Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 31 March 2018, 13:34   #191
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ik wil wel no maar eens een gesprek met je aangaan, maar dan een gesprek, geen linchpartij. Laten we samen jouw stelling onderzoeken op waarheid. Ben je daar toe bereid? Zo ja, laten we beginnen bij iets in mijn geschrijf waar het schoentje voor jou wringt. Begin met één iets, later kunnen we er nog andere zaken bijhalen. Waar specifiek meen je dat ik aan het liegen ben?
Oke..
Waar ik vind dat bij jou de leugen schuilt is als je zomaar de tekst van de ander erbij haalt, en je begint bv. door te zeggen dat het zo simpel is.
Te zeggen dat het simpel is, insinueert verbazing over het feit dat men zoiets niet snapt, en benadrukt ook hoe helder jij het wel meent te hebben.
Dan ga jij ook vervolgens uitleggen, wat liefde is(of wat dan ook besproken wordt), en dat eindig je met: alles is liefde.

Nog iets anders, door te zeggen dat het zo simpel is, geef je aan dat de ander het niet snapt, en dat men dus maar fff.. met aandacht moet lezen wat jij schrijft, om het helder te krijgen.
Onwetende doen altijd zichzelf opstellen alsof ze weten, niet kunnen toegeven dat ze nog moeten leren, want hoe kan een simpel mens in zijn hoofd halen dat hij het werkelijk weet?

Steeds stellig zeggen hoe het wel is, zonder een keer te laten merken waar jijzelf in jouw zoektocht, weerstand of triggers ondervindt, insinueert dat jij aanschouwend door het leven gaat. (En het is zo simpel.. 🕊)
Iedereen wilt graag de 'aanschouwende' zijn, vanuit vrede schrijven, lekker vertellen hoe de schepping in elkaar steekt, en als het mogelijk is, een lezing of een betoog houden.
Ik vind het een leugen, want de mens zelf, jij dus, ondervindt zelf dagelijks duizenden kleine ongenoegen, of irritaties, en door het alleen te filosoferen over Liefde, of over het leven, blijft men theoretizeren.
Het is je houding, de neiging om een lezing te geven, een uitleg, in plaats van het geheel te presenteren.
Het geheel is de mens Dorje, en niet alleen zijn gedachten over wat het leven/ Liefde is.
Zelfs dit vrees ik dat je niet goed gaat lezen, en dat je over een woordje gaat struikelen, in plaats van het geheel te begrijpen, en dat is de houding waarmee jij schrijft die je onder de loep mag nemen..
Jezelf buiten beschouwing houden is de uiteindelijke resultaat, maar als het nog niet zo ver is, en je schrijft alsof het wel zo is:dat een leugen!
Vraag jezelf af: Doe ik mezelf echt anders voor?
Niet weer met kreten komen dat het niet mogelijk is, want alles is Dorje, en alles mag, en blablabla..
Maar speel je onbewust een toneelstuk?
Vraag jezelf dat af, geef mij geen uitleg of antwoord op, want het is overduidelijk dat je dat doet, maar durf je ook dat in te zien?
Of op zijn minst je dat afvragen...
Mihaela is offline  
Oud 31 March 2018, 13:35   #192
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@Katerie:... Dorje helpt je met zijn zien.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
...Daarbij is ook hulp welkom.
Straks ga je me nog vragen de hulp van zijn zuster marie op te volgen!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
@Dorje:...Je tokt op je toetsenbord (of scherm), het ene onnezole woord na het andere, broertje van marie, en je wilt dat ik jou niet als egotje zie.
Wordt helemaal te gek dit forum Miha. Om het onvolprezen gedegen zelfonderzoek te promoten spant Laurens nu ook al het ego van Dorje en straks nog marie's ego voor zijn kar.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline  
Oud 31 March 2018, 13:40   #193
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Straks ga je me nog vragen de hulp van zijn zuster marie op te volgen!

