Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Inzichten
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Inzichten Elk inzicht is een smoesje.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 December 2021, 09:57   #211
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Dat 'zijn' is een subjectief 'gemaakt begrip, waar het toe duid laat zich feitelijk niet beschrijven. Dat wat beschreven wordt zijn slechts superlatieven die binnen reflectie worden opgeroepen door het 'gemaakte' begrip 'zijn'. Dus wat wordt vastgesteld is wat anders dan de hoedanigheid die door het begrip 'zijn' geduid wordt.
Het 'zijn' laat zich prima omschrijven, ik heb dat hier meerdere malen gedaan.

Citaat:
Maw, woord, idee, gedachte, reflectie etc.. is spontaan failliet aan zeggingskracht, omdat het 'linkende' belang er niet is.
Het 'linkende' belang (Verhaal 'maken) is van de ervaringswereld.
Niks mis met verhaal maken, honderden mensen hebben dat gedaan in het verleden. De term 'onveranderlijk bewuste' heb ik niet bedacht, maar het kan alleen verwijzen naar de zelf-verhouding. Zijnde de kenner is men bewust, dus kan men er ook iets over vertellen. In woorden uiteraard.


Citaat:
Je kunt hier alleen over spreken 'middels het veranderlijke.. daarom wordt ook alles wat er over gezegd is, wordt of zal zijn, direct geclaimd door het veranderlijke, wat er vervolgens goede sier mee maakt, tsja.. Zeg het maar.
Men maakt maar goede sier met andermans zelfkennis. Het kan me eigenlijk niet schelen. De bijbel staat vol met zelfkennis en zie eens wat er van terecht is gekomen......
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 December 2021, 11:15   #212
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het 'zijn' laat zich prima omschrijven, ik heb dat hier meerdere malen gedaan.

Niks mis met verhaal maken, honderden mensen hebben dat gedaan in het verleden. De term 'onveranderlijk bewuste' heb ik niet bedacht, maar het kan alleen verwijzen naar de zelf-verhouding. Zijnde de kenner is men bewust, dus kan men er ook iets over vertellen. In woorden uiteraard.

Men maakt maar goede sier met andermans zelfkennis. Het kan me eigenlijk niet schelen. De bijbel staat vol met zelfkennis en zie eens wat er van terecht is gekomen......
Dat wat beschreven en/of over verhaald wordt, is een begrippen weergave m.b.t. het 'avontuur' van invullend bewustzijn. (Het verhalend weergeven) Het heeft een opeenvolging van begrippen (beschrijving) nodig om de weergave van 'zijn' te 'maken.. maar dat is het 'zijn' niet. Dat wat beschreven wordt, waar over verhaald wordt kan nooit het 'zijn' zijn. Hang je wel aan die overtuiging dan maak je de begrippen die gebruikt worden om te duiden, 'werkelijker' dan ze zijn. Concreet en praktisch zijn begrippen handig om te duiden, (we doen de hele dag niks anders) maar aangaande bv 'zijn' is elke duiding feitelijk direct een obstakel wat subjectieve (invullende) houvast.. triggerd.

Alle verhaal ongeacht waar over verhaald wordt, is het 'kennend' bewustzijn. Bewustzijn is niet ontkennend noch kennend, ontbeert eenvoudig alle kennende en ontkennende.. reflectie.

Verhalend bewustzijn kan geen stempel drukken op de 'werkelijkheid, daarom herhaalt geschiedenis zichzelf keer op keer.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 15 December 2021, 11:29   #213
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Dat wat beschreven en/of over verhaald wordt, is een begrippen weergave m.b.t. het 'avontuur' van invullend bewustzijn. (Het verhalend weergeven) Het heeft een opeenvolging van begrippen (beschrijving) nodig om de weergave van 'zijn' te 'maken.. maar dat is het 'zijn' niet. Dat wat beschreven wordt, waar over verhaald wordt kan nooit het 'zijn' zijn. Hang je wel aan die overtuiging dan maak je de begrippen die gebruikt worden om te duiden, 'werkelijker' dan ze zijn. Concreet en praktisch zijn begrippen handig om te duiden, (we doen de hele dag niks anders) maar aangaande bv 'zijn' is elke duiding feitelijk direct een obstakel wat subjectieve (invullende) houvast.. triggerd.

Alle verhaal ongeacht waar over verhaald wordt, is het 'kennend' bewustzijn. Bewustzijn is niet ontkennend noch kennend, ontbeert eenvoudig alle kennende en ontkennende.. reflectie.

