Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Wolter Keers
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Wolter Keers Wolter Keers introduceerde de Advaita Vedanta traditie als eerste in Nederland.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 May 2015, 17:00   #221
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht



Een mens in ego-toestand sluit zichzelf uit voor de heelheid.
Uiteraard is de ego-mens ook deel van die eenheid.
Maar dat wordt alleen vanuit eenheid gezien.
Vanuit de ego-mens bekeken is die eenheid er niet.

Er zijn dus 2 wijzen van zien. De egomens kijkt met zijn zintuigen naar de geziene wereld. En kan het ongeziene niet zien.

Om het ongeziene te zien is er een vormsverandering van de mens nodig.
Het ego-bewustzijn moet plaats maken voor het Christus-bewustzijn.
Dus dat iedereen 'het' al is (deel van de Waarheid) is weliswaar zo.
Maar gezien vanuit de egomens is dat niet zo.
Het is dus tegelijkertijd wel en niet waar.

Met de conclusie: "Het is dus tegelijkertijd wel en niet waar", geef je na het betoog om dat nu juist niet te doen nog even veel waarde aan wat het ego- bewustheid ziet als aan wat het Christus- bewustheid ziet.

Verder ga ik niet in discussie, want ik wil niet dat je het idee krijg dat ik tegen je ben en om mijn gelijk strijd.

Latere aanvulling

Iets (de strijd) waar ik nog gemakkelijk ingezogen wordt. Dit wilde ik gewoon nog even zeggen om mij wat kwetsbaarder op te stellen en niet superieur wil overkomen zoals mogelijk het geval is.

Wijziging aangebracht door Alliswell op 10 May 2015 om 17:44.
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 17:48   #222
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Die heb ik niet.
Er is hier geen enkele behoefte tot wegzetten, waarheidvinding is het doel. En dat wat meent weggezet te worden of te kunnen worden is een leugen. Onderzoek de frustratie van het weggezet worden van ego in plaats van ego toe te staan te meppen naar waar er een bedreiging van ego wordt gezien.
Als Waarheidvinding als doel gesteld wordt, kan er per definitie, van Waarheid geen sprake zijn. Een doel gaat uit van de toekomst, Waarheid bevindt zich niet in de toekomst. Dat is dan ook precies wat de tweedeling cre"eert. Het wij/zij gevoel. Wolter Keers weet het beter dan Ramesh. En Christus weet het weer beter dan Wolter Keers. En zo kunnen we nog jaren in onwetendheid vertoeven. Waarheid weet dat ze niet weet wat komt en gaat, alleen dat het zo is, en dat is haar genoeg. Onderzoek je eigen ego eens, zou ik zeggen.

Ja, ik ben vanmiddag bij Hans geweest. (Laurentius). Enorm genoten, net als de rest van de aanwezigen, Hans incluis. Vanuit het weten dat Hans niet meer weet dan ik weet en dat is, dat er niks geweten kan worden. Maar dat is voor opgeblazen ego's vaak een brug te ver.

Nogmaals...voor wie de schoen past....
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 17:50   #223
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Helaas ik zal er vandaag aan moeten geloven.
Ligt je tuintje er weer strak bij? Mijne nog niet, maar daar lig ik niet wakker van. Want wakker ben ik al.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 17:54   #224
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
De waarheid naar je hand zetten is ook een leugen.

Zijn er hier meer die bij bovenstaande link een foutmelding krijgen?
Ik heb ook last van rariteiten. Zoals je kunt zien ben ik nu weer als Nada ingelogd, omdat ik als Nadje er nu weer niet in kom. Ik vind het ook niet zo n punt. Ik heb er al wel eerder melding van gemaakt, maar ik heb gewoon geen zin om te zoeken waar wel en waar niet. Pffff........

Als ik geen toegang heb, pech. Morgen kan het anders zijn.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 17:58   #225
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Met de conclusie: "Het is dus tegelijkertijd wel en niet waar", geef je na het betoog om dat nu juist niet te doen nog even veel waarde aan wat het ego- bewustheid ziet als aan wat het Christus- bewustheid ziet.

Verder ga ik niet in discussie, want ik wil niet dat je het idee krijg dat ik tegen je ben en om mijn gelijk strijd.

Latere aanvulling

Iets (de strijd) waar ik nog gemakkelijk ingezogen wordt. Dit wilde ik gewoon nog even zeggen om mij wat kwetsbaarder op te stellen en niet superieur wil overkomen zoals mogelijk het geval is.
Ik had die zin (Het is dus tegelijkertijd wel en niet waar) er later nog aan toegevoegd ter verduidelijking. Ik geef niet evenveel waarde aan het ego-bewustzijn als aan het Christusbewustzijn. Ik breng voor het voetlicht dat het egobewustzijn maar 1 kant van de zaak kan zien.

Verder verbaast het mij dat je niet wilt dat ik het idee krijg dat je tegen mij bent. Het Christusbewustzijn wil niet zeggen dat het egobewustzijn verdwenen is. Strijdloosheid is inherent aan het Christusbewustzijn. Als je dit niet weet heb je nog wat onderzoek te doen. Een van de middelen is een botsende mening. Je bent niet je mening.

Ik zou het op prijs stellen als je er veel meer op inhakt. Brand mij maar af!
Alleen mijn ego kan geraakt worden en dat is jouw zorg niet. Dat is mijn zorg.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 18:01   #226
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht

Iets (de strijd) waar ik nog gemakkelijk ingezogen wordt. Dit wilde ik gewoon nog even zeggen om mij wat kwetsbaarder op te stellen en niet superieur wil overkomen zoals mogelijk het geval is.

