Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 August 2021, 18:51   #221
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Ik heb verschillende malen gesuggereerd niet meer een eigen taaltje te hanteren maar gewoon alledaags taalgebruik met woorden en begrippen die iedereen verstaat naar zijn gangbare betekenis.
Dat zou een hoop schelen.
En dan ook dat gedram over gedegen zelfonderzoek schrappen.
Gedegen?! Egwaar?
Wat betekent dat nou eigenlijk?
En dan de content van dat zelf onderzoek. Men propageert de content van de gedachten te onderzoeken waarbij onmiddellijk wordt vastgesteld dat je deze gedachten niet bent. Tja, wat een ontdekking!

Maar dan gaat de term zelfonderzoek ook niet meer op. Je onderzoekt immers iets waarvan je zelf reeds hebt vastgesteld dat je het niet bent?
Interessant kwestie. Het ontstaan van het gebruik van de term 'gedegen zelfonderzoek' heb ik gemist. Ik ben een flinke tijd niet op het forum geweest. Maar wat ik er van begrijp is het ontstaan om de verschillende invullingen van het begrip 'zelfonderzoek' van elkaar te onderscheiden.

Waar je naar wijst (en terecht) is een enorme makke, die mi. inherent is aan het hele fenomeen neo-adviata. Daarin worden conclusies van onderzoek geaccepteerd (geloofd, aangenomen) zonder dat het onderzoek dat tot die conclusie zou kunnen leiden is gedaan. Dan krijg je dus het onbenullige geroeptoeter als 'er is niemand (die ...)' of 'ik ben niet mijn gedachten'. Het is een aangenomen geloof zonder (gedegen) zelfonderzoek.
Rob is offline  
Oud 23 August 2021, 19:02   #222
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Kijk Hab, dit hierboven is nu het gedrag van een intrigant. Het forum onwaardig.

Terwijl het hierboven (zijdelings) gaat over de bullshit die hij op dit forum rondstrooit doet hij een poging om de aandacht te verleggen naar een andere deelnemer over wiens bijdragen we mogelijk van mening zouden verschillen. We zouden hem geen groter plezier doen dan elkaar daarover in de haren te vliegen. Ziek gedrag van hem, wat zich niet met een pilletje oid laat oplossen.
Pilletjes!? Jeetje, zo erg, dat had ik niet gedacht.
Elkaar in de haren vliegen? Haha....ik ben net naar de kapper geweest, je hebt weinig houvast bij mij.
Nou ben jij ook bepaald geen in-de-haren-vlieger, en ik, nou ja ik ben een voetbal hooligan (The North Side marching in!) maar ik word een dagje ouder dus houd me vaker afzijdig.

We laten de stokerij voor wat het is, wel wat beters te doen.
Ik heb ondertussen je advies wel ter harte genomen en heb geprobeerd met andere ogen te kijken naar enkele deelnemers hier.

Lastig hoor, ik zie zoals altijd veel gebektvecht en vliegen afvangerij, weinig
substantieels. Er lijkt met welhaast niemand een constructief gesprek te voeren, hoewel Sam (?) met een echte vraag kwam die ik geprobeerd heb te beantwoorden.

Btw, Ogenbliksem hier nooit meer gezien....ahhhh....Blikje...hoe zou het met haar zijn?
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline  
Oud 23 August 2021, 19:14   #223
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Interessant kwestie. Het ontstaan van het gebruik van de term 'gedegen zelfonderzoek' heb ik gemist. Ik ben een flinke tijd niet op het forum geweest. Maar wat ik er van begrijp is het ontstaan om de verschillende invullingen van het begrip 'zelfonderzoek' van elkaar te onderscheiden.
Hab is ook een flinke tijd niet op het forum geweest, jouw "twee vormen van 'zoeken" uitleg is hem vast ontgaan.
Voor Hab mijn post van 17 april 2021...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Forumlid Rob schreef vandaag hier over twee vormen van 'zoeken'.

Nu vroeg ik me af of andere afgeronden als Laurens en Bassie dit herkennen.
De twee vormen volgens Rob zijn:

1) wat je in essentie bent

2) de voortdurende (persoonlijke) ontwikkeling als onderdeel van dat wat altijd in verandering (ontwikkeling) is.

