Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 September 2022, 21:26   #191
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het 'zijn' is volstrekt krachteloos.

Je hebt iets gevonden en wil dat met alle geweld 'zijn' noemen. Doch 'zijn' kan alleen 'zijn' zijn als het universeel is. En ik zie dat je dagelijks dweept met 'leven', doch alles wat leeft is nu juist 'wordend'. Zo moeilijk is dat toch niet? Stof zijt gij en tot stof zult ge wederkeren. Ik zal blij zijn als dat krakende karkas waar ik in woon tot stof kan wederkeren. Als het een auto was dan had ik hem al lang al naar de sloop gebracht.
Stof zijt ge en tot stof zult ge wederkeren...
Je blijft in de vorm hangen... Wat doet verdomme mijn lichaam, jouw lichaam... alle lichamen van alles dat bestaat ertoe....
Wat doet Marie er toe, waar Marie een tijdelijk voertuig is waarin mijn ik heden ten dage rondreidt...
Al die vormen interesseren mij niet; maar wat mij interesseert is datgene dat al die vormen als het ware bezielt...
En inderdaad dat noem ik ZIJN, omdat dat het LEVEN is...

De drie voorbeelden die ik een paar pagina's terug gegeven heb, (Byron, mijn broer Jan en Afrika) heb ik zo maar niet gekozen, maar wel omdat ze alle drie overduidelijk terug verwijzen naar de oerkracht, de oerdrift om te leven... welke kracht alle Levende wezens doordringt

Echt, op dit ogenblik zie ik echt niet hoe ik nog dieper tot de kern van het ZIJN zou kunnen doordringen...

En hoe kun je hier afkomen dat die oerdrift, dat oerzijn niet universeel zou zijn... Iets dat alle leven hier op aarde en tot in de oneindige eeuwigheid doordringt... dat niet universeel zou zijn???
marie is offline  
Oud 6 September 2022, 22:47   #192
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Stof zijt ge en tot stof zult ge wederkeren...
Je blijft in de vorm hangen... Wat doet verdomme mijn lichaam, jouw lichaam... alle lichamen van alles dat bestaat ertoe....
Wat doet Marie er toe, waar Marie een tijdelijk voertuig is waarin mijn ik heden ten dage rondreidt...
Al die vormen interesseren mij niet; maar wat mij interesseert is datgene dat al die vormen als het ware bezielt...
En inderdaad dat noem ik ZIJN, omdat dat het LEVEN is...

De drie voorbeelden die ik een paar pagina's terug gegeven heb, (Byron, mijn broer Jan en Afrika) heb ik zo maar niet gekozen, maar wel omdat ze alle drie overduidelijk terug verwijzen naar de oerkracht, de oerdrift om te leven... welke kracht alle Levende wezens doordringt

Echt, op dit ogenblik zie ik echt niet hoe ik nog dieper tot de kern van het ZIJN zou kunnen doordringen...

En hoe kun je hier afkomen dat die oerdrift, dat oerzijn niet universeel zou zijn... Iets dat alle leven hier op aarde en tot in de oneindige eeuwigheid doordringt... dat niet universeel zou zijn???
Oerzijn? Doordringen? Het 'zijn' dringt nergens in door en zoiets als oerzijn bestaat niet. Het 'zijn' is ondeelbaar en toch gedeeld, dat is het grote mysterie waar je in kan doordringen. Dat kan geen enkel brein bevatten, je kunt het alleen weten door het .....te zijn!
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 6 September 2022, 22:50   #193
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Zolang er in de mens nog een wil is om 'het' te bereiken zal het nooit bereikt worden.

Zolang er nog de wil is om ergens in door te dringen zal het nooit doordringen.

Zolang er nog iets onderzocht moet worden zal het nooit gevonden worden.

Zolang je nog meent dat er 'iets vooruit' is zal het zich niet openbaren.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 6 September 2022, 23:03   #194
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Het is de oerdrift om te leven wat het probleem is en wat de mens in 'het wordende' houdt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Donkere_nacht_van_de_ziel

Citaat:
Donkere nacht van de ziel is een metafoor die de spirituele ervaring beschrijft van iemand die een fase in zijn leven doormaakt waarin hij zich door iedereen verlaten voelt, zonder hoop op een betere toekomst. Deze aan depressie verwante gevoelens ervaart de persoon als een crisis van geestelijke identiteit.
Je zit finaal aan de verkeerde kant van de weg te fietsen , Marie. Op enige wijze kan er een 'catharsis' plaatsvinden. Niemand kan daar aanwijzingen voor geven, het is geen resultaat van welk onderzoek dan ook. We vinden het ook terug in de (metaforische) woorden van Jezus: "Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?".