Wordt helemaal te gek dit forum Miha. Om het onvolprezen gedegen zelfonderzoek te promoten spant Laurens nu ook al het ego van Dorje en straks nog marie's ego voor zijn kar.
Hij spartelt nog even..maar wij zijn er bijna Katerie.
Als Laurens ook wegloopt(zwijgt), hebben wij het forum gedegen 'gezuiverd'.
Mihaela is offline  
Oud 31 March 2018, 13:54   #194
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
..
Als Laurens ook wegloopt(zwijgt), hebben wij het forum gedegen 'gezuiverd'.
Hebben we het forum gedegen gezuiverd van de verbeeldings gekte en dan is er ruimte voor liefde.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline  
Oud 31 March 2018, 14:20   #195
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Hebben we het forum gedegen gezuiverd van de verbeeldings gekte en dan is er ruimte voor liefde.
Het was half als grap bedoeld, want als Laurens zijn biezems inpakt, is het forum gevuld met Liefde en gesloten.🕊
Mihaela is offline  
Oud 31 March 2018, 14:24   #196
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Straks ga je me nog vragen de hulp van zijn zuster marie op te volgen!
.
Erg grappig!
🐽
Mihaela is offline  
Oud 31 March 2018, 14:32   #197
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
als Laurens zijn biezems inpakt, is het forum gevuld met Liefde en gesloten.🕊
Of nemen wij het gewoon over, wat inmiddels al gebeurd is
Mihaela is offline  
Oud 31 March 2018, 14:48   #198
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Of nemen wij het gewoon over, wat inmiddels al gebeurd is
We hebben het waarheidsschip gekaapt!
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline  
Oud 31 March 2018, 15:42   #199
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

zaterdag 31 maart 2018
14:21

@Mihaela,

Ok I get the picture.

Eerst en vooral over dat het in werkelijkheid allemaal zo simpel is, dat gaat over de werkelijkheid die simpel is, niet over onze werkelijkheid, de werkelijkheid die wij van de werkelijkheid maken. Ik zeg nooit het is voor mij Dorje, zo simpel. Voor mij, Dorje met een even complex verstand als dat van jou, Mihaela, is werkelijkheid niet simpel, of is het simpele zelfs bedreigend.

De werkelijkheid die simpel is een aanwijzing, een aanwijzing omdat ik, Dorje, met mijn complexe gedachten daar niet rechtstreeks kan aan kan raken. Als ik zou zeggen het is voor mij Dorje simpel, dan is dat een leugen. Daarom zeg ik, de uitweg ligt niet in Dorje, in Katerie, in Mihaela zelf, maar in de werkelijkheid zelf, die is zoals die is en niet zoals een Dorje, Katerie, Mihaela het zou willen en niet zou willen.

Die werkelijkheid die hoort niemand toe, niet mij, niet jou, dus niemand kan er aanspraak op maken hem helderder te kennen dan een ander. Zoals ik hier al geschreven heb, het enige verschil zit in de weerstand die ik, of jij hebt tegen die werkelijkheid zoals die is. En dit niet als een wedstrijd, om mee te pochen, zo van ik heb minder weerstand dan jij, maar om steeds opnieuw te herkennen dat het de weerstand is die de "ik" die hier mee pocht of de "ik" die vind dat de ander er mee pocht, juist in stand houdt.

Als je dit zou kunnen laten voor wat het is: de werkelijkheid nemen zoals die is en inzien dat er niemand meer toegang toe heeft dan een ander, dan is pochen en het je storen er aan, helemaal niet van toepassing.

Maar ook dit alles kan je weer als kreten gaan zien die ik robotachtig napraat (ik vraag mij af van wie, geef mij de bronnen a.u.b.). Vandaar ik zal er nog wat verder op ingaan.

