Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Inzichten
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Inzichten Elk inzicht is een smoesje.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 September 2016, 17:14   #11
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Indien nietigheid van leven en bestaan opgenomen worden als zelfkennis, is zingeving een veroordeling tot nihilisme, tot ontkenning en ongeloof in een kracht als verbeelding.
Indien liefde het leven en bestaan ondersteunen, is zingeving geloven in de echtheid van verbeelding en is het een bevestiging ervan als kracht om te bestaan over de dood heen.
Ik is de aanhoudende keuze tussen ontkenning en bevestiging van zingeving. Ik is een ongelovige die zin geeft aan geloof met de kracht van verbeelding.

Doorzien van ego (wat is ik) heeft te maken met doorzien van de aanhoudende keuze waarop zingeving berust.
Wat als zelf is, onderhoudt niet de keuze om zin te geven maar is zingeving als zelf, is als van zelf.
Looro, ik onderhoud niets, ik observeer...

Wat zou ik een dwaze onderzoeker zijn indien ik op voorhand of erna, voorwaarden stelde waaraan wat ik observeer zou moeten voldoen...

Ik beslist niet dat het leven zinvol moet zijn; ik observeer alleen maar dat alles, op zijn eigen niveau gezien, zinvol is.

Jij kunt zeggen dat het mijn 'ego' is die niet anders kan dan zo redeneren; jij kunt zeggen dat ik mij onmogelijk kan vrij maken van mijn 'ego', dat ik mijn 'ego' niet doorzien heb, want alles wat jij ziet en leest van mijner hand getuigt, volgens jou, van mijn 'ego'.

Jij komt hier vertellen dat ik hele bladzijden vol heb geschreven met 'ego'-praat en dat ik niets nieuws heb bijgebracht, niet nieuws heb geleerd...
Ik kan niet voor anderen spreken, maar wat mijzelf betreft, weet ik dat ik een enorme weg heb afgelegd...
Oh ja, maar wegen bestaan niet, dat zijn egoverzuchtingen...

Looro; het enige dat ik kan zeggen is dat jij nog altijd aan een enorm 'ego'-syndroom lijdt en dat je zelfs zo ver gaat om te zeggen dat de mensen, de menselijke verbeelding of wat weet ik meer, niet in staat is om buiten het 'ego' te denken en te handelen...
Het spijt mij, Looro, mijn 'ego' is doorzien en ik kan in alle vrijheid, zonder misleid te worden door mijn 'ego', verder zien...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 September 2016, 08:16   #12
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

ok?, er weer eens een nachtje over geslapen en nu misschien objectiever kunnen spreken...

Het ego bouwt geloofsystemen en andere op...
Mijn zoektocht naar waarheid blijkt nu juist te zijn zulke geloofssystemen af te bouwen...
Elke keer als ik weer eens een geloofsitem ontrafelt heb en elke keer als ik heb ingezien dat het vooral daar niet om draait, geef dat een enorm gevoel van bevrijding van vrijheid...
Dus hoe minder dat ik 'geloof', hoe lichter dat ik ben... en hoe echter dat ik mijzelf voel...
Dus alles wat ik geloofde wordt tot niets herleid en we kunnen dan ook zeggen dat uiteindelijk de voorstelling van iets = niets zal overblijven...

Maar daar is het punt; hoe meer dat ik heb afgebroken en hoe meer dat ik iets tot niets herleid; hoe concreter ik het gevoel heb dat iets, groter dan mijzelf, groter dan het 'ego', groter dan de dagelijkse realiteit... wel degelijk bestaat en dat ik daar, door de afbouw van alle ego-waan opgebouwd vanaf mijn ontstaan, wel meer en meer deel aan heb...

Dus als jullie hier komen zeggen dat dat iets, wat voor mij meer bestaanswaarde heeft dan de realiteit rondom mij, dan de lucht die ik inadem, als jullie dan komen zeggen dat ik dat moet overboord gooien als ego-bedrog en/of ego-waan dan komt die innerlijke zekerheid, die nu nog voortdurend en dagelijks onderzocht wordt of er misschien nog waan aan kleeft, inderdaad in opstand.

