Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 October 2022, 19:37   #211
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Zelfs de bijbel wist het... Uit het aards paradijs gestuurd worden omdat ze een vrucht gegeten hadden van de boom van kennis van goed en kwaad...
Binnen het gekend en gekend worden (dat doen dieren ook) én het denken werd goed en kwaad mogelijk.
Dieren moorden zonder scrupules in de strijd om het leven. Mensen doen dat ook, maar zo drijven ze wel af van dat wat één is. Maar het denken kan ook aangewend worden om de zaak om te keren. Dat opent de weg om het 'goddelijke' te verstaan in de verstilde geest.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 1 October 2022, 20:01   #212
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Zeggen dat het verstand niet de oorzaak is???
Ja. Het verstand is een domme knecht nogmaals die doet wat het opgedragen wordt.

Citaat:
Terwijl het verstand zogezegd de hele wereld regeert??? Waarbij de mensen alles en zijn tegendeel wordt opgedrongen zogezegd omdat het verstandelijk zou zijn...
Dat is niet het verstand dat dat doet.

Citaat:
Zelfs de bijbel wist het... Uit het aards paradijs gestuurd worden omdat ze een vrucht gegeten hadden van de boom van kennis van goed en kwaad...
Kennis is nog steeds niet het verstand. Het begon met de dualiteit zegt dit me.

Citaat:
Niet omdat ze uit egoïsme hun buik hadden volgegeten; maar omdat ze tot verstand waren gekomen...
Er staat tot kennis waren gekomen en wel kennis aangaande goed en kwaad.

Citaat:
Wat is het verstand; het dwaze verstand in ieder geval??? Denken dat je het beter weet, zelfs beter dan God... En daarbij komt inderdaad de geinstutionaliseerde verdwazing van het ego waarbij het verstand van de dikke bollen zichzelf wijsmaakt dat ze aan god gelijk zijn geworden...
Dat doet het verstand niet op eigen houtje, daar zit een (be)denker achter. Het is ook niet gelijk worden aan god, het is plaats nemen als god.

Citaat:
Oh ja, het is de fout van het 'ik'...
Die beschouw ik als de kwaaie genius inderdaad.

Citaat:
Het 'ik' dat eeuwen en eeuwen, via het ADN intrinsiek aanwezig in elk levend individu, de hele schepping heeft geleid zonder uit het aards paradijs geworpen te zijn...
Maar toen kwam de verwaandheid van het verstand...
Tja als je wilt volharden in je dwaalredenering be my guest.
 
Oud 2 October 2022, 09:24   #213
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ja. Het verstand is een domme knecht nogmaals die doet wat het opgedragen wordt.

Dat is niet het verstand dat dat doet.

Kennis is nog steeds niet het verstand. Het begon met de dualiteit zegt dit me.

Er staat tot kennis waren gekomen en wel kennis aangaande goed en kwaad.

Dat doet het verstand niet op eigen houtje, daar zit een (be)denker achter. Het is ook niet gelijk worden aan god, het is plaats nemen als god.

Die beschouw ik als de kwaaie genius inderdaad.

Tja als je wilt volharden in je dwaalredenering be my guest.
Inderdaad, dat doet het verstand niet op eigen houtje; maar dat wordt wel door de "verstandelijke(?)" individuën aan iedereen opgedrongen...
En zo wordt het 'ik' van iedereen gecorrumpeerd... en dan zeggen die verstandelijke individuën die iedereen belazeren dat het de fout is van dat stoute 'ik' van iedereen...

