Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Alles is bewustzijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 May 2010, 20:47   #11
jan
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 8 May 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Hier en nu is net als de aarde en de zon.
Het heeft niets te maken met dat jij op een andere plek woont en leeft.
Hier en nu, is gewoon hier en nu. ;)
precies.
jan is offline   Met citaat reageren
Oud 24 May 2010, 23:10   #12
jan
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 8 May 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Waar ben je vrij en bewust?
Wat is de ultieme werkelijkheid?
Het kan alleen maar hier en nu zijn ...

Van 'boven' naar 'beneden'.
De Chinese filosofie kent de hemel en de aarde. Boven en beneden.

Daartussen, tussen de hemel en de aarde bevindt zich de mens.

In het Midden.

De ultieme werkelijkheid,vanuit het mensenperspectief bevindt zich dan in het Midden.

Deze verdeling in Boven, Midden en Beneden is op microniveau terug te vinden in het lichaam.
Boven is dan het geestelijke
Midden is het Hart
Beneden is de buik, het zwaartepunt in het lichaam, of zoals ze in Japan zeggen, de Hara.

De ontwikkeling van de Hara, een Taoistische praktijk, zorgt voor de 'aarding'. Van waaruit vervolgens naar 'boven', naar het geestelijke gestreefd wordt om uiteindelijk in het Midden uit te komen, daar waar het Hart spreekt.

Vanuit de stilte van het midden.
jan is offline   Met citaat reageren
Oud 26 May 2010, 07:37   #13
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan Bekijk bericht
De Chinese filosofie kent de hemel en de aarde. Boven en beneden.

Daartussen, tussen de hemel en de aarde bevindt zich de mens.

In het Midden.

De ultieme werkelijkheid,vanuit het mensenperspectief bevindt zich dan in het Midden.

Deze verdeling in Boven, Midden en Beneden is op microniveau terug te vinden in het lichaam.
Boven is dan het geestelijke
Midden is het Hart
Beneden is de buik, het zwaartepunt in het lichaam, of zoals ze in Japan zeggen, de Hara.

De ontwikkeling van de Hara, een Taoistische praktijk, zorgt voor de 'aarding'. Van waaruit vervolgens naar 'boven', naar het geestelijke gestreefd wordt om uiteindelijk in het Midden uit te komen, daar waar het Hart spreekt.

Vanuit de stilte van het midden.
Een boom groeit toch ook uit tot in de hemel?
Binnen de yoga wereld, de chakra's, ligt de sahasrara net even boven het hoofd. In werkelijkheid huist maar een klein deel van ons persoonlijk bewustzijn binnen in het lichaam. Eigenlijk kijken we op het lichaam.
We zijn uitgetreden ...

Je kunt in je hart zitten ...
Je kunt in je buik zitten ...
Je kunt in je hoofd zitten ...
En zelfs op je hoofd zitten, merken dat je inwerkelijkheid grotendeels buiten het lichaam bent, slechts met een dun draadje verbonden.

In werkelijkheid, ultiem gezien, ben je enkel hier en nu.
Ja, dat zou je het Hart kunnen noemen.

Met andere woorden:
Aan de ene kant heb je bewustzijn als ervaring en aan de andere kant als ervaren.

Wijziging aangebracht door Nathan op 26 May 2010 om 07:51.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 26 May 2010, 23:48   #14
Ananta
Asprirant lid
 
Ananta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Een boom groeit toch ook uit tot in de hemel?
Binnen de yoga wereld, de chakra's, ligt de sahasrara net even boven het hoofd. In werkelijkheid huist maar een klein deel van ons persoonlijk bewustzijn binnen in het lichaam. Eigenlijk kijken we op het lichaam.
We zijn uitgetreden ...

Je kunt in je hart zitten ...
Je kunt in je buik zitten ...
Je kunt in je hoofd zitten ...
En zelfs op je hoofd zitten, merken dat je inwerkelijkheid grotendeels buiten het lichaam bent, slechts met een dun draadje verbonden.

In werkelijkheid, ultiem gezien, ben je enkel hier en nu.
Ja, dat zou je het Hart kunnen noemen.

Met andere woorden:
Aan de ene kant heb je bewustzijn als ervaring en aan de andere kant als ervaren.
Wie of wat bedoel je met persoonlijk bewustzijn? En wat zit er dan in het hoofd hart of buik wat elders niet schijnt te zitten op dat moment?
Ananta is offline   Met citaat reageren
Oud 27 May 2010, 07:53   #15
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ananta Bekijk bericht
Wie of wat bedoel je met persoonlijk bewustzijn? En wat zit er dan in het hoofd hart of buik wat elders niet schijnt te zitten op dat moment?
Het gaat toch om het 'ik ben'?
Ga maar na in de praktijk, waar 'ik ben' zich kan voor doen.
Maar het bewustzijn is noch dit of noch dat.
Ik ben nergens en overal, dat zou je dan 'onpersoonlijk' kunnen noemen.

Bewustzijn heeft vele verschijningsvormen. Liefde, verstand, zintuigen (gevoel), ...
Is bewustzijn nu rood of geel of groen, of ...?

Net als je - in werkelijkheid - niet kunt zeggen 'ik ben' verlicht of 'ik ben' niet verlicht.
Wat is de smaak van water?

