Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Inzichten
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Inzichten Elk inzicht is een smoesje.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 May 2015, 23:30   #11
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Met normale kennis kan dat inderdaad, met zelfkennis niet. Omdat bij zelfkennis er sprake is van een onwetendheid die je zelf dient op te heffen.
Ja, het is eerder allerlei aangeleerde kennis (conditioneringen/overtuigingen) loslaten/ontmantelen. Dan komen we bij de bron.
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 3 May 2015, 23:45   #12
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Ja, het is eerder allerlei aangeleerde kennis (conditioneringen/overtuigingen) loslaten/ontmantelen. Dan komen we bij de bron.
Anders gezegd: normaliter is kennis weten. Zelfkennis is ont-weten, niet-weten.
De bron is voor iedereen toegankelijk. Zij bevindt zich in ieder mens.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 3 May 2015, 23:52   #13
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Anders gezegd: normaliter is kennis weten. Zelfkennis is ont-weten, niet-weten.
De bron is voor iedereen toegankelijk. Zij bevindt zich in ieder mens.
Ja!

Ik ga een poosje slapen. Een razende week vol hectiek achter de rug. Met een lach en een traan....
Truste Theo
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 3 May 2015, 23:53   #14
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Slaap lekker, InX. Met hectiek-loze dromen.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 4 May 2015, 04:41   #15
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
De bron is voor iedereen toegankelijk. Zij bevindt zich in ieder mens.
Wel de voorwaarde voor toegang er bij vermelden hé (vreemd dat ik je daar attent op moet maken), anders gaan nietsvermoedende lezers gefrustreerd zijn.
De voorwaarde is het aanvangen van gedegen zelfonderzoek en hopelijk ook afronden ervan uiteindelijk.

Voor wie denkt dat dit zelfonderzoek makkelijk is, de teller van Laurens voor kandidaats serieuze zelfonderzoekers staat nog steeds op '0'.
Bezint eer ge begint dus!
__________________
Words of Wizdumb
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 4 May 2015, 10:10   #16
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Wel de voorwaarde voor toegang er bij vermelden hé (vreemd dat ik je daar attent op moet maken), anders gaan nietsvermoedende lezers gefrustreerd zijn.
De voorwaarde is het aanvangen van gedegen zelfonderzoek en hopelijk ook afronden ervan uiteindelijk.

Voor wie denkt dat dit zelfonderzoek makkelijk is, de teller van Laurens voor kandidaats serieuze zelfonderzoekers staat nog steeds op '0'.
Bezint eer ge begint dus!
Nietsvermoedende lezers dienen ook gefrustreerd te zijn. De onderzoekende mens is een lui wezen die al snel genoegen neemt met half werk. Er dient dus een innerlijke motivatie te komen.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 4 May 2015, 13:30   #17
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
...De onderzoekende mens is een lui wezen die al snel genoegen neemt met half werk...
Wat ik zie is spraakverwarring.

Uit aciw:
?Het is niet jouw taak op zoek te gaan naar liefde, maar enkel in jezelf alle hindernissen te zoeken die jij ertegen opgeworpen hebt, en die te vinden. Het is niet nodig te zoeken naar wat waar is, maar wel naar wat onwaar is? (T16.IV.6:1,2).

Zelfonderzoek zou begrepen moeten worden als het verwijderen en het stoppen van "een eigen antwoord en invulling geven" (de hindernis uit bovenstaande citaat) op de vraag : "Wie ben ik"?

Het is niet zozeer luiheid, maar "angst" om in een leeg gat te vallen van betekenisloosheid en leegte die mij doet stoppen en tevreden( hoewel zonder vrede en in pijn van een gemis die ik niet kan benoemen) doet zijn met dat wat ik denk te zijn.

In een overgave aan stilte (je eigen zwijgen)kan een antwoordt komen die ik alleen nooit kan vinden, bereiken of zelfs maar herkennen. Het is de relatie van en in Liefde met al wat er is die alles een betekenis geeft die volkomen vervult en waar ik in mijn diepste kern zo diep naar verlang.
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 4 May 2015, 14:57   #18
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Wat ik zie is spraakverwarring.

