Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 October 2011, 10:57   #231
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Beste Von,

Vooreerst een hartelijk welkom op dit forum. Ik zie dat je meteen een goede drive neemt en richting diepte het een en ander duidelijk maakt. Veel umwelt hier om je uit te leven !

Dit neemt niet weg dat je mooie dingen schrijft die het hart verlichten, de last verminderen maar ook klaarte brengen waar voorheen duistere kanten waren. Het zijn woorden voor even onderweg, misschien tot ginder waar een bocht zich wringt naar weer een duisternis.

Dank je wel Looro voor jouw hartelijke welkom. Het gaat er mij niet om om de woorden uit het Thomas Evangelie of uit welk ander boek dan ook op ?waarheid? is berust. Het gaat mij er puur om of de woorden in mij iets doen, of ze mij wel of niet raken. Voor een spirituele stroming als de gnostiek en verwante stromingen geldt niet waarheid als toetssteen. Fundamentalisten die de mens z'n vrijheid willen ontnemen bedienen zich van waarheid. De persoonlijke toetssteen voor een spirituele traditie is voor mij of ik me ermee verwant voel, of ik er zin in heb om me ermee bezig te houden. Meer niet. We hadden het net over muziek. Muziek is niet waar of onwaar. Muziek is muziek en de zin van muziek is gelegen in het zelf muziek maken, of het geraakt worden door muziek van anderen als luisteraar. En dat m.i. geldt ook voor het leven.

groetjes
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 11:13   #232
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Dank je wel Looro voor jouw hartelijke welkom.
Von... bij quotes moet aan het begin en einde 'quote' tussen [ en ] staan de 'quote' aan het eind moet voorafgaande nog een / bevatten ten teken van het einde van de quote dus dat ziet er zo uit [/quote].
De quote aan het begin ziet er zo uit [quote] of [quote=Von].

Nu je het niet goed doet leest het wat lastig te zien waar Looro eindigd.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 11:22   #233
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Fundamentalisten die de mens z'n vrijheid willen ontnemen bedienen zich van waarheid.

(Even ter aanvulling)

Ik bedien me vaak van het woord Waarheid, zijnde de ultieme Waarheid ook wel Bewustzijn genaamd. Ik wil even benadrukken dat er ook persoonlijke waarheid en een objectieve waarheid is en dat in mijn beleving fundamentalisten de vrijheid ontnemen met een subjectieve waarheid.
Waarheid wordt nooit opgelegd en bediend zich niet van subjectieve noch objectieve waarheid. Waarheid wordt gevonden door ont-dekking.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 11:23   #234
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Beste Von,

Vooreerst een hartelijk welkom op dit forum. Ik zie dat je meteen een goede drive neemt en richting diepte het een en ander duidelijk maakt. Veel umwelt hier om je uit te leven !

Ten aanzien van de evangeliën en het Thomas evangelie houd ik altijd in gedachten dat het om ?uitleg en beschrijving? gaat over het Christus verstaan. Niemand van de auteurs van de evangeliën heeft Jezus gekend of Hem horen spreken. Misschien (en ook daaraan wordt getwijfeld) zijn er enkele woorden die door Jezus werden gesproken en doorgegeven, zoals het begrip ?Mensenzoon?. De evangeliën zijn geloofsbelijdenis dat Jezus de vervulling is van het Joodse Messiasbelijden dat sedert enkele eeuwen voor Christus verspreid werd in het Judea van na de ballingschap.
Het Thomas evangelie is een gnostische bewerking van de vier evangeliën (Marcus, Matth?us, Lucas en Johannes). Dit wil zeggen er werden een 114 uitspraken verzameld uit de vier evangeliën en herschreven als Jezus? woorden. Dat is niet in één keer gebeurt maar zou in de Koptische kerk van de derde eeuw zijn definitieve vorm hebben gevonden.
Ook de vier evangeliën zijn niet in één keer geschreven, maar hebben een voortdurende redactie gekend tot in de derde eeuw.
Het grote verschil van het Thomas evangelie met de andere evangeliën is het loslaten van de Joodse leefwereld en de vervulling van de Schriften die eigen is aan de denk- en leefwereld van de tijd dat Jezus leefde. De Jezus van het Thomas evangelie is een Hellenistisch ?idee? of ideaal (de Christusnatuur genoemd) uit de derde eeuw na Christus.
De Joods Christelijke opvatting van Jezus is een geloofsbelijdenis die vastgelegd werd in 250 na Christus en zegt terug te gaan tot de eerste pinksterbeleving, waar dit geloof voor de eerste keer is beleden.

