Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Jiddu Krishnamurti
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Jiddu Krishnamurti Krishnamurti bekend als onafhankelijk denker die zijn eigen weg ging en geen volgelingen wilde.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 February 2021, 17:21   #191
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido;120416
Dat komt omdat uit al jouw quotes tot nu toe, jij er blijk van geeft je bezig te houden met een gedegen [U
mentaal[/U] onderzoek. Prima, maar het heeft niks van doen met Gedegen zelfonderzoek.
Je zit opgesloten in je kundigheid alles te pareren met mentale argumentaties,(Riedeltjes) i.p.v. direct subjectieve constatering, wat korte metten maakt met elk riedeltje. Niet om te kwetsen of belachelijk te maken noch om aan positie te winnen...
Maar puur om de eenvoud van het Gedegen zelfonderzoek te tonen.
De pot verwijt de ketel. Je zit zelf net zo opgesloten in je niet-zeggende riedeltjes als Dorje. Gelukkig vind Dorje tegenwoordig wel aansluiting bij jouw nietszeggende riedeltjes getuige zijn vele "..........."

Het scheelt wel dat jullie samen in de gevangenis niet-forum gerelateerd zitten, dat schept een band!
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2021, 17:23   #192
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Wetende dat er niets werkelijks buiten mezelf is.
Voor het zelf is niets buiten het zelf, dat klopt. Die zeggen: No way out!
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2021, 18:09   #193
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Voor het zelf is niets buiten het zelf, dat klopt. Die zeggen: No way out!
De enige way out is dat zelf, ontdaan van de wereldse shit, zo laten doorgroeien dat het één wordt met het al...
Het opzij zetten en/of zijn bestaan ontkennen is regelrecht in een doodlopende straat terecht komen...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2021, 19:45   #194
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
De enige way out is dat zelf, ontdaan van de wereldse shit, zo laten doorgroeien dat het één wordt met het al...
Het opzij zetten en/of zijn bestaan ontkennen is regelrecht in een doodlopende straat terecht komen...
Het zelf ontkennen gaat dan ook niet zomaar. Als je net zoals de Guido-volgers alleen de gedachte aanvaard dat je niet bestaat en daar allerlei redeneringen aan vast knoopt dan kom je nergens.

Je dient zelf het zelf te onderzoeken en zijn wordende karakter te zien.
Je dient Marie op afstand te zetten en je niks meer van haar aan te trekken.
Niet inzien, maar zien.

En vooral ook afstand nemen van de mooie praatjes hier.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2021, 22:12   #195
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het zelf ontkennen gaat dan ook niet zomaar. Als je net zoals de Guido-volgers alleen de gedachte aanvaard dat je niet bestaat en daar allerlei redeneringen aan vast knoopt dan kom je nergens.

Je dient zelf het zelf te onderzoeken en zijn wordende karakter te zien.
Je dient Marie op afstand te zetten en je niks meer van haar aan te trekken.
Niet inzien, maar zien.

En vooral ook afstand nemen van de mooie praatjes hier.
.......

Het vastknopen aan redeneringen, van wie dan ook, leidt niet tot ont-dekken.....
Afstand nemen van ons kleine zelf gaat alleen lukken door écht zelfonderzoek..... eerst ontdekken dat onze gedachten/meningen/etc. niet waar zijn..... enzo voort enzo verder...
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2021, 22:15   #196
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
De enige way out is dat zelf, ontdaan van de wereldse shit, zo laten doorgroeien dat het één wordt met het al...
Het opzij zetten en/of zijn bestaan ontkennen is regelrecht in een doodlopende straat terecht komen...
Marie, heb je je ooit verdiept in wat Byron Katie voorstelt?

Onderzoek of het waar is wat je allemaal denkt...
En dan : Keer alles wat je denkt eens om.....

Het zou een mooie start kúnnen zijn...
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2021, 23:36   #197
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
.......

Het vastknopen aan redeneringen, van wie dan ook, leidt niet tot ont-dekken.....
Afstand nemen van ons kleine zelf gaat alleen lukken door écht zelfonderzoek..... eerst ontdekken dat onze gedachten/meningen/etc. niet waar zijn..... enzo voort enzo verder...
Het mooie is dat non-dualiteit ook echt bestaat. (Ik moet eigenlijk schrijven: niet bestaat.) En dat is inclusief de wereldse shit van Marie.

Het is alleen niet redenerend te bereiken, dat zie je goed. Zelfonderzoek is voor mij fascinerend omdat het de gehele realiteit omvat. De antwoorden lagen altijd al paraat in mijzelf.

Meningen, gedachten doen er niet toe. Meningen en gedachten is schepping. (Komen we toch nog weer on topic.) Het lijkt alsof er 'iemand' gedachten produceert , maar in werkelijkheid nemen we onze gedachten, meningen waar. (we zijn ons onze gedachten bewust.)

