Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 January 2021, 13:38   #11
Peer
Vicaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 109
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht

Wat ik je in ieder geval nog graag wil meedelen is dat 'verlichting' (tot ontdekking komen wat in essentie bent) je niet verlost van geraaktheid. Dat is een groot misverstand dat 'als ik eenmaal het licht gezien heb dan ben ik altijd blij, nooit meer verdrietig en altijd gelijkmoedig'. Dat is de wens van een ego. En zoals je weet raakt die nooit verlicht. Ik hoop dat het niet een te grote teleurstelling voor je is? Of eigenlijk wel. Dat zou kunnen betekenen dat je weer met beide beentje op de grond bent terug gekomen en dat je je onderzoek opnieuw ter hand kunt gaan nemen.
Citaat:
Emoties hebben zonder ze te zijn.
Het Zijn is vrij/los van gevoelens en dus ook van emotie. Dat betekent niet dat het Zijn geen emoties kan hebben, kan ervaren. Het betekent ook niet dat het Zijn geen geddrag kan vertonen dat emotioneel lijkt. Dat gedrag komt echter niet vanuit emotie, maar vanuit het 'Ware Zelf, het geheel, het leven zelf, God. Als gevolg hiervan is het Zijn in staat op ieder moment uit de manifestatie te stappen die uit emotie afkomstig lijkt. Het Zijn is dus nooit echt geemotioneerd
uit"Zijn, de ideale wereld"
Peer is offline  
Oud 22 January 2021, 14:58   #12
Peer
Vicaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 109
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Mijn geduld is eindeloos groot .... (zo blijkt) ...

Wat ik je in ieder geval nog graag wil meedelen is dat 'verlichting' (tot ontdekking komen wat in essentie bent) je niet verlost van geraaktheid. Dat is een groot misverstand dat 'als ik eenmaal het licht gezien heb dan ben ik altijd blij, nooit meer verdrietig en altijd gelijkmoedig'. Dat is de wens van een ego. En zoals je weet raakt die nooit verlicht. Ik hoop dat het niet een te grote teleurstelling voor je is? Of eigenlijk wel. Dat zou kunnen betekenen dat je weer met beide beentje op de grond bent terug gekomen en dat je je onderzoek opnieuw ter hand kunt gaan nemen.
Maar ... volgens mij is 'geraaktheid' niet hetzelfde als 'emotie' ( blijheid, verdriet)

Geraaktheid is een ego-reactie op het gewaarworden van een emotie.

Een emotie die niet gevoeld wilt worden.

Door wie niet?



Snijdt dit hout Rob?
Peer is offline  
Oud 22 January 2021, 16:41   #13
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peer Bekijk bericht
Maar ... volgens mij is 'geraaktheid' niet hetzelfde als 'emotie' ( blijheid, verdriet)

Geraaktheid is een ego-reactie op het gewaarworden van een emotie.

Een emotie die niet gevoeld wilt worden.

Door wie niet?

Snijdt dit hout Rob?
Voor mij is geraaktheid de verzamelterm voor alle mogelijke emotionele reacties.
We hebben daar een aantal namen voor. Als je het heel kortaf wilt stellen dan zijn het 4B's, te weten boos, bang, blij, en bedroefd. Dat is om het makkelijk te onthouden / maken. Maar dat is wel heel grof gesteld; meestal omschrijven we een emotie iets nauwkeuriger. Blij klinkt al anders dan vreugdevol en geërgerd klinkt al weer anders dan boos. Maar dat ter zijde.

Dit gesprek over geraaktheid is wat vreemd, omdat het door kabu misbruikt werd in een oude discussie. Naar mijn mening (en die van de forumleiding) misdroeg kabu zich door beledigend en kwetsend te zijn. Omdat dat herhaaldelijk voorkomt heb ik toen een melding gemaakt, waarna kabu een waarschuwing of een time out heeft gekregen (wat precies weet ik niet meer). Kabu vond dat onterecht omdat, zoals hij beweerde, de waarschuwing die hij kreeg gebaseerd was op mijn geraaktheid en ik me niet zo geraakt had moeten opstellen (vond hij). Het balletje wat bij kabu lag werd zo door hem bij mij gelegd. Zoals dat zo vaak gaat op het forum. Ik was zeker geraakt, zoals ik ook heb aangegeven. Het was een 'smerige overtreding', zoals wel eens in het voetbal voorkomt, waarop een gele of een rode kaart wordt gegeven. En aangezien (in mijn kijk) kabu dat veelvuldig doet, was mijn reactie ingegeven door het feit dat daar maar eens een eind aan moest komen, hopelijk op basis van een 'tot inzicht komen dat dit verwijtbaar gedrag is wat niet op een forum als dit thuishoort'. Afijn, het klinkt wat beladen als ik het zo schrijf, maar dat is de achtergrond. Maar goed, het inzicht heeft niet plaatsgevonden en het gedrag is alleen veranderd in die zin dat kabu zich iets anders gedraagt omdat hij nog niet van het forum weggestuurd wenst te worden. Hij vertoont wenselijk gedrag, zogezegd. Het zij zo. Verder heb ik niet zo veel zin om er woorden aan vuil te maken. Het is gebeurd en het heeft niet het gewenste resultaat gehad. En kabu heeft weer een item gevonden om iemand (mij in dit geval) mee te achtervolgen. Dat heeft hij al veelvuldig gedaan. Met als gevolg dat diverse deelnemers hier gestopt zijn met schrijven. Het zou dus mooi zijn als het inzicht een keer zou gaan landen bij kabu. We gaan het zien.

