Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 January 2021, 20:13   #201
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht
En zoals we konden lezen: Nowee geëlimineerd door Bassie als bron van kennis.
Resten nog jou, Guido en Mihaela.
Ik kijk toe hoe het afloopt.
Ik ben nou niet bepaald een bron van kennis, dus eliminatie zonder slag of stoot.
 
Oud 8 January 2021, 20:15   #202
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht
Maar het vind dus wel degelijk plaats.
Wat denk je zelf kabu?
Ik volg de wetenschap dat de mens bestaat in een uitdijend heelal in plaats van een verenigd veld. De wanorde en chaos die bestaan bedreigen zijn vele malen groter dan de mogelijkheid een intelligente toestand te bestendigen.
Er is nog altijd werk voor een menswaardig, intelligent bestaan. Elke dag moet er weer iets geregeld worden om het beetje geluk dan wij kennen te onderhouden? Ja toch? Of moet er geen brood meer op de plank staan bij kabu.

Dat de bijna-dood-ervaring voor jou deel is van een kosmisch gedeelde eenheidservaring, is best oké. Alle respect.
De uiting dat die ervaringen wel degelijk plaatsvinden drukt meer uit over diegene die dit zegt dan dan het bijdraagt aan het begrijpen van de menselijke conditie. Mijn gedacht hé!
Een groet voor een fijn weekend, N.
Nowee is offline  
Oud 8 January 2021, 20:40   #203
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@kabu: Ik ben nou niet bepaald een bron van kennis, dus eliminatie zonder slag of stoot.

We zullen zien wanneer hij aan jouw deur klopt om je te helpen.
Tot hiertoe weigert hij pertinent om te antwoorden op wat ik hem al eerder vroeg en hem nog is zal vragen. zie...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Wellicht meldt zich hier nog iemand waar ik van kan leren.
Al iemand gevonden Bassie?
kabu is offline  
Oud 8 January 2021, 20:43   #204
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Kabu doe me een lol en stop er eens mee mensen te typeren en te classificeren. Bassie strooit hier met parels en die kun je diep tot je laten doordringen of laten voor wat te zijn. Stel vragen die er toe doen maar belast een gedegen zelfonderzoeker niet met zulke nietszeggende prietpraat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht
Al iemand gevonden Bassie?
Dat is toch geen vraag die er toe doet.
 
Oud 8 January 2021, 20:44   #205
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Voor de duidelijkheid mijn standpunt in deze: bewustzijn is materie, energie en informatie (data). Ik ben bewustzijn dwz, ik ben dit lichaam (materie) en ik ben dit vermogen (energie) om nu te bestaan (data).
Ik hoef dit niet te onderzoeken omdat het blijkt uit wat ik ben. Het is dit zijn, dit voorkomen dat ik poog te begrijpen in het licht van 'verlichting'.

Het is mij niet duidelijk waarop jouw onderzoek tot stand komt en hoe je kan besluiten tot die uitspraken. Jouw bevindingen zijn voor mij aannames die op onduidelijke gronden berusten.
De psycho-chemische netwerken van het zelfbeeld maakt het waarnemen mogelijk van de werkelijkheid zoals deze gezien wordt.
Meer is er niet aan de hand.

Zelfkennis onderzoekt de evolutie van het zelfbeeld in het belang van haar verlichting. Waarheid gaat niet om wat juist is of onjuist maar om begrijpen wat is.

Dag Nowee.

Ik ga niet voor de tweede keer je bewering weerleggen. De zienswijze (betreffende bewustzijn) welke je hier presenteert is zelfs nooit bij me opgekomen als een mogelijkheid.

Zelfkennis onderzoekt niet het zelfbeeld, zelfkennis breekt het zelfbeeld af. Het immers het zelfbeeld wat de begrenzing is. Het zelfbeeld zijn de tralies waar je achter zit.

De kwestie is: (maar dan sta je feitelijk nog aan het begin van het onderzoek) ga ik verder bouwen aan dit zelfbeeld? Of ga ik het afbreken?

Het kenmerk van het (geïnternaliseerde) zelfbeeld is dat deze in strijd is met andere zelfbeelden. Zie op dit forum hoe kabu met een imaginaire Eckhart Tolle in gesprek is. Kabu toont ons mooi hoe zelfbeelden zichzelf dagelijks oppoetsen en anderen de grond in trappen.

Op dit forum wordt dat vaak ego genoemd (elders ook), maar ik prefereer een woord met beeld er in. Omdat je zelf als beeld beter te begrijpen is dan je zelf als ego. Je verkeert nog duidelijk in de wereld van de vormen/beelden en projecteert dat op bewustzijn.

