Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 February 2013, 11:40   #11
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Dat ben ik helemaal met jou eens Bigbear! Wij mensen kunnen het verschil maken! Dus ik zeg, doen! Gelijk denken ik aan een tekst die ik eerder las, "doen is domineren". Ook helemaal waar. Toch ben ik van mening dat we onze ego's heel goed kunnen ingezet om gelijkheid te bereiken op aarde.

Tussen wat is en wat ik verlang, liggen obstakels!
Dat zorgt voor emoties.
Je kan alles accepteren en passief toekijken.
Of je kan het als een innerlijke sturing zien
die je aanzet tot medewerking aan het geheel!!
Waarom heb ik anders emoties?
Het zijn prachtige drijfveren
die je lot en levensbestemming duidelijk kunnen maken.
Ik merk dat veel mensen wel fijne emoties accepteren
maar nog moeite hebben met de zogenaamde slechte emoties
Ik denk dat daar de schoen wrikt
als je je echt verdiept in emoties zie je dat er geen slechte bestaan.
Er bestaan alleen emoties die we niet goed begrijpen
en er daardoor fout mee omgaan.

De meneer in het filmpje beschrijft de afstand tussen wat is en het wenselijke lijden. Maar waarom lijden als het pad duidelijk is! Geniet van de afstand en zie het als een uitdaging. Geniet van elke stap op je weg en hoe fijn het is om een duidelijk pad voor je te zien.

Wijziging aangebracht door Cynthia op 28 February 2013 om 12:14.
Cynthia is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2013, 13:31   #12
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Ik vind de meneer in het filmpje duidelijker dan je tekst Aart.

Wat ik elke keer nog mis in dit soort uitleggen, is waarom het ego er is, waarom ik mezelf dingen wijs maak.
Waarom zijn er zoveel "slapenden", ik geloof meer in uitleg en vertellen van ervaringen in het gaan zien hoe angsten uit het verleden je helemaal kunnen transformeren in een ego die de drager ervan ongelofelijke dingen wijs kan maken.
Herkenning wanneer iemand er aan toe is zal volgens mij heel langzaam zelfkennis/inzicht geven en die persoon steeds meer open laten staan voor die zogenaamde verlichting.

We mogen dan volgens de wet volwassen zijn, maar reageren vaak nog als kinderen(de verlichtten uitgezonderd natuurlijk)
Ik prefereer de benadering van het waarom van het gedrag en niet het direct ontkennen van de zin ervan, het kan volgens mij ruimte geven voor een beetje twijfel naast dat overtuigende ego.

Het filmpje zou wat lang worden, maar laat die meneer wat vertellen van voor zijn verlichtheid, hoe hij tot die wijsheid kwam, voor mogelijk wat herkenning.
Ik weet, ieder zijn weg is anders, maar alleen de "uitkomst" vertellen zie ik op dit moment niet het nut van in.
Hans, okay, ik bevond mij in een omgeving waar alles heerlijk aanvoelde, ik kwam niets te kort, ik had zelfs de geneugden van een sigaretje en alcohol want mijn lieve moeder wist wel dat ik dat lekker zou vinden.

Plots begon ik te kantelen en werd ik door iets heen geduwd waarvan ik nog dacht; 'mijn God dat gaat nooit lukken' en voelde iets op mijn hoofd gezet worden (wat achteraf een gootsteenontstopper bleek te zijn) en ik werd door iets heen getrokken. Pijnlijke ervaring en dacht nog dit moet niet te lang duren anders ga ik terug.

Maar ja, ik scheen niets te willen te hebben en ook al wilde ik weer terug naar die heerlijke omgeving en toe was aan een sigaretje, het lukte mij niet om weerstand te bieden aan dat gesjor aan mijn hoofd. Ik voelde mij hulpeloos, ik had geen controle over wat er gebeurde.

Zo heerlijk ik mij in mijn vertouwde omgeving gevoeld had, zo ellendig voelde ik me nu.

Effe checken, Hans is dit misschien iets wat je graag leest m.b.t. de benadering van het waarom van het gedrag?
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2013, 13:59   #13
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
Dat ben ik helemaal met jou eens Bigbear! Wij mensen kunnen het verschil maken! Dus ik zeg, doen! Gelijk denken ik aan een tekst die ik eerder las, "doen is domineren". Ook helemaal waar. Toch ben ik van mening dat we onze ego's heel goed kunnen ingezet om gelijkheid te bereiken op aarde.