Zoeken naar de 1ste vorm kan afgerond worden, zoeken naar de 2de vorm nooit?
Als dit juist is zou dat heel wat discussies ophelderen op dit forum.
...
Interessante kwestie.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 23 August 2021, 19:32   #224
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Pilletjes!? Jeetje, zo erg, dat had ik niet gedacht.

Rob doet graag smalend, neerkijkend op wie volgens hem zijn 'niveau' van 'uitzicht' niet bereikt heeft.
Rob heeft immers ontdekt wat hij in 'essentie' is. Doe het hem maar is na!

Met pilletjes bedoeld hij 'heilige medicijnen'. De sterkste in die soort is 5-Me0-DMT, waarover ik hier een abstracte duiding heb gegeven.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 23 August 2021, 19:36   #225
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Btw, Ogenbliksem hier nooit meer gezien....ahhhh....Blikje...hoe zou het met haar zijn?
Ha, was Blikje een vrouw, dat heb ik nooit geweten. Ze was voor mijn tijd op het forum.
Ze was geen stoorzender voor zover ik haar las.
Kan niet gezegd worden over Rob..
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Rob, Ik vind jou een stoorzender eigenlijk. Altijd ontevreden over het niveau, altijd klaar om denkbeeldige doelstellingen te verdedigen, terwijl het proces van de mens hier op het forum zichtbaar is.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 23 August 2021, 19:50   #226
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Interessant kwestie. Het ontstaan van het gebruik van de term 'gedegen zelfonderzoek' heb ik gemist. Ik ben een flinke tijd niet op het forum geweest. Maar wat ik er van begrijp is het ontstaan om de verschillende invullingen van het begrip 'zelfonderzoek' van elkaar te onderscheiden.

Waar je naar wijst (en terecht) is een enorme makke, die mi. inherent is aan het hele fenomeen neo-adviata. Daarin worden conclusies van onderzoek geaccepteerd (geloofd, aangenomen) zonder dat het onderzoek dat tot die conclusie zou kunnen leiden is gedaan. Dan krijg je dus het onbenullige geroeptoeter als 'er is niemand (die ...)' of 'ik ben niet mijn gedachten'. Het is een aangenomen geloof zonder (gedegen) zelfonderzoek.
Ja, het vertoont idd alle eigenschappen van een geloof.
Ik vind alle geloven prima hoor. Van mij mag het.
In het kader van zelfkennis schiet het echter niet echt op.

Ja, dat geroeptoeter over de zaken die je noemt is een hinderlijk aspect.
Je kunt daarmee nooit de diepte in want het is nooit ervaren of zelfs maar geprobeerd te ervaren.
Een ander element daarin is dat je de ontkenning van een entiteit wel als mentaal spelletje kunt spelen en dat je je kunt verbeelden dat het zo is.

Het is een beetje hetzelfde als aan iemand vragen, "Ben je wakker?" , die dan natuurlijk antwoord met "Ja, ik ben wakker" hetgeen ook zo is want de vraag heeft hem even uit de diepste slaap gehaald, waarna hij vervolgens weer vredig verder knort.

En dan is er nog een veel subtieler element in de kwestie van de aan/afwezigheid van een identiteit.
Op het moment dat je iemand de vraag stelt "Wie ben je?" en je laat niet los (gegeven de omstandigheid dat iemand er in mee wil gaan), doet de geest onwillekeurig een stapje terug en vindt er een kort moment van introspectie plaats. Dit fenomeen wordt vrijwel nooit bewust ervaren maar als coach kun je er zeker van zijn dat dit plaatsvindt en je kunt het bovendien zien.

Het feit dat de geest zich voor een kort moment niet inlaat met de zintuigen maar de aandacht naar binnen keert, opzoek naar een antwoord op die vraag, is er voor een moment sprake van een tot stilstand komen van de identificatie met de zintuigen, ook al is het maar voor heel even.
De onderzoeker realiseert zich niet werkelijk wat er gebeurt maar ervaart het wel als plezierig, al weet hij niet waarom.
Als dat pad eenmaal is ingeslagen en hij dit zonder verdere aanmoediging zelf onderneemt komt zijn aandacht terecht in de substantie van de geest, hetgeen voor de meeste onderzoekers nieuw terrein is. Vervolgens zijn er allerlei andere spelletjes mogelijk die je in die toestand kunt spelen.

