Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 25 January 2022, 22:30   #221
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Je schijnt het anders ontzettend belangrijk te vinden, je hebt het al tijden over die vermeende gekwetstheid. Hetgeen mij verteld dat je niet met zelfkennis bezig bent, maar met personen kennis.
Het wordt steeds gekker ...

Ik heb niks tegen personenkennis. Ik vind Bob Dylan een heel interessant persoon. Net als mijn vriendin trouwens, een bijzonder interessant persoon waar ik me graag mee bezig hou. Ik hou van interessante mensen.

Maar als je, zoals je schrijft, vind dat er iets op tegen is om met personenkennis bezig te zijn, waarom bemoei je je dan zo met mijn persoon? Ga aan zelfkennis doen, als dat je voorkeur heeft.

Ik doe in jouw geval (nu) aan personen (Bassie) kennis en vertel je wat ik zie, zodat jij aan zelfkennis kunt doen ...
Rob is offline  
Oud 25 January 2022, 23:09   #222
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Zelfkennis is saai...vooral als je het zelf niet zo goed begrijpt.....
Wie nu nog niet begrijpt wat er gaande blijft wanneer er nog niet goed genoeg is gezien, is stekeblind.

Het vermoeiende is ... dat het maar gaande blijft.

En trouwens, niet alleen bij jou hoor, maar je steekt er wel met meer dan kop en schouders boven uit.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 25 January 2022, 23:32   #223
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Het wordt steeds gekker ...

Ik heb niks tegen personenkennis. Ik vind Bob Dylan een heel interessant persoon. Net als mijn vriendin trouwens, een bijzonder interessant persoon waar ik me graag mee bezig hou. Ik hou van interessante mensen.

Maar als je, zoals je schrijft, vind dat er iets op tegen is om met personenkennis bezig te zijn, waarom bemoei je je dan zo met mijn persoon? Ga aan zelfkennis doen, als dat je voorkeur heeft.

Ik doe in jouw geval (nu) aan personen (Bassie) kennis en vertel je wat ik zie, zodat jij aan zelfkennis kunt doen ...

Je bent hopeloos. Je doet me denken aan die corona wappies die beweren dat ik bang ben voor corona. Vreemd als mensen dat soort dingen denken....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 25 January 2022, 23:35   #224
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik heb in een vorige quote uitgelegd wat ego is en doet. Het is de beschermheer van 'ik' en beslist niet iedereen is, of heeft, een ego omdat er 'ikken' zijn die achter hun ware aard zijn gekomen en geen bescherming door ego meer behoeven. Maar je neemt daar geen notie van en herhaalt alsmaar je ongewijzigde 'stelling' tegen alle tegenwerpingen in.

Ik had in eerdere instanties zo'n statement nodig alleen ten behoeve van alles wat nog ego is om aan te geven dat ik bekwaam ben in het zien van ego/egoloosheid en dus niet tegen mijn eigen projectie zit aan te kijken. Dat alles om de bereidheid te bewerkstelligen mee te kijken met wat er te zien is in het kader van gedegen zelfonderzoek. Verder zal het mij worst wezen.


Ach welnee, je kunt gewoon gedegen zelfonderzoek doen. Op z'n minst kun je qua zelfonderzoek meekijken of het elders van jou geziene waarheid voor je bevat. Het is juist ego die argumenten zoekt dat niet te hoeven doen. Die weerstand moet dientengevolge dan weer eerst worden onderzocht. Dat is waar we hier mee bezig zijn. Daarna kan gedegen zelfonderzoek een aanvang nemen.

Je herhaalt alleen maar de verhaaltjes zoals je al 10 jaar doet. Een man die helemaal is vastgelopen in zijn overtuigingen.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 25 January 2022, 23:36   #225
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Wie nu nog niet begrijpt wat er gaande blijft wanneer er nog niet goed genoeg is gezien, is stekeblind.

Het vermoeiende is ... dat het maar gaande blijft.

En trouwens, niet alleen bij jou hoor, maar je steekt er wel met meer dan kop en schouders boven uit.
Niks vermoeiend aan. Het 'verhaal' blijft spelen en wij zijn de acteurs.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 26 January 2022, 04:37   #226
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Luister eens, beste man. Ik heb in de jaren 80 al uitgevogeld dat wat men ego/ik/zelf noemt een verhouding is. De ik-jij verhouding. Die verhouding zal er zijn zolang als ik leef. De kwestie is alleen of ik binnen die verhouding reflecteer of niet. Reflecteren is 'doen' , niet reflecteren is niet-doen.

Dat hoofdstuk is wat mij betreft al weer zo'n 30 jaar afgehandeld. En zo werkt zelfkennis: je handelt zaken af, er openen zich deuren en daarachter ligt weer een nieuw traject.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Je herhaalt alleen maar de verhaaltjes zoals je al 10 jaar doet. Een man die helemaal is vastgelopen in zijn overtuigingen.
Hou de optie open (of onderzoek) dat je zelf al sinds de jaren '80 (dus al 30 jaar) overtuigingen aan het herhalen bent ...

