Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Beginnend zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 February 2022, 17:49   #11
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Hoe schoon op de wereld die Directe Zienerij
Dat is hier op aarde de hemel voorbij.
Bron: http://www.liedjeskist.nl/liedjes_a-...lle_kempen.htm
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2022, 19:03   #12
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ach Marietje, de rozen zullen bloeien
Ook al zie je mij niet meer
Door je tranen heen zul jij weer lachen
Net zoals die laatste keer
En al denk je "dat komt nooit meer
Dat komt nooit, nooit meer terug"
Ach Marietje, de rozen zullen bloeien
Ook al zie je mij niet meer



Gewoon maar een liedje...
Niets om te geloven.





Bron: https://www.songteksten.nl/songtekst...margrietje.htm
Bedankt voor het liedje...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2022, 19:41   #13
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Oei, kom jij ook uit de Kempen...???
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 February 2022, 23:13   #14
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Hallo allemaal weer eens.

Ik weet lang niet altijd de namen van vogels en planten die ik zie. Vroeger
vond ik dat hinderlijk en een gebrek. En heel soms stoort mij het nog. Het hinderde mij in het gewoon waarnemen van wat ik zag. Totdat ik besefte dat dat niets verandert aan die vogel zelf die ik zie. En dat het ook maar een idee/gedachte is als ik mij ervoor schaam dat ik die kennis niet up to date heb. Het dient vooral het gemak om in een woord te kunnen zeggen wat je hebt gezien.

Ego is m.i. de verzameling aangenomen gedachten en waarde patronen die je over jezelf hebt verzameld, aangenomen, aangemeten gekregen. Inclusief de naam die je is toegekend. Waardoor je al als kind leert en uiteindelijk gelooft dat je een fictieve (min of meer afgescheiden) persoon met de bijbehorende denkpatronen/waarde (gedachten) bent. Iets wat zich in je brein afspeelt en wat je ook weer los kunt laten als je het herkent/beseft.

Wijziging aangebracht door Ulla op 18 February 2022 om 00:17.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2022, 11:12   #15
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Hallo allemaal weer eens.

Ik weet lang niet altijd de namen van vogels en planten die ik zie. Vroeger
vond ik dat hinderlijk en een gebrek. En heel soms stoort mij het nog. Het hinderde mij in het gewoon waarnemen van wat ik zag. Totdat ik besefte dat dat niets verandert aan die vogel zelf die ik zie. En dat het ook maar een idee/gedachte is als ik mij ervoor schaam dat ik die kennis niet up to date heb. Het dient vooral het gemak om in een woord te kunnen zeggen wat je hebt gezien.

Ego is m.i. de verzameling aangenomen gedachten en waarde patronen die je over jezelf hebt verzameld, aangenomen, aangemeten gekregen. Inclusief de naam die je is toegekend. Waardoor je al als kind leert en uiteindelijk gelooft dat je een fictieve (min of meer afgescheiden) persoon met de bijbehorende denkpatronen/waarde (gedachten) bent. Iets wat zich in je brein afspeelt en wat je ook weer los kunt laten als je het herkent/beseft.
En met of zonder dat 'ego' ben jij wel of niet minder??? Of besta jij wel of niet meer???
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2022, 22:51   #16
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En met of zonder dat 'ego' ben jij wel of niet minder??? Of besta jij wel of niet meer???
To be or not to be? Daar doet het mij aan denken.

Hiervoor moeten we dan eerst duidelijk hebben, wat we onder "bestaan" en "jij" verstaan. Dus je gaat in het veranderlijke zitten. Want daarover kunnen we mogelijk van mening verschillen. In het verhaal besta ik voor mezelf als fysiek mens en zolang ik geloof dat ik mijn naam ben en al die ego gedachten verzameling geloof ik dat ook. Totdat ik heb ontdekt dat ik dat helemaal niet ben. Dan verdwijnt dat idee weer en blijf ik als mens ( met een naam) over die ook in staat is om dingen uit het zogenaamde niets te toveren/scheppen. En ik ontdek op eens dat ik bewustzijn in een vorm gegoten ben. Dus ik besta en ik besta in die zin ook weer niet. Twee die een zijn.

In mijn verhaal zijn wij fysiek ontstaan/gemanifesteerd/geschapen vanuit een niet gemanifesteerd bewustzijn en zijn in het verlengde als mens zelf ook in staat vanuit een niet fysieke toestand verder te scheppen. Allemaal een pot nat.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 19 February 2022, 09:50   #17
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
To be or not to be? Daar doet het mij aan denken.