Als naar het 'niet-willen' toe wil werken zal je gewoon jezelf die strijd in moeten laten zuigen. Laat ego maar zijn gang gaan, dan kan je hem leren kennen.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 18:05   #227
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Met de conclusie: "Het is dus tegelijkertijd wel en niet waar", geef je na het betoog om dat nu juist niet te doen nog even veel waarde aan wat het ego- bewustheid ziet als aan wat het Christus- bewustheid ziet.

Verder ga ik niet in discussie, want ik wil niet dat je het idee krijg dat ik tegen je ben en om mijn gelijk strijd.

Latere aanvulling

Iets (de strijd) waar ik nog gemakkelijk ingezogen wordt. Dit wilde ik gewoon nog even zeggen om mij wat kwetsbaarder op te stellen en niet superieur wil overkomen zoals mogelijk het geval is.
Je stelt je niet kwetsbaar op, want je gaat verdere discussie uit de weg. Je hebt niks te willen en wat boeien jou de idee"en van anderen?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 18:09   #228
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Waarheid kennen kan uit de aard der zaak alleen intrinsiek zijn.
Waarheid staat buiten de overtuigingen. WK draagt een overtuiging uit.
Over die overtuiging kissebissen we nu al weer even.
Uiteraard heeft de ene overtuiging met de andere vergelijken niks met waarheidsvinding van doen.

Zo gaan protestanten tegen katholieken tekeer en vice versa.
TERWIJL DE WAARHEID AL IN HUN EIGEN BIJBEL STAAT!
Maar juist door hun strijd ontgaat ze dat.
En dat is ook precies wat er hier op dit forum gebeurd.

Dat brengt mij tot glimlachen.
Waar moeten we anders over kissebissen? Over Waarheid kun je uren kissebissen, maar in/de Waarheid kun je alleen maar Zijn. Daar kun je inderdaad om glimlachen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 18:32   #229
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ik had die zin (Het is dus tegelijkertijd wel en niet waar) er later nog aan toegevoegd ter verduidelijking. Ik geef niet evenveel waarde aan het ego-bewustzijn als aan het Christusbewustzijn. Ik breng voor het voetlicht dat het egobewustzijn maar 1 kant van de zaak kan zien.

Verder verbaast het mij dat je niet wilt dat ik het idee krijg dat je tegen mij bent. Het Christusbewustzijn wil niet zeggen dat het egobewustzijn verdwenen is. Strijdloosheid is inherent aan het Christusbewustzijn. Als je dit niet weet heb je nog wat onderzoek te doen. Een van de middelen is een botsende mening. Je bent niet je mening.

Ik zou het op prijs stellen als je er veel meer op inhakt. Brand mij maar af!
Alleen mijn ego kan geraakt worden en dat is jouw zorg niet. Dat is mijn zorg.
Dat gaat diep nu. In ieder geval bedankt me te laten weten dat het niet mijn zorg is hoe jouw ego reageert.Iets om over na te denken. Maar ik verlang zo naar harmonie, naar gekend zijn. Misschien is het mijn angst dat ik de confrontatie niet aanga. Maar gelijk denk ik wat heeft het voor zin. Of heeft iemand zoals Puppetji die duidelijk wel de confrontatie aangaat meer invloed op je dan je laat merken. Ik bedoel dat hij jou wat geeft om over na te denken. En niet buigt, waar ik misschien eerder wegkruip uit angst de harmonie nog verder kapot te maken.De harmonie waar ik zo naar verlang.

Maar wanneer ontmoeten jullie elkaar dan.
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 18:36   #230
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nada Bekijk bericht
Als Waarheidvinding als doel gesteld wordt, kan er per definitie, van Waarheid geen sprake zijn. Een doel gaat uit van de toekomst, Waarheid bevindt zich niet in de toekomst. Dat is dan ook precies wat de tweedeling cre"eert. Het wij/zij gevoel. Wolter Keers weet het beter dan Ramesh. En Christus weet het weer beter dan Wolter Keers. En zo kunnen we nog jaren in onwetendheid vertoeven. Waarheid weet dat ze niet weet wat komt en gaat, alleen dat het zo is, en dat is haar genoeg. Onderzoek je eigen ego eens, zou ik zeggen.

Ja, ik ben vanmiddag bij Hans geweest. (Laurentius). Enorm genoten, net als de rest van de aanwezigen, Hans incluis. Vanuit het weten dat Hans niet meer weet dan ik weet en dat is, dat er niks geweten kan worden. Maar dat is voor opgeblazen ego's vaak een brug te ver.

Nogmaals...voor wie de schoen past....
Ik hecht geen enkele waarde aan je visie over Waarheid omdat je alles wat daarover ooit gezegd is en nog steeds gezegd wordt verkeerd interpreteert. Ik heb dat nog wel eens proberen duidelijk te maken maar dat heeft geen zin. Je blijft vrolijk tetteren met je eigen gedachten.

Een ding wil ik wel kwijt en dat is dat Waarheid niet als doel wordt gesteld en daarmee valt vervolgens je gehele betoog aan duigen.

Je blijkt niet capabel om te lezen wat er staat, je hebt een eigen interpretatie van het geschreven woord en daar reageer je op, je reageert op je eigen gedachten en niet op mij.
  Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.