Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Alexander Smit
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alexander Smit Alexander Smit (1948-1998) wordt als dé grote guru beschouwd van de Nederlandse Advaita Vedanta.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 January 2012, 21:37   #11
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Danique Bekijk bericht
Waarom wilde je eigenlijk zo graag weten Von, waar de man aan gestorven is?
Ik vroeg me dat "gewoon" af Danique, ben momenteel naar die Satsang van hem aan het luisteren, waarnaar ik verwees,
en ik heb nooit gehoord waaraan hij gestorven is. En zo jong.
In de Satsang heeft hij het er ook over dat jonge mensen (tot een jaar of 30) een groter risico lopen te overlijden nadat ze het gezien hebben,
hij noemde zichzelf een grensgeval. Hij was zelf 29 toen "Het" gebeurde.
Von is offline  
Oud 4 January 2012, 21:48   #12
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Nu we toch met details bezig zijn, had ie geen vrouw?


Ik meen begrepen te hebben dat hij naast de nondualiteit de promiscuïteit voorstond.
Afijn, dat is weer een andere manier van 'niet - twee'.
Maar misschien dat Moi daar meer van weet ...?
Rob is offline  
Oud 4 January 2012, 21:54   #13
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht


Ik meen begrepen te hebben dat hij naast de nondualiteit de promiscuïteit voorstond.
Afijn, dat is weer een andere manier van 'niet - twee'.
Maar misschien dat Moi daar meer van weet ...?
Of Caine.. die laat hem desnoods opgraven.
Rennie is offline  
Oud 4 January 2012, 22:58   #14
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Oja en ik heb naast Andrew Cohen staan plassen toen die in Nijmegen eens een lezing gaf en in de pauze nodig moest.
En? Heb je droge voeten gehouden?
Naadje is offline  
Oud 4 January 2012, 23:22   #15
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
En? Heb je droge voeten gehouden?
Andrew Cohen ? Nog in geen twintig miljoen jaar zal die ooit naast het potje piesen .
Rennie is offline  
Oud 4 January 2012, 23:27   #16
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Of Caine.. die laat hem desnoods opgraven.
smit is hartstikke dood renoir...believe me
Zijn voortplantings drift word voortgezet door....wormen.
hij hield er trouwens nog een andere mening op na m.b.t lichamelijke onsterfelijkheid...gerookt vlees vergaat niet (de man was gek op sigaartjes)
sagnaar is offline  
Oud 4 January 2012, 23:32   #17
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
smit is hartstikke dood renoir...believe me
Zijn voortplantings drift word voortgezet door....wormen.
hij hield er trouwens nog een andere mening op na m.b.t lichamelijke onsterfelijkheid...gerookt vlees vergaat niet (de man was gek op sigaartjes)
Dat mag ik toch aannemen, het volgende stond niet vandaag in de krant:

Citaat:
Afscheid van new-agegoeroe
KOERT VAN DER VELDE - 26/06/98, 00:00

AMSTERDAM - Honderden kwamen gisteravond in de Amstelkerk in Amsterdam afscheid nemen van new-agegoeroe Alexander Smit, ook wel Sri Parabrahmadatta Maharaj genoemd. 'Een spion van God' noemde psychiater en Smit-volgeling Jan Foudraine hem schertsend. Foudraine is een grote bewonderaar van Smit, die zich 'zichzelf gerealiseerd' noemde.

'Alexander was zo uitbundig menselijk dat ik voortdurend dacht 'dit kan gewoon niet God zijn'.' God was in hem helemaal mens geworden, inclusief de grappen die daarbij horen. Smit was soms zo direct dat hij sommigen de stuipen op het lijf joeg. Zo vroeg hij eens een journaliste 'gaan we meteen naar bed of ben jij zo iemand met wie je eerst uit eten moet?' Smit hield niet van journalisten. Een interview noemde hij 'een rituele moord'. In de villa van Rama Polderman in Baarn gaf Smit vanaf zijn 'verlichting' in 1978 (hij was toen dertig) voordrachten over de hindoeïstische advaita vedanta-filosofie, die alle dualiteit ontkent. 'Is er leven, dan is er ook dood. Als je alleen het leven aanvaardt, introduceer je angst. Kom tot aanvaarding van zowel het een als het ander. De afwezigheid van angst en de volmaakte aanvaarding, van moment tot moment is de sleutel tot geluk.' Smit werd vijftig.

'Wat Alexander zei, is eerder gezegd,' zei Foudraine tegen zijn al wat oudere gehoor. 'Maar we hebben het in het Westen nog nooit zo puur voorgeleefd gezien als door Alexander.' Smit ging voor zijn 'zelfrealisatie' in de leer bij Nisargadatta, bijgenaamd bidi-baba, een eenvoudige man die (naar het verhaal gaat) in een Bombayse sloppenwijk goedkope bidi-sigaretten verkocht. Zoals bidi-baba gewoon bleef, deed ook Smit dat, stelden de verschillende volgelingen met voldoening vast.

Toch hield Smit niet van conventies. Zo stortte hij zich begin jaren negentig op avatar, een omstreden en dure Amerikaanse methode om 'je eigen werkelijkheid te creëren'. Veel van zijn vroegere volgelingen gingen opnieuw bij hem in de leer.