Alles wat we waar nemen is onwaar en daar ligt nog veel onderzoeksterrein.
Ik heb dat ook lang niet kunnen bevatten waarom iets onwaar is als ik het notabene zelf waar neem! Waarom heet het dan waarnemen, niet waar?

Volharden moeten we in het onderzoek. Dag in, dag uit onderzoeken. En vooral meningen er buiten laten. Meningen gaan alleen maar over alles wat wordend is.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2021, 23:44   #198
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het mooie is dat non-dualiteit ook echt bestaat. (Ik moet eigenlijk schrijven: niet bestaat.) En dat is inclusief de wereldse shit van Marie.

Het is alleen niet redenerend te bereiken, dat zie je goed. Zelfonderzoek is voor mij fascinerend omdat het de gehele realiteit omvat. De antwoorden lagen altijd al paraat in mijzelf.

Meningen, gedachten doen er niet toe. Meningen en gedachten is schepping. (Komen we toch nog weer on topic.) Het lijkt alsof er 'iemand' gedachten produceert , maar in werkelijkheid nemen we onze gedachten, meningen waar. (we zijn ons onze gedachten bewust.)

Alles wat we waar nemen is onwaar en daar ligt nog veel onderzoeksterrein.
Ik heb dat ook lang niet kunnen bevatten waarom iets onwaar is als ik het notabene zelf waar neem! Waarom heet het dan waarnemen, niet waar?

Volharden moeten we in het onderzoek. Dag in, dag uit onderzoeken. En vooral meningen er buiten laten. Meningen gaan alleen maar over alles wat wordend is.
Niets aan toe te voegen....
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 19 February 2021, 10:38   #199
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Marie, heb je je ooit verdiept in wat Byron Katie voorstelt?

Onderzoek of het waar is wat je allemaal denkt...
En dan : Keer alles wat je denkt eens om.....

Het zou een mooie start kúnnen zijn...
Ik ga het nog één maal proberen...
Een veld vol bloemen, en zoals alles dat bestaat is het een vrucht van wat is...
Keer de gedachte om... bij alles dat bestaat is er geen sprake van wat is, (want zullen er hier komen vertellen; het is WORDEND en niet ZIJNDE en zij zoeken naar het aller oorspronkelijkste ZIJN, dat een bloem die vergaat duidelijk niet is...
Zij gaan verder in hun redenering met dat alles dat geschapen is de schepper niet kan zijn want het geschapenen is nu eenmaal op een bepaald moment geschapen en alzo niet de schepper en het onveranderlijk begin van alles...

Ga zo verder en natuurlijk kan je alleen uitkomen bij niets van wat we kennen IS, jijzelf natuurlijk inbegrepen... Jijzelf bent maar een leur van je eigen gedachten, je eigen hoogmoed, je eigen doodangst enz... want je wil, je durft zogezegd je eigen zelf niet opgeven...

Nu terug naar mijn stelling: In alles dat leeft, zie ik het oneindige... Alles dat is, is de vrucht van het Oneindige...
Weet ik evengoed als jullie dat alles dat er rondom mij geschapen is, niet eeuwig is en op zich niet het oneindige, het AL is... maar voor mij is het wel de vrucht van dat AL en als ik het AL wil benaderen, ook al is het van mijlenver weg, de enige weg loopt via zijn schepping...

En dus wat voor ieder van ons voor zichzelf betreft, die schepping juist het meest kenbaar is of het meest kenbaar kan gevonden worden in 'ik ben'...

Dus voor mij bestaat de tegenstelling in het aanvaarden of niet van 'ik ben'...
Het aanvaarden leidt voor mij naar meer inzicht, meer verbondenheid met het AL; het verwerpen leidt regelrecht naar de DOOD, het onveranderlijke ZIJN dat zichzelf versmacht...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 February 2021, 10:49   #200
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het mooie is dat non-dualiteit ook echt bestaat. (Ik moet eigenlijk schrijven: niet bestaat.) En dat is inclusief de wereldse shit van Marie.

Het is alleen niet redenerend te bereiken, dat zie je goed. Zelfonderzoek is voor mij fascinerend omdat het de gehele realiteit omvat. De antwoorden lagen altijd al paraat in mijzelf.

Meningen, gedachten doen er niet toe. Meningen en gedachten is schepping. (Komen we toch nog weer on topic.) Het lijkt alsof er 'iemand' gedachten produceert , maar in werkelijkheid nemen we onze gedachten, meningen waar. (we zijn ons onze gedachten bewust.)

Alles wat we waar nemen is onwaar en daar ligt nog veel onderzoeksterrein.
Ik heb dat ook lang niet kunnen bevatten waarom iets onwaar is als ik het notabene zelf waar neem! Waarom heet het dan waarnemen, niet waar?

Volharden moeten we in het onderzoek. Dag in, dag uit onderzoeken. En vooral meningen er buiten laten. Meningen gaan alleen maar over alles wat wordend is.
Schepping uit het niets... Hoe gevaarlijk...
Tuurlijk blijft dan alleen het niets over...
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.