Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 March 2018, 16:24   #11
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard de lente komt eraan

de lente komt eraan
Citaat:
Permanent State of Spring Cleaning?

'Only to the extent that we expose ourselves over and over to annihilation can that which is indestructible in us be found.' ~ Pema Chödrön

The ego, that aspect of me that believes it is alone, betrayed, never loved or supported, the ego is actually addicted to the feelings associated with those beliefs. It is the beliefs that will be 'annihilated'. Or, rather, I will withdraw allegiance to the beliefs and then find the Truth which always waited patiently for me to clear the deck.

Love,

Diederik
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline  
Oud 11 March 2018, 09:51   #12
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht

Permanent State of Spring Cleaning?

'Only to the extent that we expose ourselves over and over to annihilation can that which is indestructible in us be found.' ~ Pema Chödrön

The ego, that aspect of me that believes it is alone, betrayed, never loved or supported, the ego is actually addicted to the feelings associated with those beliefs. It is the beliefs that will be 'annihilated'. Or, rather, I will withdraw allegiance to the beliefs and then find the Truth which always waited patiently for me to clear the deck.
Het werkt zo subtiel en ongemerkt.
Als het gevoel vernauwt, dan is er sprake van aanwezigheid van een overtuiging.
De gevolgen zijn irritatie, ontevredenheid, boosheid of woede, en ook genoegdoening.
Ieder emotionele/fysieke spanning is eigenlijk een signaal.
Men kan zeggen: Nee hoor, ik voel me toppie, ik voel me een winnaar, maar dat kan het ego zijn dat triomfeert.
Mihaela is offline  
Oud 11 March 2018, 11:48   #13
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Men kan zeggen: Nee hoor, ik voel me toppie, ik voel me een winnaar, maar dat kan het ego zijn dat triomfeert.
Dit kan ook een vorm van dissociatie zijn, of mooier uitgedrukt het transcenderen van het lijden, m.a.w. je plaatst je zelf boven het lijden. Het is niet onnuttig, het geeft een bepaalde mate van bevrijding, alleen vlakt het het leven in zijn geheel (en de relatie met anderen) af. Het is een houding, in jongeren subculturen vertaalt zich dit in de coole houding, je bent echt cool als je cool blijft zowel gedurende moeilijke, als leuke momenten. Dit laatste gebeurt echter automatisch, je dissocieert van je gevoelens, zowel goed als slecht.

Sommige zoekers worden hier heel goed in, en gaan geloven dat dit kunnen transcenderen een realisatie is, maar vroeg of laat breekt dit, ofwel door de kaalheid, doodsheid ervan, een totale dissociatie met alles, tot een doodse leegte overblijft. Ofwel door de niet-echtheid ervan die aan het licht komt als er dan eens echt iets ingrijpends gebeurt en de broze schijn-realisatie geen houvast meer blijkt te geven.

Je kan het leven voor een tijdje buiten sluiten, maar dit buiten sluiten vervreemd je juist van wat je werkelijk bent (het leven dat je buiten sluit).

Vandaar dat Nisargadatta Maharaj zei:

Citaat:
Wanneer ik zie dat ik niets ben, dan is dat wijsheid.
Wanneer ik zie dat ik alles ben, dan is dat liefde.
Tussen beide beweegt mijn leven.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 11 March 2018, 13:29   #14
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

"Love is what we were born with,....."
Ik ben vaker op zoek naar teksten geweest, die alleen Liefde omschrijven, en niet het ontbreken ervan, of wat men in de weg staat om Liefde bewust te ervaren

Wijziging aangebracht door Mihaela op 11 March 2018 om 13:51.
Mihaela is offline  
Oud 11 March 2018, 13:33   #15
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

..Liefde fluistert me in het oor:
`Je kunt beter een prooi zijn
dan een jager.
Wees mijn dwaas -
verzaak de hoge staat van de zon
en word een stofje!
Kom, hang rond bij Mijn deur en word dakloos.
Doe niet net of je een kaars bent, wees een mot,
opdat je de smaak van het leven mag proeven
en mag zien dat er gezag schuilt in dienstbaarheid.'

