Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 January 2017, 21:57   #11
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht
Binnen advaita geen geweten.

Geweten heeft alleen maar betekenis in de twee. Want dan verwijst geweten naar eerder weten. Geweten is een voltooid deelwoord. Dus er is een tijdsapect. En als tijd, dan concept, dan dus twee.

Niet in het nauw gezet geformuleerd:
- Een dader valt samen met het slachtoffer? In de niet- twee.
- In hoeverre kan je een persoon ( want in de twee) een daad toerekenen. Een voor bedachte rade. Ver - anti- woord - lijk stellen. Heeft een slachtoffer het zelf laten gebeuren, heeft een dader het wel zelf gedaan.
- Kan de dader denken over hetgeen wat er gedaan is door de dader. Nadenken is tijd. Want erna.

Hoe verhoud zich moreel in de adwaita?
Niet ...? Alleen maar getuige?
Er is geen moraal binnen de leer van advaita, moraal is door het ego opgelegd om de pluriforme werking van het kleine zichzelf in het geheel in goede banen te kunnen leiden.
  Met citaat reageren
Oud 20 January 2017, 22:29   #12
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat zou je van een schildpad mogen verwachten.


Wat een mooi beestje.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 20 January 2017, 23:14   #13
Sterrenstof
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 9 April 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Er is geen moraal binnen de leer van advaita, moraal is door het ego opgelegd om de pluriforme werking van het kleine zichzelf in het geheel in goede banen te kunnen leiden.
Geen moraal? Leer? Goede banen (vs slechte banen)? Klinkt errug menselijk.... Kortom ..... Advaita, adwaita, geen-twee: zoveel zinnen, zoveel mensen.
Sterrenstof is offline   Met citaat reageren
Oud 21 January 2017, 00:25   #14
Anne
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 January 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Er is geen moraal binnen de leer van advaita, moraal is door het ego opgelegd om de pluriforme werking van het kleine zichzelf in het geheel in goede banen te kunnen leiden.
Ja..., dus het kan zomaar gebeuren dat een crimineel kennis heeft van adwaita, dus heel, heilig, niet- twee is. Maar gegeven de twee, dualiteit, is die persoon zeker niet heilig. WiNk. Volgens ons normaal moraal.

Enneh ... Mooi woord h?, leer. Leer, leeg. Leraar, lehrer, leegmaker. Nog even en ik wordt enthousiast, en theos ..., door God bevangen.

Het lege doorklinkt mijn persoon. Het is mijnzelf die door mijn personar, masker, doorklinkt. Nada Brahma. De wereld is geluid. Hoor de bazuinen klinken. Apocalyps. Voor wie wil horen, hore. Mooie geschriften.
Zou Christus ook Sat Sangha leraar zijn geweest? Soms vermoed ik best wel. Iig als je zomaar oude geschriften kan lezen en begrijpen, kan het zomaar zijn dat je het gezochte heb gevonden....
Anne is offline   Met citaat reageren
Oud 21 January 2017, 00:29   #15
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Hier moet ik Laurens bijtreden. Moraal is een mentale constructie. De enige link met advaita is dat moraal uit het geweten voortkomt c.q. kán voort komen.
Maar dat is ver gezocht.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 21 January 2017, 01:09   #16
Anne
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 January 2017
Berichten: 0
Standaard

Ik beschouw moraal ook als een mentaal construct. Het is mi zeker een dualiteitsding.
Ik vond het wel interessant om dit te plaatsen tegenover nondualiteit. En jullie visie te vernemen.

Ik zal eerlijk zeggen dat ik ooit non dualiteit als iets heiligs beschouwde. ( anders dan nu) Maar dan gegeven het leven van alle dag. Heilig beelden, letterlijk dus in kerkgebouwen, daar hing zo'n mysterieuze sfeer omheen. Maar ja ... letterlijk beeldvorming h?. Natuurlijk ook onwetendheid, beelden door elkaar halen, letterlijk en figuurlijk. :)
Anne is offline   Met citaat reageren
Oud 24 April 2017, 15:06   #17
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht
Maar ja ... letterlijk beeldvorming h?.
jaja, letterlijk denkbeeldigheid. Moet doorzien worden anders ben je niet toerekeningsvatbaar.

__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.