Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Niet verlicht
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 October 2017, 10:58   #11
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Als Looro stelde hij het geloof nog voorop.
Zie:
Ter zake:

Ik heb ooit een andere betekenis voor het woord geloof gelezen (dialogues avec les anges) en in die betekenis kan ik mij vinden...

Geloven heeft niets te maken met het klakkeloos aanvaarden van waarheden van een ander, maar wel uit persoonlijke overtuiging, na persoonlijk onderzoek doordrongen te zijn van bepaalde waarheden en er in opgaan...
Oké, met onze menselijke ingesteldheid, met onze menselijke wetenschappelijke en andere kennis van het ogenblik kan ik niet bewijzen dat wat ik 'geloof' de waarheid is... Maar voor mij is het wel degelijk de waarheid...

Wijdverspreide verhaaltjes rond die waarheid, zelfs als ze door derden ook als waarheid worden verkondigd en ze dikwijls zelfs de echte waarheid verdringen, vallen als losse flodder van je af... Jij weet wat waarheid is en jij leeft dat met al je menselijke eigenschappen en dat is wat je doet groeien...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2017, 11:45   #12
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Oké, met onze menselijke ingesteldheid, met onze menselijke wetenschappelijke en andere kennis van het ogenblik kan ik niet bewijzen dat wat ik 'geloof' de waarheid is... Maar voor mij is het wel degelijk de waarheid...

Dat komt omdat je vastzit in het geloof een persoontje te zijn die denkt dat er iets te bewijzen valt. Ego laat je rondjes draaien door iets wel/of niet te willen bewijzen. Waarheid valt niet te bewijzen, waarheid kan je alleen maar zijn. Daarom noemen ze het ook wel een 'zijns' toestand.
Fer is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2017, 12:37   #13
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Oké, met onze menselijke ingesteldheid, met onze menselijke wetenschappelijke en andere kennis van het ogenblik kan ik niet bewijzen dat wat ik 'geloof' de waarheid is... Maar voor mij is het wel degelijk de waarheid...

Dat komt omdat je vastzit in het geloof een persoontje te zijn die denkt dat er iets te bewijzen valt. Ego laat je rondjes draaien door iets wel/of niet te willen bewijzen. Waarheid valt niet te bewijzen, waarheid kan je alleen maar zijn. Daarom noemen ze het ook wel een 'zijns' toestand.
Waar maakt jij uit op dat ik voor mij zelf het nodig vind om iets, dat klaar en duidelijk voor mij is, te bewijzen???
Anderen vragen om bewijzen, maar die kan ik hen niet geven...
Zij zullen het voor zichzelf moeten uitmaken...
Het is inderdaad een zijnstoestand.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2017, 12:49   #14
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Waar maakt jij uit op dat ik voor mij zelf het nodig vind om iets, dat klaar en duidelijk voor mij is, te bewijzen???
Anderen vragen om bewijzen, maar die kan ik hen niet geven...
Zij zullen het voor zichzelf moeten uitmaken...
Het is inderdaad een zijnstoestand.
Fer quote niet en heeft het kennelijk hierover in het algemeen.
Het is wel grappig te zien dat je het naar je toetrekt (egodingetje).
  Met citaat reageren
Oud 10 October 2017, 13:38   #15
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Fer quote niet en heeft het kennelijk hierover in het algemeen.
Het is wel grappig te zien dat je het naar je toetrekt (egodingetje).
Het ben ik niet die hier de hele tijd komt roepen dat ik ego-vrij ben...

Wat wil je, als ik reageer, beschuldig je mij van ego-gebondenheid en dus van onwetend te zijn en als ik niet reageer dan geef ik jou, zwijgen is toestemmen, gelijk dat ik nog ego-gebonden ben en dus onwetend...

Dat poppenspel gaat niet meer op...

Ik was inderdaad in mijn eer van waarheidszoeker geraakt omdat hij wel degelijk mij persoonlijk (be)(ver)oordeelde door mij waarden toe te schrijven die ik niet deelde...
Mijn laatste zin, die in het begin veel scherper was, heb ik wel afgezwakt omdat hij daar gewoon hetzelfde zei als wat ik denk...

Hoe komt het dat je alleen nog reageert als je bloed ruikt??? Waarom reageer je niet op wat ik zeg of moet ik het zien als 'zwijgen is toestemmen'???
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2017, 14:07   #16
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Waar maakt jij uit op dat ik voor mij zelf het nodig vind om iets, dat klaar en duidelijk voor mij is, te bewijzen???
Anderen vragen om bewijzen, maar die kan ik hen niet geven...
Zij zullen het voor zichzelf moeten uitmaken...
Het is inderdaad een zijnstoestand.
Beste Marie,

Wij zijn zoekers naar waarheid daarvoor heb ik veel respect. Het is geen gemakkelijke tocht. Vaak langdurig vol met hobbels, valkuilen en hele pijnlijke perioden om er vervolgens weer wat bewuster uit te komen. Dat vergt moed, heel veel moed. Ik ben er niet op uit, en die macht heb ik ook niet, om iemand te be(ver)oordelen. Ik ben me ervan bewust dat 1 klein woordje niet goed gekozen 'iemand' behoorlijk kan triggeren. Dus als je je persoonlijk voelt aangevallen zie de woorden dan als een verwijzing terug naar jezelf.
Fer is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2017, 14:34   #17
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Oké, met onze menselijke ingesteldheid, met onze menselijke wetenschappelijke en andere kennis van het ogenblik kan ik niet bewijzen dat wat ik 'geloof' de waarheid is... Maar voor mij is het wel degelijk de waarheid...
Sowieso is dat wat de mens 'gelooft' voor hem de waarheid. Hij zou het niet geloven moest hij het als een leugen beschouwen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Beste Marie,
...
Ik ben er niet op uit, en die macht heb ik ook niet, om iemand te be(ver)oordelen.
...
Dus als je je persoonlijk voelt aangevallen zie de woorden dan als een verwijzing terug naar jezelf.
Marie en elk mens moet er maar aan wennen: als je naar de planeet Aarde komt, oordeel jij over ons en wij over jou.