Jouw 'ik' en daar heeft Bassie ook gelijk, jouw 'ik' moet gezuiverd worden en daar heb je je verstand als hulpmiddel ook bij nodig... Maar je verstand is geen leider en de mensheid heeft, in al zijn dwaasheid, hem wel op de leiderstroon gezet...
gebruik je verstand zoals het hoort en je hebt het dan helemaal niet nodig om ook je 'ik' te vermoorden... je 'ik', je gezuiverd 'ik', dat je enige weg is met het AL... en dat hoe je het ook wilt draaien en of keren... Zonder 'ik', je gezuiverd 'ik', kom je er niet...
marie is offline  
Oud 2 October 2022, 13:23   #214
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Zonder 'ik', je gezuiverd 'ik', kom je er niet...
Klassiek Boeddhisme, Christendom, ... stuurt inderdaad aan op een zuivering van dat ik. Advaita, non-dualistisch, radicaal Boeddhisme, ... stuurt aan op het onderzoek van dat 'ik'... Als wat onderzocht wordt niet kan teruggevonden worden in de hoedanigheid dat het gezocht wordt (als dit ben ik), valt die hoedanigheid weg, en valt daarmee ook wat er te zuiveren valt weg. Maar het effect hiervan op het zich zo nu en dan toch nog (functioneel) voordoen van dat ik, is wel iets dat zich verder zet, maar het is en was niet nodig om dit onderzoek te doen. Voor dit onderzoek is het juist beter het ik te zien zoals het zich voordoet en niet te gaan zuiveren. Dat is de snelste, meest directe weg.

De trage, meest indirecte weg is die van het zuiveren van dat ik. Het zal op den duur wel eens een aha erlebniss over dat ik kunnen uitlokken, maar evengoed kan het het vasthouden aan dat (zuivere, opgesmukte) ik versterken.

Daarom, tenminste als het in je mogelijkheden ligt, is het direct onderzoeken ervan wel een betere optie. En daar gaat het hier op het forum over, als ik mij niet vergis. Er zijn andere fora die de nadruk leggen op het zuiveren van dat ik. Voor elk wat wils, Marie. Go where the wind blows you my dear, maar kom hier niet vechten tegen die wind.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 2 October 2022, 14:38   #215
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Inderdaad, dat doet het verstand niet op eigen houtje; maar dat wordt wel door de "verstandelijke(?)" individuën aan iedereen opgedrongen...
Het komt voor dat ik bij mensen denk dat ze achteraan in de rij hebben gestaan bij de uitreiking van het verstand. Toch denk ik niet dat domheid het gevolg is van weinig verstand maar van het ongebruikt laten van het wel aanwezige verstand. Iedereen is uitgerust met een gezond boeren verstand, dat is te verkiezen boven de hoogste mate van intelligentie.

Citaat:
En zo wordt het 'ik' van iedereen gecorrumpeerd... en dan zeggen die verstandelijke individuën die iedereen belazeren dat het de fout is van dat stoute 'ik' van iedereen...
Je doet er als zijnde een 'ik' goed aan je normen voor fatsoen en eerlijkheid hoog in het vaandel te houden, want als je 'ik' niet verbind aan vooropgestelde regels van fatsoen en moraal dan hebt je in de perfect georganiseerde maatschappij de poppen zo aan het dansen. Dat hebben de kerk en de staat goed begrepen. Zonder 'ik' vaar je op het intrinsieke kompas en is dat niet nodig.

Citaat:
Jouw 'ik' en daar heeft Bassie ook gelijk, jouw 'ik' moet gezuiverd worden en daar heb je je verstand als hulpmiddel ook bij nodig... Maar je verstand is geen leider en de mensheid heeft, in al zijn dwaasheid, hem wel op de leiderstroon gezet...
Wat versta je onder zuiveren?
Is dat wat de nazi's deden, zoals de maatschappij ontdoen van onwelgevallige elementen?
Ik denk dat je hier met verstand de intelligentsia bedoelt, de mensen die doorgeleerd hebben en het voor het zeggen hebben gekregen? Die hebben niet meer verstand maar weten het handiger te gebruiken (die hebben het verstand beter inzetbaar weten te maken door efficiënter gebruik).

Citaat:
gebruik je verstand zoals het hoort en je hebt het dan helemaal niet nodig om ook je 'ik' te vermoorden... je 'ik', je gezuiverd 'ik', dat je enige weg is met het AL... en dat hoe je het ook wilt draaien en of keren... Zonder 'ik', je gezuiverd 'ik', kom je er niet...
Er zijn toch geen richtlijnen voor het gebruik van verstand? En wat een vreemde conclusie 'het nodig hebben je 'ik' te vermoorden. Wat haal je weer een vreemde capriolen uit Marie. Je enige weg met het Al, is dat een snelweg of een landweggetje. En komen de engelen je nog niet te hulp?

