Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 December 2015, 14:01   #231
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard Teruggehaald van Afgerond?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht

Dit niets met Afgerond, Gedegen Zelfonderzoek te maken heeft?
Als het hulp betreft bij zelfonderzoek kan ik veel door de vingers zien. Dat ligt anders bij het leuteren om het leuteren, vaak overduidelijk uit een soort van verveling omdat er niks op de TV is of omdat je aanspraak c.q. piespaal naar volleybal moet. Er worden dan systematisch quotes afgestroopt om te mauwen omdat diegene daarover kennelijk een betere gedachte heeft te melden dan al geventileerd.
  Met citaat reageren
Oud 30 December 2015, 14:51   #232
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Als het hulp betreft bij zelfonderzoek kan ik veel door de vingers zien. Dat ligt anders bij het leuteren om het leuteren, vaak overduidelijk uit een soort van verveling omdat er niks op de TV is of omdat je aanspraak c.q. piespaal naar volleybal moet. Er worden dan systematisch quotes afgestroopt om te mauwen omdat diegene daarover kennelijk een betere gedachte heeft te melden dan al geventileerd.
Waar mauw je dan over..........

Door het gegeven bleef het bij het toppic.
En heb het tegen Ulla!
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 30 December 2015, 15:05   #233
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Als het hulp betreft bij zelfonderzoek kan ik veel door de vingers zien. Dat ligt anders bij het leuteren om het leuteren, vaak overduidelijk uit een soort van verveling omdat er niks op de TV is of omdat je aanspraak c.q. piespaal naar volleybal moet. Er worden dan systematisch quotes afgestroopt om te mauwen omdat diegene daarover kennelijk een betere gedachte heeft te melden dan al geventileerd.
Ulla reageer maar niet op mijn bijdrage, ik heb geen zin in dat gemauw van Laurens tussendoor.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 30 December 2015, 21:06   #234
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Ulla reageer maar niet op mijn bijdrage, ik heb geen zin in dat gemauw van Laurens tussendoor.
Zich niet inmengen kan handig zijn om het proces niet te verstoren wat gaande is tussen twee mensen. Maar dat geldt niet in elk geval. Hulp en zeker hier hoeft ook niet persoonsgebonden zijn. Juist niet.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 31 December 2015, 18:03   #235
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Waar waar?
Ikke nie
(mindfuck, aan de haal?)
Bericht 204?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 31 December 2015, 18:26   #236
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Dat ik wel wat (andere) hulp had kunnen gebruiken was overigens een constatering achteraf. Zo stelde je wel een zinnige vraag, kun je überhaupt een situatie niet accepteren. Ja dat kan, want het zijn gedachten die je omtrent de situatie vormt en welke je dus kunt onderzoeken op waarheid. Een situatie niet accepteren kan ook overigens ook betekenen dat je eventueel nodige actie onderneemt (indien mogelijk) waardoor betere omstandigheden ontstaan.
Ulla, jij was degene die de vraag(in eerste instantie) niet interessant vond. Misschien ter verduidelijking, maar accepteren betekent(voor mij) niet goedkeuren. Daarom zeg ik ook, we praten langs elkaar heen. Accepteren staat(voor mij) voor aanvaarden. En je kunt niet anders dan aanvaarden wat (reeds) IS. Je kunt er van alles van vinden, leuk of niet, goedkeuren of afkeuren, maar het IS al. Je zou ook kunnen zeggen accepteren betekent zien dat er ( nu eenmaal) IS wat er IS. Een situatie niet accepteren kan derhalve dus niet. Nogmaals, het IS er immers al? Misschien is een voorbeeld makkelijker. Stel je partner overlijdt. In spreektaal kunnen we dan zeggen, ik kan zijn dood moeilijk ( of niet) accepteren. Maar hij IS dood. Dus feitelijk is de kwestie van al of niet accepteren in het geheel niet aan de orde. Het zijn nu juist de gedachtes erover dat iets niet (of juist wel) zo moe(s)t zijn die je op waarheid zou kunnen onderzoeken. Iets wel of niet KUNNEN accepteren, heeft niks te maken met het accepteren waaraan ik refereer(de).
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 31 December 2015, 18:34   #237
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dit topic heeft niet als onderwerp zelfonderzoek maar 'Afgerond?' onder de algemene titel 'Gedegen zelfonderzoek' en wat je schrijft gaat over je behoefte aan verhalen en opsmuk. Geen het gedegen zelfonderzoek betreffende vragen maar bovenal toont het je betwerigheid ten overstaande van degenen die in dat gedegen zelfonderzoek toch overduidelijk veel verder zijn gevorderd dan jij.
