Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 January 2014, 20:10   #11
tandem
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 2 January 2014
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Niets is helemaal leeg van zichzelf en van daaruit ontspringen al je mogelijkheden om te zijn 'wat' je bent. Echter al door je ouders, op school en in de kerk wordt je ingepompt iets te zijn waarvan ze vinden dat je moet zijn en dan wordt het resultaat niet 'wat' je bent maar 'wie' je denkt te zijn. Terug naar 'wat' is het nodig vanuit dat 'wie' je denkt te zijn jezelf helemaal te strippen en weer bij dat Niets uit te komen. Niets is de plek waar je uiteindelijk wel weer op uit zult komen wanneer je sterft maar waarom zolang je 'wie' leven terwijl je al die tijd het 'wat' kunt zijn ?Daar kom je vanzelf weer terug wanneer je je vermeende 'ik' of 'wie' hebt nagelopen op hetgeen je denkt te zijn. Omdat zowel 'ik' als 'wie' slechts uit gedachten bestaat gaat de weg langs onderzoek naar het waarheidsgehalte van je gedachten. Alles wat niet waar is verwerp je, simpeler kunnen we het niet maken. Je bent altijd beoordeeld naar de 'wie' je bent, en je streeft zoals dat door je opvoeders aan je is opgedragen naar het zijn van een vlekkeloos mens dat het inferieure heeft afgezworen en blijft afzweren, want degenen die dat niet doen, zo hebben ze je alsmaar (met voorbeelden) voorgehouden, worden gestraft. Vergis je niet, het is nog een hele klus om je vrij te maken van al die indoctrinatie. In die trend heb je namelijk tot op heden geleefd. Inmiddels ben je de ouder van je zelf geworden en straf je je eigen (inwendige) kind wanneer het zich niet naar de geldende normen en maatstaven die gelden gedraagt. Met je 'ego', 'ik' of 'wie je denkt te zijn', sta je onder de heersende invloed van de geldende moraal, die we elkaar ook steevast blijven opleggen, prediken, en controleren en worden wél of niet willend door de ingepeperde normen van goed en kwaad. Vanuit dat eerder aangehaalde Niets bloei je op met belangstelling en is er voor het één meer dan voor het ander een omarming. Wanneer je spruiten niet lekker vindt heeft dat niks met 'niet willen' te maken. Opvoeders stigmatiseren dat gebeuren met niet willen. Dus van nature is niemand een 'willend' wezen. Er hoeft vanuit het Niets ook geen Suïcide gepleegd te worden op het willen want er is daar geen willen. De zelfkennis zoals die hier wordt voorgestaan betreft de belangstelling voor het ZELF, het zijn van Bewustzijn en dat is te bereiken door het afleggen van het niet zijn, de waarheidsvinding van al hetgeen op je is gelegd maar wat je feitelijk helemaal niet bent. Overgave doen en vertrouwen hebben is juist hetgeen je door je opvoeders geleerd is. Doe dat dus niet, ja je kan je overgeven, doe dat echter liever aan God dan aan een mens. Een 'ego' of een 'ik behepte' is onbetrouwbaar en wil daarom graag je vertrouwen anders kan ie niks met je aanvangen, of liever gezegd omvormen tot datgene waarvan hij meent dat goed voor je is, zoals ook je opvoeders deden. Zoals je kunt zien is dit geen moraal verhaal, het is niet mijn intentie wie dan ook te veranderen, je hoeft me niet te geloven en niet te vertrouwen. De enige vraag is ben je bereid gedegen zelfonderzoek te doen naar wat je allemaal denkt te zijn en niet bent. Je doet het helemaal zelf en voor je zelf. Niet voor mij.
Renoir, heb het altijd al grappig gevonden dat mensen zoveel woorden gebruiken om te zeggen dat ze niet aan het prediken zijn.
tandem is offline  
Oud 16 January 2014, 20:51   #12
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Renoir, heb het altijd al grappig gevonden dat mensen zoveel woorden gebruiken om te zeggen dat ze niet aan het prediken zijn.


Nooit ergens beweerd 'niet aan het preken te zijn', waar slaat dit nou op ?

Je ligt al jaren als jou een antwoord van mij niet bevalt volkomen zonder enige aanleiding te zeiken over 'verlichting' over 'realisatie', te onpas er tot in het oneindige drammerige vragen over te stellen wat dat 'Niets' is en als het uitgelegd wordt smalend doen. OETLUL !
Rennie is offline  
Oud 16 January 2014, 21:14   #13
tandem
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 2 January 2014
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht


Nooit ergens beweerd 'niet aan het preken te zijn'. Waar is dit nou weer voor nodig ?

