Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Niet verlicht
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 27 October 2012, 11:05   #201
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Als het ongezond is kan ik me je waarschuwing wel indenken echter advaita en zelfonderzoek heeft voor mij een onweerstaanbare aantrekkingskracht om als weldoend middel aan anderen aan te bevelen en te gebruiken en herbergt, voor de gezuiverde toehoorder, geen egocentrisch motief.
Ik zou de oprechtheid van je intentie ook niet ter discussie stellen, maar het categorisch afwijzen en afzeiken van mensen die daar (nog) niet voor open staan of het anders zien dan jij, wekt op zijn minst de schijn van ego(centrisme) op, omdat er persoonlijk belang onder lijkt te zitten.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 27 October 2012, 12:13   #202
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik zou de oprechtheid van je intentie ook niet ter discussie stellen, maar het categorisch afwijzen en afzeiken van mensen die daar (nog) niet voor open staan of het anders zien dan jij, wekt op zijn minst de schijn van ego(centrisme) op, omdat er persoonlijk belang onder lijkt te zitten.
Je hebt gelijk, ik reflecteerde dankzij Looro op mijn rol hier en ik wek, exact zoals je zegt de schijn van egocentrisme. Mijn gedrevenheid wijst voor een ongeoefend oog op een belang, waarvoor ik zelf notabene gewaarschuwd heb. Dank je voor je hulp bij het inzichtelijk maken daarvan.

Maar als het aankomt om te weten te komen 'wat' je bent dan wordt ik ernstig, dan is het afgelopen met de lol, want dat is een uiterst serieuze aangelegenheid.

Als dat je interesse niet heeft dan is Glans, hier aanwezig, een voorbeeld hoe je daar afzijdig van te houden. Ik vind Glans een wijze vrouw en heb veel respect en ontzag voor haar. Jij hebt weer jouw kenmerkende kwaliteiten, jij brengt mensen samen, daarnaast vind ik je liefdevol en warm.

Maar ook je beperkingen en in sommige zaken, existenti?le vraagstukken, een te oppervlakkige belangstelling om dat te kunnen doen maar laat je niet weerhouden toch je mening te verkondigen over iets dat jou mening helemaal niet vraagt.

Als het een onderdeel betreft van de gezelligheid van het forum zul je mij niet horen, maar zoals gezegd in existenti?le vraagstukken ergert mij dat.

Ik ben ook graag aanwezig bij het bij elkaar komen en onder het genot van een kop koffie uitwisselen van onze wederwaardigheden. We kunnen problemen aansnijden, inzichtelijk maken, oplossingen aandragen, grapjes maken, moppen tappen en elkaar behulpzaam zijn.

Maar als het speelkwartiertje voorbij is dan is het mij ook ernst.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 27 October 2012, 12:25   #203
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Als het een onderdeel betreft van de gezelligheid van het forum zul je mij niet horen, maar zoals gezegd in existenti?le vraagstukken ergert mij dat.
Ik snap je ergernis. Maar die kun je niet op mij afwentelen, omdat ik niet beantwoord aan de, door jou gevraagde ernst voor existenti?le vraagstukken. Ik denk in alle oprechtheid, dat wij vrouwen zo geconditioneerd zijn dat we, (veel eerder en beter) weten dan mannen, dat het existenti?le zit in de simpele dagelijkse dingen, en dat de ernst hiervoor slechts huist in het mannelijk brein omdat dat nu eenmaal zo geprogrammeerd is te denken in vraagstukken en oplossingen. In dat licht moet je gezelligheid dan ook zien als een wezenlijk onderdeel van het bestaan, zoals gezegd het geeft licht en tegenwicht aan de ernst van de mannen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 27 October 2012, 12:25   #204
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Je hebt gelijk, ik reflecteerde dankzij Looro op mijn rol hier en ik wek, exact zoals je zegt de schijn van egocentrisme. Mijn gedrevenheid wijst voor een ongeoefend oog op een belang, waarvoor ik zelf notabene gewaarschuwd heb.

Maar als het aankomt om te weten te komen 'wat' je bent dan wordt ik ernstig, dan is het afgelopen met de lol, want dat is een uiterst serieuze aangelegenheid.

