Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 November 2017, 10:53   #11
Turrio
Asprirant lid
 
Turrio's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 March 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Eerst als...ja dan...
Zo zit logica in elkaar. Als je kijkt naar de argumentatie dat Jan Frazier gebruikt om tot de erkenning te komen van het diepe niet-weten zo komt Mihaela op juist dezelfde wijze tot ontkenning van het spreken over non-dualiteit.
In beide gevallen wordt gewezen op een houding. De ene wijst op weerstand, de andere op volgzaamheid.
Het aannemen van een houding, het verklaren van ... is zo eigen aan ego dat de geest er volkomen door in beslag wordt genomen en uit koers gebracht.

Doorzien van ego is de geldingsdrang noch bevestigen noch ontkennen waardoor de geest zijn natuurlijke bescheidenheid vindt om zonder woorden te beleven.
__________________
om so hum
Turrio is offline   Met citaat reageren
Oud 22 November 2017, 11:32   #12
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Zo zit logica in elkaar. Als je kijkt naar de argumentatie dat Jan Frazier gebruikt om tot de erkenning te komen van het diepe niet-weten zo komt Mihaela op juist dezelfde wijze tot ontkenning van het spreken over non-dualiteit.
In beide gevallen wordt gewezen op een houding. De ene wijst op weerstand, de andere op volgzaamheid.
Het aannemen van een houding, het verklaren van ... is zo eigen aan ego dat de geest er volkomen door in beslag wordt genomen en uit koers gebracht.

Waar valt Turrios, Looros uitleg over? Van wie zijn die woorden?
Wie is deze doener?

Citaat:
Doorzien van ego is de geldingsdrang noch bevestigen noch ontkennen waardoor de geest zijn natuurlijke bescheidenheid vindt om zonder woorden te beleven.
Daarmee valt vallen woorden (en bijdragen op een forum) weg.
Er is enkel aanschouwen wat is.
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 22 November 2017, 13:54   #13
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
eigenlijk
Eigenkijk was het me al duidelijk dat jij geen gelijkwaardig waardevol input wilt lezen, maar je wilt als een zwak kindje bij de hand genomen worden, en je wilt sturing krijgen.
Zit je in een rolstoel Iona? Geestelijk lijkt het wel zo...
Tegenwoordig zijn er trouwens rolstoelen met een motor, kan je zelfstandig sturen, en op eigen inzicht vooruitkomen...

Looro, die nu met twee nemen 'opvuurt', wilt graag de Messias spelen, kan hij je kneden en vorm geven....
Ik laat jullie dan maar jullie illusies in elkaar vlechten.

Je wilt leerling blijven, en Looro/ Turrio wilt leraar zijn.
Een gewillige wilskrachtige mach, van twee onbewuste mensen!
Fijne voortzetting...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 22 November 2017, 13:59   #14
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Mihaela .
Wat een gesplitste persoon ben jij, om met twee namen tegelijk te schrijven Looro/ Turrio... Of wil jij, de tijd dat je niet schreef, inhalen?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 22 November 2017, 16:31   #15
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Van wie zijn die woorden? Wie is deze doener?
Wat is ego en hoe wordt ego doorzien? Ego laat zich gelden in een toestand van lichaam/geest. Het gehecht zijn aan deze toestand neemt de volledige persoon in beslag. Deze toestand is een denkbeeldige toestand die door woorden en voorwerpen een subjectieve wereld tot leven brengt.
Van wie zijn die woorden? Wie is deze doener? ... van een subjectieve beleving.

Gedegen zelfonderzoek pakt het gehecht zijn aan om het losmaken van de subjectieve hypnose (door woorden en voorwerpen) af te ronden. Wanneer het afronden geslaagd is en het ego is doorzien als een subjectieve hypnose wordt niet de toestand als lichaam/geest gewijzigd maar is er weten van de waarheid omtrent de werkelijkheid van het ik.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Daarmee vallen woorden (en bijdragen op een forum) weg. Er is enkel aanschouwen wat is.
De woorden en de voorwerpen in de wereld vallen niet weg maar zijn er zonder voorwaarden. Zij vertegenwoordigen de toestand waarin de waarheid uitdrukt, zichtbaar maakt. In die zin is de toestand van lichaam/geest die niet gehecht is een beschikbaarheid zoals alle voorwerpen en woorden een beschikbaarheid zijn.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 22 November 2017, 16:36   #16
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wat een gesplitste persoon ben jij, om met twee namen tegelijk te schrijven Looro/ Turrio... Of wil jij, de tijd dat je niet schreef, inhalen?
Vergeef me, het is een kleine test om te zien of de weerstand die je opwerpt voortvloeit uit je verwachtingen. En inderdaad, je gedraagt je zoals Jan Frazier voorspelt dat je je zal gedragen.
Maar in het vervolg gewoon weer Nowee.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 22 November 2017, 17:40   #17
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Vergeef me, het is een kleine test om te zien of de weerstand die ik opwerpt voortvloeit uit me verwachtingen.
En inderdaad, ik gedraagt me zoals Jan Frazier voorspelt dat ik me zal gedragen.
.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Frazier Bekijk bericht
Het heeft allemaal te maken met dat je denkt te weten wat er wel of niet gaat gebeuren. Het heeft te maken met verwachting en hoop, en met gehechtheid aan een bepaalde uitkomst..
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Vergeef me, het is een kleine test .
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Frazier Bekijk bericht
Het heeft te maken met controle willen hebben, met de wens om te kunnen voorspellen wat er wel of liever niet in het verschiet ligt. Dit is hoe we de val voor onvermijdelijke weerstand zetten. Het creëert een onderstroom van angst, vaak voelbaar in ons dagelijks leven. Het verklaart de waakzaamheid in ons doen en laten, onze sensor van problemen, onberekenbaarheid of gevaar. Het is een voorwaarts momentum die we gestadig voeden, een soort vooruit haasten om iets wel of niet te laten gebeuren.
Constante onzekerheid
We houden er niet van om van de constante onzekerheid te erkennen, de immense en machtige chaos waarin we leven. Dus voeden we onszelf met verwachtingen, veronderstellingen en hoop: de voorbereiding voor weerstand later. Om acceptatie de aangename norm in ons leven te laten worden, moeten we ons eerst hiervan bewust worden. We weten nooit wat ons te wachten staat, en dus ontstaat er al een subtiele (of dramatische) spanning
...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 22 November 2017, 19:25   #18
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Wat is ego en hoe wordt ego doorzien? Ego laat zich gelden in een toestand van lichaam/geest. Het gehecht zijn aan deze toestand neemt de volledige persoon in beslag. Deze toestand is een denkbeeldige toestand die door woorden en voorwerpen een subjectieve wereld tot leven brengt.
Van wie zijn die woorden? Wie is deze doener? ... van een subjectieve beleving.
Van een subjectieve beleving en denkbeeldige toestand. Mentaal begrijpelijk.