En nu, Looro, kun jij voor de zoveelste keer komen zeggen dat dat ook alleen maar mijzelf bedotten is... Het spijt mij, maar dan kan ik alleen maar antwoorden dat je niet weet waar je over praat en dat, in de kern, jij nog altijd gevangen zit in je ego en dat je nog geen stap verder hebt gezet...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 September 2016, 11:13   #13
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
? Jij kunt zeggen dat het mijn 'ego' is die niet anders kan dan zo redeneren; jij kunt zeggen dat ik mij onmogelijk kan vrij maken van mijn 'ego', dat ik mijn 'ego' niet doorzien heb, want alles wat jij ziet en leest van mijner hand getuigt, volgens jou, van mijn 'ego'.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
? Maar daar is het punt; hoe meer dat ik heb afgebroken en hoe meer dat ik iets tot niets herleid; hoe concreter ik het gevoel heb dat iets, groter dan mijzelf, groter dan het 'ego', groter dan de dagelijkse realiteit... wel degelijk bestaat en dat ik daar, door de afbouw van alle ego-waan opgebouwd vanaf mijn ontstaan, wel meer en meer deel aan heb...
Ego neemt deel aan zichzelf. Door verbeelding is ego in staat groter te voelen dan de realiteit. Door verbeelding is ego in staat het bestaan te voelen, te kennen en te beleven. Door in communicatie daarover te treden wordt het netwerk van zelfbeeld en wereldbeeld onderhouden. Het ego neemt op deze wijze steeds meer en meer deel aan zichzelf. Het ervaart en voelt zichzelf als leven als bestaan.

Het punt is het normale, eenvoudig vaststellen dat ego aan zichzelf deelneemt.

Het gaat dan niet langer om bevestiging of ontkenning van een zoektocht naar waarheid. Het gaat er dan niet langer om zich te bevrijden of zich te ontdoen van geloof.
Doorzien is eenvoudig vaststellen dat ego aan zichzelf deelneemt om te zijn, te bestaan, te kennen, te realiseren.

Gedegen zelfonderzoek is het netwerk (zelf- en wereldbeeld) verwerken als van onmiddellijkheid.
Verwerken neemt in gedegen zelfonderzoek niet de plaats in van deelnemen aan zichzelf.
Er is verwerken van onmiddellijkheid als ego (deelnemen aan zichzelf) is doorzien.

Het verwerken contrasteert niet met ego waardoor het als ?niets? wordt verbeeld en voor ego zin heeft als niets. Dit is echter geen doorzien.
Doorzien is beschikbaarheid zonder voorwaarden verwerken, is zonder zingeving, zonder voorwaarden voor bestaan beschikbaarheid verwerken.

Het gaat niet om een vorm van redeneren of om een bepaalde manier van getuigen.
Het gaat niet om geloven noch om bevestigen of ontkennen.
Het gaat om vaststellen dat niets anders met ego contrasteert dan ego met zichzelf.
Wat niet met ego contrasteert is onmiddellijkheid, is als beschikbaarheid zonder voorwaarden, is als van ander begin.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 20 September 2016, 12:17   #14
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Ego neemt deel aan zichzelf. Door verbeelding is ego in staat groter te voelen dan de realiteit. Door verbeelding is ego in staat het bestaan te voelen, te kennen en te beleven. Door in communicatie daarover te treden wordt het netwerk van zelfbeeld en wereldbeeld onderhouden. Het ego neemt op deze wijze steeds meer en meer deel aan zichzelf. Het ervaart en voelt zichzelf als leven als bestaan.

Het punt is het normale, eenvoudig vaststellen dat ego aan zichzelf deelneemt.

Het gaat dan niet langer om bevestiging of ontkenning van een zoektocht naar waarheid. Het gaat er dan niet langer om zich te bevrijden of zich te ontdoen van geloof.
Doorzien is eenvoudig vaststellen dat ego aan zichzelf deelneemt om te zijn, te bestaan, te kennen, te realiseren.

Gedegen zelfonderzoek is het netwerk (zelf- en wereldbeeld) verwerken als van onmiddellijkheid.
Verwerken neemt in gedegen zelfonderzoek niet de plaats in van deelnemen aan zichzelf.
Er is verwerken van onmiddellijkheid als ego (deelnemen aan zichzelf) is doorzien.

Het verwerken contrasteert niet met ego waardoor het als ?niets? wordt verbeeld en voor ego zin heeft als niets. Dit is echter geen doorzien.
Doorzien is beschikbaarheid zonder voorwaarden verwerken, is zonder zingeving, zonder voorwaarden voor bestaan beschikbaarheid verwerken.