Uit aciw:
?Het is niet jouw taak op zoek te gaan naar liefde, maar enkel in jezelf alle hindernissen te zoeken die jij ertegen opgeworpen hebt, en die te vinden. Het is niet nodig te zoeken naar wat waar is, maar wel naar wat onwaar is? (T16.IV.6:1,2).

Zelfonderzoek zou begrepen moeten worden als het verwijderen en het stoppen van "een eigen antwoord en invulling geven" (de hindernis uit bovenstaande citaat) op de vraag : "Wie ben ik"?

Het is niet zozeer luiheid, maar "angst" om in een leeg gat te vallen van betekenisloosheid en leegte die mij doet stoppen en tevreden( hoewel zonder vrede en in pijn van een gemis die ik niet kan benoemen) doet zijn met dat wat ik denk te zijn.

In een overgave aan stilte (je eigen zwijgen)kan een antwoordt komen die ik alleen nooit kan vinden, bereiken of zelfs maar herkennen. Het is de relatie van en in Liefde met al wat er is die alles een betekenis geeft die volkomen vervult en waar ik in mijn diepste kern zo diep naar verlang.

Zolang er nog geen klaarheid is zal er altijd spraakverwarring blijven.
Uiteindelijke klaarheid wordt geboden in het 'niet-zijn'.
Dat is de stap op de plaats waar 'men' een ravijn vermoedt.
Het pad ontvouwt zich echter onder je voeten.
Dus ja, de angst dient te verdwijnen en vertrouwen/overgave komt er voor terug.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 4 May 2015, 16:35   #19
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Zolang er nog geen klaarheid is zal er altijd spraakverwarring blijven.
Uiteindelijke klaarheid wordt geboden in het 'niet-zijn'.
Dat is de stap op de plaats waar 'men' een ravijn vermoedt.
Het pad ontvouwt zich echter onder je voeten.
Dus ja, de angst dient te verdwijnen en vertrouwen/overgave komt er voor terug.
Ik zou je laatste zin eerder zo stellen:
"Angst zal verdwijnen als er vertrouwd wordt."

Maar luiheid is het niet. Het ego gebruikt graag deze stok om de angstige op te jagen tot doen i.p.v te vertrouwen dat alles gegeven zal worden als vertrouwen gedurfd is.

En ook vertrouwen is een heel proces die het leven uiteindelijk als enigste keus overlaat. Dus ook in die zin wordt het gegeven.

Als je het anders ziet wat mij betreft ook goed. Jouw waarheid en mijn waarheid zullen zich eens onvermijdelijk verbinden in de herkenning dat we dezelfde Bron hebben en dus ook dezelfde waarheid zijn.
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 4 May 2015, 17:12   #20
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Ik zou je laatste zin eerder zo stellen:
"Angst zal verdwijnen als er vertrouwd wordt."

Maar luiheid is het niet. Het ego gebruikt graag deze stok om de angstige op te jagen tot doen i.p.v te vertrouwen dat alles gegeven zal worden als vertrouwen gedurfd is.

En ook vertrouwen is een heel proces die het leven uiteindelijk als enigste keus overlaat. Dus ook in die zin wordt het gegeven.

Als je het anders ziet wat mij betreft ook goed. Jouw waarheid en mijn waarheid zullen zich eens onvermijdelijk verbinden in de herkenning dat we dezelfde Bron hebben en dus ook dezelfde waarheid zijn.
Met luiheid bedoel ik dat het ego graag een aangename status quo handhaaft.
Zelfs aan zijn eigen pijn hecht het ego, het indentificeert zich er mee.

En uiteindelijk komen we allemaal in dezelfde waarheid terecht die idd maar 1 Bron heeft. Hoe lang een mens ook dwaalt in de illusies...
Theo is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.