Je ligt overal te zeiken over verlichting over realisatie, drammende vragen te stellen wat dat Niets is en als het uitgelegd wordt smalend doen. OETLUL !
Ik bedoelde dat er een verschil is tussen literalisme en gnosticisme, bij het ene is er niemand die spreekt en daar loopt de mond van over, bij het andere spreken we over schijnheiligheid waarover smalend gedaan kan worden. Maar FLAPDROL hoor ik toch liever Renoir.
tandem is offline  
Oud 16 January 2014, 21:16   #14
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Ik bedoelde dat er een verschil is tussen literalisme en gnosticisme, bij het ene is er niemand die spreekt en daar loopt de mond van over, bij het andere spreken we over schijnheiligheid waarover smalend gedaan kan worden. Maar FLAPDROL hoor ik toch liever Renoir.
Deftige woorden en wollige taal gebruiken om je daad, iemand afzeiken, te verbloemen. Heel fraai ja.
Rennie is offline  
Oud 16 January 2014, 21:19   #15
tandem
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 2 January 2014
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Deftige woorden en wollige taal gebruiken om je daad, iemand afzeiken, te verbloemen. Heel fraai ja.
Ben blij dat het zo helder is geworden, kunnen we ons weer in tweeën delen.
tandem is offline  
Oud 16 January 2014, 21:22   #16
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Ben blij dat het zo helder is geworden, kunnen we ons weer in tweeën delen.
Dit gaat al jaren zo, je kunt je geen voorstelling maken hoe zat ik je ben. Ik flikker je echt van het forum af makker, ik heb het gehad met je.

Dit is een ZELFkennisforum en alles wat dat aangaat torpedeer je.
Rennie is offline  
Oud 16 January 2014, 21:26   #17
tandem
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 2 January 2014
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Aha deftige woorden en wollige taal gebruiken om je daad, iemand afzeiken, te verbloemen. Heel fraai ja.
Het staat je vrij om die persoonlijke interpretatie daaraan vast te knopen, wie weet was het een algemeenheid waarin het subtiele verschil niet altijd even duidelijk is voor iedereen. Dat gaat zo, het is dezelfde taal en toch kan ze op twee totaal verschillende manieren gezien worden, dat waar je overigens mooi naar verwees. Maar misschien is het raadzaam om hier ruimte voor Freerider en z'n mooie getuigenissen te laten.
tandem is offline  
Oud 16 January 2014, 21:29   #18
tandem
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 2 January 2014
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dit gaat al jaren zo, je kunt je geen voorstelling maken hoe zat ik je ben. Ik flikker je echt van het forum af makker, ik heb het gehad met je. Dit is een ZELFkennisforum en alles wat dat aangaat torpedeer je.
Ja, ik zie het, zelfonderzoek impliceert dat je sterft, had je daar dan een vraag over misschien?
tandem is offline  
Oud 16 January 2014, 21:30   #19
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Het staat je vrij om die persoonlijke interpretatie daaraan vast te knopen, wie weet was het een algemeenheid waarin het subtiele verschil niet altijd even duidelijk is voor iedereen. Dat gaat zo, het is dezelfde taal en toch kan ze op twee totaal verschillende manieren gezien worden, dat waar je overigens mooi naar verwees. Maar misschien is het raadzaam om hier ruimte voor Freerider en z'n mooie getuigenissen te laten.
Ja beminnelijke man, met je zalvende woorden en vredige brein, laten we in alle rust wachten op Freerider met z'n mooie nieuwe overpeinzingen. Het is dat je inmiddels reeds enige malen de wacht aangezegd bent anders liet je ook daar geen spaan van heel.
Rennie is offline  
Oud 16 January 2014, 21:33   #20
tandem
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 2 January 2014
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ja beminnelijke man, met je zalvende woorden en vredige brein, laten we in alle rust wachten op Freerider met z'n mooie nieuwe overpeinzingen. Het is dat je inmiddels reeds enige malen de wacht aangezegd bent anders liet je ook daar geen spaan van heel.
Onvoorwaardelijke liefde is nietsontziend, zeker niet voor wie haar schaadt.
tandem is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Valt er nou wel iets, of niets te doen ? Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 46 1 August 2011 09:53


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.