Het gaat niet om een vorm van redeneren of om een bepaalde manier van getuigen.
Het gaat niet om geloven noch om bevestigen of ontkennen.
Het gaat om vaststellen dat niets anders met ego contrasteert dan ego met zichzelf.
Wat niet met ego contrasteert is onmiddellijkheid, is als beschikbaarheid zonder voorwaarden, is als van ander begin.
En is dus een eindpunt waarna we beter onze mond houden...
Want ons ego heeft ons zodanig ingepalmd dat we als zombies overblijven...

Blijf dat zelf geloven, Looro...

Observeer mensen met een heel laag, tot zelfs geen 'ego' en kom dan spreken...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 September 2016, 12:45   #15
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En is dus een eindpunt waarna we beter onze mond houden...
Want ons ego heeft ons zodanig ingepalmd dat we als zombies overblijven...

Blijf dat zelf geloven, Looro...

Observeer mensen met een heel laag, tot zelfs geen 'ego' en kom dan spreken...
Jouw redenering komt in feiten hier op neer.
De mensen in tegenstelling met de dieren hebben een verstand ontwikkeld waardoor ze verder dan hun eigen neus kunnen kijken; maar jij zegt dat wat ze zien, als waarheidvinding niet mag want ze kijken en ze kunnen enkel kijken via hun eigen neus... Ze belazeren zichzelf indien ze beweren wel verder dan hun eigen neus te kunnen zien...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 21 September 2016, 00:49   #16
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Observeer mensen met een heel laag, tot zelfs geen 'ego' en kom dan spreken...
Voor die mensen heeft gedegen zelfonderzoek geen baat. Wie jij observeert zijn heiligen, engelen misschien?
Het gaat om jou en ik, en nog nader bekeken om de subjectiviteit die wij met elkaar delen.

Subjectiviteit is wat iemand kan observeren aan zichzelf in relatie met de ander en het andere.
Met dit uitgangspunt zit die iemand in pole-positie voor afgerond gedegen zelfonderzoek.

Doorzien van ego is toegang tot ware aard als zelf. Als vanzelf wordt doorzien van ego een ontsluiten van onderwerp (subjectiviteit). Het doorzien van ego is een bevrijden uit terugkoppeling, bevrijden uit deelnemen aan zichzelf als onderwerp.
De ware aard van subjectiviteit is toegankelijkheid, onafhankelijk van onderwerp.

Ander begin' is toegankelijkheid. Roerloos als de onmiddellijkheid dat de ware aard van ander begin' is.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 21 September 2016, 01:23   #17
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
... Ze belazeren zichzelf indien ze beweren wel verder dan hun eigen neus te kunnen zien...
Zien is totaliteit en volledigheid waarnemen. Al is dat maar een fractie, het zien is totaal en volledig.
Verder willen zien dan wat totaal en volledig is, is zichzelf voor het blok zetten. Zo iemand is de herontdekker van het warm water.

Doorzien is vaststellen dat totaliteit en volledigheid door onderwerp wordt afgesloten tot in het voorbeeld: zien.
In de quote nemen zij die beweren een belang in zichzelf door te zeggen dat zij verder zien.
Ego neemt deel aan zichzelf en sluit daarmee de ware aard van zelf af, namelijk toegankelijkheid tot totaliteit en volledigheid, toegankelijkheid tot onmiddellijkheid als van ander begin.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 21 September 2016, 08:31   #18
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Voor die mensen heeft gedegen zelfonderzoek geen baat. Wie jij observeert zijn heiligen, engelen misschien?
Het gaat om jou en ik, en nog nader bekeken om de subjectiviteit die wij met elkaar delen.

Subjectiviteit is wat iemand kan observeren aan zichzelf in relatie met de ander en het andere.
Met dit uitgangspunt zit die iemand in pole-positie voor afgerond gedegen zelfonderzoek.

Doorzien van ego is toegang tot ware aard als zelf. Als vanzelf wordt doorzien van ego een ontsluiten van onderwerp (subjectiviteit). Het doorzien van ego is een bevrijden uit terugkoppeling, bevrijden uit deelnemen aan zichzelf als onderwerp.
De ware aard van subjectiviteit is toegankelijkheid, onafhankelijk van onderwerp.