Het bewustzijn kun je overal ervaren maar is het bewustzijn tijd en plaats gebonden?
Als je in je hoofd zit, zit je ook nog elders alleen de accenten zijn heel duidelijk.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 30 May 2010, 00:47   #16
Ananta
Asprirant lid
 
Ananta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Het gaat toch om het 'ik ben'?
Ga maar na in de praktijk, waar 'ik ben' zich kan voor doen.
Maar het bewustzijn is noch dit of noch dat.
Ik ben nergens en overal, dat zou je dan 'onpersoonlijk' kunnen noemen.

Bewustzijn heeft vele verschijningsvormen. Liefde, verstand, zintuigen (gevoel), ...
Is bewustzijn nu rood of geel of groen, of ...?

Net als je - in werkelijkheid - niet kunt zeggen 'ik ben' verlicht of 'ik ben' niet verlicht.
Wat is de smaak van water?

Het bewustzijn kun je overal ervaren maar is het bewustzijn tijd en plaats gebonden?
Als je in je hoofd zit, zit je ook nog elders alleen de accenten zijn heel duidelijk.
Bedoel je nu dat je met 'ik ben' het persoonlijk bewustzijn bedoelt?
Kún je bewustzijn ervaren? Wie/wat ervaart het dan? Ik heb 'het bewustzijn' nog nooit ervaren, wel ben ik mij bewust van allerlei zaken die zich voordoen (in bewustzijn). Als ik in mijn hoofd zit, gaat er wat mij betreft gewoon wat meer aandacht naar het hoofd of de gedachtes op dat moment, dan naar andere 'bewegingen' binnen bewustzijn...
Ananta is offline   Met citaat reageren
Oud 30 May 2010, 08:29   #17
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Hoi Ananta,
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ananta Bekijk bericht
Bedoel je nu dat je met 'ik ben' het persoonlijk bewustzijn bedoelt?
K?n je bewustzijn ervaren? Wie/wat ervaart het dan? Ik heb 'het bewustzijn' nog nooit ervaren, wel ben ik mij bewust van allerlei zaken die zich voordoen (in bewustzijn). Als ik in mijn hoofd zit, gaat er wat mij betreft gewoon wat meer aandacht naar het hoofd of de gedachtes op dat moment, dan naar andere 'bewegingen' binnen bewustzijn...
Het bewustzijn is gelijk zijn inhoud.
Maar bewustzijn zelf is niet afhankelijk van deze inhoud.
Misschien kun je het beter dan 'zijn' noemen.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 20 August 2010, 21:19   #18
earthling
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 19 August 2010
Berichten: 0
Standaard

Het bewust zijn van ieder mens is zoals je zegt de inhoud, alle leringen tesamen met beeldvorming en overtuiging.
Omdat de leerstoffen onderling verschillen, overtuiging en beeldvorming persoonsgebonden zijn zal noodwenig ook het bewustzijn van mens tot mens verschillen, er is dus niet zoiets als 'het bewustzijn' hoogtens dat wat we in essentie delen, namelijk de noden zoals een dak, eten en kleding.
earthling is offline   Met citaat reageren
Oud 26 August 2010, 11:22   #19
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door earthling Bekijk bericht
Het bewust zijn van ieder mens is zoals je zegt de inhoud, alle leringen tesamen met beeldvorming en overtuiging.
Omdat de leerstoffen onderling verschillen, overtuiging en beeldvorming persoonsgebonden zijn zal noodwenig ook het bewustzijn van mens tot mens verschillen, er is dus niet zoiets als 'het bewustzijn' hoogtens dat wat we in essentie delen, namelijk de noden zoals een dak, eten en kleding.
Het bewuste zijn van de mens behoort tot zoiets als de wijze waarop de mens zich manifesteerd. Alleen een 'gepunte' gedachte is in staat zich te ontwikkelen tot een manisfest geheel. Als het ware om geboren te worden als een medeschepper van de wereld. En ook slechts en alleen om deze reden is bewustwording van eminent belang, want indien je scheppende bent heb je daarvoor (menselijkerwijs) ook een verantwoording te nemen.
Het scheppen is betaanstechnisch allesbehalve een egocentraal gebeuren.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 26 August 2010, 19:10   #20
earthling
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 19 August 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het bewuste zijn van de mens behoort tot zoiets als de wijze waarop de mens zich manifesteerd. Alleen een 'gepunte' gedachte is in staat zich te ontwikkelen tot een manisfest geheel. Als het ware om geboren te worden als een medeschepper van de wereld. En ook slechts en alleen om deze reden is bewustwording van eminent belang, want indien je scheppende bent heb je daarvoor (menselijkerwijs) ook een verantwoording te nemen.
Het scheppen is betaanstechnisch allesbehalve een egocentraal gebeuren.
Wat zich aldoor manifesteerd in de wereld en in stand gehouden word is het menselijk bewustzijn.
Elk mens is een scheppend wezen, gezamelijk geven en hebben we altijd de wereld vorm gegeven.
De goden, de kerken, boeken, politieke systemen, economie, allen scheppingen van de mens, evenals de wegen naar zelfrealisatie.
Liever spreek ik van gewaar zijn, gewaar zijn waardoor het bewustzijn ontkracht word en we ons houvast verliezen om vervolgens door de oppervlakte heen te breken.
earthling is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Doel van verlichting tandem Niet verlicht 30 3 March 2021 00:00
Verlichting vanuit het boeddhisme Ulla Boeddhisme 4 14 August 2014 23:21
Incarnatie en verlichting. Hein Wolter Keers 8 11 September 2010 10:54


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.