Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 May 2013, 15:34   #211
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Terwijl jij nog geeneens een veer in je reet hebt gehad.
Waarom denk je dat ik het over sperti heb, ik ben afgelopen weekend naar een honkbalwedstrijd geweest.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 15:34   #212
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Kwam ik trouwens Sagnaar nog tegen.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 15:35   #213
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Sterke wind en was middden op het veld geblazen.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 15:38   #214
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Het kwam net in mij op, vandaar de reactie. Als jij het zeiken noemt zegt dat voor mij genoeg over het zelfonderzoek dat je hebt gedaan.

Ik wil graag weten waarom je niet antwoord. Als voorbeeld:

Citaat: Oorspronkelijk geplaatst door Renoir
Mijn weg was die van eliminatie van hetgeen ik niet ben en die attitude noem ik vaker waarheidvinding. Dus was ik op zoek naar onveranderlijke Waarheid.
Gaandeweg verdween onwaarheid en kreeg ik oog en gevoel voor al dat gene wat méér onveranderlijk waar is, de waarheid als een koe zeg maar. Het vraagt, maar dat spreekt vanzelf, absolute eerlijkheid want ego wil je alles laten geloven maar Waarheid ondermijnd zijn positie. Dus ja als de keuze aan het ego is, wat dan ?
Maar gaandeweg kwam ik al doende ook ik contact met de absolute Waarheid die al in mij (en volgens mij in iedereen) verscholen ligt. Zodat de woorden van Marchien wat ze in de bijbel het zaad dat op goede aarde valt noemen, daarmee resoneerden.
Overal waar nu Waarheid is resoneert dat in mij, ik hoef me niks meer af te vragen en dat fenomeen noem ik 'weten'. Uiteraard gestoeld op Waarheid en niet op kennis.

Mijn reactie:

Het enige dat ik niet begrijp bij jou is waarom je het zo'n uitdaging vindt om mensen van jouw weg te overtuigen. Je hebt de waarheid gezien, klaar. Het is toch daarna jouw ego die graag wil dat anderen dit ook mogen ondervinden? Dat de wereld er mooier van zal worden begrijp ik ook. En ik zie ook dat de mens wat dat betreft niet echt snel aan het evolueren is. We voeren al 2000 jaar onafgebroken oorlog (feit) en als we allen de waarheid zouden zien zouden we er al lang mee gestopt zijn. Dan zou er samenwerking zijn in plaats van afscheiding.

Het proces duurt echter zolang als het duurt. En jouw ego wil dat het sneller verandert. Daar zit m.i. jouw irritatie in. Klopt dat?
Het komt hier vandaan. Ik moet dat over het hoofd hebben gezien, mijn excuses. Ik heb even wat anders te doen, ik kom er op terug.

Ok? dan is hier het antwoord, al kan ik me niet voorstellen dat ik niet al vaker op zo'n vraag gereageerd heb.

Allereerst, ik zie het niet als 'uitdaging', niet als 'mijn' weg en niet als 'overtuigen', daarbij is dat 'je hebt de waarheid gezien, klaar' een contradictie van iets wat geen afgerond geheel is, de wereld houdt niet op bij mij.

Ik reageerde net op Aad en Moi, want ze tonen zich als iets wat een op zichzelf staand afgerond geheel is, ze zijn er klaar mee. Dat wat ik ervaar te zijn is dat niet. En ook jij lijkt alsmaar uit te zijn op verbetering van zoiets als je positie wanneer je zegt dat ik 'waarheid gezien hebbende' er klaar mee zou moeten zijn. Dus je 'Het is toch daarna jouw ego die graag wil dat anderen dit ook mogen ondervinden' ook niet overeenkomstig de waarheid omdat het niet mijn ego is die dat wil en het is ook niet zo dat anderen dit 'ook mogen ondervinden' omdat het ook niet gaat om anderen als een af te ronden geheel. Ik heb niet de illusie dat ik de draagkracht van deze woorden op je kan overbrengen omdat ik de onmogelijkheid er van zie door de mate van jouw geïdentificeerd zijn met dat 'ik'.

Om die reden gebruik ik woorden die de aansluiting vinden met je 'ik' en zeg dan bijvoorbeeld dat de wereld pas dan een leefbare plek is wanneer dat voor iedereen zo is. Dat de wereld niet stopt onaangenaam te zijn bij jouw welbevinden. Ik zeg dan 'wat jij teveel hebt, heeft een ander tekort' maar het dekt niet de lading van wat het is.

