Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 June 2013, 11:35   #11
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Als er gezien/ervaren wordt dat geen enkele beschermlaag een noodzaak is, dan lost dat ego/die persoonlijkheid als vanzelf op daar hoef je niets voor te doen, het bewust zijn van hoe de dingen werken doet zijn ding.
Ik zie de persoonlijkheid dus niet verdwijnen, ik zie hem veranderen. Logisch natuurlijk, want dat is nu eenmaal een kenmerk van de persoonlijkheid dat het veranderlijk is. Dat bedoel ik dan dus ook niet. Wat ik bedoel is dat de persoonlijkheid zich als vanzelf anders lijkt te gaan uitdrukken. Juist omdat het niet anders meer hoeft te zijn. Nou ja....lastig hoor.....
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 11:38   #12
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Jouwkennis zou kunnen zijn dat je je identificeert met deze dames, en dat je hun acties sneller zal "goedpraten" omdat je er zelf ook niet vies van bent.

Kindpijnen van er niet mogen zijn en zich nu op een bepaalde manier manifesteren.(of je noemt het drekbak)

Ik weet niet of je dit onder medewerking rekent,....
Het ging me eigenlijk niet zozeer om deze dames, het was meer als voorbeeld, maar ik geloof niet erg goed gekozen. Ik blijf ergens hangen op een ander punt, maar ik kan niet goed helder maken wat dat punt nu is. Voor nu leidt het verhaal over de dames daarin meer af voor mij, dus die kant wil ik eigenlijk niet op. Maar ik dank je voor je medewerking.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 11:43   #13
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Beter lezen dan ik gedaan heb kan ik niet voor je waarmaken. Laat ik het dan maar vragen. Wat denk jij dat ik niet heb begrepen ?
Renoir, je kijkt enkel door je eigen bril, zelfonderzoek mijn beste.

Als jij niet kunt zien waar bv irritatie vandaan komt, hoe dat ontstaat, dan doe ik er wijselijk het zwijgen toe.

Hoe kan er in hemelsnaam irritatie en weten wat je bent zijn.

Je kunt mij niet kwader krijgen.

Maar het woord is aan mijn hartsvriendin, hoe heette ze ook al weer, oh ja, Nadje.

Adje en Nadje, oh de tranen vloeien.

Wat een eenheid.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 11:47   #14
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Hoe kan er in hemelsnaam irritatie en weten wat je bent zijn.
Dat is dus ook mijn punt. Als er irritatie is dan zit ik toch weer in de identificatie?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 11:49   #15
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Ja oh.oh.oh., ik heb ook nog wat geschreven onderaan pag 1. Dit in geval het mss niet opgevallen is....

thks..
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 11:53   #16
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Renoir, je kijkt enkel door je eigen bril, zelfonderzoek mijn beste.

Als jij niet kunt zien waar bv irritatie vandaan komt, hoe dat ontstaat, dan doe ik er wijselijk het zwijgen toe.

Hoe kan er in hemelsnaam irritatie en weten wat je bent zijn.

Je kunt mij niet kwader krijgen.

Maar het woord is aan mijn hartsvriendin, hoe heette ze ook al weer, oh ja, Nadje.

Adje en Nadje, oh de tranen vloeien.

Wat een eenheid.
Natuurlijk zie ik wel waar irritatie door ontstaat dat zeg ik juist. In ieder geval niet per definitie vanwege een bedreiging, die weer niet per definitie veroorzaakt wordt door een kindmechanisme. Ik sluit het niet uit en het onderzoek er naar kan voor sommigen zeker zin hebben. Maar het is en blijft geen Zelfonderzoek, het is gewoon een onderzoekje naar iets.

Nogmaals Aad ik weet 'wat' ik ben en als er irritatie ontstaat weet ik dat ik dat niet ben. Dat het niet uit ego afkomstig is. Het is dan simpelweg ten gevolge van iets anders. Nadje haalt Jan Koehoorn aan en die zegt feitelijk hetzelfde namelijk dat er verder niets verandert voor de persoon. 'Alles gaat gewoon door, ups, downs...'.

