Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 October 2011, 23:47   #211
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
Ja...inderdaad Muziek.
Eerlijk gezegd dacht ik helemaal niet aan muziek van eenlingen binnen zichzelf, in harmonie met zichzelf...maar aan samen muziek maken.
In de quote van Bram Moerland (ver)wijst hij misschien naar dit samenspel met de woorden: ?de muziek der sferen?.
De plaats waar alle klanken/tonen/noten (al dan niet kritisch:) samenkomen.

Ooit (ook lang geleden) heb ik verschillende muziekinstrumenten bespeeld.
Het leukste/mooiste vond ik altijd toch om met elkaar te musiceren.
Dat wat alleen geoefend was?op laten gaan in elkaars muziek.
Inspelen op anderen...afstemmen op elkaar/de ander ...improviseren op elkaars ingebrachte thema's...enz. enz. enz.
Het (oog)contact houden/hebben via de muziek...wow...ik kan er opnieuw enthousiast van worden.
Uitdrukken via muziek lijkt soms bijna makkelijker dan met woorden.
Ja, dat herken ik wel. Ik zit soms wel eens in een gelegenheidskoortje van allemaal leerlingen van mijn zanglerares, dan zingen we meerstemming (meestal 3). Dat met elkaar doen, inderdaad de onderlinge blikken, en ieder die zijn eigen toon houdt maar dat het toch een harmonie is, dat is mooi. Zo zie ik ook die zinsnede "muziek der sferen". Als je samen musiceert, wordt het pas "muziek" als er harmonie is, en dat kan alleen als ieder "zichzelf" is, zijn "partij" goed doet, maar ??k op de ander let, anders wordt het een krijsconcert. Ten minste... in mijn oren dan.

Welke instrumenten speel(de) je trouwens?

Citaat:
Kahlil Gibran zei het zo
Het geheim van het lied is de vibratie in de stem van de zanger
en de trilling in het hart van de luisteraar.
Zucht, ja, Kahlil Gribran kan het prachtig zeggen. Zijn boekje "de profeet" staat bij mij als een soort bijbeltje in de kast.

Citaat:
Het gaat volgens mij om een wederkerige uitwisseling...dat wat er gebeurt in de (lege)ruimte tussen mensen, niet enkel en alleen in de individuele mensen zelf(!!!!!)...
Het gebeuren wordt omgeven/omvat door stilte's (tussenruimtes) vooraf, in en aan het einde van een muziekstuk of gesproken woorden.
Zoals je een sfeer kunt proeven/voelen als je een ruimte binnenkomt waar mensen bij elkaar zijn, zonder te weten wat er zich tussen hen afspeelt of afgespeeld heeft.
Gaandeweg (door tijd en ruimte) kan je erachter komen of de eerste ingeving/indruk ook juist is/was?
Mooi gezegd, Glans. KiSs
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 18 October 2011, 23:50   #212
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
"....te paard en haast U want de gevaren zijn groot. Zie hoe machtig de wieken draaien en dichterbij komen.....te paard, te paard!! Oh, en wind is aan hun zijde.....zie toch hoe de storm zich tegen ons keert. Duisternis komt over het land .....is niemand bereid met mij op te trekken....?"
Wahheddegijdanineens? Ben je soms King Arthur aan het lezen?
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 18 October 2011, 23:51   #213
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
gaat het jullie nou echt alleen maar om IK...IK...en nog eens IK
jezus...wat een ziek zooitje...
Heee Glans, wat is er?
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 00:03   #214
Lyme
Asprirant lid
 
Lyme's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 October 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Wahheddegijdanineens? Ben je soms King Arthur aan het lezen?
..of Don Quichot ?
Lyme is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 00:04   #215
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Heee Glans, wat is er?
ik las berichten in verschillende topics en produceerde toen wat ongenuanceerde wanklanken...sorry!
(ik wist even niet hoe ik netjes kon zeggen )
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 00:31   #216
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
ik las berichten in verschillende topics en produceerde toen wat ongenuanceerde wanklanken...sorry!
(ik wist even niet hoe ik netjes kon zeggen )
Keep on singin? babe en
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 09:06   #217
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

---> ---> voor jou
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 09:19   #218
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard Wat zei Jezus ook al weer ?

Beste Von,

Vooreerst een hartelijk welkom op dit forum. Ik zie dat je meteen een goede drive neemt en richting diepte het een en ander duidelijk maakt. Veel umwelt hier om je uit te leven !