Tussen wat is en wat ik verlang, liggen obstakels!
Dat zorgt voor emoties.
Je kan alles accepteren en passief toekijken.
Of je kan het als een innerlijke sturing zien
die je aanzet tot medewerking aan het geheel!!
Waarom heb ik anders emoties?
Het zijn prachtige drijfveren
die je lot en levensbestemming duidelijk kunnen maken.
Ik merk dat veel mensen wel fijne emoties accepteren
maar nog moeite hebben met de zogenaamde slechte emoties
Ik denk dat daar de schoen wrikt
als je je echt verdiept in emoties zie je dat er geen slechte bestaan.
Er bestaan alleen emoties die we niet goed begrijpen
en er daardoor fout mee omgaan.

De meneer in het filmpje beschrijft de afstand tussen wat is en het wenselijke lijden. Maar waarom lijden als het pad duidelijk is! Geniet van de afstand en zie het als een uitdaging. Geniet van elke stap op je weg en hoe fijn het is om een duidelijk pad voor je te zien.
Emoties (en oordelen ook trouwens), zie ik als de metertjes op een dashboard. Ze hebben allemaal iets te vertellen en ik kan er dan wat mee. Ik zie ze dus ook niet als negatief of fout of verkeerd. Ik ben juist blij dat ik ze heb en er dan wat me kan.

Mooie gedachte van jou: Ons Ego gebruiken om gelijkheid te creeeren. Super!
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2013, 15:26   #14
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
Dat ben ik helemaal met jou eens Bigbear! Wij mensen kunnen het verschil maken! Dus ik zeg, doen! Gelijk denken ik aan een tekst die ik eerder las, "doen is domineren". Ook helemaal waar. Toch ben ik van mening dat we onze ego's heel goed kunnen ingezet om gelijkheid te bereiken op aarde.

Tussen wat is en wat ik verlang, liggen obstakels!
Dat zorgt voor emoties.
Je kan alles accepteren en passief toekijken.
Of je kan het als een innerlijke sturing zien
die je aanzet tot medewerking aan het geheel!!
Waarom heb ik anders emoties?
Het zijn prachtige drijfveren
die je lot en levensbestemming duidelijk kunnen maken.
Ik merk dat veel mensen wel fijne emoties accepteren
maar nog moeite hebben met de zogenaamde slechte emoties
Ik denk dat daar de schoen wrikt
als je je echt verdiept in emoties zie je dat er geen slechte bestaan.
Er bestaan alleen emoties die we niet goed begrijpen
en er daardoor fout mee omgaan.

De meneer in het filmpje beschrijft de afstand tussen wat is en het wenselijke lijden. Maar waarom lijden als het pad duidelijk is! Geniet van de afstand en zie het als een uitdaging. Geniet van elke stap op je weg en hoe fijn het is om een duidelijk pad voor je te zien.
Mooie reactie Cynthia.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
Ik merk dat veel mensen wel fijne emoties accepteren
maar nog moeite hebben met de zogenaamde slechte emoties
Ik denk dat daar de schoen wrikt
als je je echt verdiept in emoties zie je dat er geen slechte bestaan.
Er bestaan alleen emoties die we niet goed begrijpen
en er daardoor fout mee omgaan.
Mij is gebleken dat velen bepaalde emoties het label ?niet goed? meegeven, omdat men geleerd heeft ze als ongewenst te defini?ren. Sommige emoties (degene die men afwijst) worden dan als negatief ervaren en andere (degene die men accepteert) als positief, omdat men er niet in slaagt ze allemaal te zien/(h)erkennen als evenwaardige regenboogkleuren, als een natuurlijke uitdrukking van leven?

E-motie = energie in beweging! Ik heb vaak gezien dat het ?blokkeren? van deze beweging door bepaalde emoties niet te erkennen en toe te laten maar ze daarentegen te negeren, onderdrukken, rationaliseren, af te wijzen en/of te veroordelen (vanuit de behoefte/het verlangen om een ?beter? mens te zijn dan wie men is of denkt te zijn?), alleen maar tot een verlies aan levenskracht/authenticiteit leid, tot het leven van een ?geremd? leven. Het is als rijden met een auto met één voet op de gaspedaal en de andere op de rem?

