Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 August 2012, 17:03   #11
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Heb jij enige ervaring of inspiratie voor het starten van een stichting, in dit geval betreffende zelfkennis. En zou jij actief willen deelnemen?
Leuk idee Frog.
Ik heb regelmatig met vrienden groepen gevormd, en wij hadden een inspiratiebron waarmee wij ons bezig hielden, en dat altijd gericht op bewustwording.
Ik zou zeker deel willen nemen als ik de indruk zou hebben dat het toevoegt.
Bedoel je Stichting als iets officieel, en geregistreerd?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 2 August 2012, 23:24   #12
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ik werk nu voor een vrij idealistische stichting, waarbij we veel idealen en wensen hebben voor wat we zouden willen creëren. Maar helaas in deze maatschappij staat of valt alles met de centen.
Ja, je moet wel realistisch blijven bij het opzetten van een stichting. Ik wil dan ook een stappenplan hebben, om terugval zoveel mogelijk voor te zijn en toch kunnen groeien als daar de mogelijkheden voordoen.
Aan de ene kant heb je een startkapitaal nodig, dan moet de stichting zonder te veel stress gewoon zich kunnen ontvouwen en blijven bestaan bij bepaalde omstandigheden.
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 2 August 2012, 23:42   #13
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Geen idee hoe je het precies allemaal voor je ziet. Wat is jouw persoonlijke behoefte? Wat wil je precies en met welk doel?

Ik ben zelf een tijd terug, samen met een vriend, begonnen met het organiseren van bijeenkomsten voor mensen die dat leuk vinden, om samen (spirituele) teksten te lezen, te kijken wat het je doet, wat het je zegt. Hoe het een rol speelt in je leven. Dan zie je hoe veel verschillende interpretaties er zijn en welke lading ze hebben en waar ze vandaan komen. We hebben inmiddels een leuk clubje mensen bij elkaar en komen maandelijks samen. We hebben een plek gevonden die niets kost. Er staat een doos op tafel waarbij een vrijwillige bijdrage wordt gevraagd voor een kop koffie of thee. That's all. Hartstikke leuk.
Ja, fijn zulke bijeenkomsten, ik ken dat. Maar met zo'n stichting wil ik een stapje verder gaan.
Het lijkt me leuk bijvoorbeeld om mensen uit te nodigen, die iets interessants te melden hebben op het gebied van zelfkennis. Bijvoorbeeld je nodigt Jan Koehoorn uit bij je thuis (als de stichting verder is, binnen het centrum) om zijn verhaal te doen, waar natuurlijk ook ruimte zal zijn voor interactie. Daar worden dan ook samenvattingen van gemaakt of zelfs opnames. deze kunnen weer verschijnen op het internet.
Zo kan je iedereen uitnodigen en natuurlijk kunnen de deelnemers zelf ook met iets komen.
Ook kan je overgaan tot het organiseren van lezingen en workshops. Uitgeven van tapes, video's en boeken.
Je kunt dichtbij huis beginnen...
Mijn opzet is om van zo'n stichting een herkenbaar en betrouwbaar begrip te maken binnen onze samenleving wat het onderwerp zelfkennis betreft.
Een professionele website zal dan ook een onderdeel ervan gaan uitmaken, waar ruimte zal zijn voor o.a. zinvolle informatie, agenda, forum, downloads en filmpjes.
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 2 August 2012, 23:44   #14
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Ja, fijn zulke bijeenkomsten, ik ken dat. Maar met zo'n stichting wil ik een stapje verder gaan.
Het lijkt me leuk bijvoorbeeld om mensen uit te nodigen, die iets interessants te melden hebben op het gebied van zelfkennis. Bijvoorbeeld je nodigt Jan Koehoorn uit bij je thuis (als de stichting verder is, binnen het centrum) om zijn verhaal te doen, waar natuurlijk ook ruimte zal zijn voor interactie. Daar worden dan ook samenvattingen van gemaakt of zelfs opnames. deze kunnen weer verschijnen op het internet.
Zo kan je iedereen uitnodigen en natuurlijk kunnen de deelnemers zelf ook met iets komen.
Ook kan je overgaan tot het organiseren van lezingen en workshops. Uitgeven van tapes, video's en boeken.
Je kunt dichtbij huis beginnen...
Mijn opzet is om van zo'n stichting een herkenbaar en betrouwbaar begrip te maken binnen onze samenleving wat het onderwerp zelfkennis betreft.
Een professionele website zal dan ook een onderdeel ervan gaan uitmaken, waar ruimte zal zijn voor o.a. zinvolle informatie, agenda, forum, downloads en filmpjes.
Wat zit erin voor jou?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 2 August 2012, 23:45   #15
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Leuk idee Frog.
Ik heb regelmatig met vrienden groepen gevormd, en wij hadden een inspiratiebron waarmee wij ons bezig hielden, en dat altijd gericht op bewustwording.
Ik zou zeker deel willen nemen als ik de indruk zou hebben dat het toevoegt.
Bedoel je Stichting als iets officieel, en geregistreerd?
Leuk je positieve interesse!
Ja, een stichting met alles erop en eraan.
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 2 August 2012, 23:49   #16
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Wat zit erin voor jou?
Iedereen zal zijn ei erin kwijt kunnen, dus ik ook.
Wat kon Remon op zijn forum van zichzelf kwijt en anderen? Hij heeft dat forum opgezet, niet waar? Maar de energie kwam ook van de deelnemers. Nu krijgt zo'n opzet, meer vorm...
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 2 August 2012, 23:51   #17
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Ja, je moet wel realistisch blijven bij het opzetten van een stichting. Ik wil dan ook een stappenplan hebben, om terugval zoveel mogelijk voor te zijn en toch kunnen groeien als daar de mogelijkheden voordoen.
Aan de ene kant heb je een startkapitaal nodig, dan moet de stichting zonder te veel stress gewoon zich kunnen ontvouwen en blijven bestaan bij bepaalde omstandigheden.
En dus gewoon klein beginnen en van daaruit groeien.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 3 August 2012, 00:01   #18
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
En dus gewoon klein beginnen en van daaruit groeien.
Ik beschik niet over een kapitaal om een centrum (gebouw) te kopen of zelfs maar te huren voor langere tijd. Wel kan er een kapitaal vrijkomen voor een start, in de vorm van een officiele stichting op papier en adres, inclusief verder praktische zaken zoals een geoliede website. De bijeenkomsten zullen dan overal kunnen worden georganiseerd, uiteindelijk hoop ik op een eigen centrum.
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 3 August 2012, 08:30   #19
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Ik kwam tegen dat het oprichten van een stichting alles bij elkaar zo'n 400 euro kost. Daarnaast zal je wellicht bij aanvang zelf moeten investeren in activiteiten, omdat je dan nog niet weet of je quitte kan spelen qua kosten. Uiteraard natuurlijk kosten als een website.

