Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 May 2013, 17:15   #221
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart
Douwe is helemaal toppie, ik hoor mezelf.
Das niks bijzonders hoor, alle ego' s horen graag zichzelf...
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 17:35   #222
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Op dit forum is niets anders dan "ik"?..

Ik zie al die ikjes heftig strijd voeren.

-Advaita is niet voor doetjes. (ik ben dus geen doetje)
-Ik heb geen ego meer. (ja duh?geloof je het zelf?)
-Ik weet de kortste weg. (ja, naar de maan)

Enzovoorts enzovoorts. Ondertussen blijft men maar dwalen in het huis der illusies?.
Kijk eens de andere kant op, Niets.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 17:41   #223
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Mijn irritatie BB is niks anders dan de steeds maar aan de dag gelegde onbereidwilligheid om, al is het maar voor een enkele keer, mee te kijken naar het geziene.
Ik begrijp van hierook ook je donatie-verzoek. Het is hier meer een kwestie van slimmigheidjes en handigheidjes en truukjes om dingen in stand te houden en gelijk te krijgen, dan dat er echt bereidheid is.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 17:48   #224
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ik begrijp van hierook ook je donatie-verzoek. Het is hier meer een kwestie van slimmigheidjes en handigheidjes en truukjes om dingen in stand te houden en gelijk te krijgen, dan dat er echt bereidheid is.
Ik begrijp dat donatie verzoek ook. Het gaat niet om het geld. Het is het ego wat niet bevredigd wordt.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 17:52   #225
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ok? dan is hier het antwoord, al kan ik me niet voorstellen dat ik niet al vaker op zo'n vraag gereageerd heb.

Allereerst, ik zie het niet als 'uitdaging', niet als 'mijn' weg en niet als 'overtuigen', daarbij is dat 'je hebt de waarheid gezien, klaar' een contradictie van iets wat geen afgerond geheel is, de wereld houdt niet op bij mij.

Ik reageerde net op Aad en Moi, want ze tonen zich als iets wat een op zichzelf staand afgerond geheel is, ze zijn er klaar mee. Dat wat ik ervaar te zijn is dat niet. En ook jij lijkt alsmaar uit te zijn op verbetering van zoiets als je positie wanneer je zegt dat ik 'waarheid gezien hebbende' er klaar mee zou moeten zijn. Dus je 'Het is toch daarna jouw ego die graag wil dat anderen dit ook mogen ondervinden' ook niet overeenkomstig de waarheid omdat het niet mijn ego is die dat wil en het is ook niet zo dat anderen dit 'ook mogen ondervinden' omdat het ook niet gaat om anderen als een af te ronden geheel. Ik heb niet de illusie dat ik de draagkracht van deze woorden op je kan overbrengen omdat ik de onmogelijkheid er van zie door de mate van jouw geïdentificeerd zijn met dat 'ik'.

Om die reden gebruik ik woorden die de aansluiting vinden met je 'ik' en zeg dan bijvoorbeeld dat de wereld pas dan een leefbare plek is wanneer dat voor iedereen zo is. Dat de wereld niet stopt onaangenaam te zijn bij jouw welbevinden. Ik zeg dan 'wat jij teveel hebt, heeft een ander tekort' maar het dekt niet de lading van wat het is.

Hoe wij met elkaar en de wereld omgaan daar heeft de evolutie niks mee te maken, de evolutie doet z'n eigen ding in het materiële vlak maar de mens kan z'n ding doen in het spirituele vlak. Nu kun je je tot de kerk wenden en de tien geboden van de H Kerk belijden opdat je de wereld geen geweld aandoet, of je bij een ide?le organisatie aanmelden en je aan de richtlijnen houden om dezelfde reden, maar wat steeds opnieuw weer blijkt is dat het uiteindelijk niet werkt om een betere wereld te scheppen en wel omdat het ding dat het moet doen (het ego) per definitie een mechanisme van pleasure seeking and pain avoiding is.

Dat wat al 2000 jaar onafgebroken oorlog voert is ego en ego strijd onder andere om het als enige 'juist' zien van de enige echte (subjectieve) waarheid en om overwicht (macht), het is evident dat dat moet knallen. Daarom zoekt men de oplossing in het overstijgen van ego, een beter mens te worden, normen en waarden te hanteren. Maar beter is het de aard van ego te onderzoeken dan wel waarheid te herdefini?ren. Dat kan met bewustwording maar dan blijft ego zichzelf ontzien want het is een door de wol geverfd nogal triggy overlevingsmechanisme.
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik kan een heel eind met je meegaan in wat je schrijft. Met name het straffen en belonen systeem zit diep geworteld. Ik heb er jaren over gedaan om een paar van die conditioneringen in te zien en te begrijpen. Dit is niet alleen in de kerk te vinden, maar uit zich in vele vormen die de maatschappij kent (b.v. Schoolsystemen, regeringen, landen, kortom een groepering die door een groep te vormen andere uitsluit, maar zeker ook het monetaire systeem). Macht wordt al eeuwen mis/gebruikt om een status van het ego te verkrijgen, wat absoluut niets opleverd.

