gekleurde lenzen in?
Als de persoon blijft zeggen dat de ogen waar ik naar kijk (wetend dat ze geen gekleurde lenzen in heeft), blauw zijn, terwijl ik bruin zie.. wat kan ik daar aan doen?
Niets aan te doen!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Jij hebt zo je mensen waar jij je goed genoeg bij voelt om het proces mee aan te gaan.
Dat ben ik keer op keer aan het toetsen, en daarom ook dit draadje.
Blijf ik er om struikelen, om mensen die in mijn beleving onbewustheid vertonen maar die dat bij zichzelf ontkennen, of ga ik gelijkwaardige contacten aan, met mensen die bewust hun onbewustheid noemen?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Voor mijn gevoel heb ik de openheid en toch hoeven we elkaar in gesprekken niet altijd te kunnen vinden.
Ik ben me er van bewust dat ik regelmatig gebieden in mezelf heb waarin geen openheid is, of niet voldoende.
Door dit soort gesprekken aan te gaan, merk ik dat er meer en meer opening ontstaat.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 12:41   #12
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

@ Mihaela
Als ik je goed begrijp wil je bezig met bewustwording en dat bij voorkeur met mensen die dat ook willen in gelijkwaardigheid. Maar wat heb je voor ogen? Is er een maximale bewustwording bereikbaar? Is het een proces wat eindig is? Ben je dan een vrijer, opener, beter mens dan voorheen?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 13:17   #13
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Als ik je goed begrijp wil je bezig met bewustwording en dat bij voorkeur met mensen die dat ook willen in gelijkwaardigheid.
Bewust zijn van mijn onbewustheid, en dat niet ontkennen is voor mij van belang.
Als iemand volgens mij nog onbewust gedrag vertoont, maar zichzelf profileert (neer wilt zetten) als totaal verlicht, of gerealiseerd, of ego vrij, neem ik daar gewoon afstand van.
Het brengt me niets om keer op keer tegen in te gaan, of de ander bewust te willen maken van zijn onbewustheid.
Het is voor mij verloren energie. Ik laat het los.