Citaat:
'Katie: Mensen moeten ophouden over anderen te oordelen?
Het is een dwaze overtuiging. Wie zou je zijn zonder die gedachte? Wie zou je zijn als je niet in staat was om zo’n idiote gedachte te denken: ‘ik wil dat mensen ophouden over me te oordelen’?'

Uittreksel van: Katie. 'Vier vragen die je leven veranderen'. iBooks.
Dus mensen oordelen over elkaar. Zo gaat dat.
Alleen als je de basisregels kent is het een leuke planeet om op te leven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
@Laurens:...

Dat poppenspel gaat niet meer op...
...
Hoe komt het dat je alleen nog reageert als je bloed ruikt??? Waarom reageer je niet op wat ik zeg of moet ik het zien als 'zwijgen is toestemmen'???
Toch wel Marietje.
Het poppenspel blijft duren zolang jij gelooft dat Laurens of wie dan ook niet over jou mag oordelen.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2017, 16:04   #18
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Sowieso is dat wat de mens 'gelooft' voor hem de waarheid. Hij zou het niet geloven moest hij het als een leugen beschouwen.

Marie en elk mens moet er maar aan wennen: als je naar de planeet Aarde komt, oordeel jij over ons en wij over jou.

'Katie: Mensen moeten ophouden over anderen te oordelen?
Het is een dwaze overtuiging. Wie zou je zijn zonder die gedachte? Wie zou je zijn als je niet in staat was om zo’n idiote gedachte te denken: ‘ik wil dat mensen ophouden over me te oordelen’?'
Uittreksel van: Katie. 'Vier vragen die je leven veranderen'. iBooks.

Dus mensen oordelen over elkaar. Zo gaat dat.
Alleen als je de basisregels kent is het een leuke planeet om op te leven.
Het overbrengen in herhalingen en vertegenwoordigen van de kennis van het ECIW en dito het overbrengen van de kennis en vertegenwoordigen van Katie in herhalingen lijkt toch wel heel erg veel op hetzelfde.
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2017, 16:11   #19
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Beste Marie,

Wij zijn zoekers naar waarheid daarvoor heb ik veel respect. Het is geen gemakkelijke tocht. Vaak langdurig vol met hobbels, valkuilen en hele pijnlijke perioden om er vervolgens weer wat bewuster uit te komen. Dat vergt moed, heel veel moed. Ik ben er niet op uit, en die macht heb ik ook niet, om iemand te be(ver)oordelen. Ik ben me ervan bewust dat 1 klein woordje niet goed gekozen 'iemand' behoorlijk kan triggeren. Dus als je je persoonlijk voelt aangevallen zie de woorden dan als een verwijzing terug naar jezelf.
Ik denk dat je het meer nodig hebt om naar jezelf en wat je schrijft terug verwezen te worden ipv overal iemands anders (al of niet geschonden) ego achter te zien.
Als ik iets zeg, en jij verwoordt mij verkeerd dan heb ik alle recht, zonder daarom naar mijn zo gezegd al of niet geschonden ego terug verwezen te worden, om dat terug recht te zetten, punt ...

Als ik zeg dat de aarde rond de zon draait en jij verhaalt mij zeggende dat de zon rond de aarde draait... Wat heeft mijn ego daarmee te maken dat ik dat corrigeer?
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2017, 16:17   #20
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

[QUOTE=katerie;114143]
Citaat:
Sowieso is dat wat de mens 'gelooft' voor hem de waarheid. Hij zou het niet geloven moest hij het als een leugen beschouwen.
Een beetje te kort door de bocht, katerie... de meeste mensen geloven omdat het hen zo aangeleerd is en omdat ze denken dat ze zelf niet eens het recht hebben om te twijfelen... want, zoals hen wijsgemaakt werd, de verdoemenis wacht...
Oke, in het westen zijn we daar een beetje vanaf geweken, maar dat maakt nog niet dat voor de meeste geloven een vrije daad is geworden.

Citaat:
Marie en elk mens moet er maar aan wennen: als je naar de planeet Aarde komt, oordeel jij over ons en wij over jou.
Marie moet niets, Katerie...

Citaat:
Dus mensen oordelen over elkaar. Zo gaat dat.
Alleen als je de basisregels kent is het een leuke planeet om op te leven.

Toch wel Marietje.
Het poppenspel blijft duren zolang jij gelooft dat Laurens of wie dan ook niet over jou mag oordelen.
Hewel dan geven zij mij het recht om hen op dezelfde manier te be(ver)oordelen.
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Valt er nou wel iets, of niets te doen ? Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 46 1 August 2011 09:53
Wel of geen vlees? Nathan Boeddhisme 3 16 June 2011 17:50
Wel of geen therapie? Rozenhart Tony Parsons 39 19 August 2010 11:51


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.