Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Inzichten
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Inzichten Elk inzicht is een smoesje.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 August 2021, 15:44   #11
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het gaat over de dingen die op je pad komen serieus te nemen. Iets niet serieus nemen is een houding. Wanneer je gedegen zelfonderzoek hebt gedaan kom je tot zekere bevindingen zoals, onder andere dat er geen 'wereld' is te vinden, dus is alles wat er gevonden wordt vermeend. Je wederwaardigheden moeten vervolgens serieus genomen worden of ben je al in staat gebleken zonder repercussies je belastingen niet meer te betalen. Sta je er lachend bij te kijken als je je auto in de prak hebt gereden en je vrouw en je kinderen naar het ziekenhuis worden afgevoerd.
Allemaal waar, zoals ik altijd zeg: er komt wel gedelijk een gevoel van ik op en dat is nodig om het eten in de juiste mond te steken en de juiste kinderen van school af te halen, en verantwoordelijkheid op te nemen, en ga zo maar door... dat ontken ik ook helemaal niet.

Waar het over ging is dat in het vinden van Waarheid de "ik" die denkt te vinden best niet al te serieus wordt opgevat.

Vandaar, ik herhaal:

Citaat:
Het gaat [in de instemming met Sam's quote] niet over de dingen die op 'je' pad komen. Het gaat over de 'je', het subject. Als dit subject serieus blijft genomen worden dan blijft er identificatie, is het niet met zelf, dan met niet-zelf. Dat is de angel.

Eens die angel er uit wordt er ook niet meer gereflecteerd op eigenaardigheden en laconieke uitspraken ergens gedaan.

Maar het was maar even opmerken. Als het je niet bevalt, mag deze goedbedoelde poging gewoon de prullemand in, anders geeft het juist meer van wat niet bedoeld was.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2021, 16:00   #12
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Allemaal waar, zoals ik altijd zeg: er komt wel gedelijk een gevoel van ik op en dat is nodig om het eten in de juiste mond te steken en de juiste kinderen van school af te halen, en verantwoordelijkheid op te nemen, en ga zo maar door... dat ontken ik ook helemaal niet.

Waar het over ging is dat in het vinden van Waarheid de "ik" die denkt te vinden best niet al te serieus wordt opgevat.

Vandaar, ik herhaal:
Wat heb je toch met dat jou zelf quoten, moet dat wat je gezegd hebt aan belangrijkheid toenemen omdat je citeert? Zoals in 'Het staat geschreven dus het is zo', zoals vaak gezegd wordt als er met de tekst uit de bijbel wordt geschermd?

Zoals een vermeende wereld is er een vermeend ik die we serieus nemen omdat er interactie is. Beiden niet bestaand zoals dat kan worden vastgesteld, maar het moet nog wel gedaan worden. Er over lullen haalt niks uit. Dat wil helemaal niet zeggen dat een niet bestaand 'ik' niet serieus moet worden genomen. Nogmaals heb jij al eens zonder repercussies geweigerd belasting te betalen?

Je voorbeelden zijn ridicuul, eten in de juiste mond. Heb je de neiging de kat te zogen in plaats van je kind dan? Ben je in je verdwaasdheid dan al eens een keer met andere kinderen dan je eigen thuisgekomen? Zoals er een autonoom zenuwstelsel is zo zijn er ook mechanismen waar niet meer over hoeft worden nagedacht. Fietsen bijvoorbeeld hoef je niet elke dag opnieuw weer te leren. Dus de genoemde voorbeelden gaan al volledig mank om je punt te maken. Zulke krankzinnige herhalingen wekken alleen nog maar de indruk ooit eens gehersenspoeld te zijn.
  Met citaat reageren
Oud 4 August 2021, 16:39   #13
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Ook daar ging het niet om, het ging niet om een vermeend ik dat in de interactie verschijnt en, weeral, er niet hoeft ontkent te worden dat het verschijnt. Het ging om hoe dat vermeend ik zichzelf zo serieus kan gaan nemen dat er opnieuw identificatie mee ontstaat, en frustratie als daar op gewezen wordt. Moet ik nog eens herhalen, zodat je nu eens kan lezen wat er staat?

Citaat:
Het gaat over de 'je', het subject. Als dit subject [al te] serieus blijft genomen worden dan blijft er identificatie, is het niet met zelf, dan met niet-zelf. Dat is de angel.

Eens die angel er uit wordt er ook niet meer gereflecteerd op eigenaardigheden en laconieke uitspraken ergens gedaan.
Het tweede gedeelte sloeg op dat als jou dit niet bevalt, als dit jou frustreert, dat het gewoon de prullemand in mag, anders geeft het juist meer van wat niet bedoeld was: frustratie.

Citaat:
Als het je niet bevalt, mag deze goedbedoelde poging gewoon de prullemand in, anders geeft het juist meer van wat niet bedoeld was.
Maar het wil jou maar niet loslaten omdat je je zelf te serieus neemt.
Als jij het niet doet, zal ik het maar in de prullemand gooien dan.

