Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Niet verlicht
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 27 October 2012, 17:11   #211
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Bij wie is dat hier dan het geval?
Voor zover niet iets gaande is bij stilzwijgende leden en aan het georeer en geredeneer hier te oordelen niemand tot mijn diepe droefenis.

Daarbij is er een zelfonderzoek-honende anti-doe-groep actief en boeit het me even allemaal niet meer zo de sfeer van ernst vast te houden.

Misschien net zoals bij de hoeren ergens achteraf een 'peeskamertje' inrichten. Maar ik vrees dat alleen Aad dan belangstelling heeft met dan weer een andere insteek dan bedoeld.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 27 October 2012, 17:24   #212
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Zelfs voor een verder persoonlijk en mens welke ook (nog) zijn belangen dient is het mogelijk om het belang van een ander voor dat van het zijne te stellen.

Mijn vraag die rees stipt voor mij aan dat anderbelang en eigenbelang op een bepaalde manier eigenlijk een en Hetzelfde is. Een mens moet bv in zijn basis behoeften vervullen om überhaupt anderen te kunnen helpen en te dienen. En daar hoort toch ook een bepaalde ontplooiing en ontwikkeling bij, wil je dat überhaupt kunnen. Wil je er voor anderen zijn, in welke vorm dan ook, moet je toch ook goed voor jezelf kunnen en mogen zorgen. En soms gaan bepaalde "belangen" gewoon hand in hand. Uiteraard niet alle. Op het moment dat je alleen maar op je eigen voordeel uit bent, is dat natuurlijk niet meer aan de orde.

Maar elk mens kan min of meer zijn eigen belang boven dat van de zijne stellen, als hij daartoe bereid is. En op het moment van bereidheid wordt dat zijn voor de ander toch ook weer het zijn voor Zichzelf.

Want wezenlijk gezien is er geen onderscheid.
Voor jou speelt dat ook niet, je bent niet aan het leegscheppen maar aan het vervullen en vervolmaken. Het letten op belang is alleen van belang voor degenen die ingrijpend zelfonderzoek willen doen.

Die gaan dan al snel doorkrijgen dat er altijd wel een addertje onder het gras zit wanneer ego zich aandient om te helpen, dan is het meestal ruil- of koehandel.

Zogenaamd belangeloze hulp kun je ook verwachten bij egostrelende activiteiten, zoals wanneer de leermeester een autoriteit op zijn gebied wil worden, veel gehoord en gezien wil zijn, naamsbekendheid krijgen, boeken gaat schrijven.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 27 October 2012, 17:39   #213
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Maar elk mens kan min of meer zijn eigen belang boven dat van de zijne stellen, als hij daartoe bereid is. En op het moment van bereidheid wordt dat zijn voor de ander toch ook weer het zijn voor Zichzelf.