Citaat:
Gedegen zelfonderzoek pakt het gehecht zijn aan om het losmaken van de subjectieve hypnose (door woorden en voorwerpen) af te ronden. Wanneer het afronden geslaagd is en het ego is doorzien als een subjectieve hypnose wordt niet de toestand als lichaam/geest gewijzigd maar is er weten van de waarheid omtrent de werkelijkheid van het ik.
Alles is beschikbaarheid zonder voorwaarden.
Toch ook lees ik eerst moet lichaam en geest onthecht worden.

Zonder voorwaarden is er geen denkbeeldige leraar en denkbeeldige leerling.
Geen "diploma's" voor afronding van gedegen zelfonderzoek.
Geen 'diploma's" van doorzien van ego.
etc

Alles is beschikbaarheid is aanvaarding van dat wat is.
Ook als er strijd is is met dat wat is.

Citaat:
De woorden en de voorwerpen in de wereld vallen niet weg maar zijn er zonder voorwaarden. Zij vertegenwoordigen de toestand waarin de waarheid uitdrukt, zichtbaar maakt.
In die zin is de toestand van lichaam/geest die niet gehecht is een beschikbaarheid zoals alle voorwerpen en woorden een beschikbaarheid zijn
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 23 November 2017, 09:34   #19
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Alles is beschikbaarheid zonder voorwaarden.
Toch ook lees ik eerst moet lichaam en geest onthecht worden.

Zonder voorwaarden is er geen denkbeeldige leraar en denkbeeldige leerling.
Geen "diploma's" voor afronding van gedegen zelfonderzoek.
Geen 'diploma's" van doorzien van ego.
etc

Alles is beschikbaarheid is aanvaarding van dat wat is.
Ook als er strijd is is met dat wat is.
Alles is subjectieve hypnose. Onmiddellijkheid is als van ander begin beschikbaarheid zonder voorwaarden. Het gedegen zelfonderzoek is een alert blijven om niet in de argumentatie van het beschikbaar zijn een toevlucht te zoeken.
Het zonder voorwaarden heeft geen lading en behoeft geen aanvaarding. Het is uitdrukking van weten als totaliteit, als werkelijkheid.

Er worden voor het afronden geen diploma's uitgereikt. Wat bereikt wordt is een toestand van alertheid om zich niet langer achter het masker van denkbeeldigheid te verschuilen, om niet langer te strijden tegen de eigen fantomen (argumenten).
Deze toestand kan in het begin vluchtig zijn maar door zich los te maken van de eigen strijd wordt het een blijvende toestand. En waar kan deze strijd met zichzelf beter aangegaan worden dan hier op dit forum.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 23 November 2017, 10:10   #20
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Alles is subjectieve hypnose. Onmiddellijkheid is als van ander begin beschikbaarheid zonder voorwaarden. Het gedegen zelfonderzoek is een alert blijven om niet in de argumentatie van het beschikbaar zijn een toevlucht te zoeken.
Het zonder voorwaarden heeft geen lading en behoeft geen aanvaarding. Het is uitdrukking van weten als totaliteit, als werkelijkheid.

Er worden voor het afronden geen diploma's uitgereikt. Wat bereikt wordt is een toestand van alertheid om zich niet langer achter het masker van denkbeeldigheid te verschuilen, om niet langer te strijden tegen de eigen fantomen (argumenten).
Deze toestand kan in het begin vluchtig zijn maar door zich los te maken van de eigen strijd wordt het een blijvende toestand. En waar kan deze strijd met zichzelf beter aangegaan worden dan hier op dit forum.
Ik begrijp wat ik lees.
Iona is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 11:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.