Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Beginnend zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 August 2021, 00:02   #231
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido
Het zelf' verkeert nooit in nood. Hoe zou dat kunnen? het is alreeds dood, en nooit levend.
Is er behoefte (Nood) aan een zelf'? ook niet. Het ogenschijnlijke niet-zelf' vind nergens een ingang tot zelf', waar het die indruk wel laat ontstaan kaapt perceptie dat wat perceptie loos is. Dat 'kapen' is geen ego werking, het is een reactie van subjectieve inhoud zich vol en ferm te positioneren t.o.v. dat waar het geen grip op heeft.. leegte of niets'.
De inhoudelijkheid wordt dientengevolge aangezet tot een 'hoge' graad van perceptie, waarbinnen zintuigelijke, gevoelsmatige en mentale percepties vrijwel direct hun aanmatigheden verliezen. Als dit duidelijk is dan raakt de 'noodzaak van het zelf' letterlijk in verval, het valt weg in het dood (Droom) zijn.. wat het altijd al was.

De vraag kan dan zijn, wat wordt er subjectief inhoudelijk nog vertegenwoordigt als de 'noodzaak van het zelf' als begoocheling en illusie is ontmanteld?

Het zelf is een noodzakelijk stadium wat de mens moet doormaken.
We hebben als mens altijd al binnen de Waarheid verkeert.
Ook binnen zelf. Alleen binnen de illusie kan het enkelvoudige zichzelf ontmoeten en zichzelf als een ander zien. (zelf ziet zelf)

Het zelf is slechts de muur, het hokje, wat de illusie mogelijk maakt en daarmee de wereld waarin we leven. Kan ik weten 'waarom' de wereld is verdeeld in bewustzijn en vormen en 'het verhaal'? Nee, dat kan ik niet weten.

Weinig zelven weten uit het laatste hokje te ontsnappen, want daarbuiten wacht de nacht, de duisternis, de leegte. De illusie zit magnifiek in elkaar: de ander bestaat toch? Ik zie hem toch zelf?

Maar midden in die nacht, in die duisternis, voor die leegte vind er een wonder plaats. Dat zijn geheimen die alleen hen met zich mee dragen die de duistere nacht in durfden te gaan.....

Elders lees ik iets over aandacht richten op een object, afstand, schifting en meer van dat soort theoretisch geneuzel. Oefeningetjes doen op het droge. Sinds wanneer leert een mens zwemmen op het droge?
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 9 August 2021, 00:07   #232
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Deze schifting is de eerste opening naar de mogelijkheid om de aandacht te richten zonder de hulp van een object.
Dit was me nog even ontgaan in het diagonaal lezen. Dit resulteert in wat ik noem Nirwana-bewustzijn. Bewustzijn ziet bewustzijn. De valkuil waar al die mediterende gasten in donderen. Ja, lekker chillen in bewustzijn kunnen we allemaal wel.....dan kon ik uren volhouden.

Het merkwaardige is dat ik die 'kunst' weer ben kwijt geraakt....
Waarheid heeft zo zijn prijs waar we over zwijgen.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 9 August 2021, 12:14   #233
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Ik denk dat er heel veel mensen, onschuldig en zonder vrees, de duistere nacht in durven gaan... Maar er lopen verdomd zo veel goede profeten rond die er hun job van gemaakt hebben om hen enorm angst aan te jagen voor de honderden, duizenden, gevaren van die donkere nacht dat velen van hen zelfs bij klaarlichte dag geen twee passen voorwaarts meer durven zetten...
Verhaaltjes Marie, je blijft ze maar produceren.
Het is als een oneindige lavastroom die dit forum overstroomt en geen een wordt er onderzocht.
 
Oud 9 August 2021, 23:33   #234
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido
De vraag kan dan zijn, wat wordt er subjectief inhoudelijk nog vertegenwoordigt als de 'noodzaak van het zelf' als begoocheling en illusie is ontmanteld?
Leegte en het 'zijn' wat daarin onveranderlijk aanwezig is.

In zelf is het de druppel in de oceaan.
In niet-zelf is het de oceaan in de druppel.

Het zelf kent slechts de druppel: zintuigelijk bewustzijn.
Niet-zelf weet: ik ben dát. De oceaan.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 10 August 2021, 12:26   #235
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido
Het ogenschijnlijke ik', ego', zelf' handhaaft zich als een bepalende intentie middels 3 automatische motivaties. Hoe? waarom? daarom!. De hoe? en waarom? vragen en de daarom! antwoorden geven een indicatie weer van wat zich 'subjectief' aan zoek' en vind' vind' en zoek' als beweging achter de woorden afspeelt. Ik ga verder niet uitweiden over de details m.b.t. wat deze beweging achter de woorden allemaal veroorzaakt en ogenschijnlijk lijkt waar' te maken.

De basis van het constant ervaren Tegenwoordig' te zijn is absoluut leeg en absoluut vol.. tegelijkertijd. De beweging achter de woorden /gedachten/verbeelding stelt zich of in op wat het vertaalt en constateert als leegte'/niets' of het stelt zich in op wat het vertaalt en constateert als vol'/veel'. De instelling kan zijn op vol'/veel' wat aanleiding geeft tot een extraverte expressie, of op leegte'/niets' wat aanleiding geeft tot een introverte impressie. Kortom, het verklaren, vertalen, ervaren is dus altijd iets van de subjectieve.. zoek en vind beweging achter de woorden/gedachten/verbeelding. De woorden etc vertegenwoordigen dus nooit 'werkelijk' het vol'/veel', leegte'/niets'.