Ander begin' is toegankelijkheid. Roerloos als de onmiddellijkheid dat de ware aard van ander begin' is.
Wie ik observeer zijn geen heiligen, geen engelen... Waar ik op duit is mensen die mentaal gehandicapt zijn, mensen die simpel zijn... Daar zijn er velen die zich totaal niet bekommeren om hun zelfbeeld, om het 'ego'; zo ver rijkt hun verstand niet... Daar kom je echtheid tegen die niet voortdurend terugkoppelt naar zichzelf... Daar kom je waarheid tegen en daar leer je ook te zien zonder je eigen 'ego' steeds en opnieuw in het centrum van het bestaan te plaatsen.
Als je al van terugkoppeling kunt spreken is het in het uitdrukken, het mededelen van wat je ziet; ook naar mijzelf toe heb ik beelden, woorden, gevoelens nodig om het kenbaar te maken ; maar niet in de zuivere observatie.
Dan kun je je afvragen of die terugkoppeling, ook naar mijzelf toe, om uit te drukken wat ik observeer, nodig is, maar wat geobserveerd wordt staat buiten mijn 'ego'...
Het heeft verder geen zin om te discuteren... Directe observatie zonder terugkoppeling naar jezelf om je te realiseren wat je geobserveerd hebt heeft voor mij geen enkele zin. Voor mij moet de observatie zo zuiver mogelijk zijn, los van mijn eigen zijn als het kan en zolang dat niet kan ga ik mijn weg en die is vruchtbaar...

Dat de waarheid onafhankelijk is van mijn eigen zijn is voor mij overduidelijk en dat de waarheid totaal niet geinteresseerd is in mijn eigen zijn kan geen kwaad. Maar ik wil deel zijn van het geheel want ik ben een deel van het geheel en mij loskoppelen van dat geheel om zogezegd dat geheel beter en objectiever te kunnen zien is voor mij zelfmoord want de enige factor die maakt dat ik dat geheel kan zien ben juist ikzelf. Zonder mijzelf als observator is er geen geheel dat ik kan observeren...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 September 2016, 10:45   #19
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Waar ik op duit is mensen die mentaal gehandicapt zijn, mensen die simpel zijn... Daar zijn er velen die zich totaal niet bekommeren om hun zelfbeeld, om het 'ego'; zo ver rijkt hun verstand niet... Daar kom je echtheid tegen die niet voortdurend terugkoppelt naar zichzelf... Daar kom je waarheid tegen en daar leer je ook te zien zonder je eigen 'ego' steeds en opnieuw in het centrum van het bestaan te plaatsen.
...
"Mijn ego is zichzelf en precies".

Het is aandacht voor de kleinste details van zichzelf.
Door gedegen zelfonderzoek is aandacht voor zichzelf in staat het 'magisch denken' omtrent zichzelf toegankelijk te maken, te openen voor redelijkheid. Wat toegankelijk wordt is niet de waarheid of liefde. Een precies ego is ware aard van zichzelf en hoe deze aard beschikbaarheid is als verwerken van zelf, van onmiddellijkheid.

Dan gaat het niet meer om vergelijken, om mensen met meer of minder maar, ... het gaat wel om toegankelijkheid, om beschikbaarheid zonder voorwaarden, om als van ander begin'.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 22 September 2016, 11:06   #20
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
"Mijn ego is zichzelf en precies".

Het is aandacht voor de kleinste details van zichzelf.
Door gedegen zelfonderzoek is aandacht voor zichzelf in staat het 'magisch denken' omtrent zichzelf toegankelijk te maken, te openen voor redelijkheid. Wat toegankelijk wordt is niet de waarheid of liefde. Een precies ego is ware aard van zichzelf en hoe deze aard beschikbaarheid is als verwerken van zelf, van onmiddellijkheid.

Dan gaat het niet meer om vergelijken, om mensen met meer of minder maar, ... het gaat wel om toegankelijkheid, om beschikbaarheid zonder voorwaarden, om als van ander begin'.
Looro, ik volg je overal waar je gaat; maar zie jij niet in dat je jezelf, en bij uitbreiding de hele mensheid, zelfs het hele leven, uitsluit bij dat 'andere begin' en dat dat zo een steriele bezigheid wordt???
Wat is leven??? Leven is juist deelnemen aan het geheel en zonder die deelname heeft dat geheel, wat het ook moge zijn, geen enkele zijnswaarde... en heb jij evenmin zin...

Die zin dat hoeft niets diepgaand en groots te zijn, die zin kan zuiver leven zijn... Die zin kan gewoon 'een deel van het geheel zijn' zijn...
Maar jij sluit jezelf van die deelname uit...
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.