Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 May 2013, 21:05   #231
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
En wéér de blik naar buiten? Naar binnen, Niets!
Je ontwijkt mijn vraag, Maria? Ik heb nu mijn blik op jouw gericht. Wat binnen in mij is weet ik al. Zouden jij en Renoir dat ook weten, dan zouden jullie weten dat advaita er niet toe doet. Het kan misschien een leuke aanzet zijn, want Renoir zegt heus wel eens wat zinnigs. Maar in Rome kom je niet aan. Er is namelijk geen leer, geen goeroe, geen religie, geen redenering die verteld hoe je in Rome komt.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 21:24   #232
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Je ontwijkt mijn vraag, Maria? Ik heb nu mijn blik op jouw gericht. Wat binnen in mij is weet ik al. Zouden jij en Renoir dat ook weten, dan zouden jullie weten dat advaita er niet toe doet. Het kan misschien een leuke aanzet zijn, want Renoir zegt heus wel eens wat zinnigs. Maar in Rome kom je niet aan. Er is namelijk geen leer, geen goeroe, geen religie, geen redenering die verteld hoe je in Rome komt.
Het was geen oprechte vraag, Niets.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 21:56   #233
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Het was geen oprechte vraag, Niets.
Dat is een aanname. En nog een foute ook. Ik kom hier niet om spelletjes te doen. Met spelletjes leer je niks. Spelletjes zijn voor het ego.

Ik constateerde jouw verdedigen van Renoir/advaida. Vandaar mijn vraag.
Ik vroeg me dus af of jouw verdedigingsmechanisme in werking kwam omdat jij een aanhanger bent van Renoir zijn advaida versie of misschien wel een aanhanger van Renoir zelf. Of beiden.

Daar kan je gewoon een eerlijk antwoord op geven. Tenzij je wat te verbergen hebt. Ik zie jouw ego in werking. (verdedigen)

Maar als jij niet eerlijk tegen mij kunt zijn, hoe kan je het dan tegen jezelf zijn?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 22:02   #234
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Laat ik nou helemaal niet bezig zijn met voelen,
Ik moest net de poepluier van mijn kleindochter verschonen en ja poep ruikt nog steeds hetzelfde.

Wat wil je voelen Renoir?
Mocht jij het voelen hoop ik dat je dat aan mij kan vertellen dan kan ik eens kijken of dat mij ten dienst kan zijn.
Wanneer je spreekt vanuit dat centrum 'ik' zul je je toch dat centrum wanen, neem ik aan, en dientengevolge zul je ook voelen dat alles van daaruit ontspringt want je bent Bewustzijn. Het bevreemd me alleen dat het zijn van Bewustzijn bij je lijkt op te houden daar waar het andere, de rest van de wereld, begint.

Ik ben alleen maar belangstellend ik heb geen behoefte anders te ervaren dan ik doe.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 22:13   #235
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik kan een heel eind met je meegaan in wat je schrijft. Met name het straffen en belonen systeem zit diep geworteld. Ik heb er jaren over gedaan om een paar van die conditioneringen in te zien en te begrijpen. Dit is niet alleen in de kerk te vinden, maar uit zich in vele vormen die de maatschappij kent (b.v. Schoolsystemen, regeringen, landen, kortom een groepering die door een groep te vormen andere uitsluit, maar zeker ook het monetaire systeem). Macht wordt al eeuwen mis/gebruikt om een status van het ego te verkrijgen, wat absoluut niets opleverd.