Ik had niet over bewustzijn moeten beginnen met je, tenzij je begrijpt wat schouwen betekent in de wijze waarop ik met Dorje wisselde. Schouwen=zien, beelden=gezien worden. Eenvoudiger kan ik me niet uitdrukken. In feite is er creatie van afgescheidenheid noodzakelijk om te kunnen onderzoeken. Vermoedelijk ben je dus nog niet begonnen met onderzoeken.
Bassie is offline  
Oud 8 January 2021, 20:52   #206
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht



Al iemand gevonden Bassie?
Ja, ik heb jou gevonden als (negatief) leerobject. Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik je zo af en toe gebruik als voorbeeld hoe het niet moet. Zo draag je toch nog bij aan de doelstelling van dit forum.
Bassie is offline  
Oud 8 January 2021, 21:37   #207
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard Kali yuga

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht
Maar het vind dus wel degelijk plaats.
Wat denk je zelf kabu?
Wat ikzelf denk is dat dit soort ervaringen door onze 'beschaafde' maatschappij, onze Westerse cultuur die zich in een stadium van vergaande ontmythologisering, rationalisering en technologisering bevindt, niet meer te vatten is (Schreef ik al eerder hier over.)

Voorbeeld op dit forum: als ik schrijf over een 'medium', wat een ander woord is voor 'sjamaan' zoals we die kennen uit zogenaamde primitieve culturen, of spreek over 'akasha-ethersfeer' wordt dat hier weggelachen door onze theoretische advaita-waakhond Rob die zich dan beroept op de 'rede'.
Niet dat ik tegen verstand en intelligentie ben, anders zou ik ik de quantum fysicus John Hagelin niet volgen, dewelke akasha / ethersfeer velden wel serieus neemt en een plaats geeft in zijn uiteenzettingen zoals in zijn video te zien / horen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Ik volg de wetenschap dat de mens bestaat in een uitdijend heelal in plaats van een verenigd veld.
Ik kan jou zwart op wit zeggen dat de mens bestaat in een verenigd veld! Alles is verenigd met alles. Dat zal elke mens die een serieuze bijna-dood ervaring heeft gehad je vertellen. Dat was één van de eerste dingen dat ik zei, eerder prevelde, toen ik terug in mijn lichaam kwam, nog na-daverend van in dat worm-gat gezogen te zijn geweest tegen verschrikkelijke snelheid waardoor ik als een banaan vermorzeld werd in een blender om één te worden met de kosmische brij en dan in een licht uit te komen dat niet van deze aarde is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
De wanorde en chaos die bestaan bedreigen zijn vele malen groter dan de mogelijkheid een intelligente toestand te bestendigen.
Dat is al lang geweten onder 'insiders'. Volgens de meeste interpretaties van hindoeteksten bevindt de aarde zich thans in kali yuga.
Citaat:
]Kali yuga] (Devanagari: कलि युग, Sanskriet:Kali Yuga, letterlijk: Tijdperk van Kali (niet te verwarren met de godin KālÄ«), ook bekend als het Duistere Tijdperk of Tijdperk der Ontucht) wordt ook wel het ijzeren tijdperk genoemd. Het is volgens het hindoeïsme de vierde en tevens de laatste van de cyclische tijdperken of yuga's.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kali_yuga
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Er is nog altijd werk voor een menswaardig, intelligent bestaan.
Tuurlijk is dat werk er. Ik vermoed dat je Engels niet machtig bent daar je mijn citaat uit de John Hagelin vertaald hebt in Nederlands.
John is leider van de Transcendentale Meditatie (TM) beweging en toont in zijn video o.a. met grafiek aan hoe de criminaliteit vermindert in een stad als grote groepen mensen samen mediteren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Elke dag moet er weer iets geregeld worden om het beetje geluk dan wij kennen te onderhouden?
Bij mij is het geen beetje geluk meer Nowee maar totaal, ik woon na mijn nabij-de-dood-ervaring op Elysion.
Elysion (Oudgrieks: Ἠλύσιον, Êlýsion of Ἠλύσια [πεδία], Êlýsia [pedía]), in het Nederlands ook wel de Elysese velden genoemd, was de verblijfplaats van de gelukzaligen in de Griekse mythologie, een soort hemel. (zie wikipedia).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Ja toch? Of moet er geen brood meer op de plank staan bij kabu.
Euh, nee, als je bedoeld dat ik nog moet gaan werken om brood op de plank te staan hebben.
Ik heb voldoende inkomen. Ik moet niet meer werken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Dat de bijna-dood-ervaring voor jou deel is van een kosmisch gedeelde eenheidservaring, is best oké. Alle respect.
De uiting dat die ervaringen wel degelijk plaatsvinden drukt meer uit over diegene die dit zegt dan dan het bijdraagt aan het begrijpen van de menselijke conditie. Mijn gedacht hé!
Goh, weet je, ik heb voor de eerste keer in mijn leven een boek gekocht over nabij-de-dood-ervaringen: ]Het geheim van Eysion] - 45 jaar studie naar nabij-de-dood-ervaringen.
Af en toe blader ik grasduin ik er zo is wat in met de glimlach van herkenning.
Maar uiteindelijk is zo'n boek in de trend zoals mijn overleden ziener / gnosticus het 20 jaar geleden zei...
Citaat:
Maar ja, daar kunt ge boeken over schrijven.
En voor wie?
Voor degene die 't niet snappen? Die zullen het ook niet snappen door er een boek over te lezen.
En voor diegene die 't snappen daar moet ge er geen boeken over schrijven, want die weten het.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Een groet voor een fijn weekend, N.
Voor mij is het alle dagen weekend, , maar van 't zelfde.
kabu is offline  
Oud 8 January 2021, 21:48   #208
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
@kabu: Ja, ik heb jou gevonden als (negatief) leerobject.
Ja, dat wist ik al, en wie je nog geëlimineerd hebt als bron van kennis weet ik ook al. Nu nog afwachten wie je beschouwd als iemand waarvan je kan leren.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
@kabu: Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik je zo af en toe gebruik als voorbeeld hoe het niet moet. Zo draag je toch nog bij aan de doelstelling van dit forum.
Maakt mij geen reet uit wie jij hier op het forum in je verbeelding denkt te kunnen gebruiken voor wat dan ook.
kabu is offline  
Oud 8 January 2021, 22:51   #209
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Dag Nowee.

