Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Boeddhisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 June 2010, 08:38   #11
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

Ik heb niks met meditatie maar misschien heb ik er ook wel een verkeerde voorstelling van en ben ik op sommige momenten als vanzelf in mediatie zonder toestanden van onbeweeglijk stilzitten en het krampachtige vrij maken van gedachten.
Zeker.
Sommige vrouwen hebben een geestelijke doorbraak en zou je er verder nooit over horen. Mannen willen dat meteen verkondigen. Zoiets.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2010, 08:40   #12
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
'k vin het wat zonde van mijn tijd.

iedere zwever mag van mij zweven zo ver en vaak als hij/zij wil.
Heb je naaste lief gelijk je zelf, Glans. Foei.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2010, 10:48   #13
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

met die naasten lukt het wel...

'heb de vreemdeling lief die binnen uw poorten woont'...da's pas een pittige...
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2010, 11:25   #14
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
met die naasten lukt het wel...

'heb de vreemdeling lief die binnen uw poorten woont'...da's pas een pittige...
Het is een vreemdeling zeker, die verdwaalt is zeker.......
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2010, 11:29   #15
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

zwarte piet roept: BOE!
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2010, 11:31   #16
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik heb niks met meditatie maar misschien heb ik er ook wel een verkeerde voorstelling van en ben ik op sommige momenten als vanzelf in mediatie zonder toestanden van onbeweeglijk stilzitten en het krampachtige vrij maken van gedachten.
Het is een wijdverbreid misverstand dat meditatie gaat om het (krampachtig) vrij maken van gedachten. Dat lijkt me trouwens ook een onbegonnen zaak. Meditatie heeft betrekking op het afstand nemen van gedachtes. Hetgeen ik een goede zaak vind.

Verder zijn er zeer veel verschillende vormen van meditatie, (in) stil(te) zitten is er daar één van. Maar er zijn ook actieve meditatievormen. Osho stond daarom bekend, maar je hebt ook het derwish dansen uit het soefisme , om een ander voorbeeld te noemen. Het doel is om uit je hoofd te komen en afstand te nemen van je gedachtes, daarmee de identificatie ermee achter je latend. Niks mis met meditatie dus, integendeel zou ik zeggen. Het kan een zeer probaat hulpmiddel zijn.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2010, 11:36   #17
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
zwarte piet roept: BOE!
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2010, 13:20   #18
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nada Bekijk bericht
Het is een wijdverbreid misverstand dat meditatie gaat om het (krampachtig) vrij maken van gedachten. Dat lijkt me trouwens ook een onbegonnen zaak. Meditatie heeft betrekking op het afstand nemen van gedachtes. Hetgeen ik een goede zaak vind.

Verder zijn er zeer veel verschillende vormen van meditatie, (in) stil(te) zitten is er daar één van. Maar er zijn ook actieve meditatievormen. Osho stond daarom bekend, maar je hebt ook het derwish dansen uit het soefisme , om een ander voorbeeld te noemen. Het doel is om uit je hoofd te komen en afstand te nemen van je gedachtes, daarmee de identificatie ermee achter je latend. Niks mis met meditatie dus, integendeel zou ik zeggen. Het kan een zeer probaat hulpmiddel zijn.
zaterdag nog de vijf ritmes gedanst. Heerlijk om te doen, behalve dan de spierpijn erna.
Is ook een vorm van uit het hoofd gaan. Maar om dit nu onder de noemer meditatie te vatten, ik weet het niet.

Liefs, Henk
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2010, 14:43   #19
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nada Bekijk bericht
Het doel is om uit je hoofd te komen en afstand te nemen van je gedachtes, daarmee de identificatie ermee achter je latend. Niks mis met meditatie dus, integendeel zou ik zeggen. Het kan een zeer probaat hulpmiddel zijn.
Mooi omschreven...
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2010, 13:09   #20
Agnes
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
'k vin het wat zonde van mijn tijd.
verder word ik meestal bijzonder kriegel van al dat gelukzalig gezwijmel.
zo nepperig namaak komt het op mij over...
iedere zwever mag van mij zweven zo ver en vaak als hij/zij wil.

Ja...door de meeste in het spiriwereldje wordt dat beeld inderdaad gegeven..zittend op de grond....benen in de"ik krijg ze nooit meer in de goede stand"stand...hoofd in de gelukzalige smile positie..en het zweven kan beginnen.

Terwijl het eigenlijk(en dan heb ik het over het gewone mediteren zonder al die door de mens bedachte poespas)niets meer of minder is dan die stroom gedachten die dagelijks in dat hoofd dwarrelen eens bewust te bekijken...of de boel even stop te zetten...kortom...rust in die kop.

Dus eigenlijk niks zweverigs aan...je wordt er niet spontaan god van ofzo..sterker nog...als je diep in een meditatie komt kan het zelfs gebeuren dat het voelt alsof je een lading verborgen shit over je uitgestort krijgt die daar alle jaren heeft liggen rotten in dat onderbewustzijn...gewoon omdat je je er niet bewust van was..en dan dus wel.

Maar goed...vind het zelf wel prettig om gewoon even te zitten...en te nietsen(en dat noemen ze dan ook wel mediteren)


Net als bio dansa...als kind doe je dat ook....voel je je ook happy...nu bereik je de volwassen leeftijd..het kinderlijke is er vanaf...je plakt er een stickertje op"bio dansa"en iedereen is opeens weer helemaal happy...zou ik ook zijn want je lijkt er aardig mee te kunnen verdienen
Agnes is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Meditatie oefening. Aart Overige religie 111 17 March 2013 11:59


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.