Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 May 2013, 13:57   #191
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Je werd er mee geboren enkel toen niet bewust van dat feit en toen begon de vernauwing en het smeren van sperti.

Excuses, ik smeer hem.
Weet je Aad het is eigenlijk best wel een serieuze zaak en daarom ben ik eigenlijk helemaal niet zo gecharmeerd van altijd maar je flauwe geintjes.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 14:01   #192
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
He, dat is nu precies wat ik me altijd bij jou afvraag.
Wat vraag je je af BB mijn sarcastische opmerkingen, waarom ik de dingen niet bij de naam noem, waarom ik degene niet guote waar mijn antwoord betrekking op heeft, waarom ik niet uitleg wat ik bedoel, waarom ik niet reageer op antwoorden die mij zijn gegeven.

Wil je werkelijk weten BB, en zo ja waarom vraag je er niet naar wanneer dat in je opkomt ? Of wil je misschien alleen maar lopen zeiken nu de gelegenheid zich voordoet ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 14:36   #193
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Je schermt met het begrip ego, het is een wapen in een strijd voor je en het is ook hier weer volstrekt irrelevant het ego ten tonele te voeren.

Waar ego zich doet gelden kun je zelfonderzoek doen naar die geldingsdrang. Een methode als advaita heeft geen geldingsdrang, noch degen die er voor in de bres spring want het is niet z'n eigen ego dat zich wil profileren.

Ergo je bent dom aan het lullen, en hier gaan we weer met zinloos discussiëren.
Ego ziet ego, weet je nog? Jouw ego bestaat uit "advaita". Omdat jouw ego het kon beredeneren is het "de waarheid". En nu moet iedereen het hier weten, je voert er zelfs een vendetta om.

Kruisvaarders hadden "de waarheid", Mohammed Atta had "de waarheid". Communisten hadden "de waarheid". Enz. Allemaal collectieve ego's die "de waarheid" verspreiden. (de communisten noemden zefs hun krant er naar)

En uiteraard is advaita ook "de waarheid", maar niet echt?. Advaita is gelul, maar je hebt je er helemaal mee geindentificeert. Advaita is niets anders dan een van de vele duizenden dwaalleren die de mensheid kent?.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 14:39   #194
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Dit is argumenteren om te argumenteren, een zijdingetje eruit te pakken en daarop door te gaan, en je gaat voorbij aan de essentie. Je doet niet eens een poging om het te zien.
Als iemands ego is aangetast en begint te schermen met 'dom gelul" (zegt op zich al genoeg dacht ik zo) dan hoef ik geen reactie. Ik heb dat advaita gewogen en te licht bevonden.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 14:44   #195
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht

En uiteraard is advaita ook "de waarheid", maar niet echt?. Advaita is gelul, maar je hebt je er helemaal mee geindentificeert. Advaita is niets anders dan een van de vele duizenden dwaalleren die de mensheid kent?.
Dit is natuurlijk ook weer een oordeel om te oordelen,
je doet exact hetzelde dan degene die je ervan beticht laat dat duidelijk zijn.

Je weet nieteens waarover je oordeelt je hebt er nog nooit (tenminste zo heb ik het begrepen) naar gekeken, dus kakel niet als een kip zonder kop wil je?

Das mijn oordeel voor nu ff.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 14:45   #196
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Ik vind de opmerking van Niets redelijk to the point en ervaar het daardoor niet als dom gelul.
Gewoon ff de 4 vragen van Byron Katie op los laten.... Stapje terug in het ganzenbordspel, zeg maar.

Tis maar een ideetje hoor, je mag het ook onmiddellijk weer loslaten ;)
Ego zal zich ALTIJD manifesteren. Ego is net zo slim als de eigenaar en Renoir is behoorlijk slim?.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 14:46   #197
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Zo ff knuppelen die handel.
Moi je gaat lekker vandaag. pff.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 14:56   #198
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Bij Douwe Tiemersma heb ik ingezien niet te moeten zijn, Douwe Tiemersma bediende zich van advaita voor de bedrijfsvoering, hetgeen daar natuurlijk helemaal niet voor is bedoeld.

Waarom zou je lopen shoppen ? Ga aan het werk man !
Renoir, ik ben een luiaard, ik kijk wel uit.

Wat stond je bij Douwe niet aan?

De goede man heb ik tot op heden als enige zo helder en duidelijk horen zeggen (okay Adyashanti kwam in de buurt) hoe het nu daadwerkelijk zit, wat realisatie en advaita nu werkelijk is.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 15:05   #199
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Als iemands ego is aangetast en begint te schermen met 'dom gelul" (zegt op zich al genoeg dacht ik zo) dan hoef ik geen reactie. Ik heb dat advaita gewogen en te licht bevonden.
Precies, "ik".
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 15:08   #200
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Wat vraag je je af BB mijn sarcastische opmerkingen, waarom ik de dingen niet bij de naam noem, waarom ik degene niet guote waar mijn antwoord betrekking op heeft, waarom ik niet uitleg wat ik bedoel, waarom ik niet reageer op antwoorden die mij zijn gegeven.

Wil je werkelijk weten BB, en zo ja waarom vraag je er niet naar wanneer dat in je opkomt ? Of wil je misschien alleen maar lopen zeiken nu de gelegenheid zich voordoet ?
Het kwam net in mij op, vandaar de reactie. Als jij het zeiken noemt zegt dat voor mij genoeg over het zelfonderzoek dat je hebt gedaan.

Ik wil graag weten waarom je niet antwoord. Als voorbeeld:


Citaat: Oorspronkelijk geplaatst door Renoir
Mijn weg was die van eliminatie van hetgeen ik niet ben en die attitude noem ik vaker waarheidvinding. Dus was ik op zoek naar onveranderlijke Waarheid.
Gaandeweg verdween onwaarheid en kreeg ik oog en gevoel voor al dat gene wat méér onveranderlijk waar is, de waarheid als een koe zeg maar. Het vraagt, maar dat spreekt vanzelf, absolute eerlijkheid want ego wil je alles laten geloven maar Waarheid ondermijnd zijn positie. Dus ja als de keuze aan het ego is, wat dan ?
Maar gaandeweg kwam ik al doende ook ik contact met de absolute Waarheid die al in mij (en volgens mij in iedereen) verscholen ligt. Zodat de woorden van Marchien wat ze in de bijbel het zaad dat op goede aarde valt noemen, daarmee resoneerden.
Overal waar nu Waarheid is resoneert dat in mij, ik hoef me niks meer af te vragen en dat fenomeen noem ik 'weten'. Uiteraard gestoeld op Waarheid en niet op kennis.

Mijn reactie:

Het enige dat ik niet begrijp bij jou is waarom je het zo'n uitdaging vindt om mensen van jouw weg te overtuigen. Je hebt de waarheid gezien, klaar. Het is toch daarna jouw ego die graag wil dat anderen dit ook mogen ondervinden? Dat de wereld er mooier van zal worden begrijp ik ook. En ik zie ook dat de mens wat dat betreft niet echt snel aan het evolueren is. We voeren al 2000 jaar onafgebroken oorlog (feit) en als we allen de waarheid zouden zien zouden we er al lang mee gestopt zijn. Dan zou er samenwerking zijn in plaats van afscheiding.

Het proces duurt echter zolang als het duurt. En jouw ego wil dat het sneller verandert. Daar zit m.i. jouw irritatie in. Klopt dat?
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 43 27 July 2011 23:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.