Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 31 March 2021, 18:34   #191
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard overgave aan het huidige moment

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
En jij hier beneden mag dan met je luie reet lekker achterover hangen terwijl anderen het werk voor je doen.
Dat doen ze omdat ik mij overgegeven heb hé.
Overgave aan het huidige moment typeert een levenskunstenaar, wat ik ben.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Was dat ook al niet het geval bij overgave dat je overliet aan kambo en bufo.
Het vereist veel moed om een dergelijke Bufo ervaring te beleven.
Bij diegenen die over de drempel van de dood van het ego gaan, wordt de sluier opgelicht van de illusie van gescheidenheid om volledig te worden ondergedompeld in een piekervaring van totale eenheid.

Er zijn verhalen over ter dood veroordeelde gevangenen die wachten op hun terechtstelling en plotseling een onverklaarbare vreugde en vrede ervaren. Er zijn ook verhalen bekend over mensen in Hitlers concentratiekampen, die in de rij naar de gaskamer plotseling in luid gelach uitbarsten. Ze maakten grappen met de bewakers die natuurlijk dachten dat ze gek van de spanning waren geworden, maar die toch ook iets van een wonderbaarlijke overgave aan het huidige moment herkenden. Deze mensen waren niet langer bang voor de dood omdat ze al aan het huidige moment waren gestorven. Zij hadden zich overgegeven aan het huidige moment. Bewustzijn bevrijdde zichzelf van de begrenzingen van een driedimensionaal menselijk object.

Na mijn Bufo ervaring ben ik ook niet langer bang van de dood. Het is immers een repetitie in sterven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Mooie jongen ben jij.
Dank je, dat is Waarheid die ik ook van mensen rondom mij hoor.
Nog nooit hebben jonge vrouwen zich zo tot mij aangetrokken gevoeld. Ik zie er immers 20 jaar jonger uit na mijn Bufo ervaring en heb de wijsheid van een verlichte. Men zou iemand voor minder mooi en aantrekkelijk vinden.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 15 April 2021, 15:00   #192
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard 6. Over ondeelbaarheid

Duister: "Uit de berichten blijkt er nog steeds onduidelijkheid te zijn over de gebezigde begrippen. Er is tegenkanting en de aangeboden verklaring van ondeelbare eenheid voldoet niet en wordt niet alszodanig verstaan. Velen verklaren de mens en de wereld als een dualiteit van twee posities waarbij het bewustzijn de essentie van het zijn is en de existentie deze van het lichaam.
Wat is uw standpunt in deze kwestie? Hoe het dualisme verstaan en het desnoods hoe het te vermijden?"


Licht: "In tegenstelling tot een dualistische opvatting ga ik uit van een monistische visie.
De monistische visie is een beginsel waarin de leer aangaande God en de vorderingen van de wetenschappen in één stelsel zijn verenigd.
De dualistische visie daarentegen gaat van het beginsel uit dat de leer aangaande God en de vorderingen van de wetenschap naast elkaar voorkomen maar niet in hetzelfde stelsel met elkaar verenigd zijn.
De technologische informatie waarmee wij overstelpt worden in een hyperrealiteit is in grote mate veroorzaakt door het dualistisch denken omtrent de aard van de werkelijkheid. Het dualistisch denken is niet de oorzaak van de technologische informatie maar draagt er in grote mate toe bij om de natuurlijke werkelijkheid te vervangen door een simulatie."

Duister: "Goed. Maar maar wat is het probleem dan?
Er zijn blijkbaar twee stelsels waarin de werkelijkheid kan begrepen worden. Welk van deze stelsels steunt op het ware beginsel?"


Licht: "Reeds een vijfhonderd jaar is het kenprobleem de vraag van, hoe de werkelijkheid te begrijpen. Daarbij gaat het om de verhouding tussen subject en object, tussen het bijzondere en het algemene.
De menselijke kennis is een activiteit die heen en weer gaat tussen de bijzonderheid van het ding enerzijds en het begrip ervan in het denken anderzijds.
Er is dus polariteit tussen het ding zelf en het begrip dat gedacht wordt als ding.
De kern van het probleem is dus een kenprobleem.
Namelijk hoe slaagt het denken er in om de dingwereld van het zijn in zich op te nemen en te begrijpen waar het volkomen duidelijk is dat de dingwereld volkomen vreemd is aan het denken."

Duister: "Wacht, nu zeg je dat 'iets', bijvoorbeeld een lichaam, een ding is dat bestaat in de dingwereld. In het denken heb ik een begrip 'lichaam' en de vraag is nu hoe die twee werelden zich tot elkaar verhouden?"