Verhalend bewustzijn kan geen stempel drukken op de 'werkelijkheid, daarom herhaalt geschiedenis zichzelf keer op keer.
Dit komt op mij over als muggenzifterij.
Zoiets als dat het woordje koe, de koe niet is. De vlag koe de lading niet dekt. Anderzijds ruim omschrijvend best wel in woorden een beeld van de koe is te schetsen. Wat is het belang eigenlijk om hier zo gedetailleerd op in te gaan. Wat is het nut en wie heeft daar wat aan?
  Met citaat reageren
Oud 15 December 2021, 12:20   #214
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Dat wat beschreven en/of over verhaald wordt, is een begrippen weergave m.b.t. het 'avontuur' van invullend bewustzijn. (Het verhalend weergeven) Het heeft een opeenvolging van begrippen (beschrijving) nodig om de weergave van 'zijn' te 'maken.. maar dat is het 'zijn' niet. Dat wat beschreven wordt, waar over verhaald wordt kan nooit het 'zijn' zijn. Hang je wel aan die overtuiging dan maak je de begrippen die gebruikt worden om te duiden, 'werkelijker' dan ze zijn. Concreet en praktisch zijn begrippen handig om te duiden, (we doen de hele dag niks anders) maar aangaande bv 'zijn' is elke duiding feitelijk direct een obstakel wat subjectieve (invullende) houvast.. triggerd.

Alle verhaal ongeacht waar over verhaald wordt, is het 'kennend' bewustzijn. Bewustzijn is niet ontkennend noch kennend, ontbeert eenvoudig alle kennende en ontkennende.. reflectie.

Verhalend bewustzijn kan geen stempel drukken op de 'werkelijkheid, daarom herhaalt geschiedenis zichzelf keer op keer.
Bewustzijn is kenner en gekende in één. Doch de kenner er in, is wel degelijk kennend.

Wat je schrijft is dus niet juist: Bewustzijn is zowel kennend (de kenner) als ontkennend (het gekende object). Ontkennend in de zin van: ik ben het object niet.

Dat is ook tevens het 'geheim' van zelfkennis: de kenner is niets-zijnde.

Waar de onwetende zichzelf beschouwt als 'iets', weet de wetende dat hij niet-iets is.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 December 2021, 12:23   #215
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dit komt op mij over als muggenzifterij.
Zoiets als dat het woordje koe, de koe niet is. De vlag koe de lading niet dekt. Anderzijds ruim omschrijvend best wel in woorden een beeld van de koe is te schetsen. Wat is het belang eigenlijk om hier zo gedetailleerd op in te gaan. Wat is het nut en wie heeft daar wat aan?
Het is vanzelfsprekend dat als ik hier een koe beschrijf, dat dat niet de koe zelf is.
Het voegt niks toe om dat op te merken.

Gedetailleerd ergens op in gaan heeft dan weer wel zijn nut. We zullen toch uit moeten leggen wat we bedoelen met begrippen.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 December 2021, 13:33   #216
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dit komt op mij over als muggenzifterij.
Zoiets als dat het woordje koe, de koe niet is. De vlag koe de lading niet dekt. Anderzijds ruim omschrijvend best wel in woorden een beeld van de koe is te schetsen. Wat is het belang eigenlijk om hier zo gedetailleerd op in te gaan. Wat is het nut en wie heeft daar wat aan?
Muggenzifterij is dan jouw perceptie waar het geduide langs gaat.. tsja, dat kan ik ook niet helpen. Alhoewel ik het wel snap, aangezien jij daar aardig bekwaam in bent.

Jij kunt dus prima een beeld van een koe schetsen, middels woorden en begrippen, dan ben je toch echt wel een 'ding' aan het 'maken middels woord en begrip verbeelding.

Van 'zijn' daarentegen kun je geen beeld schetsen, laat staan een 'ding' maken.
'Zijn' is dus een inhoudloos begrip.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 15 December 2021, 13:49   #217
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Bewustzijn is kenner en gekende in één. Doch de kenner er in, is wel degelijk kennend.

Wat je schrijft is dus niet juist: Bewustzijn is zowel kennend (de kenner) als ontkennend (het gekende object). Ontkennend in de zin van: ik ben het object niet.

Dat is ook tevens het 'geheim' van zelfkennis: de kenner is niets-zijnde.

Waar de onwetende zichzelf beschouwt als 'iets', weet de wetende dat hij niet-iets is.
Waar je zegt dat de 'kenner' 'kennend is.. prima, maar meer of anders dan dat, is het niet.
Bewustzijn hoeft niet te ontkennen het gekende object te zijn.. Eenvoudig omdat het het gekende object niet is. Ontkennen het object te zijn is op conto van de 'kenner' van het 'gekende.

Zeggen dat de 'kenner' niets-zijnde is , maakt van de 'kenner' een aanzienlijk 'iets.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 15 December 2021, 17:11   #218
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Dat is ook tevens het 'geheim' van zelfkennis: de kenner is niets-zijnde.
Het Zijnde is en het niet-Zijnde is niet, aldus Parmenides van Elea - Grieks filosoof (6e eeuw v.C.). (bron).
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Top 100 questions and answers Rob Advaita 11 9 June 2013 09:58
TOP forum Danique Forum; regels, vragen, idee 5 19 November 2011 19:19


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.