Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 April 2017, 10:17   #201
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Presence Bekijk bericht
Bedankt Pup aka Alliswel, voor het tonen van deze vid. Het geeft precies weer dat wilskracht het eigen lijf aangaat. Dat valt te trainen door zelfdiscipline. Laat onverlet dat niet "jouw wil geschiedt". Vrije wil en zelf-beheersing blijven uiteindelijk afhankelijk van natuurwetten.... De geest is be?nvloedbaar en heeft invloed; wisselwerking tussen lichaam en (Al-)geest.... Alles is geest!(ig) 😉

Gezond en ongezond (ziek) ligt echter niet (volledig) in mensenhanden... Er is geen schuld, maar wel verantwoordelijkheid binnen vermogen.
God's Wil (lees: de wil van het universum, C.q. Natuurwetten van oorzaak en gevolg) is uiteindelijk onvermijdelijk...
Mooi romantisme, prima hoor maar het heeft niks met gedegen zelfonderzoek te maken.
  Met citaat reageren
Oud 30 April 2017, 00:58   #202
Presence
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 18 April 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Mooi romantisme, prima hoor maar het heeft niks met gedegen zelfonderzoek te maken.
Bij een (terminaal) ziekbed wel veel onvoorwaardelijke liefde ervaren, zelden romantiek...

Maar goed, blijf vooral hangen in je "gedegen"heid..... Als dat je ego goed doet, wie ben ik om je er van te weerhouden?
Presence is offline   Met citaat reageren
Oud 30 April 2017, 04:34   #203
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Presence Bekijk bericht
@Laurens: ...blijf vooral hangen in je "gedegen"heid..... Als dat je ego goed doet, wie ben ik om je er van te weerhouden?
Zijn laatste woorden op zijn sterfbed zijn, hoe kan het ook anders: "Ik weet 'wat' ik ben".

@Laurens: 'gefeliciteerd'; je hebt er hard voor gewerkt, onmiddelijkheid verwerkt als van ander begin, goed doorgepakt en afgerond.
Van onzen lieven Heer krijg je vast een bank vooruit.

In je volgende leven staat fysieke onsterfelijkheid verwerven op je takenlijst.
Je weet wel, zoals de Meesters van het verre Oosten in T. Spaldings boek met gelijkaardige titel.
Zie > https://www.bol.com/nl/f/de-meesters...24/?country=BE
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 April 2017, 09:16   #204
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht

In je volgende leven staat fysieke onsterfelijkheid verwerven op je takenlijst.
Je weet wel, zoals de Meesters van het verre Oosten in T. Spaldings boek met gelijkaardige titel.
Zie > https://www.bol.com/nl/f/de-meesters...24/?country=BE
Ook met escapisme hou ik me niet bezig.
  Met citaat reageren
Oud 30 April 2017, 09:17   #205
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Presence Bekijk bericht
Bij een (terminaal) ziekbed wel veel onvoorwaardelijke liefde ervaren, zelden romantiek...
Het gaat dan ook niet over ervaren het gaat over zijn.
  Met citaat reageren
Oud 30 April 2017, 13:52   #206
Turrio
Asprirant lid
 
Turrio's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 March 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Ik heb me sinds de 2de helft van mijn leven, na een abrupt ontwaken, 25 jaar in de 'elite' van de Vlaamse gegronde 'spirituele' stromen bewogen en werd telkens in korte tijd als één van de uitzonderingen toegelaten in hun 'inner-circle' (lees: goede vriend aan huis), omdat ik hun 'taal' verstond, ook al ben ik slechts tot mijn 12ste naar school geweest en de 6 volgende jaren erop steeds gedubbeld en uiteindelijk van school geschopt. Niks, nada diploma's dus. Getuigschrift van lager onderwijs wel! LOL!

'Spirituele intuïtie' is me dus blijkbaar van bij de geboorte meegegeven. Daardoor verstond en versta ik de taal van 'zieners' zonder moeite, eens een geforceerde 'wedergeboorte' rond mijn 27ste mij op mijn kop gezet en binnenstebuiten gedraaid had.
Dit 'verhaal' om maar even om te zeggen dat ik doorgaans geen intellectueel begrijpen nodig heb in dit soort zaken.

Helaas moet ik op dit forum echter steeds een spiekbriefje bovenhalen om heel de uiteenzetting een beetje te kunnen volgen.
En daar ben ik niet alleen in zo te lezen, er zijn er meer dan ik en Hab nog.
De taal van gedegen zelfonderzoek verschilt in niets met de taal van jhāna yoga, zenboeddhisme of welke oorspronkelijke taal ook.
Wat hier keerpunt is, is daar éénpuntige concentratie; een onverstoorbare aandacht voor onveranderlijke openheid of leegte.

Wat gemakkelijk is, is erg gemakkelijk en wat moeilijk is, is verschrikkelijk moeilijk.

