Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 December 2015, 09:50   #11
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Hoe kun je weten dat het (gedegen) zelfonderzoek is afgerond?
Hoe ontstaat de wetenschap dat een onderzoek is afgerond ?

1. -
Het antwoord op de vraag wordt gevonden.

2. -
Het inzicht ontstaat dat het volledig onmogelijk is om tot een antwoord te komen.

3. -
Er ontstaat een situatie die de motivatie voor verder onderzoek geheel teniet doet,
terwijl een conclusie uitblijft.

4. -
Er ontstaat een situatie die de motivatie voor verder onderzoek aanspoort, en aanspoort,
terwijl een conclusie niet meer ter zake doet.
(Waarbij de aanname dat gedegen onderzoek tot afronding komt een onwaarheid blijkt,
tenzij we de motivatie tot voortdurend onderzoek "poëtisch" bestempelen als "afronding".)


X. -
Is er nog een andere mogelijkheid ?

Wijziging aangebracht door Mars op 18 December 2015 om 11:04.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 18 December 2015, 11:05   #12
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Je ontlasten middels het leggen van een gedegen drol is toch heel iets anders dan een gedegen zelfonderzoek, wat gauw kan worden ervaren als zijnde een behoefte.. wat het dus niet is.
In dit geval is de weg wijzen naar een toilet geheel overbodig, omdat 'behoeftes' er niet toe doen.
De essentie van de vraag die ik aan het begin stelde is, wat er verandert (en of er iets verandert) ten gevolge van gedegen zelfonderzoek. We zouden vast kunnen stellen dat de stoelgang niet verandert, dus dat zowel voor als na de afronding de vraag kan opkomen 'waar kan ik een toilet vinden?'.

Wat betekent dat verder voor het afronden van het gedegen zelfonderzoek? Is er een verschil voor en na het afronden? En zo ja, wat is dan dat verschil? Zijn er veranderingen op fysiek gebied? Op het gebied van denken, voelen, handelen? Zal iemand die je goed kent het verschil opmerken?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 18 December 2015, 11:11   #13
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Hoe ontstaat de wetenschap dat een onderzoek is afgerond ?

1. -
Het antwoord op de vraag wordt gevonden.

2. -
Het inzicht ontstaat dat het volledig onmogelijk is om tot een antwoord te komen.

3. -
Er ontstaat een situatie die de motivatie voor verder onderzoek geheel teniet doet,
terwijl een conclusie uitblijft.

4. -
Er ontstaat een situatie die de motivatie voor verder onderzoek aanspoort, en aanspoort,
terwijl een conclusie niet meer ter zake doet.
(Waarbij de aanname dat gedegen onderzoek tot afronding komt een onwaarheid blijkt,
tenzij we de motivatie tot voortdurend onderzoek "poëtisch" bestempelen als "afronding".)


X. -
Is er nog een andere mogelijkheid ?
Bedankt voor je reactie. Als aanvulling de vraag of er wat betreft de manifestatie van Mars in de wereld iets verandert als de vraag waar naar gezocht werd is weggevallen.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 18 December 2015, 11:19   #14
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Bedankt voor je reactie. Als aanvulling de vraag of er wat betreft de manifestatie van Mars in de wereld iets verandert als de vraag waar naar gezocht werd is weggevallen.
Als op deze manier onderzocht wordt,
tuimelt het dan niet van de ene vraag in de volgende veronderstelling ?
(Excuus als dit wat bars klinkt.)
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 18 December 2015, 11:37   #15
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Als op deze manier onderzocht wordt,
tuimelt het dan niet van de ene vraag in de volgende veronderstelling ?
Dat weet ik niet. Ik stel de vraag met een reden. En dat is omdat op dit punt de diverse varianten van advaita uiteen lopen. Wellicht dat uit de antwoorden iets duidelijk zou kunnen worden met betrekking tot die verschillen.

Niemand is trouwens tot antwoorden verplicht en ik ben niet op zoek naar getuigenissen hoe door het afronden van gedegen zelfonderzoek de onderzoeker op miraculeuze wijze van zijn of haar zweetvoeten is verlost.

Ik veronderstel dat een willekeurige onderzoeker die zichzelf vragen gaat stellen een verwachting heeft wat dat onderzoek op zou kunnen leveren. Vaak is het de verwachting van het resultaat de aanzet tot onderzoek. Dat het resultaat wel eens heel anders kan zijn dan de verwachting vooraf is een ontdekking die zich gaandeweg voortdoet.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 18 December 2015, 12:20   #16
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Kijk, dat is tenminste een vraag.

Nu zouden we een standaard antwoord kunnen geven zoals: 'wie wil dat weten?'.

