Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 August 2012, 09:43   #11
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Dat is niet 'zuiver.'
Rob roept hier altijd dat gelukkig proberen te zijn/worden eigenbelang is.

(een stokpaardje van Rob; was 'n beetje Robjejennen) ))
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2012, 10:06   #12
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Dat is niet 'zuiver.'
Rob roept hier altijd dat gelukkig proberen te zijn/worden eigenbelang is.

(een stokpaardje van Rob; was 'n beetje Robjejennen) ))
Eigenbelang' is het veilig stellen van een intentie , veilig in de zin van: het laten gelden van een actualisatie en het benadrukken daarvan...zowel fysiek, emotieoneel, mentaal en geestelijk.
Wezenlijk is er niks mis met eigenbelang' het gaat gewoon z'n gang !, en het kan er prima zijn met of zonder de rigiditeit (sorry Renoir van een Zelf-beeld.
Of je het wilt of niet...eigenbelang' doet zich continu voor' in/bij het verloop van 'ervaring'/'beleving'.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2012, 10:26   #13
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
Eigenbelang' is het veilig stellen van een intentie , veilig in de zin van: het laten gelden van een actualisatie en het benadrukken daarvan...zowel fysiek, emotieoneel, mentaal en geestelijk.
Wezenlijk is er niks mis met eigenbelang' het gaat gewoon z'n gang !, en het kan er prima zijn met of zonder de rigiditeit (sorry Renoir van een Zelf-beeld.
Of je het wilt of niet...eigenbelang' doet zich continu voor' in/bij het verloop van 'ervaring'/'beleving'.
Wat gebruik je toch steeds, voor mij, vreemde taal(on)kundige, ongrijpbare constructies. Hoe ziet zo'n, voor mij dan, vreemd geconstrueerde intentie er gewoon in een dagelijkse praktijk uit.

Een belang ergens in hebben is, eveneens voor mij weer, een belangrijke graadmeter geweest. Ik zie nu wel in wat Waarheid is, dus ik heb het niet meer nodig. Maar er was een tijd dat ik niet wist wie op zijn woord te vertrouwen. Degenen die zich van een (eigen) belang bediende vertrouwde ik simpelweg niet. Wat zijn eigen belang dient kan niet mijn belang dienen was het moto. In de rimboe waar het moeilijk navigeren is heb je wat leidraad nodig.

In dat kader is kijken wiens belang er gediend wordt een belangrijke leidraad. Daarom reageer ik dan ook behoorlijk fel wanneer jij dat beweerd bij mij te zien, je dicht mij iets toe wat van belang is niet te hebben.

Afgezien daarvan heb ik dat belang ook niet.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2012, 10:29   #14
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Dat is niet 'zuiver.'
Rob roept hier altijd dat gelukkig proberen te zijn/worden eigenbelang is.

(een stokpaardje van Rob; was 'n beetje Robjejennen) ))
Dat je met dat niet 'zuiver' goochelt betekend dat je het niet hebt begrepen.

Afijn hoe dat bedoeld is staat in het antwoord aan Keen. Wanneer jij je geluk nastreeft heb je dus in dat gelukkig zijn een belang. Dan zet je mensen op het spoor die er gelukkig van zullen worden, dat is een verkeerde motivatie om aan zelfonderzoek te doen, omdat je iets wilt hebben en... realisatie is niet voor de heb.

Het is ook helemaal niet gezegd dat ze er gelukkig van zullen worden. Wanneer je weet 'wat' je bent is gelukkig/ongelukkig een niet op jouw (immers niet daarin aanwezig) betrekking hebbend verschijnsel.

Jonge.. jonge dat je dat nog steeds moet uitleggen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2012, 10:42   #15
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Wat gebruik je toch steeds, voor mij, vreemde taal(on)kundige, ongrijpbare constructies. Hoe ziet zo'n, voor mij dan, vreemd geconstrueerde intentie er gewoon in een dagelijkse praktijk uit.