Als je het hebt over vorderingen (kunnen) maken, dan heb je het over jezelf kunnen verbeteren. Ik zie niet wat dat te maken heeft met gedegen zelfonderzoek om over afronding nog maar te zwijgen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 31 December 2015, 19:23   #238
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ulla, jij was degene die de vraag(in eerste instantie) niet interessant vond. Misschien ter verduidelijking, accepteren betekent
voor mij ook niet goedkeuren. Daarom zeg ik ook, we praten langs elkaar heen. Accepteren staat(voor mij) voor aanvaarden. En je kunt niet anders dan aanvaarden wat (reeds) IS. Je kunt er van alles van vinden, leuk of niet, goedkeuren of afkeuren, maar het IS al. Je zou ook kunnen zeggen accepteren betekent zien dat er ( nu eenmaal) IS wat er IS. Een situatie niet accepteren kan derhalve dus niet. Nogmaals, het IS er immers al? Misschien is een voorbeeld makkelijker. Stel je partner overlijdt. In spreektaal kunnen we dan zeggen, ik kan zijn dood moeilijk ( of niet) accepteren. Maar hij IS dood. Dus feitelijk is de kwestie van al of niet accepteren in het geheel niet aan de orde. Het zijn nu juist de gedachtes erover dat iets niet (of juist wel) zo moe(s)t zijn die je op waarheid zou kunnen onderzoeken. Iets wel of niet KUNNEN accepteren, heeft niks te maken met het accepteren waaraan ik refereer(de).
De vraag van acceptatie was voor mij in begin juist wel van "belang", want
het had met mijn geworstel te maken. Je kunt wel degelijk een situatie die onomkeerbaar is niet accepteren. (en ik bedoel ook niet goed of afkeuren).
Al dan niet tijdelijk. En met allerlei nuances en vanuit allerlei motieven. In sommige situaties is dat zelfs een soort van overlevings instrument. Bv. omdat een gegeven (nog) te hard binnenkomt. Aangezien jij van mening hierin verschilt oftewel een andere beleving daarin hebt zijn dat dus allemaal veranderlijke gedachten of toestanden. Voor onderzoek vatbaar.
En voor zover ik het nu bekijk heeft acceptatie iets met je brein en gedachten te maken maar niet met absolute (onveranderelijke) waarheid. In die zin vind ik het idd niet meer interessant of ik een situatie wel of niet zou moeten accepteren.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 31 December 2015, 21:54   #239
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
De vraag van acceptatie was voor mij in begin juist wel van "belang", want
het had met mijn geworstel te maken. Je kunt wel degelijk een situatie die onomkeerbaar is niet accepteren. (en ik bedoel ook niet goed of afkeuren).
Al dan niet tijdelijk. En met allerlei nuances en vanuit allerlei motieven. In sommige situaties is dat zelfs een soort van overlevings instrument. Bv. omdat een gegeven (nog) te hard binnenkomt. Aangezien jij van mening hierin verschilt oftewel een andere beleving daarin hebt zijn dat dus allemaal veranderlijke gedachten of toestanden. Voor onderzoek vatbaar.
En voor zover ik het nu bekijk heeft acceptatie iets met je brein en gedachten te maken maar niet met absolute (onveranderelijke) waarheid. In die zin vind ik het idd niet meer interessant of ik een situatie wel of niet zou moeten accepteren.
Alles wat verschijnt is tijdelijk. Jij hebt honden. Vandaag is je hond vervelend. Hij doet iets ondeugends. Maar hij kan morgen (weer) hartstikke lief en gehoorzaam zijn. Hij is niet altijd vervelend. Maar als hij nu, op dit moment vervelend is, dan is dat wat er is. Hij heeft bv je nieuwe schoenen aangevreten. Dan kun je natuurlijk zeggen, dat accepteer ik niet. En actie ondernemen om te voorkomen dat het weer gebeurt. Hem bestraffen, je schoenen beter opruimen, whatever. Maar dat doet niks af aan het gegeven dat je met een paar kapotte schoenen zit. Dat is, zoals je zelf zegt, onomkeerbaar. Daar valt niks meer aan te veranderen. Daar is niks tijdelijks aan. Ze blijven aangevreten. Je kunt ermee naar de schoenmaker gaan, maar het zullen nooit meer de mooie nieuwe schoenen worden als voorheen. Snap je het verschil?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 31 December 2015, 22:03   #240
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
De vraag van acceptatie was voor mij in begin juist wel van "belang", want
het had met mijn geworstel te maken. Je kunt wel degelijk een situatie die onomkeerbaar is niet accepteren. (en ik bedoel ook niet goed of afkeuren).
Al dan niet tijdelijk. En met allerlei nuances en vanuit allerlei motieven. In sommige situaties is dat zelfs een soort van overlevings instrument. Bv. omdat een gegeven (nog) te hard binnenkomt. Aangezien jij van mening hierin verschilt oftewel een andere beleving daarin hebt zijn dat dus allemaal veranderlijke gedachten of toestanden. Voor onderzoek vatbaar.
En voor zover ik het nu bekijk heeft acceptatie iets met je brein en gedachten te maken maar niet met absolute (onveranderelijke) waarheid. In die zin vind ik het idd niet meer interessant of ik een situatie wel of niet zou moeten accepteren.
Iets wel of niet accepteren is alleen aan de orde als er sprake is van een jij of ik. Anders is er simpelweg de gegeven omstandigheid die volledig acceptabel/aanvaardbaar is. Voor niemand. Anders kan ik het nu niet uitleggen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.