Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 April 2018, 18:21   #11
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
jij 'weet' helemaal niets, je bestaat geeneens!
Het leven doet zich als echt aan je voor, maar feitelijk zijn het enkel maar je gedachten en het geloof er in.
Dat is wat pseudo gerealiseerden, neoadvaitisten, proberen aan de man te brengen om vervolgens te zeggen dat er dus niets kan worden gedaan om met deze exacte wetenschap goede sier te maken en te doen voorkomen dat men 'weet'.
De advaitist echter licht alleen voorzichtig een tipje van de sluier om daarmee het verlangen te wekken om te weten te komen wat men werkelijk is. Hetgeen ik hier schrijf is geen statische wetenschap maar slechts een uitgangspunt om te onderzoeken of dit waarheid voor je bevat.
 
Oud 11 April 2018, 21:41   #12
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Het ego , de persoonlijkheid bestaat niet.
Dat wetende en beseffende kunnen we kleine sprongetjes en grotere sprongen maken naar een hoger bestaansniveau.
Als ik zoiets lees, stel ik mij luidop de vraag: zou de verwachting van een evolutie naar een hoger bestaansniveau, het erkennen van dat wat er al is en niet hoeft te veranderen of beter of hoger te worden omdat het doodgewoon is zoals het is, misschien juist in de weg?
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 11 April 2018, 21:57   #13
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@Katerie: Hetgeen ik hier schrijf is geen statische wetenschap maar slechts een uitgangspunt om te onderzoeken of dit waarheid voor je bevat.
Niks nieuws voor mij. Mijn goeroe Ramesh Balsekar zei altijd:
"al wat ik zeg of schrijf is een concept, waar voor mij, aan jullie om te onderzoeken of het waar is voor jullie".
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline  
Oud 11 April 2018, 22:22   #14
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Als ik zoiets lees, stel ik mij luidop de vraag: zou de verwachting van een evolutie naar een hoger bestaansniveau, het erkennen van dat wat er al is en niet hoeft te veranderen of beter of hoger te worden omdat het doodgewoon is zoals het is, misschien juist in de weg?
Het waren woorden bij benadering van...
Het leven duwt je kanten op ter bewustwording , zo kijk ik naar mezelf en zie het om me heen.
Na uitgelopen paden worden er nieuwe paden aangelegd waarbij na zelfonderzoek oude gewoontes en oude denkpatronen aan het licht komen en hun kracht verliezen en meer en meer uit je hart kunt leven en niet vanuit gedachten en emoties.
Ik zie en ervaar het als bewustzijnsverschuivingen. maar dit is ook maar een woord.
Het leven wordt makkelijker en vreugdevoller , zomaar.
Iona is offline  
Oud 12 April 2018, 14:41   #15
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Niks nieuws voor mij. Mijn goeroe Ramesh Balsekar zei altijd:
"al wat ik zeg of schrijf is een concept, waar voor mij, aan jullie om te onderzoeken of het waar is voor jullie".
Naar ik jou hier zo ervaar heb je geen gevolg gegeven aan dat onderzoeken. Immers je wijst iedere aanwijzing daartoe die van je reactie het gevolg is van de hand of begint op iets dat lijkt op een tegenaanval. Nog geen enkele keer heb ik je zien ingaan op wat er van je gezien is. Wat ik wel zie gebeuren, als ik je daar op wijs, is dat je je verschuilt achter de volgende kreet van Balsekar dat je niks hoeft te doen want je bent het al en dat kraai je maar na tot zolang je een gehoor lijkt te hebben gevonden, zoals in de vorm van Mihaela. In dat kringetje blijven we maar ronddraaien.
 
Oud 12 April 2018, 16:32   #16
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard de dans van Kali, de Goddelijke moeder

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@Katerie:... je verschuilt achter de volgende kreet van Balsekar dat je niks hoeft te doen want je bent het al...
Dat heeft Balsekar nooit gezegd of geschreven en daar ga ik na meerdere keren weerlegd te hebben in 4 jaar op dit forum niet meer op in want jouw verbeelding speelt je zodanig parten dat er pas een einde aan zal komen als je je laatste adem hebt uitgeblazen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@Katerie:...tot zolang je een gehoor lijkt te hebben gevonden, zoals in de vorm van Mihaela.
Miha vind het volgens jou fijn mij naar haar pijpen te laten dansen en in vind gehoor in haar, komt mooi uit dan nietwaar.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@Katerie:... In dat kringetje blijven we maar ronddraaien.
Ik heb geen moeite met ronddraaien in kringetje met Miha, integendeel, ik vind het leuk dansen. Jij hebt er duidelijk wel moeite mee want een forum als dit onwaardig.
Maar in verwijzing naar het leven zoals het gebeurt, op basis van de hindoe-mythologie, zei Ramesh ooit:
Citaat:
"de dans van Kali, de Goddelijke moeder, is het leven zoals het gebeurt, van moment tot moment, en brengt alle aspecten van de onderling verbonden tegenstellingen tot stand."