"de wereld is pas een leefbare plek is wanneer dat voor iedereen zo is"
Vind ik een mooi egoloos uitgangspunt. Denk je dat dit ooit zal gebeuren?
Ik heb er een hard hoofd in BB, ik ben niet voor niks zo gedreven, de tijd dringt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BB
Dat zou niet werken, want het is het ego dat erop gaat wijzen, en kan dus nooit in volle eerlijkheid gebeuren (het ego is verre van eerlijk)
Het is nog veel erger, ook al zou ego wel eerlijk zijn. Om het maar even gechargeerd te zeggen het ego is het instrument dat het ego van binnenuit moet ontmantelen, terwijl ego continu waakzaam is om zich in stand te houden. Bereidheid van het ego zelf is er nauwelijks te verwachten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BB
Wellicht is het dan nog steeds niet duidelijk wat je probeert over te brengen. Ik geef toe dat ik voor het eerst iets meer van wat je wil duidelijk maken begrijp.
Ik ben blij dat ik nu dan toch eindelijk wat weerklank bij je gevonden heb.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 22:15   #236
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Nee, daar heeft het niks mee te maken.

Het heeft ermee te maken dat Renoir (m.i., dus correct me if I am wrong Renoir) bereid is er helemaal in zijn eentje zelf voor te blijven betalen als hij ziet dat er een oprechte drive en bereidheid is om te gaan voor die "directe waarheidsvinding". Maar aangezien het hier altijd verzandt in vliegenafvangerij en proberen slimmer te zijn dan de ander, of anders in gezelligheidsbabbelariij, maar niet verder dan dat, zegt hij dat als dat is wat de mensen hier willen, dat ze er dan maar zelf voor moeten betalen als ze het forum willen houden en dat hij het anders eventueel opdoekt of overdraagt.

Dat is een volstrekt helder verhaal. Het is de beperking van je "ik", dat je er iets anders van maakt dan dat het is. Draai je gezichtsveld eens om!
Helemaal correct Maria.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 22:17   #237
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
(wat moeten de doetjes eigenlijk?)
Die moeten niks, die doen al zoals jij doet Niets, weigeren de ogen open te doen. Erger nog, door zelfvervuldheid de aan je geleende ogen om mee te kijken niet willen aannemen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 22:22   #238
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Wanneer je spreekt vanuit dat centrum 'ik' zul je je toch dat centrum wanen, neem ik aan, en dientengevolge zul je ook voelen dat alles van daaruit ontspringt want je bent Bewustzijn. Het bevreemd me alleen dat het zijn van Bewustzijn bij je lijkt op te houden daar waar het andere, de rest van de wereld, begint.

Ik ben alleen maar belangstellend ik heb geen behoefte anders te ervaren dan ik doe.
Er houd niets op wat nooit begonnen is. Het IS

Dat wat begonnen is en ophoud is de kramp, die verbonden is en niet in nog uit zijn oorsprong kan.

Identificatie met oorzaak en gevolg maakt entiteit tot een verkramping hierin.

Niet de entiteit opzich, die IS en vaart zijn reis aan de oppervlakte van het totaal, op de golven zijn weg zonder enige verkramping/vernouwing.

En zo maken woorden weer een verhaal voor diegene die de achterliggende boodschap niet hoort. Feitelijk zeg ik helemaal niets.

De Waarheid voor mij ligt tussen de spaties van letters.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 22:25   #239
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Die moeten niks, die doen al zoals jij doet Niets, weigeren de ogen open te doen. Erger nog, door zelfvervuldheid de aan je geleende ogen om mee te kijken niet willen aannemen.
Ich bin ein doetje!
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 22:32   #240
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Die moeten niks, die doen al zoals jij doet Niets, weigeren de ogen open te doen. Erger nog, door zelfvervuldheid de aan je geleende ogen om mee te kijken niet willen aannemen.
Ik krijg die reactie van jou ook wel eens, dat ik weiger mijn ogen open te doen (gisteren volgens mij nog). Dat is een invullling/aanname van jouw kant. Als ik door jouw (aan mij geleende) ogen kijk, dan zie ik wel wat jij ziet. En dan bestrijd ik zeker niet wat jij ziet. Je hebt een scherpe blik. En ik zie het immers zelf ook (zo)? Maar ik zie ook door de ogen van anderen. En van daaruit bezien, zijn hun ogen (soms) net zo waar(devol) als die van jou. En dan heb ik het nog niet eens over mijn eigen ogen gehad. Kun je nagaan.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 43 27 July 2011 23:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.