Vanwaar haal ik dit, dat de werkelijkheid simpel is? In meditatie, of in een andere context, valt het ik soms weg, er is dan geen Dorje meer, en samen daarmee valt ook de complexiteit van Dorje weg, en blijft er alleen maar eenvoud over. Dat is niets bijzonder, dat is wat men verstilling noemt. Het is even beschikbaar voor iedereen. Maar de weerstand ertegen, de Dorje die terug verschijnt en werkelijkheid weer in functie van zichzelf gaat schrijven en gaat bepalen wat er in past en wat niet, die verschilt. En het zelfonderzoek richt zich tot deze weerstand, het trekken en afstoten van werkelijkheid, m.a.w. ego.

Ik ga het heel erg concreet maken voor jou Miha, gewoon een banaal voorbeeld. Onlangs, op de koudste dag van het jaar, kom ik thuis van mijn werk, en trof ik de voordeur open aan. M.a.w. de verwarming van "mijn" huis had heel de dag de hele straat zitten verwarmen. Kostelijk grapje. Dorje voelt zich hier erg ongemakkelijk bij, hij accepteert de werkelijkheid niet zoals die is. De werkelijkheid is deur die openstond en geld die aan de deur uitgevlogen was. Door het herkennen van de eenvoud van de werkelijkheid (hij is zoals hij is en de weerstand er tegen is ego die gevangen zit in zijn eigen werkelijkheid die de werkelijkheid zoals die is niet accepteert), viel plots heel het zelfgekwel weg en bleef er eenvoud en vrede over, en deze was er nog steeds toen mijn vrouw, die de deur "per ongeluk" had laten openstaan, thuis kwam. Natuurlijk deelde ik het mee, maar zonder enige kwaadheid, waarop het zelfgekwel van mijn vrouw zich inzette en ik haar hier heb over geholpen, omdat de werkelijkheid nu eenmaal zo is en het geen zin heeft weerstand daar tegen te hebben. Gelukkig is zij hier mee vertrouwd anders zou er een bom ontploffen als ik haar zou zeggen dat ik niet kwaad was (dan zou zij dit als juist nog meer zout in de wonde ervaren), dan zou ze dit heel hooghartig ervaren alsof ik er boven stond en zij niet, ik moet het je niet vertellen, hetgeen er gebeurd als één iemand bij de eenvoud blijft en de ander hier weerstand tegen heeft. Hier loopt het zo niet. We wijzen elkaar op de eenvoud van de werkelijkheid in plaats van erover te pochen.

Een dag later speelt mijn oudste dochter op de piano, die in de gang staat, zo vals als een ezel. De piano heeft vriesschade geleden, telefoontje aan de stemmer, dat wordt waarschijnlijk een nieuwe piano, hetgeen noch wat meer kost dan heel de staart verwarmen. Heel het ego spel (weerstand tegen de werkelijkheid zoals die is) kon zo weer beginnen, maar de eenvoud van de werkelijkheid werd gezien, geen zelfgekwel, verwijten naar elkaar, slaande deuren en dat soort zaken, maar een nuchtere respons op de werkelijkheid zoals die is: toch laten stemmen, is nog redelijk gelukt, behalve een paar toetsen, dochterlief blijft er op spelen, en als ze er echt mee verder gaat, kopen we een nieuwe en zetten deze niet meer in de gang.

Zo simpel kan werkelijkheid zijn. Ik kan het niet anders verwoorden. Het is de weerstand er tegen die ego voedt en in stand houdt. Ego heeft strijd nodig om te bestaan, strijd om zijn gelijk, strijd in relaties, strijd op een forum als deze, de werkelijkheid niet nemen zoals die is, maar willen dat het anders is. Willen dat Dorje anders is, willen dan Laurens anders is, anders reageert, noem maar op. Maar werkelijkheid blijft eenvoudig en voor werkelijkheid maakt het niets uit wat er op dit forum gebeurd en of Dorje nu hoogmoedig zou zijn, of Laurens afgrond is of niet, er is maar voor één iets dat dit uitmaakt: ego en ego is weerstand tegen dat wat is.

Gegroet!
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat is liefde? Hein Beginnend zelfonderzoek 27 24 September 2021 22:39
Liefde Nathan Waar gaat het hier verder ook nog over? 40 25 July 2011 16:20


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.