Hij werkte verder met deze woorden van Gary Zukav, een schrijver van de wetenschap met belangstelling voor de oosterse filosofie:

"In de hindoeïstische mythologie is Kali, de Goddelijke Moeder, het symbool voor de oneindige diversiteit aan ervaringen, Kali vertegenwoordigt het hele fysieke vlak, zij is het drama, de tragedie, de humor en het verdriet van het leven. Zij is de broer, de vader, de zuster , moeder, minnaar en vriend.
Ze is de duivel, monsterbeest en bruut. Ze is de zon en de oceaan. Ze is het gras en de dauw. Ze is ons gevoel van voldoening en ons gevoel de moeite waard te doen. Sensatie van ontdekking is een hanger aan haar armband. Onze voldoening is een kleurvlek op haar wang. Ons gevoel van belang is de bel op haar teen. Deze volledige en verleidelijke, verschrikkelijke en prachtige aardemoeder heeft altijd wel iets te bieden.

Hindoes kennen de onmogelijkheid om haar te verleiden of te overwinnen en de zinloosheid om haar lief te hebben of te haten; zodat ze het enige doen wat ze kunnen doen. Ze eren haar gewoon."

Misschien is het klassieke voorbeeld van dualiteit in de hindoefilosofie het concept van Shiva / Shakti. Ramesh beschreef het op deze manier: "Shiva is het potentieel Shiva is de bron." Shiva is dus Shakti of energie. Shiva doet niets, Shiva functioneert door Zijn partner Shakti. Shiva, de Bron is onverdeeld. Het wordt twee - Shiva-Shakti - en de hele manifestatie is gebaseerd op dualiteit, dus zonder Shiva kan Shakti niet bestaan. En zonder Shakti is Shiva Potentieel ongemanifesteerd."
Shiva is het ongebroken geheel.

Bron: Advaita, de Boeddha en het ongebroken geheel.
Auteur: Ramesh S. Balsekar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
@Katerie: Oude koningen van gzoz zijn dood, Lang leven Koning Katerie.
Koning K.
K.K.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
@Mihaela: Dit slaat echt alles!
Miha en ik slaan koppen met nagels terwijl we dansen op ons forum.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline  
Oud 13 April 2018, 10:42   #17
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Dat heeft Balsekar nooit gezegd of geschreven en daar ga ik na meerdere keren weerlegd te hebben in 4 jaar op dit forum niet meer op in ...


Vrij vertaald in 'je hoeft niks meer te doen, je bent het al', maar fraaie afleiding weer.
 
Oud 13 April 2018, 14:25   #18
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard iedereen is zelf-gerealiseerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
post van 27 december 2011...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Dit vind ik echt onweerstaanbaar:

Ramana Maharshi:
"No one is ever away from his Self and therefore everyone is in fact Self-realized; only - and this is the great mystery - people do not know this and want to realize the Self. Realization consists only in getting rid of the false idea that one is not realized. It is not anything new to be acquired. It must already exist or it would not be eternal and only what is eternal is worth striving for."

Dit is uitgesproken in de eerste helft van vorige eeuw.
En deze gedachte wordt inderdaad herhaald door vele hedendaagse spirituele leraars.

Maar dit is de bron.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline  
Oud 13 April 2018, 14:56   #19
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Ramana Maharshi:
"No one is ever away from his Self and therefore everyone is in fact Self-realized; only - and this is the great mystery - people do not know this and want to realize the Self. Realization consists only in getting rid of the false idea that one is not realized. It is not anything new to be acquired. It must already exist or it would not be eternal and only what is eternal is worth striving for."
Dit is erg mooi Katerie.
Na vele jaren (bewust en onbewust) gedachten mee gedragen te hebben dat het niet zo is, begin ik nu lichtheid te ervaren, zonder het gevoel nog te hebben dat er ergens, diep verborgen, het gewaar loert.
Het voelt toch anders weer, geen verandering, maar lichtheid...

Een kleinigheid, dat ik in ECIW las, rondom schuldgevoel en geluk, heb ik bewust uitgediept. Als ik de gedachten had dat ik een ander pijn deed, voelde ik me schuldig bij, als de ander mij pijn deed voelde ik me slachtoffer.. Ik heb het over emotionele pijn..
Pijn kwam ook bij kijken in mijn lichaam vervolgens, en later puur geluk.


Het wisselt nog af, laat ik maar niet jokken, maar het geluk ervaren de laatste dagen bewees me weer dat ik niets hoef te veranderen, want het geluk is er al.
Nu keek ik gewoon naar, letterlijk, door in mijn ogen te kijken.
Mihaela is offline  
Oud 13 April 2018, 14:58   #20
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
@Laurens: Wat jij verzonnen hebt dat onder de naam 'gedegen' hoort, moet je zelf weten. Ik heb er niets mee.
Ik ook niet.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
@Laurens: Als men een woord zoals 'gedegen' als wapen gebruikt, of zoals Nowee ook zijn mantra gebruikte, ontketent steeds oorlog, en schept men een oorlogszuchtige omgeving, zoals je forum.
Vanzelfsprekend dat soort zoekt soort, dus kijk wat je forum aantrekt.
Hoogmoedige gasten zoals Dorje en marie, humorvolle mensen zoals K & M, die soms een betje de boel op jutten, deels ook ego-spel...
Gedegen ego-spel.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
...maar deels ook moed, want waar oorlog is, zijn er ook helden...
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.