Het is gemakkelijk om zich in spirituele kringen te bewegen en om een goede vriend aan huis te zijn. Het is aardsmoeilijk het keerpunt te vinden en los te komen van de 'ik'-gedachte.

Je kunt er geen idee van hebben hoe moeilijk het ?doen? van gedegen zelfonderzoek is als je je niet volledig hebt overgegeven aan het keerpunt, aan de Wijze van Wetendheid. Het is doenbaar waar alle Verlichten wijzen naar een diepgaand onderzoek van alles wat verkondigd wordt. Overgave aan de Wijsheid is niets te aanvaarden wat niet eerst is onderzocht (zelf is ervaren) om in alertheid en aandacht het streven naar Verlichting te realiseren.

Hakuin, de grote zenmeester, zegt in een nagelaten brief dat hij een straffe uitspraak gaat doen en zegt dat zolang er een stem in je binnenste aan het vertellen is, je in niets verschilt van een rat die over het land loopt. Het zwijgen opleggen aan die stem is het keerpunt, is de éénpuntige concentratie.

Hoe dit bereikt wordt komt tot uiting in de vele Soetra?s die zijn doorgegeven door de volgelingen van Boeddha. Met name in De grote toespraak over de vier fundamenten van indachtigheid wordt van naaldje tot draadje aangewezen 'hoe' en 'wat' te doen om Verlichting te bereiken.
Ergens komt aan bod dat het moeilijk is en dan mag je er vanuit gaan dat het verschrikkelijk moeilijk is om zich van het hechten los te maken. Er is niets zo gemakkelijk als het hechten aan de 'ik'-gedachte.

Er zijn geen spiekbriefjes nodig om het doen van gedegen zelfonderzoek te verwerken. Het hechten aan de praktijk van het lichaam/geest-organisme is wat onderzocht wordt. Eerst het keerpunt vinden en dan ? ander begin.
__________________
om so hum
Turrio is offline   Met citaat reageren
Oud 30 April 2017, 15:00   #207
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ook met escapisme hou ik me niet bezig.
Geweldige reactie zoals steeds te verwachten van jou!

één ding moet ik jou met je forum toch nageven: het heeft een geweldige therapeutische functie: Dagelijkse portie lachen gegarandeerd!
Als dat niet waardevol is.
Chapeau.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 April 2017, 15:08   #208
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
@Katerie: De taal van gedegen zelfonderzoek verschilt in niets met de taal van jhāna yoga, zenboeddhisme of welke oorspronkelijke taal ook.
Wat hier keerpunt is, is daar éénpuntige concentratie; een onverstoorbare aandacht voor onveranderlijke openheid of leegte....
Ja, en tot hier las ik dan Tuur.
Verder heb ik niet meer gelezen. Geen interesse, want steeds meer van het zelfde.
"AAh, wat een aanwijzingen alweer, Bedankt Turrio!", zie ik andere navelstaarders al reageren op je.
Ieder zijn meug.

Ik kom hier om te lachen, niet om middeleeuwse eindeloze uiteenzettingen over een gedachte als gedegen zelfonderzoek te lezen.
Maar doe zo voort, je wordt in een volgend leven ook een meester van het verre oosten.
Dan ga je weer samen met Laurens hele epistels dicteren over wat fysieke onsterfelijkheid is en niet is en daarover aanwijzingen geven.

Een mens moet een doel hebben nietwaar.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 April 2017, 15:37   #209
Turrio
Asprirant lid
 
Turrio's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 March 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Ik kom hier om te lachen
Ik kom hier om te lachen,
Huilend uit mijn overvloed.
Ik ga niet op schouders slaan.
Ik wil niet met natte ogen zien.
Ik kom hier om te lachen,
De pret bederven voor als
Ik niet huilen kan.
Ik schater alle onzin uit.

Elke wijsheid is een nagel in het hout.
__________________
om so hum
Turrio is offline   Met citaat reageren
Oud 30 April 2017, 23:42   #210
Presence
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 18 April 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het gaat dan ook niet over ervaren het gaat over zijn.
Voor mij is 'ervaren' "Zijn" zonder oordeel of mening. Eigenlijk zoals Kweetniet (Freerider, Niets, Theo) ook steeds zegt: niet-zijn, niet-doen. Looro zou zeggen: onmiddellijkheid als van ander begin.
Ik zeg: 100% met alle aandacht en je hele donder erbij Zijn. Ervaren zonder weerstand, niks romantiek..... Gewoon pure, onvoorwaardelijke liefde zijn, voelen, be-LEVEN! Daar zit niets van mentaal escapisme als "gedegen" bij....

Gewoon ZIJN zonder ego-bijbedoelingen! Nix gedegen, nix romantiek!
Presence is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
Ander Begin, Doorpakken, Doorzien, Ego, Keerpunt


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
FAQ rond gedegen zelfonderzoek gevraagd. Puppetji Forum; regels, vragen, idee 22 18 December 2014 23:27


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 02:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.