Want wezenlijk gezien is er geen onderscheid.
Oppervlakkig gezien lijkt er geen onderscheid. Maar er zit doorgaans veel eigen belang in dat schijnbaar wegcijferen van het eigen belang ten behoeve van anderen of het algemeen belang. Maar dat kun je dan alleen maar uit eigen ervaring zeggen als je ook je schijnbaar wegcijferen tbv anderen grondig hebt onderzocht. Hier ben ik het met Renoir eens dat dit onderzoek meer tijd en inspanning vergt dan het zo op het eerste gezicht zou kunnen lijken.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 27 October 2012, 18:17   #214
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Voor zover niet iets gaande is bij stilzwijgende leden en aan het georeer en geredeneer hier te oordelen niemand tot mijn diepe droefenis.
Precies. Het is dan ook om die reden, dat we kunnen constateren dat jouw verwijt aan mijn adres, kant noch wal raakt, namelijk het slechte invoelen op basis van relativerende opmerkingen die ik zou plaatsen, en die niet gepast zouden zijn, mbt desperate toestanden vanwege wankelende ego's. Wie voelt er hier de zaken nu niet goed aan?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 27 October 2012, 19:36   #215
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Je eigen belangen dienen kan dan wel menselijk zijn het is ongezond voor je medemens en voor de wereld.
Die uitspraak springt er hier torenhoog uit.
Met dergelijke argumenten wordt redelijkheid ondermijnt ... Voor wat en wiens belang doet iemand dat?
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 27 October 2012, 20:24   #216
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Oppervlakkig gezien lijkt er geen onderscheid. Maar er zit doorgaans veel eigen belang in dat schijnbaar wegcijferen van het eigen belang ten behoeve van anderen of het algemeen belang. Maar dat kun je dan alleen maar uit eigen ervaring zeggen als je ook je schijnbaar wegcijferen tbv anderen grondig hebt onderzocht. Hier ben ik het met Renoir eens dat dit onderzoek meer tijd en inspanning vergt dan het zo op het eerste gezicht zou kunnen lijken.
Ja, uiteraard, alleen dit soort situaties bedoelde ik in dit geval dus niet.
Alles moet je zelf ondervonden hebben voordat je er een wezenlijke uitspraak over kunt doen. En je er bewust van zijn. Al betwijfel ik dat toch ook, als je een soort van empathisch vermogen hebt en wel vergelijkbare situaties hebt meegemaakt.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 27 October 2012, 20:40   #217
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Precies. Het is dan ook om die reden, dat we kunnen constateren dat jouw verwijt aan mijn adres, kant noch wal raakt, namelijk het slechte invoelen op basis van relativerende opmerkingen die ik zou plaatsen, en die niet gepast zouden zijn, mbt desperate toestanden vanwege wankelende ego's. Wie voelt er hier de zaken nu niet goed aan?
Ik voel jouw zaak niet goed aan.

Zoals je hierboven kunt lezen probeerde ik de sfeer van ernst vast te houden, er worden hier veel te vaak serieuze opmerkingen erg gemakkelijk weggelachen.

Dus al voldeed het niet aan de voorwaarde ook de lacherigheid over serieuze opmerkingen kan voor mij kennelijk een reden zijn de ernst te willen bewaren.

Maar je hebt gelijk ik geef je geen handvaten en is het willekeur door mij en ook mag ik van jou niet verwachten dat je dat aanvoelt.

Wat is dat dat gegriefd is met mijn verwijt aan jou adres.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 27 October 2012, 20:56   #218
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Die uitspraak springt er hier torenhoog uit.
Met dergelijke argumenten wordt redelijkheid ondermijnt ... Voor wat en wiens belang doet iemand dat?
Heb je voor mij misschien een voorbeeld van ondermijning van redelijkheid ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 27 October 2012, 21:06   #219
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Heb je voor mij misschien een voorbeeld van ondermijning van redelijkheid ?
Als je eigen belangen dienen menselijk is dan geldt dit toch voor iedereen. En waarom is wat voor iedereen geldt 'ongezond'.
Dat lijkt mij niet 'redelijk omdat beide het dienen van eigen belang enerzijds en ongezondheid aan de andere kant, niets met elkaar te maken hebben, althans niet in algemene zin.
Een dergelijk argument ondermijnt de positie van iemand die een eigen belang heeft (iedereen dus) door het kenmerk 'ongezond' te labelen.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 27 October 2012, 21:11   #220
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Als je eigen belangen dienen menselijk is dan geldt dit toch voor iedereen. En waarom is wat voor iedereen geldt 'ongezond'.
Dat lijkt mij niet 'redelijk omdat beide het dienen van eigen belang enerzijds en ongezondheid aan de andere kant, niets met elkaar te maken hebben, althans niet in algemene zin.
Een dergelijk argument ondermijnt de positie van iemand die een eigen belang heeft (iedereen dus) door het kenmerk 'ongezond' te labelen.
Dat is een aanvulling geen voorbeeld.

Ik ben in conclaaf met Ulla en ga uit van haar perceptie niet de mijne, ik deel niet dat het menselijk is maar ik stel dat egocentrische redenen ongezond zijn voor de medemens en voor de wereld.

Ik heb wel een voorbeeld.
Hebzucht van de egocentrische mens leid bijvoorbeeld tot schaarste voor anderen, machtswellust van de een tot onderdrukking van de ander, enzovoort, enzovoort.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 21:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.