Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 November 2014, 14:10   #211
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Als ik niet meer besta is er voor mij geen wereld meer. Die is er al niet meer als ik diep in slaap ben bv. En tijdens het dromen beland ik weer in een andere (droom)wereld.
bedoel je dat je nu* droomt.
en dat ik binnen jouw droom nu* een reactie op dit forum terug geef?
* (nu = op dit moment: zaterdag 22 november 2014 14.10 uur).
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 22 November 2014, 17:16   #212
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Als ik niet meer besta is er voor mij geen wereld meer. Die is er al niet meer als ik diep in slaap ben bv. En tijdens het dromen beland ik weer in een andere (droom)wereld.
bedoel je dat je droomt?
en dat ik binnen jouw droom een reactie op dit forum terug geef?
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 23 November 2014, 09:39   #213
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
bedoel je dat je droomt?
en dat ik binnen jouw droom een reactie op dit forum terug geef?
Nee dat bedoelde ik niet. Wat ik bedoelde te zeggen is dat lichaam, geest en wereld verschijnen in Bewustzijn. En dat als ik (lichaam/geest) er niet ben, de wereld er ook niet is. Ook de droomwereld niet. Dan blijft Bewustzijn als zichzelf over.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 23 November 2014, 10:22   #214
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Nee dat bedoelde ik niet. Wat ik bedoelde te zeggen is dat lichaam, geest en wereld verschijnen in Bewustzijn.
dank voor je antwoord Nadje.
nu begrijp ik hoe jij dit bedoelt.
kweetniet of dit zo is.


Citaat:
En dat als ik (lichaam/geest) er niet ben, de wereld er ook niet is. Ook de droomwereld niet. Dan blijft Bewustzijn als zichzelf over.
kweetniet of het zo is.
ook hier vermoed ik iets anders.
kwil even nadenken hoe ik dit kan verwoorden, zonder in taalspelletjes te verzanden.
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 23 November 2014, 10:33   #215
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
dank voor je antwoord Nadje.
nu begrijp ik hoe jij dit bedoelt.
kweetniet of dit zo is.




kweetniet of het zo is.
ook hier vermoed ik iets anders.
kwil even nadenken hoe ik dit kan verwoorden, zonder in taalspelletjes te verzanden.
Mooi Glans. Ik had er eigenlijk aan toe willen voegen, als het je niks zegt, gauw weer vergeten. Welles/nietes, taalspelletjes dragen verder niks bij inderdaad. Ben wel benieuwd hoe jij dat ziet. Ik wacht het rustig af.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 23 November 2014, 11:30   #216
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Nadje, hier ben ik nog even.
voordat ik vertrek/op pad ga.
de wereld trekt en ik kan niet anders dan hier gehoor aan geven.
ben vandaag misschien hier wel weer trug.

als ik het in eigen woorden zeg, dan weet ik dat het bestaan (waaronder 'mijn' bestaan) een onderbreking is van de eeuwigheid.
eeuwigheid is dan misschien wel hetzelfde als wat jij aanduidt met Bewustzijn...maar dit weet ik niet zeker.
veel verder kom ik nu nog niet.

dank voor je ruimte.
xxx
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 10 December 2014, 23:19   #217
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Alleen ego's doen aan projectie en zien het bij zichzelf verholene elders.
Ja, als ego (Vasthouden/tegenhouden) ben je verloren zonder de aandacht van ego's.
Iets wat gaat dagen bij gedegen zelfonderzoek is o.a een van meningen, overtuigingen, conclusies etc onafhankelijk schouwen van de (illusoire) concept beleving.
In mijn bevinding een duidelijke geestelijke omstandigheid voor waarheidsvinding. Waarbij een mens subjectief letterlijk meer dan genoeg heeft aan wat zich-zelf conceptueel zou moeten vertegenwoordigen, maar Waarheid' zal er niet in gevonden worden.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 10 December 2014, 23:23   #218
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
Nadje, hier ben ik nog even.
voordat ik vertrek/op pad ga.
de wereld trekt en ik kan niet anders dan hier gehoor aan geven.
ben vandaag misschien hier wel weer trug.

als ik het in eigen woorden zeg, dan weet ik dat het bestaan (waaronder 'mijn' bestaan) een onderbreking is van de eeuwigheid.
eeuwigheid is dan misschien wel hetzelfde als wat jij aanduidt met Bewustzijn...maar dit weet ik niet zeker.
veel verder kom ik nu nog niet.

dank voor je ruimte.
xxx
Nog even hierop terugkomend....zomaar hardop denkend......is er werkelijk onderscheid tussen het bestaan en de eeuwigheid? Ik was zo vrij om de ruimte even in beslag te nemen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 11 December 2014, 08:32   #219
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Ja, als ego (Vasthouden/tegenhouden) ben je verloren zonder de aandacht van ego's.
Iets wat gaat dagen bij gedegen zelfonderzoek is o.a een van meningen, overtuigingen, conclusies etc onafhankelijk schouwen van de (illusoire) concept beleving.
In mijn bevinding een duidelijke geestelijke omstandigheid voor waarheidsvinding. Waarbij een mens subjectief letterlijk meer dan genoeg heeft aan wat zich-zelf conceptueel zou moeten vertegenwoordigen, maar Waarheid' zal er niet in gevonden worden.
Je vergeet dat iedere mens op zich een spiegel, wellicht een heel vervuilde en een heel vervormde, maar toch een spiegel van de waarheid is.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 December 2014, 16:10   #220
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Je vergeet dat iedere mens op zich een spiegel, wellicht een heel vervuilde en een heel vervormde, maar toch een spiegel van de waarheid is.
Waarheid kan alleen vertegenwoordigt zijn door wat' het is, nimmer door hoe' het is. Het potencieel van mens zijn is een verschijnsel van hoe' waarheid o.a is als variatie van een ontelbare hoeveelheid mogelijkheden.
Als de onmiddelijke herkenning wat' te zijn, wordt de menselijke subjectieve waarheid (Hoe waar die ook mag zijn) een zeer relatieve.
De spiegel laat dus in mijn bevinding alleen de werkzaamheid zien van relatieve waarheid/waarheden, nooit Waarheid zelf.
Ben is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 11:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.