Je hebt een overtuigingensysteem / verhaal over ego, en al dan niet reflecteren dat een eigen leven is gaan leiden.

Wat je schrijft over (reflecteren) 'doen en niet-doen', daarvan kan ik je 100% op een briefje geven dat het niet klopt.

Verder lijkt het me helemaal en vooral aan jou om je overtuigingen nog eens tegen 'het licht' te houden.
Rob is offline  
Oud 26 January 2022, 04:39   #227
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Je bent hopeloos. Je doet me denken aan die corona wappies die beweren dat ik bang ben voor corona. Vreemd als mensen dat soort dingen denken....
Een afleidingsmanoeuvre. Ik kan geen zinnig woord zeggen over corona in relatie tot jou. Simpelweg omdat we het er nooit over gehad hebben. Ik kan wel iets zeggen over het gedrag dat je hier, in het openbaar ten toon spreid. Ik heb overigens ook geen enkele behoefte om het over corona te hebben.
Rob is offline  
Oud 26 January 2022, 08:23   #228
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Hou de optie open (of onderzoek) dat je zelf al sinds de jaren '80 (dus al 30 jaar) overtuigingen aan het herhalen bent ...

Je hebt een overtuigingensysteem / verhaal over ego, en al dan niet reflecteren dat een eigen leven is gaan leiden.

Wat je schrijft over (reflecteren) 'doen en niet-doen', daarvan kan ik je 100% op een briefje geven dat het niet klopt.

Verder lijkt het me helemaal en vooral aan jou om je overtuigingen nog eens tegen 'het licht' te houden.
Een jaar of wat geleden heb ik het veld van de overtuigingen verlaten. D.w.z. er zijn nog wel overtuigingen , maar die gaan allemaal over "de wereld voor mij". De waargenomen wereld. Binnen zelfkennis hebben overtuigingen geen waarde.


En gezien we niet allebei gelijk hebben over dat reflecteren........

Gewaarzijn 'doet' niet en reflecteert niet. Het neemt de wereld waar. En in dat waarnemen wordt het bewust van zichzelf. Als er 'gedaan' wordt dan is het dat ego. Het ego kan dan ook niks anders dan 'doen', omdat het het ego is wat over straat loopt. Gewaarzijn is bij dat over straat lopen er slechts als in 'er zijn'. Gewaarzijn is zelf niet in staat om over straat te lopen of te bewegen.

Ego is dus een noodzakelijkheid. Maar of je over een gebroken ego of over een geheeld ego spreekt maakt een wereld van verschil. Het geheelde ego is zich bewust dat in het waarnemen van de wereld "voor hem" zijn gewaarzijn zich bewust van zichzelf is.

Oftewel, het onpersoonlijk gewaarzijn is de aanwezigheid in de persoon/ego die over straat wandelt.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 26 January 2022, 08:29   #229
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Een afleidingsmanoeuvre. Ik kan geen zinnig woord zeggen over corona in relatie tot jou. Simpelweg omdat we het er nooit over gehad hebben. Ik kan wel iets zeggen over het gedrag dat je hier, in het openbaar ten toon spreid. Ik heb overigens ook geen enkele behoefte om het over corona te hebben.
Ik maakte een vergelijking. Corona wappies beweren bij hoog en laag dat ik door de regering bang gemaakt wordt voor corona. Mijn bewering dat ik niet bang ben maakt geen enkele indruk.

Dat zelfde verschijnsel doet zich ook bij jou voor. Op geheimzinnige wijze schijn jij meer van mijn emotionele beleving af te weten dan ik zelf.

Projectie heet dat verschijnsel. De corona wappies projecteren hun eigen angst op mij. Wat jij op mij projecteert mag je zelf weten. Had je het niet over frustratie?

In werkelijkheid "laat ik de wereld zijn" zoals die zich aan mij verschijnt. Rob behoort tot de verschijnende wereld mét zijn oordelen over Bassie. Dit hele forum (in feite de deelnemers) verschijnt aan mij.

Zie mijn voorgaande opmerking. Over de wereld voor mij (dit forum in dit geval) heb ik overtuigingen en meningen. Over zelfkennis heb ik geen mening. Ik neem dus alle overtuigingen en meningen van jullie voor kennisgeving aan. Mocht ik ergens herkenning zien bij iemand die daadwerkelijk over zelfkennis gaat dan meld ik me wel.....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 26 January 2022, 08:34   #230
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Samenvattend kun je zeggen dat het gebroken ego reflecteert op de wereld en het geheelde ego doet dat niet. Beide ego's moeten wel 'doen', zonder 'doen' kan ik dit comment niet eens schrijven. Bijvoorbeeld een user straffen omdat je het niet met hem eens bent is al 'doen'.

Het gaat er om of je bewust 'doet' (geheeld) of dat je onbewust 'doet' (gebroken).

Zo krijgt ieder mens de zelfkennis die hem of haar toekomt. Er zijn mensen die reflecteren als een malle, wat een rotleven lijkt me dat.......
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.