Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 February 2021, 22:40   #11
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Wat je hierover zegt Nowee zou zomaar allemaal kunnen.
Neemt niet weg dat ik er anders naar kijk.
De wezenskern of goddelijke wezenskern ligt in een ieder besloten., bedekt met vele lagen zoals ook in het logion te lezen is en wat ik herken als waar.
In contact komen met de wezenskern van de ander is een diepe en blije ontmoeting..
Het kent geen twijffel. Er blijft dan ook niets over om te onderzoeken. Het is.
Twee mensen die spiritueel gericht zijn en samen optrekken kan soms wat later in het contactaan het licht komen dat er sprake is dat een een verschillende gerichtheden.
De een kan bv in een spirituele schijnwerkelijkheid leven en denken dat hij/ in waarachtige werkelijkheid leeft. De ander daarentegen het tegenovergestelde.
Dan is het onmogelijk elkaar echt nabij te kunnen komen. De wezenskern wordt niet herkent.
Mooi verwoord Anna.....

Een kanttekening: .. het gaat altijd om niet-twee mensen, het begrip spiritualiteit kan verdelen als het niet meer over de kern van Zijn gaat....

De wezenskern is niet-twee.....

Wijziging aangebracht door Sam op 3 February 2021 om 22:56.
Reden: Verheldering
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2021, 22:48   #12
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Wat je hierover zegt Nowee zou zomaar allemaal kunnen.
Neemt niet weg dat ik er anders naar kijk.
De wezenskern of goddelijke wezenskern ligt in een ieder besloten, bedekt met vele lagen zoals ook in het logion te lezen is en wat ik herken als waar.
In contact komen met de wezenskern van de ander is een diepe en blije ontmoeting..
Het kent geen twijfel. Er blijft dan ook niets over om te onderzoeken. Het is.
Twee mensen die spiritueel gericht zijn en samen optrekken kan soms wat later in het contact aan het licht komen dat er sprake is dat een een verschillende gerichtheden.
De een kan bv in een spirituele schijnwerkelijkheid leven en denken dat hij/ in waarachtige werkelijkheid leeft. De ander daarentegen het tegenovergestelde.
Dan is het onmogelijk elkaar echt nabij te kunnen komen. De wezenskern wordt niet herkent.
Om elkaar te ontmoeten is er zelfinzicht nodig. Iemand moet van zichzelf weten wat de eigen formules zijn om orde en veiligheid, om zekerheid in het leven te vinden.
Wij leven niet in schijnwerkelijkheden maar denken onze beste formules om werkelijk te bestaan. Deze formules maken wij aan elkaar kenbaar.
Waar wij overeenstemmen is er een contact. En al staan wij tegenover elkaar dan nog zijn er duizend formules om voor elkaar echt te zijn en elkaar te respecteren en met elkaar in contact te blijven.

Als ik er zo over nadenk vind ik wezenskern een niet zo goed gekozen begrip. Zoals jij het zegt met 'Het is' lijkt die kern iets onveranderlijks te zijn, iets dat uniek is en enig in zijn soort.
Echter is de kenbaarheid van het wezenlijke niet zoals wij de essentie van ons wezen benaderen, een ontmoeting met het veranderlijke.
Er is niet één natuurlijke orde maar een veelheid van ordening. Alles wat wij kennen is ingericht en opgedeeld in ordeningen. Uit die veelheid hanteren wij verschillende codes en formules van menselijke waardigheid. De essentie, de kern van het ordenen drukt voor mij niets goddelijks uit maar wijst op de veranderlijkheid hoe dingen zijn en hoe dingen zouden moeten zijn.

Vandaar dat jij en iedereen er anders tegen aankijkt. Zo gaat het, zo alleen is er kans op een echte ontmoeting met de werkelijkheid en met elkaar.
N.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2021, 22:52   #13
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Mooi verwoord Anna.....

Een kanttekening... het gaat om niet-twee mensen....

De wezenskern is niet-twee.....
Precies het gaat om de twee een maken en idd dat gaat niet over twee mensen.

Van daaruit als twee mensen elkaar daarin ont-moeten is is dat vol vreugde.
Anna is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2021, 22:57   #14
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Precies het gaat om de twee een maken en idd dat gaat niet over twee mensen.