Maar zoals je ziet kun je hier weer heerlijk shoppen, kijken welke mening leuker en mooier bij je past, zichzelf gaan onderzoeken, ervaren. Weer niks geen Zelfonderzoek.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 11:56   #17
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik zie de persoonlijkheid dus niet verdwijnen, ik zie hem veranderen. Logisch natuurlijk, want dat is nu eenmaal een kenmerk van de persoonlijkheid dat het veranderlijk is. Dat bedoel ik dan dus ook niet. Wat ik bedoel is dat de persoonlijkheid zich als vanzelf anders lijkt te gaan uitdrukken. Juist omdat het niet anders meer hoeft te zijn. Nou ja....lastig hoor.....
Nadje, wat versta jij onder persoonlijkheid.

Ga niet te hard m.b.t. dat veranderen want bij de meeste mensen verandert de persoonlijkheid niet. Wat is de oorzaak van dat veranderen.

Waar zit de persoonlijkheid van een klein kind, is die er wel.

Heeft de mens een persoonlijkheid nodig om in het leven te staan.

Is bewustheid, het bewust zijn der dingen aan persoonlijkheid gebonden, is daar een persoonlijkheid voor nodig.

Ik kom hier geen persoonlijkheid tegen, ik zie een uitdrukkingsvorm (is al veel te veel gezegd) die gebaseerd is op een bepaalde bewustzijnstrilling.

Meer kan ik er niet van maken.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 11:57   #18
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Dat is dus ook mijn punt. Als er irritatie is dan zit ik toch weer in de identificatie?
Zo zie ik het ook.

Kan ieder mens voor zichzelf gaan onderzoeken, ervaren.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 12:01   #19
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Ja oh.oh.oh., ik heb ook nog wat geschreven onderaan pag 1. Dit in geval het mss niet opgevallen is....

thks..
Wil iemand nu ook eens wat tegen mij zeggen, een klein teken van leven is voldoende, anders ga ik huilen hoor
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 12:03   #20
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Kijk eens met me mee dan. Laat ik het anders proberen uit te leggen. Voordat advaita in beeld komt zijn de meeste mensen inderdaad bezig met psychologie, filosofie, het verbeteren van de persoon(lijkheid). Dan ontdek je dat er niet zoiets bestaat als een persoon, althans niet als zelfstandig opererende entiteit. Door die ontdekking nemen weerstand en conflict als vanzelf af, zou je kunnen zeggen. Omdat je je steeds minder gaat identificeren met die persoon. Het afstemmen op, of met de aandacht/focus bij dat wat je bent te blijven, maakt als het ware ook weer vanzelf, dat je je meer en meer gaat richten op dingen waar je, als persoon, blij van wordt.
Ervaringen die in het verleden als vervelend werden ervaren, hebben niet meer die lading. Er ontstaat als het ware een genieten, zelfs van onprettige ervaringen. Maar ervaringen lijken zich ook te bewegen in de richting van gebeurtenissen die beter aansluiten bij de unieke persoon die je nu eenmaal ook bent. Je komt als mens beter tot je recht. Dat lijkt meer een gevolg te zijn. Wat lastig uitleggen zeg. Pfffff, ik hoop dat je er iets van snapt. Voor zover maar even.
Allemaal theorie, verstandelijke prietpraat, dit komt niet als resultaat van een afgerond Zelfonderzoek, dit is een redenatie die zo'n beetje het einde van z'n voltooiing nadert. Hier worden her en der nog wat puntjes op de i gezet en dan kan het naar de drukker.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Advaita en non-dualiteit in de praktijk Rob Hans Laurentius 40 21 August 2014 20:50
Advaita in de praktijk, deel 1 Aart Advaita 1 11 June 2013 12:00
Advaita in de praktijk. Aart Advaita 55 22 May 2013 23:57
Advaita, het ko(s)misch plan deel 2.. Nadje Advaita 10 9 June 2012 11:50


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.