Om terug naar je vraag te gaan, ik vind niks mis met geraaktheid. Het heeft te maken met ons vermogen om te kunnen voelen, te kunnen ervaren, te kunnen invoelen. Het gaat om het ervaren van schoonheid, ontroering, liefde, maar ook om verdriet, gemis, teleurstelling.
Rob is offline  
Oud 22 January 2021, 16:52   #14
Peer
Vicaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 109
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Voor mij is geraaktheid de verzamelterm voor alle mogelijke emotionele reacties.
We hebben daar een aantal namen voor. Als je het heel kortaf wilt stellen dan zijn het 4B's, te weten boos, bang, blij, en bedroefd. Dat is om het makkelijk te onthouden / maken. Maar dat is wel heel grof gesteld; meestal omschrijven we een emotie iets nauwkeuriger. Blij klinkt al anders dan vreugdevol en geërgerd klinkt al weer anders dan boos. Maar dat ter zijde.



Om terug naar je vraag te gaan, ik vind niks mis met geraaktheid. Het heeft te maken met ons vermogen om te kunnen voelen, te kunnen ervaren, te kunnen invoelen. Het gaat om het ervaren van schoonheid, ontroering, liefde, maar ook om verdriet, gemis, teleurstelling.

Dan geven we verschillende betekenissen aan dat woord.WiNk
Peer is offline  
Oud 22 January 2021, 17:15   #15
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peer Bekijk bericht
Dan geven we verschillende betekenissen aan dat woord.WiNk
Weten we dat ook weer ....
Rob is offline  
Oud 22 January 2021, 17:20   #16
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peer Bekijk bericht
Maar ... volgens mij is 'geraaktheid' niet hetzelfde als 'emotie' ( blijheid, verdriet)

Geraaktheid is een ego-reactie op het gewaarworden van een emotie.

Een emotie die niet gevoeld wilt worden.

Door wie niet?
Wat zouden we als mens zijn zonder subjectieve beleving? Het subjectieve beleven is het beleven zelf wat ontstaat tussen waarnemer en waarneming.

Soms lijkt men te denken dat zelfkennis in een soort van robot-met-bewustzijn resulteert. Het tegendeel is waar, het emotionele leven verdiept juist omdat de angst voor emoties verdwijnt. En doordat zichzelf herhalende emoties achterwege blijven.
Bassie is offline  
Oud 22 January 2021, 18:18   #17
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peer Bekijk bericht
...
Snijdt dit hout Rob?
Doe geen moeite, Rob zegt ontdekt te hebben 'wat' hij is en blijft stug vasthouden aan overtuigingen als deze...
Citaat:
...kabu die voortdurend vanuit venijn aan het reageren is en die in mijn ogen respectloos reageerde, voornamelijk naar Nadje toe.

Rob op 7 dec. '21
Moet kunnen als je verlichting bereikt hebt zoals Rob beweert van zichzelf.
kabu is offline  
Oud 22 January 2021, 18:28   #18
Peer
Vicaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 109
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Wat zouden we als mens zijn zonder subjectieve beleving? Het subjectieve beleven is het beleven zelf wat ontstaat tussen waarnemer en waarneming.

Soms lijkt men te denken dat zelfkennis in een soort van robot-met-bewustzijn resulteert. Het tegendeel is waar, het emotionele leven verdiept juist omdat de angst voor emoties verdwijnt. .
Peer is offline  
Oud 22 January 2021, 18:36   #19
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard Byron Katie toneelstuk in herinnering

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
@Peer:..Maar goed, het inzicht heeft niet plaatsgevonden en het gedrag is alleen veranderd in die zin dat kabu zich iets anders gedraagt omdat hij nog niet van het forum weggestuurd wenst te worden. Hij vertoont wenselijk gedrag, zogezegd. Het zij zo. Verder heb ik niet zo veel zin om er woorden aan vuil te maken. Het is gebeurd en het heeft niet het gewenste resultaat gehad.

Altijd hilarisch om lezen dat jij zou wensen dat het inzicht zou plaatsvinden bij mij!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
@Peer:.. En kabu heeft weer een item gevonden om iemand (mij in dit geval) mee te achtervolgen. Dat heeft hij al veelvuldig gedaan. Met als gevolg dat diverse deelnemers hier gestopt zijn met schrijven.
Voor zover Peer het nog niet weet, ik was toen forumlid Katerie en hier meer erover...
Citaat:
Het toneelstuk dat Katerie opvoerde is ontleend aan een onbekend boekwerkje van Byron Katie dat de gedachtegang verwoord van gevorderden op weg naar zelfrealisatie en gaat over het verstoren van de droom. Dat verhaal moet je niet loslaten op mensen die daar helemaal niet aan toe zijn. Echter de frustratie die dat voor niet ingewijden oproept is uitermate geschikt om te ontdekken wat ego met je vermag te doen. Ook hier zie je dat er naar buiten wordt gewezen (aanklagen) in plaats van het ego gedegen aan de tand te voelen. Echter het toont moed om te blijven kijken en niet af te haken.

Laurens op 31 maart 2017
kabu is offline  
Oud 22 January 2021, 18:50   #20
Peer
Vicaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 109
Standaard

Als Verlichtte Nar kwijt Kabu zich met tomeloze inzet van zijn taak.

Peer is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.