(Roemi, juwelen)
Mihaela is offline  
Oud 11 March 2018, 17:54   #16
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Als je hier doelt op Rumi, de perzische dichter en Sufi misticus, dan schreef hij ook:

"Your task is not to seek for love, but merely to seek and find all the barriers within yourself that you have built against it."



Maar ook:

"Love is the bridge between you and everything.'

"If you find me not within you, you will never find me. For I have been with you, from the beginning of me.

__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 12 March 2018, 07:32   #17
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard Licht, Liefde, Leegte.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ;
Licht, liefde, leegte.. allemaal object (Als een 'ervaren.) van bewustzijn.
Alleen onmiddellijke Helderheid van 'ander begin/'Wat te zijn, doorstaat de toets van Gedegen zelfonderzoek.

Gedegen zelfonderzoek is een dóórpakken op het 'ervaren van 'zelf'-kennis.
Dat laat zien dat er geen 'zelf' is.. anders dan het 'ervaren zelf.
Het wel of niet ergens in gevangen zijn is deel van het subjectief 'ervaren wat noch gevangen noch vrij is. Waar er een constateren is van gevangen of vrij, is er eenvoudig een objectivering van ervaring (Kennis).

Gedachten kun je niet verlaten.. je kunt ze alleen laten voor wat ze tonen, een vluchtig zéér relatief herhalings verschijnsel. Aandacht die de gedachten verlaat trekt zich terug in een subjectieve isolatie. Gedachten kun je gewoon laten .. mits er geen belang is er een 'eigen' zelf' bij te zoeken, behoren ze gewoon bij het natuurlijke vermogen om te 'ervaren.

Licht, liefde, leegte worden als concept duiding/verwijzing vaak aangehaald door zoekers.. omdat ze als subjectief te 'ervaren begrippen bespeelbaar en toepasbaar zijn binnen de verhaaltjes van 'eigen'-belang, met name omdat het abstracties zijn die willekeurig subjectief zijn in te vullen door een ieder met een belang daarbij(...)

De helderheid van Ander begin/'Wat te zijn is geen licht noch duister, geen leegte noch volheid, geen niets noch alles, geen liefde noch haat.. het onttrekt zich perfect aan al wat ogenschijnlijk gaande is, en is daarom perfect betrokken als wat-is.
Gedegen zelfonderzoek belooft niks, maar toont onmiddellijk de valsheid van alle beloftes(...)
(...)

Wijziging aangebracht door Guido op 12 March 2018 om 08:04.
Guido is offline  
Oud 12 March 2018, 08:40   #18
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Licht, liefde, leegte.. allemaal concepten van conceptloos bewustzijn.
Alleen de onmiddellijke Helderheid waar de concepten naar trachten te wijzen doorstaat de toets van Ondeelbare Werkelijkheid (niet op te delen in objecten, noch concepten).

Vasthangen aan, probleem hebben met de concepten en niet los komen van de objectivering ervan geeft maar één uitweg: transcenderen, het subject dat er niet los van kan komen dat zich er boven plaatst.

Loskomen van alle concepten, werkelijkheid (alles) toelaten te verwijzen naar zichzelf (ondeelbare werkelijkheid) hoeft geen uitweg, het is als van liefde in "ik ben alles".

Voor de rest, mooie quote.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 12 March 2018, 09:56   #19
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Het forum arrestatie-team is dus niet bevoegd in dit topic.
Als ze, zoals verwacht, zich niet kunnen inhouden?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Liefde koestert geen grieven.
Zoiets zeker...
Mihaela is offline  
Oud 12 March 2018, 10:03   #20
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Liefde koestert geen grieven. Zie > https://eencursusinwonderen.org
Vanaf vandaag krijg ik hun mail ook.., inspirerende teksten.
Mihaela is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat is liefde? Hein Beginnend zelfonderzoek 27 24 September 2021 22:39
Liefde Nathan Waar gaat het hier verder ook nog over? 40 25 July 2011 16:20


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.