Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 April 2013, 22:17   #11
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Het was dus geen vraag en geen antwoord, maar gewoon een mededeling: iets wat ik over mezelf heb ontdekt.
Zelfkennis?
Oke.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 April 2013, 22:27   #12
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht

..... sorry, ik ben blond..... Ik zal wel niet doorgaan voor de kleurentelevisie... vrees ik :)
Misschien zit de broodrooster er nog voor je in.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 April 2013, 22:30   #13
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Misschien zit de broodrooster er nog voor je in.
Ben ik al heel blij mee!
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 29 April 2013, 22:55   #14
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

O..dit is een quiz?!?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 29 April 2013, 23:01   #15
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
O..dit is een quiz?!?
Weet ik niet, maar ik krijg af en toe de indruk. Wie weet kun jij nog wel door voor de kleurentelevisie :)
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 30 April 2013, 10:16   #16
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Advaita , Non-dualiteit en consorten....en het scherp stellen van het intellect op dat soort beschouwingen , is feitelijk niks anders dan een manier' voor...Keeping up appearances. (Hoog houden van de schijn.) Een zoekend intellect komt vroeg of laat uit op deze beschouwingen , maar waar komt het dan op uit ?..... eigenlijk gewoon op vaak paradoxale grenspunten van haar eigen vermogen tot perspectief vorming'. Advaita en Non-dualiteit zijn De manier voor het altijd vertekende intellect om zichzelf in de picture te houden. Het intellect (De gedachten) maakt het geen moer uit als het zichzelf onderuit haalt , beschimpt , relativeert , kleineert , weg zet , e.n.z.....als het maar mag verklaren , duiden , verwijzen , vragen en antwoorden , dan is alles goed. Het summum van het intellect is de wachter op de drempel tussen het verklaarde bestaan' en...het onverklaarbare Zijn' !. Het onverklaarbare Zijn' , is een 'Herkenning'....waar de verklaring nooit bij kan , ...dan verdwijnt de drempel !, en daarmee het summum van het intellect. Dan kan het gereedschap (Advaita , Non-dualiteit e.n.z) in de uitverkoop ..omdat er niks meer getimmert hoeft te worden.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 30 April 2013, 11:15   #17
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Advaita , Non-dualiteit en consorten....en het scherp stellen van het intellect op dat soort beschouwingen , is feitelijk niks anders dan een manier' voor...Keeping up appearances. (Hoog houden van de schijn.) Een zoekend intellect komt vroeg of laat uit op deze beschouwingen , maar waar komt het dan op uit ?..... eigenlijk gewoon op vaak paradoxale grenspunten van haar eigen vermogen tot perspectief vorming'. Advaita en Non-dualiteit zijn De manier voor het altijd vertekende intellect om zichzelf in de picture te houden. Het intellect (De gedachten) maakt het geen moer uit als het zichzelf onderuit haalt , beschimpt , relativeert , kleineert , weg zet , e.n.z.....als het maar mag verklaren , duiden , verwijzen , vragen en antwoorden , dan is alles goed. Het summum van het intellect is de wachter op de drempel tussen het verklaarde bestaan' en...het onverklaarbare Zijn' !. Het onverklaarbare Zijn' , is een 'Herkenning'....waar de verklaring nooit bij kan , ...dan verdwijnt de drempel !, en daarmee het summum van het intellect. Dan kan het gereedschap (Advaita , Non-dualiteit e.n.z) in de uitverkoop ..omdat er niks meer getimmert hoeft te worden.
Advaita is per definitie het directe zien en waar dat niet plaatsgrijpt (hoe onvoorstelbaar ook voor je) is er een methode van de kortste weg.

Je hebt je een verkeerd beeld gevormd over Advaita, dat je hier op een hoop gooit met nondualiteit. Je bent vast misleid door de alom aan de weg timmerende schrijvers die er een eigen opvatting van de klassieke advaita op nahouden. Waar je hier ongenuanceerd verklaard waar het mis is met advaita betreft dat nieuwe opvattingen waar wordt ingespeeld op de wens tot zelfverbetering. Iets waar de oorspronkelijke Advaita zich niet mee bezig houdt.

Voor het gaan van de weg van de oorspronkelijke weg van Advaita krijg je ten ene male geen handjes op elkaar, vandaar dat het vaak gepopulariseerd wordt met leuke hebbedingetjes waaruit de neo- en pseudoadvaita is ontstaan.

Dat het leuteren, scherpen van het intellect zoals je dat noemt, wordt toegestaan is omdat er geen belangstelling is voor keihard ZELFonderzoek. Dat met dat redeneren het intellect gescherpt wordt is een vervelende bijkomstigheid, want uiteindelijk moet je, want het is evengoed ballast, dan toch weer door je hersenen zakken, zoals Jan Foudraine opmerkte.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 April 2013, 11:17   #18
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Zo leest dit intellect hier dat niet.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 30 April 2013, 11:27   #19
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Zo leest dit intellect hier dat niet.
Zo multi-interpretabel zijn die geschriften van Sagnaar nou eenmaal. Voor elk wat wils.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 April 2013, 11:49   #20
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Zo multi-interpretabel zijn die geschriften van Sagnaar nou eenmaal. Voor elk wat wils.
Dat is iedere tekst.
Ieder geschreven woord.
Ieder gesproken woord.
Alles.
Soms denk je (te voelen) exact wat de ander bedoeld.. zeker weten doe je het nooit.
Danique is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 43 27 July 2011 23:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.