Licht: "... Neen, zo komen we niet vooruit.
Door de vraag te stellen naar de verhouding tussen het ding en het denken wordt de eenheid ervan verbroken en is de breuk het dualisme, een scheiding tussen denken en zijn.
Descartes stelde deze vraag en zag een radicale scheiding tussen het denken en de zintuigelijke wereld. Door die scheiding echter wordt in het bewustzijn de twijfel gezaaid en is de eenheid niet meer te herstellen. Het gevolg is onzekerheid en vooral onduidelijkheid omtrent de werkelijkheid."

Duister: "De werkelijkheid is een eenheid van twee polariteiten zeg je. Hoe kunnen we uit het dualisme wegraken en terugkeren in de natuurlijke eenheid die elkeen in zichzelf ervaart en voelt?

Licht: "Hierin volg ik Spinoza die zegt dat enkel door het verstand en het denken klare en duidelijke kennis kan gewonnen worden.
Klare en duidelijke kennis moet onafhankelijk van de ervaring en de werkelijkheid ingezien worden. Versta dit goed.
Spinoza zegt dat een ware gedachte niet van een verkeerde gedachte onderscheiden kan worden door uiterlijke en toevallige verhoudingen omdat een gedachte niet door een ding uit de buitenwereld kan veroorzaakt zijn.
De gedachte heeft zijn innerlijke noodzaak in het verstand zelf. Het verstand is de voorwaarde van elke gedachte."

Duister: "De waarheid openbaart zichzelf in het verstand zou je kunnen zeggen. De waarheid schept het criterium voor haar waarde of onwaarde, haar geldigheid of valsheid. Hoe moet ik dat juist begrijpen?"

Licht: "Het verstand is een activiteit waarin de gedachten een vorm, een voorstelling zijn waarin de waarheid zich kan openbaren, waarin de gedachte kan ingezien worden als kennis.
Spinoza neemt de wiskunde als voorbeeld en meer specifiek de geometrische methode om aan te tonen dat de waarheid van een gedachte niet door een ding kan veroorzaakt zijn.
Zo stelt bijvoorbeeld het eerste axioma van de vlakke meetkunde dat door twee punten slechts één rechte lijn kan gaan. Lijnen en punten zoals in de wiskunde bepaald, doen zich niet voor in de zintuigelijke wereld maar vormen door hun wiskundig bewijs een waarheid.
Het bewijs is de waarheid en laat toe inzichten en gevoelens te verwoorden als waarheid.
Zo stelt bijvoorbeeld ander axioma dat alle rechte hoeken aan elkaar gelijk zijn.
Het inzicht dat met deze waarheid, dit axioma gegeven wordt stelt dat dingen die gelijk zijn aan hetzelfde, ook aan elkaar gelijk zijn.
Hier zien wij dat het verstandelijk inzicht van het algemene met het bijzondere (ding) een verbinding maakt en betekenis verleent aan het ding zelf. Dus door een methodische ontwikkeling van de kenvermogens zijn wij in staat de ware idee van alles te kennen.
Belangrijk is echter de voorwaarde dat de vorm van het algemene begrip (het denken) en de concrete dingbepaling (het lichaam) een ondeelbare eenheid zijn van de kennis van de werkelijkheid."

Duister: "Goed, de eenheid van denken en lichaam moet er zijn opdat er van kennis sprake kan zijn. De ideeën openbaren zich in het verstand, hoe moet ik dat begrijpen?
Hoe komen de ideeën in het verstand. Door inzicht in de ideeën krijgt de dingwereld betekenis, ervaring en gevoel. Maar de ideeën zelf, waar komen die vandaan?"


Licht: "De ondeelbaarheid van kennis als inzicht en ervaring wijst op de onmiddelbaarheid van de kennis. De kennis is er niet plots of direct maar ontstaat in het verstand zonder middel. Vandaar de onmiddelbaarheid van de kennis.
De ondeelbaarheid zegt Spinoza is in de mens een attribuut van de oneindig vele attributen die in de ene substantie voorkomen.
Het is de ene substantie die de absolute waarheid en zekerheid is van de werkelijkheid. Het is het absolute Zijn dat eeuwig en ondeelbaar is. In de mens is deze ondeelbaarheid onmiddelbaar samen in wat de mens is: de essentie is zijn algemene begripsbepaling van het denken en zijn existentie is de concrete dingbepaling van zijn lichaam."

Duister: "Laten wij dit maar weer eens bezinken in het gemoed om een volgende keer de menselijke kennis nader te beschouwen.
Ik kan hieruit onthouden dat het van belang is om de kenvermogens methodisch te ontwikkelen om tot de ware Idee te komen.
Dit betekent dat de ware kennis niet zomaar in het verstand klaar en duidelijk is maar tot klaarheid en duidelijkheid moet gebracht worden. Over de soorten kennis gaat het een volgende keer."
Nowee is offline  
Discussie gesloten

Labels
informatie, natuur, technologie, werkelijkheid


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gesprek over non dualiteit ... Rob Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 156 9 June 2016 00:44


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.