Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 January 2015, 15:36   #191
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Nee er is geen verschil. Maar goed, zoek maar verder naar 'de waarheid', ik heb ze al lang gevonden.
Er is inderdaad geen verschil. Maar dat moet wel eerst ont-dekt worden.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2015, 15:42   #192
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik ben het eens hiermee; maar dan botste ik toch steeds bij advaita op het feit dat wat ik voor mijzelf als vruchtbaar zag, zij als persoonlijk willen, ego afkeurden.
Wat is voor jou belangrijker? Dat JIJ iets vruchtbaar vindt voor jezelf en de bereidheid kan opbrengen om dit te volgen, of dat anderen het met je eens zijn? Heb je eerst bevestiging nodig van "de buitenwereld" vooraleer je de stappen durft zetten die je wilt zetten? Als jij diep van binnen wéét dat iets goed is voor jou, dan raakt een beetje afkeuring je koude kleren niet hoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En je hebt natuurlijk gelijk dat dat daarom niet een beperking van mijn persoonlijke weg moet zijn; maar ik heb er wel wat langer over gedaan om in te zien waar ze in feiten echt voorstonden, vooral omdat ik sommige regels van hen, doorzoeken van het Eigen ego enz... wel kon pruimen en ook omdat ik ervan uitging dat op het einde van de weg het ego inderdaad opgelost wordt in het algemene zijn; maar dan alleen op het einde van deweg...
Voor mezelf is het niet echt nodig om "in te zien" waar iemand voor staat; belangrijker is te weten waar ik zelf voor sta en daar trouw aan te zijn. Zo ga jij er blijkbaar van uit dat het ego opgelost wordt in het algemene zijn (op het einde van de persoonlijke weg) waardoor advaita je inderdaad "aantrekt", terwijl ik niet vertrek vanuit de veronderstelling dat het ego opgelost zou moeten worden.
Het ego transformeren is iets anders dan het doorzien/kennen maar toch steeds "op je hoede" te blijven voor de zogenaamde kuren die het vertoont, en verschilt ook van de behoefte er compleet van af te willen (en pogingen in het werk stellen om het te "vernietigen" of te doen "oplossen"). Dat zijn verschillende vertrekpunten, waardoor het persoonlijk te bewandelen pad er ook anders zal uitzien.
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2015, 15:45   #193
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht

't is geen doen hier h?! De bevelhebber van dit forum heerst als een Imam, wat hetzelfde betekend.
Maar ik moet niet klagen want ik wist het al vanaf dag één dat ik hier aan kwam.

Je suis Puppetji
Zo is dat. Ik kan er wel om lachen, maar 't is toch gvd te triest voor woorden. Topics krijgen een nadere naam, gebruik van dikgedrukte letters is verboden. Te veel quoten mag niet ivm de serverruimte, er mogen geen citaten geplakt worden. De ego-hokjes geest ten voeten uit. En dan vinden ze het vreemd dat de wereld er zo uit ziet. Schiet mij maar lek.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2015, 15:47   #194
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
Wat is voor jou belangrijker? Dat JIJ iets vruchtbaar vindt voor jezelf en de bereidheid kan opbrengen om dit te volgen, of dat anderen het met je eens zijn? Heb je eerst bevestiging nodig van "de buitenwereld" vooraleer je de stappen durft zetten die je wilt zetten? Als jij diep van binnen wéét dat iets goed is voor jou, dan raakt een beetje afkeuring je koude kleren niet hoor.



Voor mezelf is het niet echt nodig om "in te zien" waar iemand voor staat; belangrijker is te weten waar ik zelf voor sta en daar trouw aan te zijn. Zo ga jij er blijkbaar van uit dat het ego opgelost wordt in het algemene zijn (op het einde van de persoonlijke weg) waardoor advaita je inderdaad "aantrekt", terwijl ik niet vertrek vanuit de veronderstelling dat het ego opgelost zou moeten worden.
Het ego transformeren is iets anders dan het doorzien/kennen maar toch steeds "op je hoede" te blijven voor de zogenaamde kuren die het vertoont, en verschilt ook van de behoefte er compleet van af te willen (en pogingen in het werk stellen om het te "vernietigen" of te doen "oplossen"). Dat zijn verschillende vertrekpunten, waardoor het persoonlijk te bewandelen pad er ook anders zal uitzien.
Even ter correctie. Advaita vertrekt niet vanuit de veronderstelling dat het ego opgelost zou moeten worden.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2015, 16:05   #195
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
Wat is voor jou belangrijker? Dat JIJ iets vruchtbaar vindt voor jezelf en de bereidheid kan opbrengen om dit te volgen, of dat anderen het met je eens zijn? Heb je eerst bevestiging nodig van "de buitenwereld" vooraleer je de stappen durft zetten die je wilt zetten? Als jij diep van binnen wéét dat iets goed is voor jou, dan raakt een beetje afkeuring je koude kleren niet hoor.