Het ga je goed Laurens, en btw, ik heb mijn belastingen al ingevuld, de verantwoordelijkheid die nodig is in de vermeende wereld wordt niet ontkend.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2021, 17:04   #14
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ook daar ging het niet om, het ging niet om een vermeend ik dat in de interactie verschijnt en, weeral, er niet hoeft ontkent te worden dat het verschijnt. Het ging om hoe dat vermeend ik zichzelf zo serieus kan gaan nemen dat er opnieuw identificatie mee ontstaat, en frustratie als daar op gewezen wordt. Moet ik nog eens herhalen, zodat je nu eens kan lezen wat er staat?
Het gaat over serieus nemen en dan gaat het indirect over een 'ik' die in de interactie verschijnt en dat serieus nemen doet. De omstandigheid dat er geen 'ík' is wil niet zeggen dat het (vermeende) spel niet gespeeld moet worden. Identificatie wordt er gewoon aangegaan, het is zoals bekend in de advaita scene 'vóór realisatie hout hakken na realisatie hout hakken'. Er verandert kortom niets alleen het intrinsieke 'weten' is daarop van invloed. Frustratie ontstaat ook gewoon al heeft het een ander gehalte. Afwezigheid ervan toont geen verheven staat aan of zo, frustratie kan een keuze zijn.

Aub bespaar me je herhalingen.

Citaat:
Het tweede gedeelte sloeg op dat als jou dit niet bevalt, als dit jou frustreert, dat het gewoon de prullemand in mag, anders geeft het juist meer van wat niet bedoeld was: frustratie.
Daar ageer ik dus tegen en wel omdat jouw er van weglopen wordt bevorderd. Frustratie is niet iets verfoeilijkst of zo, het is energie, een aanleiding tot iets. Daarvan kun je gebruik maken om tot iets te komen. Verandering te bewerkstelligen zoals in deze waar iets is vastgeroest.

Citaat:
Maar het wil jou maar niet loslaten omdat je je zelf te serieus neemt.
Als jij het niet doet, zal ik het maar in de prullemand gooien dan.
Ja dat is het bekende gedrag van je, alles waarvoor moeite is gedaan er iets mee aan je verstand te peuteren en wanneer dat je dat niet bevalt het laten verdwijnen. Zodat je door kunt blijven drammen over hetgeen waarin je gehersenspoeld bent.

Citaat:
Het ga je goed Laurens, en btw, ik heb mijn belastingen al ingevuld, de verantwoordelijkheid die nodig is in de vermeende wereld wordt niet ontkend.
Ja vlucht maar weer weg, dat is van je bekend, beter vluchten dan een keer goed kijken opdat je je eigen onzin kunt blijven verkopen.
  Met citaat reageren
Oud 4 August 2021, 17:27   #15
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ja vlucht maar weer weg, dat is van je bekend, beter vluchten dan een keer goed kijken opdat je je eigen onzin kunt blijven verkopen.
Ik vlucht niet.
Ik stop met drammen.
WiNk
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2021, 17:28   #16
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ik vlucht niet.
Ik stop met drammen.
WiNk
Ik beschouw dit als een grove belediging aan mijn adres je iets aan het verstand te peuteren.
  Met citaat reageren
Oud 4 August 2021, 17:31   #17
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik beschouw dit als een grove belediging aan mijn adres je iets aan het verstand te peuteren.
Dat bedoel ik nu net. Je neemt jezelf veel te serieus.
Iemand die zich te serieus neemt, voelt zich beledigd.
Dat is de angel.

Moeilijker is het niet.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2021, 17:32   #18
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Dat bedoel ik nu net. Je neemt jezelf veel te serieus.
Iemand die zich te serieus neemt, voelt zich beledigd.
Dat is de angel.

Moeilijker is het niet.
Als rechtgeaarde boeddhist heb je toch maar mooi het geweld uitgelokt al probeer je je nu te laat toch nog afzijdig te houden. Hoe zouden ze dat op het forum voor boeddhisme vinden?
  Met citaat reageren
Oud 4 August 2021, 17:36   #19
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Als rechtgeaarde boeddhist heb je toch maar mooi het geweld uitgelokt al probeer je je nu te laat toch nog afzijdig te houden. Hoe zouden ze dat op het forum voor boeddhisme vinden?
Ik ben geen boeddhist, en ego triggeren/aanwijzen past binnen de doelstelling van dit forum.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2021, 17:48   #20
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Mooi zou het zijn als je je eigen ego dan eens aan wijst.
De verlichte uithangen op een forum waar mensen verblijven met daadwerkelijke kennis is nooit een slimme actie.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Evangelie naar Maria Magdalena Rennie Overige religie 43 2 September 2011 17:49


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.