Neem het niet te serieus.
Schrijf dit geneuzel maar toe aan het ijlen vanwege de koorts bij Corona.
 
Oud 2 October 2022, 18:04   #216
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Klassiek Boeddhisme, Christendom, ... stuurt inderdaad aan op een zuivering van dat ik. Advaita, non-dualistisch, radicaal Boeddhisme, ... stuurt aan op het onderzoek van dat 'ik'... Als wat onderzocht wordt niet kan teruggevonden worden in de hoedanigheid dat het gezocht wordt (als dit ben ik), valt die hoedanigheid weg, en valt daarmee ook wat er te zuiveren valt weg. Maar het effect hiervan op het zich zo nu en dan toch nog (functioneel) voordoen van dat ik, is wel iets dat zich verder zet, maar het is en was niet nodig om dit onderzoek te doen. Voor dit onderzoek is het juist beter het ik te zien zoals het zich voordoet en niet te gaan zuiveren. Dat is de snelste, meest directe weg.

De trage, meest indirecte weg is die van het zuiveren van dat ik. Het zal op den duur wel eens een aha erlebniss over dat ik kunnen uitlokken, maar evengoed kan het het vasthouden aan dat (zuivere, opgesmukte) ik versterken.

Daarom, tenminste als het in je mogelijkheden ligt, is het direct onderzoeken ervan wel een betere optie. En daar gaat het hier op het forum over, als ik mij niet vergis. Er zijn andere fora die de nadruk leggen op het zuiveren van dat ik. Voor elk wat wils, Marie. Go where the wind blows you my dear, maar kom hier niet vechten tegen die wind.
Ik ben hier als uitgenodigde, en als het ze hier niet meer zou aanstaan zou ik moeten verdwijnen??? Wie spreekt er hier over ego dat geen tegenspraak verdraagt???

Ik volg noch Boedha, noch de bijbel... Ik neem alleen voor waar aan wat mijn eigen zelf mij aangeeft als juist zijnde...
Maar ja, daar lezen we over heen... Maar iemand die eens het woord Boedha of Jezus uitspreekt onmiddellijk degraderen als een volgeling, liefst een blinde...
Zie je hoe ego, misleid door het verstand, op alle mogelijke wijze zijn groot gelijk wenst te halen...
Oh ja het bestaat niet en dus moet het niet gezuiverd worden... en degene die dat niet gelooft uitmaken dat ze het onderzoek niet willen doen... terwijl al mijn onderzoeken mij klaar en duidelijk wijzen op het bestaan van het ego...; meer nog op zijn instrinsieke eigenschap, en dus niet als iets dat uitwisbaar zou zijn omdat een paar zogezegde juiste onderzoekers tot dwaze resultaten zouden zijn gekomen...

En dat bovendien verkopen als zogezegd een ingekorte weg naar waarheid...
marie is offline  
Oud 2 October 2022, 18:12   #217
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Zonder 'ik' vaar je op het çintrinsiekeç kompas en is dat niet nodig.
Oei, leg mij dat intrinsieke kompas eens uit... van waar komt die intrinsikiteit??? Zo maar uit de lucht gegrepen...
Zoals men uit de lucht heeft gegrepen, zo gezegd na grondig onderzoek, dat het intrinsieke 'ik' niet zou bestaan???


Citaat:
Wat versta je onder zuiveren?
Is dat wat de nazi's deden, zoals de maatschappij ontdoen van onwelgevallige elementen?
Ik denk dat je hier met verstand de intelligentsia bedoelt, de mensen die doorgeleerd hebben en het voor het zeggen hebben gekregen? Die hebben niet meer verstand maar weten het handiger te gebruiken (die hebben het verstand beter inzetbaar weten te maken door efficiënter gebruik).
En wat beweer ik hier de hele tijd??? Zij hebben zo de hele mensheid gecorumpeerd..... Neen, neen het is de fout van het niet bestaande 'ik'