Acceptatie van emoties is echter niet hetzelfde als het willekeurig (onnadenkend, instinctief) UITEN/uitleven ervan, want dat laatste is vaak alleen maar een onbewuste vorm van verzet tegen een ándere (minder gewenste) emotie.
* Zo kan iemand die niet kan/wil/durft erkennen dat hij/zij zich machteloos voelt (omdat hij/zij daar bang voor is) misschien wel gemakkelijk kwaad worden -en dat telkens weer uiten- omdat die persoon woede als een (positieve) tegenkracht beschouwt. Die persoon heeft het dan moeilijker om verdriet te uiten omdat deze emotie eerder als een teken van ?zwakte? (negatief) gezien wordt bijvoorbeeld.
* Omgekeerd neigt iemand anders die denkt machteloos te zijn, misschien gemakkelijker naar het beleven van verdriet, omdat woede uiten -als een middel om macht te ervaren- eerder als zinloos, manipulatief of bedreigend gezien wordt.
* En er zijn evengoed mensen die alle zogenaamd negatieve emoties onder de noemer ?kinderlijke reacties? plaatsen -en deze dus niet meer (willen/kunnen/durven) toelaten/voelen- omdat men eindelijk ?volwassen? (verlicht, gerealiseerd, volledig bewust, ?) wil zijn.

Voor mij betekent volwassenheid echter juist het kunnen onder ogen zien ?n aanvaarden van AL wat is/opkomt/verschijnt, zowel in jezelf als in anderen/de wereld, zonder toe te geven aan de behoefte (drang) om er een negatief oordeel over te vellen. Hoe paradoxaal het ook nog mag klinken, aanvaarding van hoe het (geweest) is kan perfect samengaan met de wens dat het anders zou zijn dan hoe het (geweest) is, aangezien acceptatie méér stuwende (levens)kracht geeft aan verandering dan verzet?
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2013, 16:14   #15
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Van Wayne Liquorman zijn er veel filmpjes op YT, en ik heb er wel van hem gezien waarin hij vertelt over dat vroegere leven (alcoholverslaafd). Ik heb er zo geen paraat maar als je even wat kijkt kom je vast wel wat tegen.

Toevallig kwam ik bij het kijken van Aarts filmpje van Wolter Keers deze meneer tegen, het eerste filmpje sloeg wel gelijk aan.
In het kort volgens mij, je bent A, maar je wilt B zijn.
Als je dan maar steeds A naar B wil halen dan gaat het "fout"
Je kan best je rot voelen bij A, zolang je het maar geen B wil maken op dat moment.
Ook kan je je best voornemen dat je er iets aan wil doen om het te verbeteren/veranderen, maar op elk moment is het A en niet B.

Hij deed het met zijn linker en recherhand als A en B, het visuele helpt mij wel.

Bedankt!
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2013, 16:18   #16
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Eigenaardig dat we altijd ver weg kijken en datgene wat voor handen is niet zien.
Wil je dit uitleggen?

Ver in verleden, ander land, niet jou?WiNk

Uitzoomen voor groter geheel kan soms toch ook helpen ipv met je neus er bovenop?
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2013, 17:38   #17
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Toevallig kwam ik bij het kijken van Aarts filmpje van Wolter Keers deze meneer tegen, het eerste filmpje sloeg wel gelijk aan.
In het kort volgens mij, je bent A, maar je wilt B zijn.
Als je dan maar steeds A naar B wil halen dan gaat het "fout"
Je kan best je rot voelen bij A, zolang je het maar geen B wil maken op dat moment.
Ook kan je je best voornemen dat je er iets aan wil doen om het te verbeteren/veranderen, maar op elk moment is het A en niet B.

Hij deed het met zijn linker en recherhand als A en B, het visuele helpt mij wel.

Bedankt!
Ik vond het beeld van Jan van Delden ooit ook wel mooi: de haai en de loodsvisjes. De haai (realiteit) die zwemt rustig zijn eigen koers en daarom heen allemaal van die kleine visjes (de gedachte/gedroomde jij) die roepen "je moet naar links!" en andere "je moet naar rechts!". De haai zwemt echter zijn eigen koers en als hij dan eens naar links gaat roepen de visjes "zie je wel! zie je wel!"

Gewoon lekker de haai zijn dus
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2013, 21:36   #18
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Gewoon lekker de haai zijn dus
Wil het een beetje lukken?

WiNk
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2013, 23:22   #19
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Wil het een beetje lukken?

WiNk
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 1 March 2013, 08:21   #20
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Spreekwoord is.. Wat van ver komt, is lekker. (nou ja da's ook een spreekwoord van niks)
(iets wat van ver komt, is bijzonder, daarom denkt men dat het ook beter zal zijn.)
Of het is het contrast tussen veel moeite gedaan en dan de uiteindelijke bevrediging.
Mars is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.