Het sterven van het ego noemt men dat, maar het sterven van het 'wordende' is juister uitgedrukt. Er dient letterlijk iets te sterven voordat het 'nieuwe' haar intrede kan doen. Anders blijft het bij zottenklap op een forum.....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 7 September 2022, 08:18   #195
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Zolang er in de mens nog een wil is om 'het' te bereiken zal het nooit bereikt worden.
Zonder wil(en) ben je zo dood als een pier.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Zolang er nog de wil is om ergens in door te dringen zal het nooit doordringen.
Kom gerust binnen, als je wilt. Het is fris buiten ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Zolang er nog iets onderzocht moet worden zal het nooit gevonden worden.
Gelukkig dat mijn garagehouder daar anders over denkt ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Zolang je nog meent dat er 'iets vooruit' is zal het zich niet openbaren.
Alles openbaart zich, als vanzelf; en met wat 'goede wil' en de juiste inzet en intentie.


Man ... dit soort quasi spirituele infantiele uitspraken zijn hemeltergend.

Maar goed, jij bent niet de enige die zich daar 'schuldig' aan maakt.

Het maakt dit forum helaas tot een karikatuur van wat het was, en zou kunnen zijn.

Dom gelul in het kwadraat, gejat en niet onderzocht, jammer ...
Rob is offline  
Oud 7 September 2022, 11:07   #196
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Het maakt dit forum helaas tot een karikatuur van wat het was, en zou kunnen zijn.
Het forum is wederom opengesteld voor registratie door nieuwe leden en er meldt zich niemand of er is een keer in de drie maanden een enkele aanmelding en hoor je na een eerste kennismakingsquote niks meer. Dat is niet erg want er kan in wat er wél te lezen is herkenning zijn.
Het forum is nooit zo populair geweest als het forum van Remon, het was er nog niet eens een slappe afspiegeling van. Dat komt omdat het forum van Remon voor ieders mening open stond en dit forum alleen een specifieke doelgroep wil dienen in iets waar geen belangstelling voor is. Degenen met belangstelling voor zelfonderzoek hebben vervolgens een geheel eigen mening waar het langs moet en voelen er niks voor om naar de voorgestelde aanpak te kijken, laat staan er mee werken.

Hardnekkig aan het forum vastklampende leden met alternatieve denkbeelden hebben na de bekende debacles, nu achter de schermen, niet zichtbaar voor bezoekers en overige leden (met uitzondering van degenen die hier achter de schermen al deelnamen, zoals jij) een eigen (geheim) draadje. Dus je hoeft je in het geheel niet druk te maken over een eventuele negatieve uitstraling.

Hier kunnen ze naar hartenlust stoeien zonder de (enorme aantallen) deelnemers, die wel aan het voorgestane werk willen, te storen. Het werk verdraagt echter geen wortels die kunnen worden voorgehouden en als er niks te krijgen is dan houdt ego het voor gezien.

Kortom dit forum is sowieso een zeldzaam grote aanfluiting in een materialistisch tijdperk.
 
Oud 7 September 2022, 11:44   #197
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het forum is wederom opengesteld voor registratie door nieuwe leden en er meldt zich niemand aan of er is een keer in de drie maanden een enkele aanmelding en hoor je na een eerste kennismakingsquote niks meer. Dat is niet erg want er kan in wat er wél te lezen is herkenning zijn.
Het forum is nooit zo populair geweest als het forum van Remon, het was er nog niet eens een slappe afspiegeling van. Dat komt omdat het forum van Remon voor van alles open stond en dit forum alleen een specifieke doelgroep wil dienen in iets waar geen belangstelling voor is. Degenen met belangstelling voor zelfonderzoek hebben vervolgens een geheel eigen mening waar het langs moet gaan en voelen er niks voor om naar de voorgestelde aanpak te kijken, laat staan er mee werken.

