Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 June 2013, 11:26   #201
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Da's ook typisch! Ik krijg per mail een heel andere reactie binnen. Heb je hem gewijzigd?

---Citaat (oorspronkelijk geplaatst door Lia)--- Zolang wil geen macht uitoefenen wordt, is er niets aan de hand, en komt alles op pootjes terecht.
---Einde citaat---
We spreken elkaar wel weer over een jaartje of twintig.
***************
Ik was dus van plan te schrijven: Hoera, eindelijk rust in de tent.
Maar goed 20 jaar contact houden, is ook gezellig. Oeps, nu zit Aart weer in de pukkels. Sorry Aart.
Ja het spijt me, ik beoog exact de juiste woorden te gebruiken zodat er geen enkel misverstand ontstaat.

Wat ik oorspronkelijk schreef was niet wat ik wilde zeggen, we spreken elkaar twintig jaar lang en niet over twintig jaar, bij een attitude als deze. Dus dat heb ik later gewijzigd. Zoiets is vaker het geval bij mij want ik ontdek pas bij herlezen dat iets anders de bedoeling was.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 June 2013, 12:21   #202
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Zolang wil geen macht uitoefenen wordt, is er niets aan de hand, en komt alles op pootjes terecht.
Macht is ego. Dus op het moment dat je ergens in je proces macht uitoefent weet je al dat je op een verkeerd spoor zit.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 11 June 2013, 12:58   #203
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DatWatIkBen Bekijk bericht
Macht is ego. Dus op het moment dat je ergens in je proces macht uitoefent weet je al dat je op een verkeerd spoor zit.
Ik geloof niet dat ik het prettig vind dat jij, hebber en pleitbezorger van ego hier in een advaita draadje je zegje komt doen over ego. Ook al zit je mij met je opmerking dat macht ego is (nog niet) in het vaartwater, je zult het weren van jou in dit draadje wel weer zien als machtsmisbruik van ego. Ego ziet nou eenmaal ego en niet datgene wat er werkelijk aan de hand is namelijk dat ik zelfonderzoek voorsta waarbij ego onderwerp van onderzoek is.

Ik heb me voorgenomen je niet overal te gaan tegenspreken maar ik wil tenminste enkele draadjes waaronder die van advaita, zoals dit draadje, vrij houden van egostrijd.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 June 2013, 14:26   #204
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Er kan alleen egostrijd zijn als er TWEE ego's zijn. Jij hebt geen ego beweer je, Rennie?.dus hoe kan er tussen ons dan een ego-strijd zijn?

Je hebt de macht om mij waar dan ook te weren. Maar verwijt mij niet jouw macht als jij er gebruik van maakt?.

Ik heb geen macht en ik ambieer dat ook niet.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 11 June 2013, 14:34   #205
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DatWatIkBen Bekijk bericht
Er kan alleen egostrijd zijn als er TWEE ego's zijn. Jij hebt geen ego beweer je, Rennie?.dus hoe kan er tussen ons dan een ego-strijd zijn?

Je hebt de macht om mij waar dan ook te weren. Maar verwijt mij niet jouw macht als jij er gebruik van maakt?.

Ik heb geen macht en ik ambieer dat ook niet.
Ik heb je hier liever niet dat is de boodschap. Ik kan er wel weer op ingaan maar dan heb je egostrijd. Dat bewijst niet een ego bij mij maar jouw ego dat ego ziet.

Als je hier verder gaat met tegenwerpen zal ik het verplaatsen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 June 2013, 18:34   #206
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
het overgrote merendeel van het forum echter is ingericht voor het 'wie' onderzoek waarnaar de meeste belangstelling uitgaat. Iedereen kan daar grasduinen, hier moet worden gewerkt.
Fijn dat als je weet wat je bent, je weet hoe je zogenaamde wie-zoekers neer kan zetten.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 11 June 2013, 18:37   #207
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Ach, alle meningen vullen elkaar toch aan? E.e.a. is toch afhankelijk van niveau/inzicht waarop men zich bevindt? 1e klas basis kun je geen leerstof VWO voorzetten?
Misschien als je heel hard brult?
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 11 June 2013, 18:40   #208
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ook deze man liet ego buiten beschouwen en was zich niet bewust van z'n hebberige aard.
Tot nu toe ben ik overtuigd dat ongeduld ook ego is.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 11 June 2013, 18:45   #209
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Is beginnen met advaita meteen zonder egostrijd?
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 11 June 2013, 20:52   #210
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Je kunt zulke dingen niet zomaar 'out of the bleu' beweren. Er zitten vele ego's onder de spirituele leiders, leraren, guru's en velen haalden de krant met hun uitspattingen. Niettemin meenden ze gerealiseerd te zijn en hadden vele volgelingen.
Ik heb er verscheidene gevolgd waaronder Adi Da waar Ken Wilbers ook niet de eerste de beste op spiritueel gebied altijd vol lof over heeft geschreven.

Wanneer je ego buiten je onderzoek laat, laat je je leiden tot hebzucht (wat ego ten principale is) en kom je daar uit wat Adi Da (en vele anderen) laat zien.
Ik beweer nooit zomaar iets out of the blue. Bleu ben ik allang niet meer. Wat je onderzoekt is juist ego. Maar er is een tijd van zaaien en er is een tijd van oogsten. Je moet weten wanneer het de juiste tijd voor wat is.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Advaita en non-dualiteit in de praktijk Rob Hans Laurentius 40 21 August 2014 20:50
Advaita in de praktijk, deel 1 Aart Advaita 1 11 June 2013 12:00
Advaita in de praktijk. Aart Advaita 55 22 May 2013 23:57
Advaita, het ko(s)misch plan deel 2.. Nadje Advaita 10 9 June 2012 11:50


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.