Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 October 2011, 17:39   #11
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Je zegt dat jij niet getriggerd wordt, of dat het je niet raakt.
Op mij komt echt over als geraaktheid. Of hoe dan ook je woorden komen op mij niet als tegemoetkomend, maar afbrekend naar dat wat men als contact zal kunnen noemen. In contact met Madelief kom jij op mij niet over als bereid zijn om haar anders te zien.

Stel bewijze van experiment, dat jij ineens bereid bent om met haar anders om te gaan?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2011, 17:44   #12
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Oke, we zijn van start.

Eerst even dit. Ik ga zo eten maken en vanavond ga ik naar de schouwburg. Wanhoop dus niet als mijn reactie wat uitblijft.

Verder wil ik je graag mijn indruk voorleggen, dan kun je daar wat over nadenken. Meteen daarna zal ik dan op jouw reactie reageren.

Mijn indruk:
Mihaela heeft de behoefte om een redder te zijn voor diegenen die in nood verkeren.

Ik zal het toelichten. Er is een theorie die er van uitgaat dat als er een conflictsituatie (dan moet je dus eerst iets als een conflict benoemen, maar dat heb je als gedaan, dus dat is het punt niet) is, dater dan 3 mogelijke rollen zijn, nl die van dader, slachtoffer en redder. Nou ja, dan is vervolgens de indruk dat Marijke het slachtoffer is, ik (en/of Renoir) de dader en dat jij je geroepen voelt om de redder te zijn. Hoe zie jij dat?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2011, 17:45   #13
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Ok, nog iets heel belangrijk

Het komt op mij over dat jij haar weet te raken, en dat jij dat ook bewust doet.
Je zal kunnen zeggen dat jij dat doet om haar een dienst te bewijzen (ten diensten van bewustwording), op mij komt puur als geweld over.
maar als jij zegt dat jij in triggeren gelooft , met het doel bewustwording, zal ik vervolgens gewoon er bij laten..

Ik geloof dat triggeren agressie en geweld inhoudt, en ook al bewijs je iemand een dienst mee, geloof ik niet dat het echt blijvend is. In geloof niet zo dat iemand iets met geweld kan doen groeien.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2011, 17:49   #14
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Oke, we zijn van start.

Eerst even dit. Ik ga zo eten maken en vanavond ga ik naar de schouwburg. Wanhoop dus niet als mijn reactie wat uitblijft.

Verder wil ik je graag mijn indruk voorleggen, dan kun je daar wat over nadenken. Meteen daarna zal ik dan op jouw reactie reageren.

Mijn indruk:
********** heeft de behoefte om een redder te zijn voor diegenen die in nood verkeren.

Ik zal het toelichten. Er is een theorie die er van uitgaat dat als er een conflictsituatie (dan moet je dus eerst iets als een conflict benoemen, maar dat heb je als gedaan, dus dat is het punt niet) is, dater dan 3 mogelijke rollen zijn, nl die van dader, slachtoffer en redder. Nou ja, dan is vervolgens de indruk dat Marijke het slachtoffer is, ik (en/of Renoir) de dader en dat jij je geroepen voelt om de redder te zijn. Hoe zie jij dat?
Ik begrijp wat je typt, en zeker zou het een punt in zitten. Maar is het een goed idee dat jij eerst jezelf afvraagt of er iets in zit in wat ik zeg en mij dat laat weten, en daarna er op richten wat mij beweegt om dit te doen?

Is ok, is zie het wel wanneer je antwoord verschijnt..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2011, 18:03   #15
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik meen op te merken dat jij een houding naar Madelief hebt. Daarin herhaal jij jezelf keer op keer (ook gevoelsmatig in mijn beleving). Ongeacht wat jij over haar typt is het altijd afkeurend/aanvallend.
Dat klopt niet. Vanmorgen heb ik nog geschreven dat ze in haar reactie een punt heeft en dat ik mij er in kan vinden. In de inhoud dan, niet in de vorm die ze kiest.

Verder heb ik al een lange historie met Marijke. Al van het andere forum, lang voordat jij er was en ook heb ik haar irl ontmoet. We hebben toen gezellig in de kroeg gezeten, geborreld en zijn daarna uit eten geweest.

Ik snap dat vanwege die historie je misschien niet helemaal goed (want het complete plaatje missend) kunt inschatten hoe mijn contact met Marijke is en zich heeft ontwikkeld.

Verder heb ik geen enkele behoefte om wie dan ook aan te vallen. Waar ik op wijs is op gedrag dat niet in overeenstemming is en dat niet bijdraagt aan (de mogelijkheid tot) zelfonderzoek (inzicht). Overigens realiseer ik mij wel dat wat ik schrijf soms als aanval kan worden begrepen. Op het andere forum heb ik ooit een stukje geschreven onder de titel 'zelfonderzoek is niet voor meutjes en mietjes'. Ik zal kijken of ik dat nog terug kan vinden.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2011, 18:11   #16
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat klopt niet. Vanmorgen heb ik nog geschreven dat ze in haar reactie een punt heeft en dat ik mij er in kan vinden. In de inhoud dan, niet in de vorm die ze kiest.