Deze hardnekkig aan het forum vastklampende leden hebben na de bekende debacles en aanvaringen, nu achter de schermen, niet zichtbaar voor bezoekers en overige leden (met uitzondering van degenen die hier achter de schermen al deelnamen, zoals jij) een eigen (geheim) draadje. Dus je hoeft je in het geheel niet druk te maken over een eventuele negatieve uitstraling.

Hier kunnen ze naar hartenlust stoeien zonder de (enorme aantallen ) deelnemers, die wel aan het voorgestane werk willen, te storen. Het werk verdraagt echter geen wortels die kunnen worden voorgehouden en als er niks te krijgen is dan houdt ego het voor gezien.

Kortom dit forum is sowieso een zeldzaam grote aanfluiting in een materialistisch tijdperk.
Dank je. Helder.

Geruststellende gedachte dat de querulanten slechts hun eigen territorium hebben om te acteren. Dan laat ik dat verder ook met rust.

Naar mijn mening zijn er nog steeds zoekenden. Satsangs worden goed bezocht en de boeken verkopen nog. Ik hoop dat ze ook de weg naar dit forum weten te vinden.

Ik zal wat minder aanwezig zijn. Sinds de ontwikkelingen van de laatste jaren in mijn privé leven is mijn leven behoorlijk veranderd. Ik kan nu vaak op pad, weg met de camper of een schip. De natuur, de rust, trekt mij het meest nu. En dan gaat er ook geen laptop mee. En de behoefte om de actualiteit te volgen is sowieso al tot een minimum gedaald. Heerlijk leven zonder tv bijvoorbeeld.

Groet!
Rob is offline  
Oud 7 September 2022, 11:46   #198
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Ja, maar dat komt omdat jij iedereen probeert om te praten..
En kom daarmee aan z'n wensen tegemoet met de welkome bijkomstigheid dat ie in Borneo voor een Orang Utan wordt aangezien
 
Oud 7 September 2022, 11:49   #199
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Jij wilt goedkoop van me af komen.
Welnee.
Citaat:
Ik naar Borneo en wordt daar voor een orang utan aangezien en dan kan ik de rest van mijn leven in een louche dierentuin doorbrengen.
Je had het over afschieten meen ik.

Citaat:
Nee, dan blijf ik liever bij mijn vrouw.
Je moet van twee kwaden altijd de minst kwade kiezen.
 
Oud 7 September 2022, 11:53   #200
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Oerzijn? Doordringen? Het 'zijn' dringt nergens in door en zoiets als oerzijn bestaat niet. Het 'zijn' is ondeelbaar en toch gedeeld, dat is het grote mysterie waar je in kan doordringen. Dat kan geen enkel brein bevatten, je kunt het alleen weten door het .....te zijn!
Het zijn is en ik ben...
Ken jezelf en je kent het zijn...

Waarom is het zijn er??? Omdat het zijn de kern van ieder van ons uitmaakt...
Of waarom zijn wij er??? Omdat het zijn de kern van ieder van ons uitmaakt...

Waar zeg ik dat het zijn verdeeld zou zijn??? Het zijn is...
En zoals de zon schijnt, onafhankelijk van zijn eigen wil, zo is het zijn er en doet onafhankelijk van zijn eigen wil wat het al altijd gedaan heeft en wat het altijd zal doen namelijk Leven oproepen...
Maar het is niet omdat, de zon, het zijn dat willens-nillens doen dat wij dan maar willens-nillens daar van afhangen...
De gevolgen voor ons zonder zon zouden verschrikkelijk zijn en zonder zijn zouden we gewoonweg nooit bestaan hebben...
En nu gezien vanuit de schepping... Waarom bestaan wij??? Omdat wij, willens nillens de werking van het kleurloze zijn, zo je wil, in ons hebben, in ons voelen en dat zich in ons vertaald als een oerdrift om te bestaan...

En nu kun je proberen, zoveel je wil, alles om jou heen te verklaren of te ouwehoeren dat er geen verklaringen zijn, of af te komen dat het zijn onafhankelijk moet zijn; wat het is. Draai en keer het zoveel je wil, maar uiteindelijk zul je bij de conclusie moeten uitkomen dat wij er zijn, willens nillens, schept, punt...
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 07:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.