Een belang ergens in hebben is, eveneens voor mij weer, een belangrijke graadmeter geweest. Ik zie nu wel in wat Waarheid is, dus ik heb het niet meer nodig. Maar er was een tijd dat ik niet wist wie op zijn woord te vertrouwen. Degenen die zich van een (eigen) belang bediende vertrouwde ik simpelweg niet. Wat zijn eigen belang dient kan niet mijn belang dienen was het moto. In de rimboe waar het moeilijk navigeren is heb je wat leidraad nodig.

In dat kader is kijken wiens belang er gediend wordt een belangrijke leidraad. Daarom reageer ik dan ook behoorlijk fel wanneer jij dat beweerd bij mij te zien, je dicht mij iets toe wat van belang is niet te hebben.
Het is gewoon simpel wat ik zeg, misschien te simpel voor jou, misschien tracht je het Te' moeilijk te vatten.

Je quote bv....is het veilig stellen van een volgens jouw optiek benadrukken van een actualisatie (gewoon dat wat je weergeeft met je quote, of laten blijken dat een mug je irriteert, dat je naar de wc mot, of dat je opgaat in een contemplatie)

Dat zijn allemaal intenties van individueel (geconditioneert) eigenbelang'.

Die intenties Heb' je niet, die intenties hebben jou'.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2012, 10:54   #16
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
Het is gewoon simpel wat ik zeg, misschien te simpel voor jou, misschien tracht je het Te' moeilijk te vatten.

Je quote bv....is het veilig stellen van een volgens jouw optiek benadrukken van een actualisatie (gewoon dat wat je weergeeft met je quote, of laten blijken dat een mug je irriteert, dat je naar de wc mot, of dat je opgaat in een contemplatie)

Dat zijn allemaal intenties van individueel (geconditioneert) eigenbelang'.
Vreemd toch dat het met jouw taalgebruik altijd mankeert aan mijn begrijpen.

Ik haal een praktijk geval als dit niet uit je woorden en ik kan je vertellen dat ik er de fantasie voor heb ergens een voorstelling van te maken. Ik hoor alleen graag altijd wat iemand er nou mee probeert te zeggen. Wanneer ik er mijn fantasie op loslaat is het altijd wel op de een of ander manier passend te krijgen.

Een astroloog weet namelijk precies hoe iets te brengen zodat het voor het gros opgaat.

Is dat een begrip dat 'actualisatie' voor iets dat je beschrijft als een natuurlijke reactie op een natuurlijk fenomeen misschien ? Ik ken het niet.

Dus begrijp ik het nu goed dat als ik hier vertel dat mij momenteel een mug irriteert dat dat, in jouw ogen, een eigenbelang van mij is dat te zeggen ?

Want dan moeten we toch echt eerst overgaan tot herdefini?ring van het woord 'eigenbelang'.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2012, 11:26   #17
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

Dus begrijp ik het nu goed dat als ik hier vertel dat mij momenteel een mug irriteert dat dat, in jouw ogen, een eigenbelang van mij is dat te zeggen ?

Want dan moeten we toch echt eerst overgaan tot herdefini?ring van het woord 'eigenbelang'.
Niet alleen het zeggen maar ook het Gevoel/ emotie van de irritatie is eenvoudig het Vermogen' van....eigenbelang'.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2012, 11:31   #18
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Dat is niet 'zuiver.'
Ja... eigenbelang is ook niet koosjer, geen pijpkaneel, en ook niet sjoekoeloeki.

Maar het is er wel.
De hele wereld staat r bol van.

En nu ?
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2012, 11:44   #19
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Niks.

Niemand die z'n eigen eigenbelang effe de nek kan omdraaien.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2012, 11:47   #20
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Het omgekeerde is dan ook meteen waar: -ik- -wil- niet -ongelukkig- worden.
Die twee zijn dan het zoet en het zuur van hetzelfde gerecht.
Zo'n forum kan een prima tijdverdrijf zijn.
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De verlichte visie van Sagnaar sagnaar Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 548 24 June 2017 11:05


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.