Maar drie jaar geleden sloot Smit zich plotseling aan bij de Amsterdamse vrijmetselaars loge. Ditmaal hadden zijn volgelingen het nakijken. Op de loge-avondjes verbaasde hij de logeleden met beschouwingen over de relatie tussen Indiase filosofie en vrijmetselarij, vertelde een vrijmetselaar in de Amstelkerk. De vrijmetselaars gingen plechtig staan. Morgen wordt Smit in stilte begraven.

Artikel in Trouw
Rennie is offline  
Oud 5 January 2012, 06:41   #18
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
hij hield er trouwens nog een andere mening op na m.b.t lichamelijke onsterfelijkheid...gerookt vlees vergaat niet (de man was gek op sigaartjes)
Een man naar mijn hart.
Nog een slok whisky er bij om alles op sterk water te zetten.
Rob is offline  
Oud 5 January 2012, 09:19   #19
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht


Ik meen begrepen te hebben dat hij naast de nondualiteit de promiscuïteit voorstond.
Afijn, dat is weer een andere manier van 'niet - twee'.
Maar misschien dat Moi daar meer van weet ...?
Idd. IK was er één van.........mee........
moi is offline  
Oud 5 January 2012, 09:37   #20
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat mag ik toch aannemen, het volgende stond niet vandaag in de krant:
Citaat:
Afscheid van new-agegoeroe
KOERT VAN DER VELDE - 26/06/98, 00:00

AMSTERDAM - Honderden kwamen gisteravond in de Amstelkerk in Amsterdam afscheid nemen van new-agegoeroe Alexander Smit, ook wel Sri Parabrahmadatta Maharaj genoemd. 'Een spion van God' noemde psychiater en Smit-volgeling Jan Foudraine hem schertsend. Foudraine is een grote bewonderaar van Smit, die zich 'zichzelf gerealiseerd' noemde.

'Alexander was zo uitbundig menselijk dat ik voortdurend dacht 'dit kan gewoon niet God zijn'.' God was in hem helemaal mens geworden, inclusief de grappen die daarbij horen. Smit was soms zo direct dat hij sommigen de stuipen op het lijf joeg. Zo vroeg hij eens een journaliste 'gaan we meteen naar bed of ben jij zo iemand met wie je eerst uit eten moet?' Smit hield niet van journalisten. Een interview noemde hij 'een rituele moord'. In de villa van Rama Polderman in Baarn gaf Smit vanaf zijn 'verlichting' in 1978 (hij was toen dertig) voordrachten over de hindoeïstische advaita vedanta-filosofie, die alle dualiteit ontkent. 'Is er leven, dan is er ook dood. Als je alleen het leven aanvaardt, introduceer je angst. Kom tot aanvaarding van zowel het een als het ander. De afwezigheid van angst en de volmaakte aanvaarding, van moment tot moment is de sleutel tot geluk.' Smit werd vijftig.

'Wat Alexander zei, is eerder gezegd,' zei Foudraine tegen zijn al wat oudere gehoor. 'Maar we hebben het in het Westen nog nooit zo puur voorgeleefd gezien als door Alexander.' Smit ging voor zijn 'zelfrealisatie' in de leer bij Nisargadatta, bijgenaamd bidi-baba, een eenvoudige man die (naar het verhaal gaat) in een Bombayse sloppenwijk goedkope bidi-sigaretten verkocht. Zoals bidi-baba gewoon bleef, deed ook Smit dat, stelden de verschillende volgelingen met voldoening vast.

Toch hield Smit niet van conventies. Zo stortte hij zich begin jaren negentig op avatar, een omstreden en dure Amerikaanse methode om 'je eigen werkelijkheid te creëren'. Veel van zijn vroegere volgelingen gingen opnieuw bij hem in de leer.

Maar drie jaar geleden sloot Smit zich plotseling aan bij de Amsterdamse vrijmetselaars loge. Ditmaal hadden zijn volgelingen het nakijken. Op de loge-avondjes verbaasde hij de logeleden met beschouwingen over de relatie tussen Indiase filosofie en vrijmetselarij, vertelde een vrijmetselaar in de Amstelkerk. De vrijmetselaars gingen plechtig staan. Morgen wordt Smit in stilte begraven.

Artikel in Trouw
Door Alexander werd Jan Foudraine, als de eeuwige zoeker betitelt.
En idd werd Avatar aanbevolen door hem als een direct pad en zoals het mij destijds betaamde, is ook dat mij eigen geworden, het kan hulpzaam zijn voor diegene die daar open voor stond/staat.
Ook werd aangegeven dat dat een dure aangelegenheid was,( aan den lijve ondervonden :-) ).
Maar als je dat werkelijk wilde kwam het geld ervoor ook op je pad, tsja zo was het ook, vraag me niet hoe maar het kwam er.

Idd voor mij werkte dat perfect op het moment dat dat destijds mij betaamde nodig te zijn.
Avatar gesproken.......
moi is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
download pdf boeken van Alexander Smit harrie Alexander Smit 2 16 April 2017 09:58
Alexander quotes Rob Alexander Smit 99 5 February 2016 12:10
Totaaliteit Alexander Smit moi Waar gaat het hier verder ook nog over? 60 28 April 2012 12:04


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.