"de wereld is pas een leefbare plek is wanneer dat voor iedereen zo is"
Vind ik een mooi egoloos uitgangspunt. Denk je dat dit ooit zal gebeuren?


Citaat:
Wanneer wij nu eens een forum zouden oprichten en elkaar zouden wijzen op de sluwheid van het ego om ons te misleiden en bereid zijn daar in volle eerlijkheid naar te kijken, zou dat geen fantastisch experiment zijn ?
Dat zou niet werken, want het is het ego dat erop gaat wijzen, en kan dus nooit in volle eerlijkheid gebeuren (het ego is verre van eerlijk)

Citaat:
Mijn irritatie BB is niks anders dan de steeds maar aan de dag gelegde onbereidwilligheid om, al is het maar voor een enkele keer, mee te kijken naar het geziene.
Wellicht is het dan nog steeds niet duidelijk wat je probeert over te brengen. Ik geef toe dat ik voor het eerst iets meer van wat je wil duidelijk maken begrijp.
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 18:02   #226
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik begrijp dat donatie verzoek ook. Het gaat niet om het geld. Het is het ego wat niet bevredigd wordt.
Nee, daar heeft het niks mee te maken.

Het heeft ermee te maken dat Renoir (m.i., dus correct me if I am wrong Renoir) bereid is er helemaal in zijn eentje zelf voor te blijven betalen als hij ziet dat er een oprechte drive en bereidheid is om te gaan voor die "directe waarheidsvinding". Maar aangezien het hier altijd verzandt in vliegenafvangerij en proberen slimmer te zijn dan de ander, of anders in gezelligheidsbabbelariij, maar niet verder dan dat, zegt hij dat als dat is wat de mensen hier willen, dat ze er dan maar zelf voor moeten betalen als ze het forum willen houden en dat hij het anders eventueel opdoekt of overdraagt.

Dat is een volstrekt helder verhaal. Het is de beperking van je "ik", dat je er iets anders van maakt dan dat het is. Draai je gezichtsveld eens om!
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 18:55   #227
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Het is hier meer een kwestie van slimmigheidjes en handigheidjes en truukjes om dingen in stand te houden en gelijk te krijgen, dan dat er echt bereidheid is.
Probleem is dat bereidheid niet valt af te dwingen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 19:09   #228
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Probleem is dat bereidheid niet valt af te dwingen.
Klopt, dat gebeurt dan ook niet.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 20:42   #229
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Nee, daar heeft het niks mee te maken.

Het heeft ermee te maken dat Renoir (m.i., dus correct me if I am wrong Renoir) bereid is er helemaal in zijn eentje zelf voor te blijven betalen als hij ziet dat er een oprechte drive en bereidheid is om te gaan voor die "directe waarheidsvinding". Maar aangezien het hier altijd verzandt in vliegenafvangerij en proberen slimmer te zijn dan de ander, of anders in gezelligheidsbabbelariij, maar niet verder dan dat, zegt hij dat als dat is wat de mensen hier willen, dat ze er dan maar zelf voor moeten betalen als ze het forum willen houden en dat hij het anders eventueel opdoekt of overdraagt.

Dat is een volstrekt helder verhaal. Het is de beperking van je "ik", dat je er iets anders van maakt dan dat het is. Draai je gezichtsveld eens om!
Wat ik zie is dat Renoirs ego niet bevredigt wordt omdat "men" niet wil doen wat hij voor ogen heeft. Of dat nou advaita is of directe waarheidsvinding is, doet er niet toe. Dit forum dient niet langer zijn ego. Als hij zou weten "wie hij was" had hij het stokje overgedragen aan iemand anders. Maar nu gebruikt hij de "donate" knop als stik achter de deur.

Verder ga ik hier geen polemiek over beginnen, het ego van Renoir ziet maar.
Het raakt mij nergens. Ik constateer iets en weet dat Renoir in de illusie van "de waarheid" leeft. Dus twijfelen aan zichzelf zal hij ook niet.

Ben jij ook een advaita adept, Maria? Ik bedoel van de variant die niet voor doetjes is? (wat moeten de doetjes eigenlijk?)
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 20:55   #230
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ben jij ook een advaita adept, Maria? Ik bedoel van de variant die niet voor doetjes is? (wat moeten de doetjes eigenlijk?)
En wéér de blik naar buiten? Naar binnen, Niets!
Maria is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 43 27 July 2011 23:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.