Hiervoor moeten we dan eerst duidelijk hebben, wat we onder "bestaan" en "jij" verstaan. Dus je gaat in het veranderlijke zitten. Want daarover kunnen we mogelijk van mening verschillen. In het verhaal besta ik voor mezelf als fysiek mens en zolang ik geloof dat ik mijn naam ben en al die ego gedachten verzameling geloof ik dat ook. Totdat ik heb ontdekt dat ik dat helemaal niet ben. Dan verdwijnt dat idee weer en blijf ik als mens ( met een naam) over die ook in staat is om dingen uit het zogenaamde niets te toveren/scheppen. En ik ontdek op eens dat ik bewustzijn in een vorm gegoten ben. Dus ik besta en ik besta in die zin ook weer niet. Twee die een zijn.

In mijn verhaal zijn wij fysiek ontstaan/gemanifesteerd/geschapen vanuit een niet gemanifesteerd bewustzijn en zijn in het verlengde als mens zelf ook in staat vanuit een niet fysieke toestand verder te scheppen. Allemaal een pot nat.
Daar kan ik inkomen...
En het enigme verschuift dus van gemanifesteerd - niet gemanifesteerd...?

Ten andere dan is de vraag; wat is gemanifesteerd en wat niet???

VB. De goedheid van God op aarde...
Buiten het concept God of het bestaat of niet; maar die goedheid, ken jij die en zo ja, dan weet je dat die al gemanifesteerd is, maar dat wil niet zeggen dat ze als gemanifesteerde nu niet meer tot het rijk van 'niet gemanifesteerd' zou behoren... Zij manifesteert zich dag en nacht... enfin, zij tracht het ten minste...

Dus ik zou geen onderscheid maken tussen de wereld van niet gemanifesteerd en gemanifesteerd...

Wijziging aangebracht door marie op 19 February 2022 om 10:31.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 February 2022, 16:22   #18
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Daar kan ik inkomen...
En het enigme verschuift dus van gemanifesteerd - niet gemanifesteerd...?

Ten andere dan is de vraag; wat is gemanifesteerd en wat niet???

VB. De goedheid van God op aarde...
Buiten het concept God of het bestaat of niet; maar die goedheid, ken jij die en zo ja, dan weet je dat die al gemanifesteerd is, maar dat wil niet zeggen dat ze als gemanifesteerde nu niet meer tot het rijk van 'niet gemanifesteerd' zou behoren... Zij manifesteert zich dag en nacht... enfin, zij tracht het ten minste...

Dus ik zou geen onderscheid maken tussen de wereld van niet gemanifesteerd en gemanifesteerd...
Je blijft zo in het verhaal hangen. Er is een bewustzijn inclusief alle verschijningsvormen. Dus je bent bewustzijn en verschijnt als mens, van mij part op dat moment een ander naam voor bewustzijn omdat je de vorm wilt aanduiden. (de zee en de golf/druppel) Wat mij betreft geen raadsel meer.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 19 February 2022, 16:56   #19
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Je blijft zo in het verhaal hangen. Er is een bewustzijn inclusief alle verschijningsvormen. Dus je bent bewustzijn en verschijnt als mens, van mij part op dat moment een ander naam voor bewustzijn omdat je de vorm wilt aanduiden. (de zee en de golf/druppel) Wat mij betreft geen raadsel meer.
oké, wat is, is.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 July 2022, 21:49   #20
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard Wat is ego

Ego (uit het Latijn) betekent in de letterlijke betekenis "ik".

Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ego_(begrip)

Een "ik" die meedeelt egoloos te zijn is als een mens die meedeelt een kip te zijn.

Ego is dat wat zich voordoet als er gesproken wordt, als er gecommuniceerd wordt. Dit heeft een ego/ik nodig, maar dit ego/ik heeft geen Werkelijke realiteit. Is niet wat je bent.

Ego hoeft niet op het feit gedrukt worden onvolkomen te zijn. Ego is geen Werkelijkheid, dus sowieso niet volkomen.

Als ik/ego zich voordoet als het mededelen egoloos te zijn, dan kan maar best op deze onjuiste kronkel gewezen worden.

En er doet zich evengoed ik/ego voor om hierop te wijzen en laten we daar helder over zijn, dat ik/ego is sowieso ook niet volkomen. Het is gewoon niet wat je bent. Dus het hoeft niet als volkomen of egoloos verkocht te worden. Het is wat zich voordoet en wat zich voordoet is sowieso onvolkomen.

Het is als dat zich voordoende ego behebt geraakt met zichzelf dat het hek helemaal van de dam is. Maar ook als het zich voordoen van dit ik/ego ontkend wordt (niet gezien wordt) of als volmaakt afgeschilderd wordt (niet gezien wordt voor wat het is), is Waarheid ver uit zicht. Daarom moet dit zich voordoen echt wel gezien worden en wel voor wat het is: niet volkomen.

Op een forum voor Waarheidvinding is dit iets dat aan bod moet kunnen komen en niet zomaar verwijderd zou mogen worden omdat het even ongemakkelijk aanvoelt of ongelegen komt in de onderliggende doelstelling van het forum.
__________________
Wat is is.

Wijziging aangebracht door Dorje op 11 July 2022 om 22:40.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.