Als dat je interesse niet heeft dan is Glans, hier aanwezig, een voorbeeld hoe je daar afzijdig van te houden. Ik vind Glans een wijze vrouw en heb veel respect en ontzag voor haar. Jij hebt weer jouw kenmerkende kwaliteiten, je hebt mensen samenbrengende kwaliteiten, ik vind je liefdevol en warm.

Maar ook je beperkingen en in sommige zaken, existenti?le vraagstukken, een te oppervlakkige belangstelling om dat te kunnen doen maar laat je niet weerhouden toch je mening te verkondigen over iets dat jou mening helemaal niet vraagt.

Als het een onderdeel betreft van de gezelligheid van het forum zul je mij niet horen, maar zoals gezegd in existenti?le vraagstukken ergert mij dat.

Ik ben ook graag aanwezig bij het bij elkaar komen en onder het genot van een kop koffie uitwisselen van onze wederwaardigheden. We kunnen problemen aansnijden, inzichtelijk maken, oplossingen aandragen, grapjes maken, moppen tappen en elkaar behulpzaam zijn.

Maar als het speelkwartiertje voorbij is dan is het mij ook ernst.

N.a.v. de opmerking van Naadje reist hier telkens de vraag omhoog , is het überhaupt mogelijk dat een mens vanuit een niet persoonlijk belang dit doet, ook al komt het zo niet over. En is dat persoonlijk belang werkelijk een punt?

Uiteindelijk is alles mogelijk, want elk mens met zijn al dan niet
persoonlijke belangen is uiteindelijk een tool van bewustzijn. En de een kan daar idd meer bewust zijn dan de ander. Of dat een garantie is voor zuiver zien en handelen is een vraag. En ook of dat kan zijn in de duale werkelijkheid.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 27 October 2012, 12:52   #205
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik snap je ergernis. Maar die kun je niet op mij afwentelen, omdat ik niet beantwoord aan de, door jou gevraagde ernst voor existenti?le vraagstukken. Ik denk in alle oprechtheid, dat wij vrouwen zo geconditioneerd zijn dat we, (veel eerder en beter) weten dan mannen, dat het existenti?le zit in de simpele dagelijkse dingen, en dat de ernst hiervoor slechts huist in het mannelijk brein omdat dat nu eenmaal zo geprogrammeerd is te denken in vraagstukken en oplossingen. In dat licht moet je gezelligheid dan ook zien als een wezenlijk onderdeel van het bestaan, zoals gezegd het geeft licht en tegenwicht aan de ernst van de mannen.
Ik prefereer een opsplitsing van het doen van werk en de ontspanning na gedane arbeid. Het zelfonderzoek is voor mij 'dodelijke' ernst. Wanneer je ego op wankelen staat ben je echt in en desperate toestand verwikkeld, daar passen volstrekt geen relativerende opmerkingen.

Ik verwijt je geen luchthartigheid maar het slechte invoelen en dat is te leren. Er zijn mensen die het nodig vinden spanning te doorbreken, die kunnen daar niet tegen en misschien behoor jij daar toe. Wanneer er een spanningsveld is kun je je daar dan niet buiten houden ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 27 October 2012, 13:07   #206
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
N.a.v. de opmerking van Naadje reist hier telkens de vraag omhoog , is het überhaupt mogelijk dat een mens vanuit een niet persoonlijk belang dit doet, ook al komt het zo niet over. En is dat persoonlijk belang werkelijk een punt?

Uiteindelijk is alles mogelijk, want elk mens met zijn al dan niet
persoonlijke belangen is uiteindelijk een tool van bewustzijn. En de een kan daar idd meer bewust zijn dan de ander. Of dat een garantie is voor zuiver zien en handelen is een vraag. En ook of dat kan zijn in de duale werkelijkheid.
Vanuit ego is het dan ook niet voor te stellen dat er iets belangeloos gebeurt, want ego is per definitie eigen belang, dus zul je dat zoeken en ook vinden in de ander. Als het er niet is dicht je iemand gewoon eigen belang toe want afwezigheid er van kun je je absoluut niet voorstellen.

Ego ziet ego, oftewel de perceptie van het in je hebben reflecteert dat naar buiten. Ook wel uitgedrukt in 'jij bent de wereld' dat wat daarbuiten gezien wordt is namelijk in je.