Als mensen alsnog mij belangstellend en gelijkwaardig op zoeken, op zelfkennis gebied, sta ik daar voor open. Wat is voor mij gelijkwaardig? Als men oprecht zijn onbewustheid onder ogen wilt zien.
Ik zou in het vervolg mijn mening geven alleen als het gewenst voelt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Maar wat heb je voor ogen? Is er een maximale bewustwording bereikbaar? Is het een proces wat eindig is? Ben je dan een vrijer, opener, beter mens dan voorheen?
Wat eruit zou komen weet ik niet Rob. Het voelt al voor mij vrijmakend en ruimte gevend.
ik probeer naar mijn felheid (gewelddadigheid) te kijken die in de drang van mijn mening geven schuilt.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 13:28   #14
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Overigens, waarom zou jouw bereidheid om naar jouw deel in je spiegel te kijken afhangen van de openheid van de ander? Als de ander zegt, nee hoor, dat is alleen maar van jou, kun je toch nog steeds kijken naar je eigen deel en de ander aan zichzelf overlaten? Zonder daar dus in te investeren, want ik ben het met je eens dat dat verloren energie is.
ik heb soms iets zwart/wit of resoluut in mijn handelen/voelen. Alles of niets.
De laatste tijd, merk ik een nuance verschil in mijn beleving. Ik noem dat ''afstand nemen, open hart houden''.
Zonder me voor de ander af te sluiten, alsnog mijn hart open houden, klein beetje afstand nemen.
Ook mooi wat jij hier noemt:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
kun je toch nog steeds kijken naar je eigen deel
ja. er mee eens..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 13:49   #15
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Als iemand volgens mij nog onbewust gedrag vertoont, maar zichzelf profileert (neer wilt zetten) als totaal verlicht, of gerealiseerd, of ego vrij, neem ik daar gewoon afstand van.
Volgens mij hebben we het er al eerder over gehad. Ik ben benieuwd wat jij ziet; ik zie niemand hier die zich als totaal verlicht, gerealiseerd of ego-vrij presenteert. En: het heeft m.i. geen zin om in algemene termen te spreken; benoem het als het zich voordoet, zou ik zeggen.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 14:11   #16
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Volgens mij hebben we het er al eerder over gehad. Ik ben benieuwd wat jij ziet; ik zie niemand hier die zich als totaal verlicht, gerealiseerd of ego-vrij presenteert. En: het heeft m.i. geen zin om in algemene termen te spreken; benoem het als het zich voordoet, zou ik zeggen.
Het lijkt alsof je alles op een ander spoor brengt. Ik had het daar ook over, maar niet als heb belangrijks.
Wat mij voornamelijk aan gaat met dit draadje openen is het eigenlijk :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Het problematiek van de ander valt me duidelijk op, en meen ik helder en scherp waar te kunnen nemen wat bij de ander in de weg staat om vrij te zijn. Een ander ziet dat ook bij mij in een oog opslag.
Is het wederzijdse bereidheid om elkaars spiegel te zijn, en kunnen wij iets voor elkaar betekenen, is het mee genomen.
Mihaela
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 14:14   #17
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Dat is ook een mooie opening, echter, moet er niet eerst een aanleiding zijn voor de spiegel en voor dat gesprek? Gaat het uiteindelijk niet om het gesprek zelf en niet over het spreken over zo'n gesprek? Dat laatste is voor mijn gevoel wat het nu is.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 14:18   #18
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Volgens mij hebben we het er al eerder over gehad. Ik ben benieuwd wat jij ziet; ik zie niemand hier die zich als totaal verlicht, gerealiseerd of ego-vrij presenteert. En: het heeft m.i. geen zin om in algemene termen te spreken; benoem het als het zich voordoet, zou ik zeggen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
benoem het als het zich voordoet, zou ik zeggen.
Dat wilde ik o.a. ook benadrukken. Als men met zijn houding duidelijk laat merken dat het bezoek aan zo een forum niet voor zelfkennis is, wil ik juist daar geen energie meer in steken. Het voelt voor mij als gewelddadigheid, als ik mijn mening geef, hoeveel het voor mij als niet gewenst voelt.
Daarom met dit draadje toetsen wie wel belangstelling in gesprekken met mij heeft, op gelijkwaardige basis.
Waarom mijn energie verspelen, aan mijn mening geven als daar niemand op wacht, of als men zichzelf egovrij beschouwt, of verlicht of gerealiseerd?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 14:27   #19
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Dat is ook een mooie opening, echter, moet er niet eerst een aanleiding zijn voor de spiegel en voor dat gesprek? Gaat het uiteindelijk niet om het gesprek zelf en niet over het spreken over zo'n gesprek? Dat laatste is voor mijn gevoel wat het nu is.
ik ging er vanuit toen ik hier kwam, een zelfkennisforum, dat iedereen daar voor open stond, voor elkaar gelijkwaardig spiegelen. In tijd merkte ik op dat de meerderheid alleen maar wilt spiegelen, maar niet gespiegeld wilt worden.
Door zo een draadje te openen, wil ik voor mezelf weer toetsten wie wel voor open staat, en wie niet.
Het is ook een gesprek over een gesprek, maar ik zie het ook als een opening voor mogelijkheden. Zie het als een uitnodiging.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 14:35   #20
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Ik word een beetje triest van dit draadje. Het staat bol van voorwaarden en vooroordelen. Schrijf wat je meent te zien bij de ander(en) en als die daar wat mee kan is het mooi, zo niet, ook goed. En als een ander jou iets teruggeeft, kijk voor jezelf of je er iets mee kunt of niet. Wat valt er meer over te zeggen?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Jiddu Krishnamurti over zelfkennis Nathan Jiddu Krishnamurti 9 10 October 2023 08:12
Wat is zelfkennis? Naadje Waar gaat het hier verder ook nog over? 1 20 January 2012 11:55


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.