Ik ga niet voor de tweede keer je bewering weerleggen. De zienswijze (betreffende bewustzijn) welke je hier presenteert is zelfs nooit bij me opgekomen als een mogelijkheid.
Zoals ik al opmerkte je denkt na in een gesloten systeem. Andere mogelijkheden kunnen zich niet voordoen dan deze die je zijn voorgekauwd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Zelfkennis onderzoekt niet het zelfbeeld, zelfkennis breekt het zelfbeeld af. Het immers het zelfbeeld wat de begrenzing is. Het zelfbeeld zijn de tralies waar je achter zit.
Dit is wartaal voor mij. Ik begrijp niet waarover je het hebt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
De kwestie is: (maar dan sta je feitelijk nog aan het begin van het onderzoek) ga ik verder bouwen aan dit zelfbeeld? Of ga ik het afbreken?
idem als hierboven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het kenmerk van het (geïnternaliseerde) zelfbeeld is dat deze in strijd is met andere zelfbeelden. Zie op dit forum hoe kabu met een imaginaire Eckhart Tolle in gesprek is. Kabu toont ons mooi hoe zelfbeelden zichzelf dagelijks oppoetsen en anderen de grond in trappen.
Er is dus een strijd tussen zelfbeelden in een gesloten systeem. Spannend voor jou.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Op dit forum wordt dat vaak ego genoemd (elders ook), maar ik prefereer een woord met beeld er in. Omdat je zelf als beeld beter te begrijpen is dan je zelf als ego. Je verkeert nog duidelijk in de wereld van de vormen/beelden en projecteert dat op bewustzijn.
Je schaamt je niet om het een en het ander in mijn schoenen te schuiven?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Ik had niet over bewustzijn moeten beginnen met je, tenzij je begrijpt wat schouwen betekent in de wijze waarop ik met Dorje wisselde. Schouwen=zien, beelden=gezien worden. Eenvoudiger kan ik me niet uitdrukken. In feite is er creatie van afgescheidenheid noodzakelijk om te kunnen onderzoeken. Vermoedelijk ben je dus nog niet begonnen met onderzoeken.
Inderdaad van dat soort denkbeeldigheid waarin jij steun meent te vinden heb ik mij verre gehouden.
Alle respect,
Een groet,N.
Nowee is offline  
Oud 9 January 2021, 00:40   #210
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Zoals ik al opmerkte je denkt na in een gesloten systeem. Andere mogelijkheden kunnen zich niet voordoen dan deze die je zijn voorgekauwd.


Dit is wartaal voor mij. Ik begrijp niet waarover je het hebt.


idem als hierboven.


Er is dus een strijd tussen zelfbeelden in een gesloten systeem. Spannend voor jou.


Je schaamt je niet om het een en het ander in mijn schoenen te schuiven?


Inderdaad van dat soort denkbeeldigheid waarin jij steun meent te vinden heb ik mij verre gehouden.
Alle respect,
Een groet,N.
Met alle respect Nowee, zijn je gedachten/ideeën écht waar?

Je hebt elders al laten zien nog steeds niet vrij van (ego)oordeel te zijn....

Keer het om!
Sam is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.