Voor mezelf is het niet echt nodig om "in te zien" waar iemand voor staat; belangrijker is te weten waar ik zelf voor sta en daar trouw aan te zijn. Zo ga jij er blijkbaar van uit dat het ego opgelost wordt in het algemene zijn (op het einde van de persoonlijke weg) waardoor advaita je inderdaad "aantrekt", terwijl ik niet vertrek vanuit de veronderstelling dat het ego opgelost zou moeten worden.
Het ego transformeren is iets anders dan het doorzien/kennen maar toch steeds "op je hoede" te blijven voor de zogenaamde kuren die het vertoont, en verschilt ook van de behoefte er compleet van af te willen (en pogingen in het werk stellen om het te "vernietigen" of te doen "oplossen"). Dat zijn verschillende vertrekpunten, waardoor het persoonlijk te bewandelen pad er ook anders zal uitzien.
Natuurlijk is mijn Eigen persoonlijke mening het belangrijkste; maar ik zou dwaas zijn om van het begin af te denken dat ik de waarheid in pacht zou hebben.
Zoals ik de regel aanhang om niets van een ander voor waarheid aan te nemen voordat ik het voor mijzelf als waarheid heb ingezien; zo gooi ik alles wat een ander zegt ook niet automatisch weg omdat het niet direct in mijn plaatje past.
Het is door de tegenstellingen op te sporen of gewaar te worden dat men zijn Eigen inzichten scherper kan stellen; dat men dieper in zijn Eigen wereld kan graven; dat men zich meer bewust wordt ook van zaken die anders als normaal maar ongeweten slapend zouden zijn gebleven.

Eens ingezien, geldt de mening van anderen minder, maar tot zolang vergelijk ik en zoek ik verder, uitgaande van de gedachte dat meerdere mensen samen meer weten dan ik alleen.

Bovendien heb ik bij mijzelf vastgesteld dat ik niet een type ben dat geneigd is om ergens in afzondering te gaan zitten en over de wereld en het al na te denken; ik blijk heel erg de dialoog nodig te hebben om mij te kunnen concentreren en om vooruitgang te kunnen maken...

Mijzelf kennende is deelname aan een forum dus een uitstekend middel; ten minste als men geschikte forums vindt en daarin geschikte mensen die, ieder op hun Eigen wijze, vooruit willen, in raakvelden met wat ik wil.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2015, 16:08   #196
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard Voor Marie

Marie ik wou je even laten weten dat ik je bijdrages van de afgelopen dagen graag lees en dat ze een veel prettiger energie dragen. Het is hier graag gezien.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2015, 16:11   #197
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Even ter correctie. Advaita vertrekt niet vanuit de veronderstelling dat het ego opgelost zou moeten worden.
Neen, maar sommige mensen hier, die zichzelf voor aangekomen verkopen, verdeden wel heel hun tijd met 'ego'-gedrag op te sporen en als minderwaardig af te keuren.

Feit is dat ik geen advaita-boeken gelezen heb en dat ik dus afhankelijk ben van wat hier als 'agemene waarheid' verkocht wordt en gelijk heb je wanneer je erop wijst dat ik advaita dan ook herhaaldelijk verkeerd interpreteer.

Mijn excuses aan advaita.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2015, 16:14   #198
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Marie ik wou je even laten weten dat ik je bijdrages van de afgelopen dagen graag lees en dat ze een veel prettiger energie dragen. Het is hier graag gezien.
Dank je
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2015, 16:52   #199
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
@Theo: Ik vind dat heel negatieve, mensonterende en zelfs Gods-onterende gedachten? Ben je er zeker van dat je zijn wil ontdekt hebt?
Ja. Ik heb hier ook al vaak aangegeven hoe die wil te ontdekken is.
Theo, jouw kennis over hoe de wil van God te ontdekken moet je dan toch hoogdringend kenbaar maken aan de wereld in een boekvorm!
Titel "Ontdek de wil van God!". Gaat alvast gelovigen & athe?sten nieuwsgierig maken.
Ooit vertaald kan het een New-York bestseller worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Neen, maar sommige mensen hier, die zichzelf voor aangekomen verkopen, verdeden wel heel hun tijd met 'ego'-gedrag op te sporen en als minderwaardig af te keuren.
Binnen 5 jaar zijn die sommigen hier nog bezig op die manier marie. Tenzij... dat God anders beslist.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Feit is dat ik geen advaita-boeken gelezen heb en dat ik dus afhankelijk ben van wat hier als 'agemene waarheid' verkocht wordt en gelijk heb je wanneer je erop wijst dat ik advaita dan ook herhaaldelijk verkeerd interpreteer.
Mijn ultieme begrijpen van Advaita in het actuele leven, advaita in actie, is in één woord te vatten: ACCEPTATIE.
Acceptatie van wat is, in het moment.
Advaita is dus een één woord lering.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Mijn excuses aan advaita.
Geen erg, voor een ware advaita-tist maakt het niet uit hoe over advaita gedacht wordt.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2015, 17:33   #200
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Theo, jouw kennis over hoe de wil van God te ontdekken moet je dan toch hoogdringend kenbaar maken aan de wereld in een boekvorm!

Waarom zou ik als er al zo' n boek is? Op een manier geschreven waar ik alleen maar van kan dromen. (en ook in een oplage waar ik alleen maar van kan dromen)
Theo is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.