Wat hierin ont'dekt kan zijn, is dat de extraverte expressie en de introverte impressie tegenover elkaar.. wegvallen, wat zich dan (Om het zomaar even te zeggen) openbaard (Het woord is niet echt geschikt, maar goed) is noch zelf' noch zoiets als een niet-zelf', noch vol'/veel', leegte'/niets'..
Een oriëntatie waar de zoek/vind/vind/zoek beweging subjectief geen richting noch duiding op kan invullen.
Dan verdwijnt onmiddellijk elke poging, intentie van die zoek/vind beweging dat nog te proberen.. dan vind zelfonderzoek een einde en neemt waarheidvinding' een aanvang.

Een constatering hiervan is dan ook dat waarheidvinding' zich niet laat duiden noch duidend kan zijn, zelfonderzoek daarentegen laat zich op gigantisch veel manieren duiden en kan zodanig dan ook duidend zijn.
Zelfonderzoek geeft vele inzichten tot ogenschijnlijke 'werkelijkheden' waarheidvinding' geeft geen enkel inzicht omdat het ''De werkelijkheid onmiddellijk is''. Zelfonderzoek is bij mij al lange tijd.. end game! Waarheidvinding' verdiept, verdiept, verdiept, verdiept en verdiept.. ruimte/tijd/vorm/locatie/intentie-loos! De absolute anonimiteit lonkt' in alle opzichten.

Zelfonderzoek zoals dat duizenden jaren de zoekende mens heeft bezig gehouden in alle culturen, gaat op de schop de komende tijden, een geheel andere toenadering heeft zich ingezet.

Je produceert weer een woordenbrei waar ik niks mee kan.

Er is zintuigelijk bewustzijn en dat is de ik-illusie.
Er is enkelvoudig bewustzijn en dat is de Werkelijkheid.

Zelfonderzoek gaat altijd over het verlaten van de illusie en het betreden van de Werkelijkheid. Zelfonderzoek hoeft niet persé te resulteren in de Werkelijkheid, maar zonder zelfonderzoek blijft men gewoon in het zintuigelijk bewustzijn.

En waarom is de Werkelijkheid werkelijk? Omdat er in de Werkelijkheid niks aan zelf is.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 10 August 2021, 12:29   #236
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Jaja, Marie..ik weet het...jij zit in de werkelijkheid van het zelf.
En dat noem jij dan 'zijn' en dat noem ik 'worden'.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 10 August 2021, 17:21   #237
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido

De werkelijkheid' is dat er helemaal niet zo iets is als zintuiglijk noch enkelvoudig bewustzijn, alleen een niet-zelf kan lang vertoeven in die 'waan'.


Dan ben ik toch benieuwd hoe de teksten die ik schrijf bij jou aan komen.
Volgens mij leest jouw zintuig (je ogen) mijn tekst.
Je zintuigen brengt mijn tekst in jouw bewustzijn.

Omdat er 'jouw' voor bewustzijn staat is het zintuigelijk bewustzijn.

Je kan zoiets simpels wel ontkennen. (je kan samen met Hab in een ontkenning-clubje). Maar dat duidt er alleen maar op dat je zoiets eenvoudigs als het zintuigelijk waarnemen niet eens begrijpt.

Zonder zintuigelijk bewustzijn was onze wereld niet eens mogelijk.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 10 August 2021, 18:16   #238
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Wie komt hier vertellen dat alles wat zich rondom ons afspeelt in wezen niet bestaat en enkel verhaaltjes zijn???
Wat zou zelfonderzoek dan nog anders kunnen zijn dan verhaaltjes lezen???
Zelfonderzoek heeft niks met het vertellen van verhaaltjes te maken.

Marie vlgs mij moet je hier op dit forum toch helemaal opfleuren van de hoeveelheid aandacht die je krijgt. Je staat in elk draadje bijna geheel in het middelpunt van de belangstelling. Je hebt dan ook veel te vertellen. Veel verhaaltjes, ontzettend veel verhaaltjes, helaas kunnen ze mij niet boeien.

Als ik een verhaal wil lees ik een boek, de software is er een van een forum, maar zelfs de naam forum suggereert al te veel verhaallijn. Ik vind wederwaardigheden niet nodig want mijn sociale leven speelt zich hier niet af. Gewoon bezig zijn met zelfonderzoek is hier de insteek.
 
Oud 10 August 2021, 18:58   #239
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Alleen waarheid boeit mij, Laurens, en er steeds dichter en dichter bij komen, ook al is het via de weg van verhaaltjes vertellen en beleven...
Sorry, maar het ben niet ik die de wereld geschapen heeft, Laurens...
Volgens mij ben je de wereld juist voortdurend aan het scheppen.
 
Oud 11 August 2021, 08:12   #240
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido
Ogen kunnen niet lezen.
Zintuigen brengen niks in bewustzijn, zintuiglijke registratie en bewustzijn zijn een en het zelfde, daar zit geen scheiding tussen, er is geen binnen noch buiten, dat maken de gedachtes ervan. Jouw' of mijn' zintuiglijk bewustzijn bestaat helemaal niet.. nogmaals, dat maken de gedachtes ervan.


De Vier Lagen van het Bewustzijn door Thich Nhat Hanh

Laag Twee - Zintuigelijk Bewustzijn

Het tweede niveau van bewustzijn is het Zintuiglijk bewustzijn, het bewustzijn dat voortkomt uit onze vijf zintuigen: zien, horen, proeven, voelen en ruiken. We noemen deze zintuigen soms 'poorten' of 'deuren', omdat alle objecten van waarneming het bewustzijn binnenkomen door ons zintuiglijk contact. Zintuiglijk bewustzijn omvat altijd drie elementen. Ten eerste, het zintuig zelf (ogen, oren, neus, tong of lichaam); ten tweede, het zinsobject, (het object dat we ruiken of het geluid dat we horen), en ten derde, onze ervaring van wat we zien, horen, ruiken, proeven of voelen .
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.