Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 25 January 2022, 16:03   #191
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Stop dan met de Miha-act, Rob. Dat is weken terug al gezien door mij.
Stop ook in het geheel met reflecteren.
Dan kun je maar op een punt uitkomen.
Nee. Dit gaat over jou, Bassie. Over dat je gekwetst bent en van daaruit als een klein ventje reageert. Ook geen afleidingen maken om mij met Miaela te vergelijken. Dat zijn allemaal zaken om niet bij jezelf uit te komen. Het heeft niks met mij, Laurens of Mihaela van doen.
Rob is offline  
Oud 25 January 2022, 16:19   #192
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Nee. Dit gaat over jou, Bassie. Over dat je gekwetst bent en van daaruit als een klein ventje reageert. Ook geen afleidingen maken om mij met Miaela te vergelijken. Dat zijn allemaal zaken om niet bij jezelf uit te komen. Het heeft niks met mij, Laurens of Mihaela van doen.
Rob, ken jij het mantra van de forumbaas dan niet? Jij denkt dat ook gekwetst bent. Maar je onderzoekt je gedachten helemaal niet op waarheid!

Gekwetst zijn, is een emotionele toestand. Alleen Bassie kan weten of die toestand er ja of nee is.

Zo simpel kan het zijn. Je kwaakt maar wat zonder zelfs eenvoudige zaken te onderzoeken. Dat kan twee dingen betekenen:

1. Je bent een beginneling in zelfonderzoek.
2. Je bent ten kwader trouw naar mij en doet daarom de Miha-act.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 25 January 2022, 16:20   #193
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Rob, ken jij het mantra van de forumbaas dan niet? Jij denkt dat ook gekwetst bent. Maar je onderzoekt je gedachten helemaal niet op waarheid!

Gekwetst zijn, is een emotionele toestand. Alleen Bassie kan weten of die toestand er ja of nee is.

Zo simpel kan het zijn. Je kwaakt maar wat zonder zelfs eenvoudige zaken te onderzoeken. Dat kan twee dingen betekenen:

1. Je bent een beginneling in zelfonderzoek.
2. Je bent ten kwader trouw naar mij en doet daarom de Miha-act.


M.z: Jij denkt dat ik gekwetst ben.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 25 January 2022, 16:28   #194
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Okay, terug naar het begrip 'ego' dan maar. Ego is niks anders dan degene die 'ik' zegt. Dat heeft alleen zin met het uitspreken van 'jij'. Voorbeeld: ik constateer momenteel dat ik Rob niet ben, want zo'n blunder als ik net heb blootgelegd zou ik niet maken.

Bestaat ego? Ja! Rob (in dit geval) heeft het bewezen. Ego ontkennen is dus volstrekt zinloos, want dan kun je nooit meer in de ik-jij verhouding treden. In de uitspraak van de zegger van "ik zie ego bij jou" ligt het ego van de zegger al besloten. Het is ik die bij jou ego ziet.

Zo eenvoudig kan zelfkennis zijn: ego is de (gedachte) ik-jij verhouding.
Niemand is er van vrijgesteld, ego ontkennen werkt alleen maar op de lachspieren.

Daarom gaat zelfkennis ook over Waarheid. In Waarheid is de ik-jij verhouding afwezig. Ego is dus relatief, Waarheid absoluut. Zo eenvoudig kan zelfkennis zijn. En Waarheid is geen bewustzijn (al dan niet hoofdletterig).
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 25 January 2022, 16:46   #195
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Geeuw...
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 25 January 2022, 16:49   #196
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
De behoefte/neiging om die 'beeld' actualisatie te beschermen (Af te schermen) is welhaast een kleuter/kinderachtigheid iets. Een soort overtuiging die zich 'toen in de psychologische huishouding is gaan settelen. Die afscherm neiging is feitelijk nergens voor nodig.. Alsof je kwetsbaar zou zijn in je hoofd ,(Verbeelding/voorstelling) wat je reinste kolder is natuurlijk. Die vermeende kwetsbaarheid triggert het afschermen van een zogenaamd zelfbeeld.
De bescherming van het kwetsbare ik neemt op jonge leeftijd een aanvang en is omdat het (zelfbeeld) uit gedachten bestaat dan ook kwetsbaar. Het ego heeft een volledige dagtaak aan het beschermen en dat is nodig ook wil je niet aan je zelf(beeld) verliezen. Ego is een tegenstander van formaat en niet kinderachtig, het dwingt bewondering af hoe ego zich altijd maar door inspant.

Citaat:
Iets claimt de registratie en beeld actualisatie van willekeurig 'gebeuren an sich. Het beeld is al een conditionering op zich, maar claimt niks, de neiging om het beeld af te schermen manipuleert het van zichzelf 'wil-loos beeld in een positie van ogenschijnlijke keuze mogelijkheden, en creëert zo de beleving van de 'doener te zijn.
Het is al ruimschoots voldoende er bij stil te staan wat de werking van ego is en hetgeen het tracht te beschermen. De noodzaak wordt dan ook al snel duidelijk. Vervolgens kun je je afvragen of het wel zinnig is ego daar zoveel energie in te laten steken. Wat kan er nou eigenlijk gebeuren als die bescherming wegvalt? Is het een ramp indien dat zelfbeeld in duigen valt?

Citaat:
Maar wat zich werkelijk voordoet is slechts Tegenwoordig zijn bij 'gebeuren, zonder dat er vastgesteld kan worden dat het een of andere 'gebeurtenis' betreft.
De registratie dat iets een 'gebeurtenis' betreft is alreeds krakkemikkig, laat staan de beschrijving ervan.
Waarom op de nog komende zaken vooruit lopen laten we eerst maar dit egogedoe afhandelen.
 
Oud 25 January 2022, 16:53   #197
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Geeuw...
Zelfkennis is saai...vooral als je het zelf niet zo goed begrijpt.....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 25 January 2022, 16:55   #198
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
M.z: Jij denkt dat ik gekwetst ben.
Nee. Onzin man. Emotionele reacties, c.q. gekwetstheden zijn te herkennen. Zo kan 'iedereen' het verdriet zien van iemand die ernstig te lijden heeft gehad en daar intens verdrietig over is. Hoe meer je dit bij jezelf onderzocht hebt, des te makkelijker is het te (her-)kennen. Zelf de subtiele gekwetstheden zijn dan eenvoudig zichtbaar. Inclusief de ontkenning er van. In dit geval.
Rob is offline  
Oud 25 January 2022, 16:55   #199
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ego is een tegenstander van formaat
Precies daar ben je (al) de fout in gegaan. Ego is geen tegenstander. Je staat nog steeds in de strijdmodus.

Gewaarzijn kent geen strijd.....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 25 January 2022, 16:57   #200
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Nee. Onzin man. Emotionele reacties, c.q. gekwetstheden zijn te herkennen. Zo kan 'iedereen' het verdriet zien van iemand die ernstig te lijden heeft gehad en daar intens verdrietig over is. Hoe meer je dit bij jezelf onderzocht hebt, des te makkelijker is het te (her-)kennen. Zelf de subtiele gekwetstheden zijn dan eenvoudig zichtbaar. Inclusief de ontkenning er van. In dit geval.
Nogmaals, dat denk je maar. In werkelijkheid is die gekwetstheid er helemaal niet. En de enige die dat 100% zeker kan weten is Bassie.

Waar jij naar verwijst is empathie. Empathie is "ego in act".
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.