Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 24 December 2012, 15:55   #191
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boinkieval Bekijk bericht

Ik vind bv dit forum ook voor een groot deel afleidingspolitiek onder het mom van zelf onderzoek.
Reageren op,....maar waarom, en is het nodig en voelt het werkelijk goed?

Bij mij niet echt, het weerhoud me,....
'Reageren op' is de methode van een forum. Zo werkt het nu eenmaal. Soms reageert wel eens iemand louter als oprisping, maar dat kan er wel bij.
Zelfkennis is geen mom, geen masker maar een poging om door zelfonderzoek achter het masker te kijken. Dat gebeurt in taal waarin zowel politiek wordt bedreven en de zaken worden afgeleid naar ieders eigen plek van herkenning, maar het is ook taal van zien en verder kijken dan de afleiding.
Dat laatste is ook een betekenis van 'weerhouden', als, er rekening mee houden dat het wel echt is.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 24 December 2012, 17:24   #192
boinkieval
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 22 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Soms reageert wel eens iemand louter als oprisping,
Soms?

Je heb gelijk dat reageren bij een forum hoort, ook niet reageren ben ik van mening.
Ik denk dat dat voorkomt dat onderwerpen verzanden, of het moet je uitdaging te zijn het jouwe er tussen uit te zien pikken.

Ik bedoel,.....hoeveel mensen hebben nu moeite gedaan om te zeggen wat ze echt (denken) te zien in de spiegel?
boinkieval is offline   Met citaat reageren
Oud 25 December 2012, 10:30   #193
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boinkieval Bekijk bericht
Ik bedoel,.....hoeveel mensen hebben nu moeite gedaan om te zeggen wat ze echt (denken) te zien in de spiegel?
Een Man Als Ik Ontmoet Je Niet Elke Dag (Guido Belcanto)

http://www.youtube.com/watch?v=JXHRSCfohjQ
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 25 December 2012, 10:56   #194
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boinkieval Bekijk bericht
Ik bedoel,.....hoeveel mensen hebben nu moeite gedaan om te zeggen wat ze echt (denken) te zien in de spiegel?
Geen idee, de spiegel kan het ons zeggen.

Ik hoop maar dat de mens die echt de boel doorzien wil niet geneigd tot schrijven is.

Ach de meesten zijn hier enkel om de comfortzone opteleuken en geef ze eens ongelijk ook. Zolang dat werkt, werkt het.

Waar zijn de echte diehearts die No I don't want no more tonight
You're like a drug that don't sit right
Controlling everything inside
Can't take no more, no more, no more
Don't tell me what the fuck to do
'Cause I won't do what you want to
I f***ing hate this life with you
Can't take no more, no more, no more
voor de spiegel meemaken.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 25 December 2012, 11:17   #195
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Een Man Als Ik Ontmoet Je Niet Elke Dag (Guido Belcanto)
Waar vind je in Godsnaam zo een klip, bekende van je?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 25 December 2012, 11:57   #196
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Waar vind je in Godsnaam zo een klip, bekende van je?
Sssttt ... niet verder vertellen ..... ik ben het zelf .....
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 25 December 2012, 12:41   #197
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boinkieval Bekijk bericht
Soms?

Je heb gelijk dat reageren bij een forum hoort, ook niet reageren ben ik van mening.
Ik denk dat dat voorkomt dat onderwerpen verzanden, of het moet je uitdaging te zijn het jouwe er tussen uit te zien pikken.

Ik bedoel,.....hoeveel mensen hebben nu moeite gedaan om te zeggen wat ze echt (denken) te zien in de spiegel?
Wanneer ik het reageren van de meesten doorheen de tijd wil vatten, zou ik zeggen dat elkeen min of min een eigen taal ontwikkelt en deze taal alsmaar verfijnt door de ontwikkeling van ideeën en onderwerpen. De eigenheid van elkeen (persoonlijkheid) zien mee kleuren met de tijd, geeft mij toch een fijn gevoel in het besef dat het 'echte' tussen mensen gebeurt in een concrete wereld en wij hier een taal maken om van dat 'echte' te spreken, te schrijven en te lezen.