Ik zou vooral pas een stichting starten op het moment dat een rechtspersoon ook nodig is. Als je bv geld al in die stichting wilt stoppen, vrijwilligers een vergoeding wilt kunnen bieden en acties onderneemt waar je niet hoofdelijk aansprakelijk voor wilt zijn. Zolang je kleiner start, zou ik nog niet meteen een stichting oprichten. Het verhaal van Nadje bv gaat ook prima zonder rechtsvorm. Zoiets zou dan ook later groter kunnen groeien. Dan is het eerst geinteresseerden verzamelen, het idee laten rijpen, in praktijk ontdekken wat werkt en wat niet, en op moment dat je merkt dat de rechtspersoon nodig is, de sprong wagen en er vol voor gaan.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 3 August 2012, 08:44   #20
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ik kwam tegen dat het oprichten van een stichting alles bij elkaar zo'n 400 euro kost. Daarnaast zal je wellicht bij aanvang zelf moeten investeren in activiteiten, omdat je dan nog niet weet of je quitte kan spelen qua kosten. Uiteraard natuurlijk kosten als een website.
Ja, ik weet het...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ik zou vooral pas een stichting starten op het moment dat een rechtspersoon ook nodig is. Als je bv geld al in die stichting wilt stoppen, vrijwilligers een vergoeding wilt kunnen bieden en acties onderneemt waar je niet hoofdelijk aansprakelijk voor wilt zijn. Zolang je kleiner start, zou ik nog niet meteen een stichting oprichten. Het verhaal van Nadje bv gaat ook prima zonder rechtsvorm. Zoiets zou dan ook later groter kunnen groeien. Dan is het eerst geinteresseerden verzamelen, het idee laten rijpen, in praktijk ontdekken wat werkt en wat niet, en op moment dat je merkt dat de rechtspersoon nodig is, de sprong wagen en er vol voor gaan.
Geen slecht advies geef je hier, voor mensen die net met iets beginnen, nog nooit bezig zijn geweest met het geven van bijvoorbeeld lezingen en workshops.
Ik draai het juist nu om, het oprichten van een stichting zal deuren doen openen die eerder gesloten bleven. Sommige mensen kun je niet zomaar om geld vragen, maar als bestaande stichting met een voor hen aansprekend doel, is dat wel even wat anders.
Ook kan het zo zijn, dat je veel kleine groepjes nu hebt in Nederland en België op het gebied van zelfkennis. Nu kun je deze groepjes een dak boven hun hoofd geven in de vorm van zo'n stichting. Er verandert voor zo'n groep in principe niets, ze blijven gewoon op de manier draaien zoals ze dat al deden. Maar op de website van de stichting kun je ze opnemen in de agenda, en zo kunnen mensen (buitenstaanders) op de website kijken of dat er in hun omgeving een bepaalde groep zit die zich bezig houdt met zelfkennis (ken uzelve).
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Jiddu Krishnamurti over zelfkennis Nathan Jiddu Krishnamurti 9 10 October 2023 08:12
Wat is zelfkennis? Naadje Waar gaat het hier verder ook nog over? 1 20 January 2012 11:55


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.