Hoe wij met elkaar en de wereld omgaan daar heeft de evolutie niks mee te maken, de evolutie doet z'n eigen ding in het materiële vlak maar de mens kan z'n ding doen in het spirituele vlak. Nu kun je je tot de kerk wenden en de tien geboden van de H Kerk belijden opdat je de wereld geen geweld aandoet, of je bij een ide?le organisatie aanmelden en je aan de richtlijnen houden om dezelfde reden, maar wat steeds opnieuw weer blijkt is dat het uiteindelijk niet werkt om een betere wereld te scheppen en wel omdat het ding dat het moet doen (het ego) per definitie een mechanisme van pleasure seeking and pain avoiding is.

Dat wat al 2000 jaar onafgebroken oorlog voert is ego en ego strijd onder andere om het als enige 'juist' zien van de enige echte (subjectieve) waarheid en om overwicht (macht), het is evident dat dat moet knallen. Daarom zoekt men de oplossing in het overstijgen van ego, een beter mens te worden, normen en waarden te hanteren. Maar beter is het de aard van ego te onderzoeken dan wel waarheid te herdefini?ren. Dat kan met bewustwording maar dan blijft ego zichzelf ontzien want het is een door de wol geverfd nogal triggy overlevingsmechanisme.

Wanneer wij nu eens een forum zouden oprichten en elkaar zouden wijzen op de sluwheid van het ego om ons te misleiden en bereid zijn daar in volle eerlijkheid naar te kijken, zou dat geen fantastisch experiment zijn ?

Mijn irritatie BB is niks anders dan de steeds maar aan de dag gelegde onbereidwilligheid om, al is het maar voor een enkele keer, mee te kijken naar het geziene.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 15:47   #215
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik dacht dat jij niet gevoelig was voor ontstane emoties Aad en toch meen je iemand een veer in de reet te moeten steken, hoe is dat te rijmen ?
Laat het mij nou geen hol uitmaken al schold hij me verrot.
Dus ik zie geen veer, zie jij veren?
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 15:58   #216
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Laat het mij nou geen hol uitmaken al schold hij me verrot.
Dus ik zie geen veer, zie jij veren?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aad
Ik blij dan is de hele wereld blij.
Voelen jullie je ook echt het centrum van de wereld, ik ervaar mezelf helemaal niet zo.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 16:28   #217
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Laat ik nou helemaal niet bezig zijn met voelen,
Ik moest net de poepluier van mijn kleindochter verschonen en ja poep ruikt nog steeds hetzelfde.

Wat wil je voelen Renoir?
Mocht jij het voelen hoop ik dat je dat aan mij kan vertellen dan kan ik eens kijken of dat mij ten dienst kan zijn.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 16:43   #218
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Voelen jullie je ook echt het centrum van de wereld, ik ervaar mezelf helemaal niet zo.
Dat hangt er vanaf welke wereld je bedoelt.

De wereld van de illusie of de wereld van de verschijnselen of die Ene wereld of de wereld van de Liefde of de wereld van de mind of de kindermechanismeswereld of de wereld der ontkenning; ik lach maar ben niet blij of de wereld der Unoxen, Goeroes en bergen met lijst.

Neen, mijn beste, ik voel niets, laat staan een centrum of wereld om nog maar niet te fantaseren over een mezelf.

Ach, we zijn van de straat en kunnen niet overreden worden door een kolone mieren.

Ik kwam nog een n tegen.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 17:01   #219
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Precies, "ik".
Op dit forum is niets anders dan "ik"?..

Ik zie al die ikjes heftig strijd voeren.

-Advaita is niet voor doetjes. (ik ben dus geen doetje)
-Ik heb geen ego meer. (ja duh?geloof je het zelf?)
-Ik weet de kortste weg. (ja, naar de maan)

Enzovoorts enzovoorts. Ondertussen blijft men maar dwalen in het huis der illusies?.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 17:13   #220
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir
Het is echt achterlijke te beweren dat ego uit advaita bestaat. En Waarheid, zoals gezegd is geen subjectief te hanteren methode, dus is beredeneerde waarheid een subjectieve waarheid. Al je Atta's die vechten voor waarheid kunnen niet anders dan aantonen dat het voorvechters van de subjectieve waarheid zijn.
Ik zie jouw ego draaien om zich hier uit te redden.

Ik zeg niet dit:
Citaat:
Het is echt achterlijke te beweren dat ego uit advaita bestaat.
Ik zeg dat JOUW ego uit advaita bestaat.



Zo lang als ik hier ben zeg ik je al dat de Waarheid (de echte) nergens in woord of geschrift aangetroffen kan worden. En toch is de Waarheid aanwezig in christendom, islam, boedhisme en misschien ook wel advaita.

Al die mensen die zich in de loop van de menselijke geschiedenis hebben geindentificeert met welk gedachtengoed dan ook hadden het mis.

En in jou zie ik ook dat je je indentificeert in de 'enige echte" advaita.
Want er schijnen nogal wat dwaalversies te zijn ook. Het is je ego dat indentificeert, je spiegel is nog steeds niet leeg?.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 43 27 July 2011 23:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.