Ik garandeer je dat dit proces zich zonder uitzondering afspeelt bij aspirant onderzoekers en de weerslag ervan zie je in vele bijdrages hier.
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline  
Oud 23 August 2021, 20:31   #227
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht

Ik denk dat je Tolle bedoelt ...? Grappig. Kijk, dat is nu typisch zo iemand met wie ik een bijzonder ervaring heb. Het zal bijna 20 jaar geleden zijn geweest dat ik een campertje had gehuurd even op pad te gaan. Alleen in mijn eentje met een stapel boeken mee. Daarbij het eerste boek van Tolle wat volgens mij nog niet zo lang uit was. Ik heb de hele reis alleen maar dat ene boek gelezen. Het was helemaal versleten toen ik terug was. Soms gaat dat zo. Dan slaat iets aan. Om even zo vaak in de tijd een volgende stap te doen en dat weer achter je te laten.
Dat verhaal heb je al verteld aan Laurens op 30 november 2015.
Zie...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Overigens heb ik ook aangegeven dat Tolle voor mij van betekenis is geweest. Ik ben een keer een tijdje weg geweest, alleen met een camper en had een aantal boeken mee. Na die week had ik alleen het boek van Tolle uitgelezen en dat wel een keer of drie. Het was van belang voor de fase waar ik mij op dat moment in bevond. Het heeft dan ook geen enkele pas om vanuit een verheven zetel aan te geven wat iemand wel of niet moet doen of lezen. Advies is alleen raadzaam als het welkom is. Zo niet dan is het de kunst van wijsheid om je van commentaar te onthouden. Nu, vele jaren later, beoordeel ik Tolle anders dan toen.

Het zelfde geldt voor meditatie. Dat jij en anderen het nooit gedaan hebben zegt alleen (of hoogstens) dat het voor jou en die anderen niet van nut is gebleken en ook niet noodzakelijk.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 23 August 2021, 20:38   #228
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Geen misverstand, ik heb waardering voor de inspanningen van de beheerder!
Ik stel me zo voor dat het een hoop gezeur is om zoiets in de lucht te houden en dan kreeg hij een paar dagen geleden ook nog eens een boete! Nou ja!
Dus alle lof daarvoor.
Goed dat je't zo duidelijk schrijft Hab, dat kon ik uit je post van 29 juli 2021 aan Laurens niet opmaken.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 23 August 2021, 20:55   #229
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard voet tegen die bal!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Rob,...Haha....als je alle bullshit gaat weren mijn beste, wat of wie blijven er dan over?
Dan heeft de beheerder ook alle reden om ons omtrent de voetbalpraat te manen daarmee te stoppen.
Maar eigenlijk gaat het daar denk ik niet om. Laat de bullshit maar welig tieren.
De lotusbloem groeit ook in de modder en het afval.
De bijdrages die er wel toe doen pikken we er zonder moeite uit, toch?
Zonder dat jullie elkaar in de haren vliegen zie ik Rob en jou dan wel graag in discussie gaan over Bassie.
Laat ik die van jou...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Wooooow.....en weer een hele reeks van ongefundeerde aannames!
Waar haal je die onzin allemaal vandaan Bassie?
en...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Hij verkeert in de veronderstelling dat hoe groter de onzin is die hij hier aan ons toevertrouwt, des te eerder wij geneigd zullen zijn hem te geloven.
Nog is tegenover die van Rob zetten..
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
ik vind Bassie heel helder. Sterker nog, de antwoorden die hij geeft zou ik vaak niet beter kunnen formuleren. En het is mij ook helder waar Bassie het over heeft.
...
Nogmaals, ik vind de bijdragen van Bassie hier to the point en van wezenlijk belang, passend bij de doelstelling van het forum.
Komaan jongens, voet tegen die bal!
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 23 August 2021, 21:45   #230
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Zonder dat jullie elkaar in de haren vliegen zie ik Rob en jou dan wel graag in discussie gaan over Bassie.
Rob en ik geven er de voorkeur aan niet op commando met elkaar in discussie te gaan.
En zelfs als we dat wel doen dan hoeft dat nog niet op dit forum plaats te vinden.
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.