Citaat:
Er zijn toch geen richtlijnen voor het gebruik van verstand? En wat een vreemde conclusie 'het nodig hebben je 'ik' te vermoorden. Wat haal je weer een vreemde capriolen uit Marie. Je enige weg met het Al, is dat een snelweg of een landweggetje. En komen de engelen je nog niet te hulp?
Oei, opnieuw de drogreden dat ze een kortere weg zouden gevonden hebben... Vreemd he, maar na al die eeuwen is daar nog niets van te merken en zeker de laatste jaren veranderen daar geen haar aan; in tegendeel zelf, het gaat van kwaad naar erger...
marie is offline  
Oud 2 October 2022, 18:15   #218
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Binnen het gekend en gekend worden (dat doen dieren ook) én het denken werd goed en kwaad mogelijk.
Dieren moorden zonder scrupules in de strijd om het leven. Mensen doen dat ook, maar zo drijven ze wel af van dat wat één is. Maar het denken kan ook aangewend worden om de zaak om te keren. Dat opent de weg om het 'goddelijke' te verstaan in de verstilde geest.
Dieren moorden zonder scrupules om te overleven en zichzelf in stand te houden... De mens moorden en moorden enkel en alleen om zichzelf nodeloos te verrijken, niet om te overleven...
marie is offline  
Oud 2 October 2022, 18:39   #219
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dieren moorden zonder scrupules om te overleven en zichzelf in stand te houden... De mens moorden en moorden enkel en alleen om zichzelf nodeloos te verrijken, niet om te overleven...
Dat maakt op zich geen bal uit. Een dier moordt uit eigenbelang en een mens moordt uit eigenbelang. Waarmee vastgesteld is dat zowel mens als dier een ego hebben.

Doch de mens is in staat het eigenbelang te transcenderen. Middels het intellect.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 2 October 2022, 21:33   #220
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik ben hier als uitgenodigde, en als het ze hier niet meer zou aanstaan zou ik moeten verdwijnen??? Wie spreekt er hier over ego dat geen tegenspraak verdraagt???
Waarom zou je blijven als het je niet aanstaat? Je mag hoor, ik ga je niet wegsturen. Ik zeg het voor jezelf: dat er andere fora zijn die veel beter aansluiten bij welke wind je aan het blazen bent. Je bent natuurlijk vrij te blijven vechten tegen waar de wind jou krijgen wil. Maar op een forum als dees krijg je dan vroeg of laat toch wel beter eens zicht wie tegen wat juist aan het vechten is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik volg noch Boedha, noch de bijbel...
Blij dat te lezen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
I
Ik neem alleen voor waar aan wat mijn eigen zelf mij aangeeft als juist zijnde...
Dat is juist wat hier aangeboden wordt niet te doen, maar juist dat zelf te onderzoeken in plaats van het zichzelf in stand houden voor waar te gaan nemen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
I
Maar iemand die eens het woord Boedha of Jezus uitspreekt onmiddellijk degraderen als een volgeling, liefst een blinde...
Dat doe ik toch niet?
Ik haal gewoon aan dat klassiek Boeddhisme en Christendom dezelfde wind blazen als wat jij hier blaast. Ok toch?

Laat heel dat drama van blind geloven dus gewoon maar uit. Dat staat helemaal nergens. Hoeft er dan ook niet van gemaakt te worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Zie je hoe ego, misleid door het verstand, op alle mogelijke wijze zijn groot gelijk wenst te halen...
Welk gelijk?
Ik geef alleen aan dat zelf, dat "ik" en wat het aangeeft voor waar te zijn niet zomaar voor waar te nemen maar juist dat te onderzoeken op Waarheid. En dat dit zelfs niet hoeft, dat er ander wegen zijn, maar dat het dat eerdere nu eenmaal is waar het hier over gaat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
terwijl al mijn onderzoeken mij klaar en duidelijk wijzen op het bestaan van het ego...;
Duidelijk. Dan bestaat het ook. Ik ontken het zich voordoen van jouw ego ook helemaal niet. Ik zeg alleen dat de hoedanigheid ervan als "dat ben ik" onderzocht kan worden. En dat het hier daar nu juist helemaal om gaat.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.