Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 June 2022, 17:42   #221
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Denk je nu echt dat de hele misteries in taalkundige spraakverwarring verborgen zitten...
Wie zegt jou dat de kenner en het gekende niet één kunnen zijn en dat die onherroepelijk twee moeten zijn???

Dat is blablabla van het zogezegde verstand, dat alles behalve verstandelijk is... Dat is dus verstandelijke blablabla...
Nu begin je wartaal uit te slaan. De kenner en het gekende kunnen maar op één wijze één zijn. Dan noemen we dat Waarheid...... Dat is maar weinigen gegeven. Omdat het zijn noch worden is.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 15 June 2022, 17:45   #222
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Het absolute kennen en het absolute zijn gaat boven onze menselijke kop... Maar dat wil niet zeggen dat ik niet meer kan weten, kennen en niet meer kan zijn dan dat ik nu ben...
Voor mij geldt dat de weg te gaan is... En dat kunnen wij enkel door al onze aardse middelen die ter onze beschikking staan te gebruiken...
Dus het ben niet ik dat ervaringen, kennis ... uitsluit... In tegendeel...
Wat ik wel zeg is dat met het verstand alleen je er niet zult komen...
Het absolute kennen is kenbaar, anders zou ik er niet dagelijks over schrijven.
Het valt trouwens samen met het absolute zijn. Omdat je alleen in het absolute kennen het 'zijn' gewaar kan zijn. Maar besteed geen aandacht aan het 'zijn', want dan maak je het tot object van waarneming en ben je het kwijt.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 15 June 2022, 17:52   #223
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Nu begin je wartaal uit te slaan. De kenner en het gekende kunnen maar op één wijze één zijn. Dan noemen we dat Waarheid...... Dat is maar weinigen gegeven. Omdat het zijn noch worden is.
Dus Leven is geen Waarheid???
'Ik Leef' en daarin ben ik kenner en het gekende...
En Zijn is niet onveranderlijk; maar daar we in het absolute, zijn als eeuwig tegenwoordig zien, geen verleden, geen toekomst is ZIJN op ieder moment ZIJN en niet wordend... Het misterie zit er niet in dat ZIJN onveranderlijk zou zijn maar dat wij niet in staat zijn het eeuwige NU, dat verleden en toekomst in zich bevat te zijn...

Het hele misterie zit niet in wat is of wat niet is; het hele misterie zit erin dat wij, zoals mieren op hun niveau, noch maar mensen zijn op ons niveau...
marie is offline  
Oud 15 June 2022, 17:54   #224
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Welnee, Alexander Smit had geen schrijftalent. Hij had beter nooit een boek kunnen schrijven. Meer is het niet. Er staan een paar goeie pointers in dat boek waar beginnende onderzoekers mss wat aan hebben.
Is er iemand die volgens jou precies de juiste kijk op de zaak heeft
en dat ook nog exact goed weet te verwoorden, behalve jij?
Rob is offline  
Oud 15 June 2022, 17:57   #225
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Is er iemand die volgens jou precies de juiste kijk op de zaak heeft
en dat ook nog exact goed weet te verwoorden, behalve jij?
Ze zijn er wel, maar het is goed zoeken, Rob.
Naarmate je zelfkennis toeneemt wordt je vanzelf kritischer.........
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 15 June 2022, 17:58   #226
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dus Leven is geen Waarheid???
Leven is wordend en derhalve geen waarheid.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 15 June 2022, 18:01   #227
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Leven is wordend en derhalve geen waarheid.
Zo gezien is alles wordend want alleen de dood is onveranderlijk...
Of beweer jij dat ZIJN en DOOD hetzelfde zijn???
marie is offline  
Oud 15 June 2022, 20:10   #228
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Zo gezien is alles wordend want alleen de dood is onveranderlijk...
Of beweer jij dat ZIJN en DOOD hetzelfde zijn???
Dat zou zomaar kunnen.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 15 June 2022, 22:36   #229
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dorje, niets, maar dan ook niets bestaat op zichzelf en inderdaad waarom zou 'ik' dan daar een uitzondering op maken...
Alles en werkelijk alles is gelieerd en als ik het heb over mijn 'ik' dan is dat niet omdat ik denk dat 'ik' op zichzelf zou bestaan maar omdat ik enkel via mijn 'ik' bewust deel kan hebben aan dat geheel...
Je gaat iets te onnauwkeurig er over heen. Dat niets op zichzelf bestaat kan geïnterpreteerd worden als dat er toch 'ietsen' zowat afgezonderd maar wel verbonden in een groter geheel bestaan. Dat is niet wat ik er mee bedoel. Daarom dat ik aanhaalde dat alles een proces is, ontstaan op basis van oorzaak en gevolg en steeds in verandering. In die zin bestaat er ook geen "ik die bewust deel kan hebben aan dat geheel", er is nergens zo een blijvend ik aan te wijzen. Voor de communicatie benoemen we zo een steeds veranderlijk proces tot "ik" of tot "Marie", en dat is ok om dat zo te doen, maar het heeft geen werkelijkheid. In werkelijkheid is er geen Marie, maar is er een proces dat aangeduid wordt met Marie. Zoals er ook namen gegeven worden aan stormen en orkanen, dat praat gewoon gemakkelijker dan het over steeds een veranderlijk en in werkelijkheid niet te identificeren proces te hebben.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Alles is een wirwar van draden die in, door, over, onder... elkaar lopen en het is mijn doel die draden uit elkaar te onwarren om tot een volgende knoop door te stoten en zo verder... Elke dieper liggende knoop ontwart de bovenliggende draden...
Hier komen zeggen dat dat alles tot niets leidt want niets bestaat op zichzelf...
Denk je niet dat dat niet één maar vele bruggen te ver is...?
Als je de dingen zo voorstelt, dan hou je de illusie in stand dat er werkelijk iets is dat knopen moet ontwarren en ergens door moet stoten. Er is gewoon een proces en dat proces is geen identiteit en er is dan ook niet werkelijk een identiteit die iets te ontwarren heeft en ergens door moet stoten. Als er gezien is dat er gewoon een proces is, dan kan dit proces vanzelf zijn gang gaan zonder inmenging van een toegevoegd iets dat er aan gekoppeld wordt: "dat proces ben ik en dus moet ik het ergens naar toe sturen".

Het is voor zo'n illusie niet zo comfortabel om te zien dat het een illusie is en geen werkelijke identiteit heeft. Maar eens toch diep genoeg gezien, is er niets meer dat op de voorgrond staat dat last heeft van dat niet zo comfortabel gevoel, het is dan uit elkaar gevallen, de identificatie is dan doorbroken en daarmee ook de absurde gerichtheid er op. Het hoeft dan niet meer in stand gehouden en verdedigd worden. Het is dan gezien voor wat het is; gewoon maar een tijdlijk proces, een storm in een glas.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 16 June 2022, 09:47   #230
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

No comment today...
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Moeten prive berichten prive blijven ? Rennie Forum; regels, vragen, idee 107 15 April 2013 22:58


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.