Daarom is het letten op eigen belang, oftewel ego, van essentieel belang, maar met je argumenten van 'menselijkheid' bagatelliseer je het weg.

Je eigen belangen dienen kan dan wel menselijk zijn het is ongezond voor je medemens en voor de wereld. Kijk rond in de onhebbelijke egocentrische wereld en vertel me eens of het je bevalt wat je ziet ?

Ik heb het al zo vaak uitgelegd, maar probeer je voor te stellen dat iemand zijn eigen belang voor ogen heeft maar zegt dat hij/zij jouw belang voorstaat.

Zelfonderzoek gaat heel diep en je moet bij de begeleiding er absoluut op kunnen vertrouwen dat alle daarbij betrokkenen jouw belang dienen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 27 October 2012, 13:49   #207
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik prefereer een opsplitsing van het doen van werk en de ontspanning na gedane arbeid. Het zelfonderzoek is voor mij 'dodelijke' ernst. Wanneer je ego op wankelen staat ben je echt in en desperate toestand verwikkeld, daar passen volstrekt geen relativerende opmerkingen.
Bij wie is dat hier dan het geval?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 27 October 2012, 14:12   #208
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Bij wie is dat hier dan het geval?
Bij Renoir ?
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 27 October 2012, 14:18   #209
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Maar ik heb deze buitengewone verhalen al eens verteld waar we het op het Remonforum hadden over de tien verzen van Shankara.
Het was niet alleen een lang verhaal, het duurde ongeveer vier maanden voor wij aan de conclusie toe waren.

Jij maakte toen die grote zeiltoer neem ik aan.

Kort en bondig een samenvattende beschrijving van die 4 bijzondere belevingen dan ?!
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 27 October 2012, 15:34   #210
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Vanuit ego is het dan ook niet voor te stellen dat er iets belangeloos gebeurt, want ego is per definitie eigen belang, dus zul je dat zoeken en ook vinden in de ander. Als het er niet is dicht je iemand gewoon eigen belang toe want afwezigheid er van kun je je absoluut niet voorstellen.

Ego ziet ego, oftewel de perceptie van het in je hebben reflecteert dat naar buiten. Ook wel uitgedrukt in 'jij bent de wereld' dat wat daarbuiten gezien wordt is namelijk in je.

Daarom is het letten op eigen belang, oftewel ego, van essentieel belang, maar met je argumenten van 'menselijkheid' bagatelliseer je het weg.

Je eigen belangen dienen kan dan wel menselijk zijn het is ongezond voor je medemens en voor de wereld. Kijk rond in de onhebbelijke egocentrische wereld en vertel me eens of het je bevalt wat je ziet ?

Ik heb het al zo vaak uitgelegd, maar probeer je voor te stellen dat iemand zijn eigen belang voor ogen heeft maar zegt dat hij/zij jouw belang voorstaat.

Zelfonderzoek gaat heel diep en je moet bij de begeleiding er absoluut op kunnen vertrouwen dat alle daarbij betrokkenen jouw belang dienen.
Zelfs voor een verder persoonlijk en mens welke ook (nog) zijn belangen dient is het mogelijk om het belang van een ander voor dat van het zijne te stellen.

Mijn vraag die rees stipt voor mij aan dat anderbelang en eigenbelang op een bepaalde manier eigenlijk een en Hetzelfde is. Een mens moet bv in zijn basis behoeften vervullen om überhaupt anderen te kunnen helpen en te dienen. En daar hoort toch ook een bepaalde ontplooiing en ontwikkeling bij, wil je dat überhaupt kunnen. Wil je er voor anderen zijn, in welke vorm dan ook, moet je toch ook goed voor jezelf kunnen en mogen zorgen. En soms gaan bepaalde "belangen" gewoon hand in hand. Uiteraard niet alle. Op het moment dat je alleen maar op je eigen voordeel uit bent, is dat natuurlijk niet meer aan de orde.

Maar elk mens kan min of meer zijn eigen belang boven dat van de zijne stellen, als hij daartoe bereid is. En op het moment van bereidheid wordt dat zijn voor de ander toch ook weer het zijn voor Zichzelf.

Want wezenlijk gezien is er geen onderscheid.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.