Of we zouden de weg naar het toilet kunnen wijzen.
De weg naar het toilet wijzen is de weg naar het toilet wijzen, geen zelfonderzoek. De vraag terugverwijzen naar 'wie wil dat weten?' is de vragensteller terugzetten op het pad van gedegen zelfonderzoek. Kant en klare antwoorden voorgeschoteld krijgen is neo advaita bedrijven.
  Met citaat reageren
Oud 18 December 2015, 12:34   #17
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik veronderstel dat een willekeurige onderzoeker die zichzelf vragen gaat stellen een verwachting heeft wat dat onderzoek op zou kunnen leveren. Vaak is het de verwachting van het resultaat de aanzet tot onderzoek. Dat het resultaat wel eens heel anders kan zijn dan de verwachting vooraf is een ontdekking die zich gaandeweg voortdoet.
Als ego de aanleiding tot het doen van gedegen zelfonderzoek moet gaan vormen komt er niks van terecht. Dat opleveren is ego dat afweegt of de opbrengst de inzet wel waard is. Om die reden kon ik me ook niet vinden in de vertaling van ananda in Sat-cit-ānanda (being-consciousness-bliss). Uit niets mag blijken dat er iets valt te halen om niet de valselijk gemotiveerde zoeker aan te trekken.
  Met citaat reageren
Oud 18 December 2015, 12:44   #18
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Als ego de aanleiding tot het doen van gedegen zelfonderzoek moet gaan vormen komt er niks van terecht. Dat opleveren is ego dat afweegt of de opbrengst de inzet wel waard is. Om die reden kon ik me ook niet vinden in de vertaling van ananda in Sat-cit-ānanda (being-consciousness-bliss). Uit niets mag blijken dat er iets valt te halen om niet de valselijk gemotiveerde zoeker aan te trekken.
Ego is altijd de aanleiding tot zoeken. Zonder ego geen zoeker.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 18 December 2015, 12:49   #19
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ego is altijd de aanleiding tot zoeken. Zonder ego geen zoeker.
Dat is niet de juist gemotiveerde zoeker en deze zal gaandeweg onherroepelijk afhaken wanneer blijkt dat er niet gewonnen maar verloren gaat worden. De beste motivatie is in je zelf te vinden en betreft de vraag 'wie of wat ben ik?'. Terwijl de wie'vraag zich vooralsnog zal gaan afspelen op het terrein van de verschijnselen zal deze vraag zich gaandeweg verplaatsen naar het 'wat' zijn, het logisch gevolg van de vraagstelling. Als je echter alleen resultaten wilt van je inspanningen doe dan the work van Byron Katie hetgeen tevens een prima voorbereiding is.

Als je wilt zien wat er te halen valt moet je hier zijn, het ZELF realiseren doe je er echter niet mee. Er zijn er nogal wat die het internet afstruinen en het jargon dat aanslaat misbruiken voor eigen doeleinden en het bijbehorende gewin (ego). Ego ziet zo'n valkuil niet omdat ego uit dezelfde materie is opgetrokken (ego ziet ego), ze zien dat winst behalen helemaal niet als verontrustend. Zo had de in de scene bekende Douwe Tiemersma de primeur met advaita voor ondernemers.

Waarom haal ik dat aan? Wel zo kun je tenminste oog krijgen voor de misleidingen. Het lijkt allemaal op elkaar terwijl ego niet in staat is het onderscheid te maken en waarschijnlijk een site ziet met meer van hetzelfde van wat hier het geval is. Vandaar dan ook het advies niet te gaan shoppen.
  Met citaat reageren
Oud 18 December 2015, 15:03   #20
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
De essentie van de vraag die ik aan het begin stelde is, wat er verandert (en of er iets verandert) ten gevolge van gedegen zelfonderzoek. We zouden vast kunnen stellen dat de stoelgang niet verandert, dus dat zowel voor als na de afronding de vraag kan opkomen 'waar kan ik een toilet vinden?'.

Wat betekent dat verder voor het afronden van het gedegen zelfonderzoek? Is er een verschil voor en na het afronden? En zo ja, wat is dan dat verschil? Zijn er veranderingen op fysiek gebied? Op het gebied van denken, voelen, handelen? Zal iemand die je goed kent het verschil opmerken?
Ik bedoelde mijn quote in metaforische zin. Toilet als een plek, situatie, etc om je psychisch/geestelijk te ontlasten. De drol als overbodige gedachten/emoties die je letterlijk en figuurlijk achter je kunt laten.
Een beetje psychologie van de kouwe grond, prima, maar dat is geen gedegen zelfonderzoek .
Er is feitelijk geen uitgangspunt vanwaar je kunt starten noch een specifiek punt waar het eindigt.

Er is niemand' die kan weglopen met de afronding, dat is de praktijk, dat er nog iemand' zou kunnen zijn die de ervaring/beleving kan 'hebben' dat het is afgerond, dat is de theorie.

Een mens waarbij het gedegen zelfonderzoek is afgerond, staat volop in het leven van een dagelijks bestaan', met beide benen steviger op de grond dan menigeen.
Kenmerken/hoedanigheden van een mens waarbij het gedegen zelfonderzoek is afgerond, t.o.v. een mens waarbij dat niet zo is, zijn alreeds voorwaarden die gecreeerd zijn/worden door de wie' en/of het subject.
Er is eenvoudig geen subjectief centrum meer, alleen nog verschijnselen en fenomenen.. die altijd onderhevig blijven aan gedegen zelfonderzoek, ook al is dat afgerond.
Het is eenvoudig onmiddellijk duidelijk dat je nooit iets? anders kunt zijn dan Wat' je bent, en dat is noch verschijnsel noch fenomeen.
Die zogenoemde realisatie kun je met niemand delen, en je kunt er ook niet als een iemand' lekker in gaan zwelgen.. een ieder die stelt dat dat wel kan is een lolbroek en zwetser eerste klas, houdt zichzelf en de ander voor de gek.
Ben is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 11:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.