Ten aanzien van de evangeliën en het Thomas evangelie houd ik altijd in gedachten dat het om ?uitleg en beschrijving? gaat over het Christus verstaan. Niemand van de auteurs van de evangeliën heeft Jezus gekend of Hem horen spreken. Misschien (en ook daaraan wordt getwijfeld) zijn er enkele woorden die door Jezus werden gesproken en doorgegeven, zoals het begrip ?Mensenzoon?. De evangeliën zijn geloofsbelijdenis dat Jezus de vervulling is van het Joodse Messiasbelijden dat sedert enkele eeuwen voor Christus verspreid werd in het Judea van na de ballingschap.
Het Thomas evangelie is een gnostische bewerking van de vier evangeliën (Marcus, Matth?us, Lucas en Johannes). Dit wil zeggen er werden een 114 uitspraken verzameld uit de vier evangeliën en herschreven als Jezus? woorden. Dat is niet in één keer gebeurt maar zou in de Koptische kerk van de derde eeuw zijn definitieve vorm hebben gevonden.
Ook de vier evangeliën zijn niet in één keer geschreven, maar hebben een voortdurende redactie gekend tot in de derde eeuw.
Het grote verschil van het Thomas evangelie met de andere evangeliën is het loslaten van de Joodse leefwereld en de vervulling van de Schriften die eigen is aan de denk- en leefwereld van de tijd dat Jezus leefde. De Jezus van het Thomas evangelie is een Hellenistisch ?idee? of ideaal (de Christusnatuur genoemd) uit de derde eeuw na Christus.
De Joods Christelijke opvatting van Jezus is een geloofsbelijdenis die vastgelegd werd in 250 na Christus en zegt terug te gaan tot de eerste pinksterbeleving, waar dit geloof voor de eerste keer is beleden.

Ik leg hier enige nadruk op, om er terdege bewust van te zijn dat ik geen uitspraken in de naam van Jezus kan doen omdat er geen uitspraken van Jezus genoteerd zijn. Alle uitspreken is Hem in de mond gelegd achteraf, lang na zijn terechtstelling.
De uitspraken, Jezus in de mond gelegd, dienen altijd een doel zoals hier de twee naturenleer in overeenstemming te brengen met een non-dualtische opvatting. Of de werkelijkheid nu duaal is of non-duaal is een speculatie waarover geen afdoende uitspraak kan gegeven worden, niet door een evangelie, niet door een wetenschap, niet door ervaring noch door inzicht.

Dit neemt niet weg dat je mooie dingen schrijft die het hart verlichten, de last verminderen maar ook klaarte brengen waar voorheen duistere kanten waren. Het zijn woorden voor even onderweg, misschien tot ginder waar een bocht zich wringt naar weer een duisternis.

Hartelijke groet,

Looro
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 09:31   #219
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Welke instrumenten speel(de) je trouwens?
Eigenlijk speel ik al jaren geen instrument meer.
(Hahaha...tegenwoordig speel ik nogal eens vaak op mijn poot...)
Ik ben jong begonnen met orgel spelen en les...jaaaaaaaaaaren.
Dit is vooral een solo-instrument.
Ik zou wel graag piano willen spelen eigenlijk.
Daarna nog gitaar en dwarsfluit tot ongeveer tien jaar terug...die liggen ergens op zolder...dik onder het stof...en een uitgebreid keyboard...ligt ook nog ergens...
De menselijke stem is misschien wel het mooiste instrument, ik zong ook altijd graag en veel.
Wat leuk lijkt me dat trouwens leuk zo'n gelegenheidskoortje.

Muziek maken met kinderen was altijd een waar feest :-)
Nu...vind ik het vaak echt heel lastig om gewoon rustig naar muziek te luisteren...echt luisteren dan h?.
Heb jij dit ook?

Wijziging aangebracht door glans op 19 October 2011 om 09:48.
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 09:40   #220
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria
Nog mooier is als er gewoon niks te vergeven valt. Omdat je niet vond dat je wat was aangedaan, dan hoef je dus ook niks te vergeven.
Ben ik helemaal met je eens, valt het hele concept vergeven weg.
Von is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Thomas evangelie: de twee één maken Anna Advaita 51 10 February 2021 23:51
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf Heerda Overige religie 31 8 March 2012 21:51
Mijn visie op het Evangelie Nathan Overige religie 148 6 September 2011 11:27
Evangelie naar Maria Magdalena Rennie Overige religie 43 2 September 2011 17:49


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.