Van daaruit als twee mensen elkaar daarin ont-moeten is is dat vol vreugde.
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2021, 22:58   #15
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Om elkaar te ontmoeten is er zelfinzicht nodig. Iemand moet van zichzelf weten wat de eigen formules zijn om orde en veiligheid, om zekerheid in het leven te vinden.
Wij leven niet in schijnwerkelijkheden maar denken onze beste formules om werkelijk te bestaan. Deze formules maken wij aan elkaar kenbaar.
Waar wij overeenstemmen is er een contact. En al staan wij tegenover elkaar dan nog zijn er duizend formules om voor elkaar echt te zijn en elkaar te respecteren en met elkaar in contact te blijven.

Als ik er zo over nadenk vind ik wezenskern een niet zo goed gekozen begrip. Zoals jij het zegt met 'Het is' lijkt die kern iets onveranderlijks te zijn, iets dat uniek is en enig in zijn soort.
Echter is de kenbaarheid van het wezenlijke niet zoals wij de essentie van ons wezen benaderen, een ontmoeting met het veranderlijke.
Er is niet één natuurlijke orde maar een veelheid van ordening. Alles wat wij kennen is ingericht en opgedeeld in ordeningen. Uit die veelheid hanteren wij verschillende codes en formules van menselijke waardigheid. De essentie, de kern van het ordenen drukt voor mij niets goddelijks uit maar wijst op de veranderlijkheid hoe dingen zijn en hoe dingen zouden moeten zijn.

Vandaar dat jij en iedereen er anders tegen aankijkt. Zo gaat het, zo alleen is er kans op een echte ontmoeting met de werkelijkheid en met elkaar.
N.
Nowee met respect gelezen vanuit jou bekeken. Dank!
Anna is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2021, 23:00   #16
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Om elkaar te ontmoeten is er zelfinzicht nodig. Iemand moet van zichzelf weten wat de eigen formules zijn om orde en veiligheid, om zekerheid in het leven te vinden.
Wij leven niet in schijnwerkelijkheden maar denken onze beste formules om werkelijk te bestaan. Deze formules maken wij aan elkaar kenbaar.
Waar wij overeenstemmen is er een contact. En al staan wij tegenover elkaar dan nog zijn er duizend formules om voor elkaar echt te zijn en elkaar te respecteren en met elkaar in contact te blijven.

Als ik er zo over nadenk vind ik wezenskern een niet zo goed gekozen begrip. Zoals jij het zegt met 'Het is' lijkt die kern iets onveranderlijks te zijn, iets dat uniek is en enig in zijn soort.
Echter is de kenbaarheid van het wezenlijke niet zoals wij de essentie van ons wezen benaderen, een ontmoeting met het veranderlijke.
Er is niet één natuurlijke orde maar een veelheid van ordening. Alles wat wij kennen is ingericht en opgedeeld in ordeningen. Uit die veelheid hanteren wij verschillende codes en formules van menselijke waardigheid. De essentie, de kern van het ordenen drukt voor mij niets goddelijks uit maar wijst op de veranderlijkheid hoe dingen zijn en hoe dingen zouden moeten zijn.

Vandaar dat jij en iedereen er anders tegen aankijkt. Zo gaat het, zo alleen is er kans op een echte ontmoeting met de werkelijkheid en met elkaar.
N.
De wijze van kijken komt veelal uit de dualiteit. Geeft niet, dat is wat IS....
In wezen zijn we gelijk, als mens ontmoeten we elkaar in verscheidenheid...
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2021, 23:31   #17
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Precies het gaat om de twee een maken en idd dat gaat niet over twee mensen.
Toch rusten er twee mensen op het bankje, de een zal sterven, de ander zal leven.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2021, 23:39   #18
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Toch rusten er twee mensen op het bankje, de een zal sterven, de ander zal leven.
De ene is ego, de andere is niet-twee...
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2021, 23:41   #19
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Toch rusten er twee mensen op het bankje, de een zal sterven, de ander zal leven.
Zou kunnen. Ik wacht het wel af. JaKnIk
Anna is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2021, 23:43   #20
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Zou kunnen. Ik wacht het wel af. JaKnIk
Nou ja, we kunnen natuurlijk niet gaan cherry picken uit het Thomas evangelie.
Ik ben een ongeduldig type, ik onderzoek.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Het Thomas Evangelie diane Overige religie 598 25 September 2013 20:36
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf Heerda Overige religie 31 8 March 2012 21:51
Mijn visie op het Evangelie Nathan Overige religie 148 6 September 2011 11:27
Evangelie naar Maria Magdalena Rennie Overige religie 43 2 September 2011 17:49


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.