Elkeen heeft moeite gedaan om te reageren in dit onderwerp en dat is voldoende.
Een reactie is echt door de plaats die ze als tekst in het onderwerp inneemt.
De echtheid van het beschrevene draagt meer stempels dan het denken alleen. Er is ook een wil om te schrijven, er wordt ook met gevoel geschreven en er wordt ook in taal geschreven. En in die taligheid is er zien, is er herkenning aan de woorden wat er is gezien en hoe dat met het eigen zien overeenkomst of verschil zoekt.
Navenant het resultaat maken wij een besluit (in denken) en hebben al een nieuwe reactie klaar in de steigers van de discussie.

Maar wij zijn geen robot dat het denken automatisch, onder dwang van de gedachten uitvoerd. Tussen wat in de hersenen gebeurt (weten) en wat daarvan als gedrag tot uiting wordt gebracht is er bewustzijn dat in taligheid van het weten 'geweten' maakt.
Voor mij is de echtheid van het beschrevene een feit waar ik de eenheid herken van weten en geweten.

Dat is wat ik hier zie, iedereen gaat op een bepaalde manier om met die eenheid en hoe hij of zij die eenheid uitdrukken en beschrijven. Of hier allemaal feiten worden beschreven laat ik in het midden.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 25 December 2012, 12:48   #198
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Een Man Als Ik Ontmoet Je Niet Elke Dag (Guido Belcanto)

http://www.youtube.com/watch?v=JXHRSCfohjQ
Dat is Guido Belcanto !
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 25 December 2012, 12:53   #199
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Dat is Guido Belcanto !
Dat schreef ik toch? Belgisch mooiste exportproduct!

Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 25 December 2012, 12:57   #200
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Nee, ik zit niet louter in die spanning, als er geen vernauwing/geloof toe/bij is.
Die nasleep is er voor het verstand.
De nasleep is voor het verstand?

Je bedoelt dat het verstand er dan dus nog in zit, in die vernauwing, het verhaaltje, bedoel ik dan.

Ja ik begrijp die nasleep niet zo goed Mars. Als er geen verhaaltje vanuit het verleden speelt dan is er ook geen nasleep, ook niet voor het verstand en aanverwanten volgens mij.

Citaat:
Dat verstand kan onderscheiden dat er een vernauwing is geweest en er daarna een shift naar het totaalplaatje kwam.
Bovenstaande begrijp ik ook niet zo goed. Wat bedoel met 'shift naar het totaalplaatje'?

En hoe kan het verstand onderscheiden dat er een vernauwing is geweest wanneer het verhaaltje van die vernauwing zich nog afspeelt voor het verstand?

Citaat:
Bijvoorbeeld, ik rij de spiegel van een stilstaande auto af, waarop een schrikreactie volgt, en de gedachte komt: mijn schuld, ik let niet goed op, shit nu voel ik me klote, etc., etc...
(Dan zit ik als het ware wel "in de schuld !", want dat is een neiging/geloof die/dat er is !)
Maar, dan kan mijn focus toch weer shiften naar het totaalplaatje.
Dat verlicht.
Dat neemt niet weg dat ik dan nog steeds een ietwat verhoogde hartslag kan bemerken.
Oke....wat gebeurd er dan de volgende keer wanneer je bv weer eens een spiegel van een stilstaande auto rijd? Komt dan die gedachte van een dom uilskuiken te zijn bladiebla ect. en als gevolg daarvan een klotegevoel. Niet meer op?

Ben ff nieuwsgierig hoor en vraag me af of je misschien per ongeluk in een zichzelf herhalende time-loop zit, want het kan zomaar zijn dat een onderliggend vooralsnog onbewust verhaaltje gewoon op repeat staat en op repeat blijft staan ook al denkt het verstand de boel volledig onder controle te hebben of iets in die geest.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Voorbij de spiegel marie Beginnend zelfonderzoek 13 29 August 2021 17:54


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 11:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.