Verder heb ik al een lange historie met Marijke. Al van het andere forum, lang voordat jij er was en ook heb ik haar irl ontmoet. We hebben toen gezellig in de kroeg gezeten, geborreld en zijn daarna uit eten geweest.

Ik snap dat vanwege die historie je misschien niet helemaal goed (want het complete plaatje missend) kunt inschatten hoe mijn contact met Marijke is en zich heeft ontwikkeld.

Verder heb ik geen enkele behoefte om wie dan ook aan te vallen. Waar ik op wijs is op gedrag dat niet in overeenstemming is en dat niet bijdraagt aan (de mogelijkheid tot) zelfonderzoek (inzicht). Overigens realiseer ik mij wel dat wat ik schrijf soms als aanval kan worden begrepen. Op het andere forum heb ik ooit een stukje geschreven onder de titel 'zelfonderzoek is niet voor meutjes en mietjes'. Ik zal kijken of ik dat nog terug kan vinden.
Het gaat niet om de behoefte om aan te vallen, of de wil om aan te vallen. Het gaat erom als wij bereid zijn om er naar te kijken of iets in ons gedrag (getyp) aanvallend is. En zeker ken ik jullie verhalen niet zoals ze zich voor gedaan hebben, maar als je goed over na denkt, is het niet eens nodig. In een zin legt een mens vaak zijn hele ziel en zaligheid. Alles is te lezen en te voelen in alleen maar 1 tekst. In 1 tekst kan je de ontwikkeling van iemand waarnemen en voelen.
Ben je bereid om er naar te kijken? Naar mijn indrukken? Zal iets ingeslopen kunen zijn in jouw manier van met Marijke om gaan, dat jij over het hoofd ziet? daar gaat het om volgens mij, ongeacht welk gedrag zij vertoont.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2011, 18:15   #17
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Als jij tegen mij typt kom jij open over, en bereid om naar mij te luisteren.
Ineens heb ik de indruk dat jij als jij tegen Madelief typt, scherp wordt, en (onderhuids) aanvallend.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Je zegt dat jij niet getriggerd wordt, of dat het je niet raakt.
Op mij komt echt over als geraaktheid. Of hoe dan ook je woorden komen op mij niet als tegemoetkomend, maar afbrekend naar dat wat men als contact zal kunnen noemen. In contact met Madelief kom jij op mij niet over als bereid zijn om haar anders te zien.
Contact is voor mij geen doel op zich. Contact is een middel om eventueel ergens te komen. In de term scherp kan ik me vinden, in de term aanvallend niet, hoewel (maar ik val in herhaling) dat ik me kan voorstellen dat het als aanvallend wordt ervaren of gezien.

Een zelfkennisforum is voor mij geen middel om gezellige of vriendelijke contacten op te doen of lieve vrienden te krijgen. Zelfkennis gaat over dat wat waar is. De rest is daaraan ondergeschikt of in het gunstige geval mooi meegenomen. Ik heb het meeste geleerd van mensen die het aandurfden om scherp tegen me te zijn, nietsontziend eventueel. Maar dat vraagt wel een basishouding om dat wat waar is niet uit de weg te willen gaan.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2011, 18:20   #18
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Contact is voor mij geen doel op zich. Contact is een middel om eventueel ergens te komen. In de term scherp kan ik me vinden, in de term aanvallend niet, hoewel (maar ik val in herhaling) dat ik me kan voorstellen dat het als aanvallend wordt ervaren of gezien.

Een zelfkennisforum is voor mij geen middel om gezellige of vriendelijke contacten op te doen of lieve vrienden te krijgen. Zelfkennis gaat over dat wat waar is. De rest is daaraan ondergeschikt of in het gunstige geval mooi meegenomen. Ik heb het meeste geleerd van mensen die het aandurfden om scherp tegen me te zijn, nietsontziend eventueel. Maar dat vraagt wel een basishouding om dat wat waar is niet uit de weg te willen gaan.
Dus kan ik concluderen dat jij mijn indrukken niet zo ziet zoals ik ze zie? Behalve dat het zo kan overkomen, maar niet zo is?

Ik kom hier ook niet om vrienden te maken, ik kom nergens meer om vrienden te maken. Als ik ergens bewuster van kan woorden, is alles wat mij beweegt.
De vrienden komen er vanzelf,, .. hier of daar..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2011, 18:23   #19
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Let je op je tijd h?? Anders kom je te laat bij de schouw..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2011, 18:27   #20
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Dus kan ik concluderen dat jij mijn indrukken niet zo ziet zoals ik ze zie? Behalve dat het zo kan overkomen, maar niet zo is?

Ik kom hier ook niet om vrienden te maken, ik kom nergens meer om vrienden te maken. Als ik ergens bewuster van kan woorden, is alles wat mij beweegt.
De vrienden komen er vanzelf,, .. hier of daar..
Ik zou je willen vragen om net iets verder te kijken.
Is dat wat jij scherp en aanvallend noemt in jouw ogen altijd verkeerd?
Als ik het scherp en to the point noem, is het dan beter te plaatsen?
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.