Ik leg hier enige nadruk op, om er terdege bewust van te zijn dat ik geen uitspraken in de naam van Jezus kan doen omdat er geen uitspraken van Jezus genoteerd zijn. Alle uitspreken is Hem in de mond gelegd achteraf, lang na zijn terechtstelling.
De uitspraken, Jezus in de mond gelegd, dienen altijd een doel zoals hier de twee naturenleer in overeenstemming te brengen met een non-dualtische opvatting. Of de werkelijkheid nu duaal is of non-duaal is een speculatie waarover geen afdoende uitspraak kan gegeven worden, niet door een evangelie, niet door een wetenschap, niet door ervaring noch door inzicht.

Dit neemt niet weg dat je mooie dingen schrijft die het hart verlichten, de last verminderen maar ook klaarte brengen waar voorheen duistere kanten waren. Het zijn woorden voor even onderweg, misschien tot ginder waar een bocht zich wringt naar weer een duisternis.

Hartelijke groet,

Looro

Dank je wel Looro voor jouw hartelijke welkom. Het gaat er mij niet om om de woorden uit het Thomas Evangelie of uit welk ander boek dan ook op ?waarheid? is berust. Het gaat mij er puur om of de woorden in mij iets doen, of ze mij wel of niet raken. Voor een spirituele stroming als de gnostiek en verwante stromingen geldt niet waarheid als toetssteen. Fundamentalisten die de mens z'n vrijheid willen ontnemen bedienen zich van waarheid. De persoonlijke toetssteen voor een spirituele traditie is voor mij of ik me ermee verwant voel, of ik er zin in heb om me ermee bezig te houden. Meer niet. We hadden het net over muziek. Muziek is niet waar of onwaar. Muziek is muziek en de zin van muziek is gelegen in het zelf muziek maken, of het geraakt worden door muziek van anderen als luisteraar. En dat m.i. geldt ook voor het leven.

groetjes
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 11:24   #235
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Von... bij quotes moet aan het begin en einde 'quote' tussen [ en ] staan de 'quote' aan het eind moet voorafgaande nog een / bevatten ten teken van het einde van de quote dus dat ziet er zo uit
.
De quote aan het begin ziet er zo uit [quote] of
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von
.

Nu je het niet goed doet leest het wat lastig te zien waar Looro eindigd.
Ik heb die posting opnieuw gedaan, maar kan de vorige m.i. niet meer annuleren.
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 11:24   #236
Lyme
Asprirant lid
 
Lyme's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 October 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Maar kun je dat ook ervaren? Of af en toe?
Ja dat wel. Af en toe idd.
Ik moet dan wel bewust 'stil' staan.
Lyme is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 11:28   #237
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Ik heb die posting opnieuw gedaan, maar kan de vorige m.i. niet meer annuleren.
Okee ik kan dat voor je doen als beheerder, maar ik ben niet thuis en heb het wachtwoord niet bij de hand.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 11:28   #238
Lyme
Asprirant lid
 
Lyme's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 October 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Ja, misschien wel. Denk jij dat het een toestand is van "eeuwige verlossing"?


Dat zou me wel prettig lijken. Maar in geloven? Nou nee.
Toch kom ik wel 'verhalen' tegen waarin ik me daar wel een voorstelling van zou kunnen maken, van die eeuwige verlossing.
Maar zoals ik het al schrijf; het blijft een verhaal en een voorstelling.
Het is niet iets dat ik hier&nu voor eeuwig ervaar.
Het is iets op de achtergrond. En als ik dan stil sta dan is het er.
Lyme is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 11:34   #239
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
(Even ter aanvulling)

Ik bedien me vaak van het woord Waarheid, zijnde de ultieme Waarheid ook wel Bewustzijn genaamd. Ik wil even benadrukken dat er ook persoonlijke waarheid en een objectieve waarheid is en dat in mijn beleving fundamentalisten de vrijheid ontnemen met een subjectieve waarheid.
Waarheid wordt nooit opgelegd en bediend zich niet van subjectieve noch objectieve waarheid. Waarheid wordt gevonden door ont-dekking.
Dat is ook wat ik bedoel met de waarheid van fundamentalisten. Er is helemaal niets mis met het denken. We kunnen het allemaal, we doen het allemaal. Het is niet goed, het is niet slecht. Als er met het denken al iets mis zou kunnen zijn, dan komt dat omdat je van je bedenksels meent dat ze de werkelijkheid zelf zijn, dat ze absoluut waar zijn. Dus niet het denken zelf is verkeerd, maar je kunt er wel zo mee omgaan dat jezelf ermee in een gevangenis opsluit. Bedenk (!) maar eens dat de inhoud van elk fundamentalistische geloof geheel uit gedachten bestaat. Niet die gedachten zelf maken het geloof fundamentalistisch, maar het rotsvaste geloof daarin. Het lijkt soms bijna een soort dogma geworden dat het denken fout zou zijn. Dat is echter ook alleen maar een gedachte over het denken. Als je er naar streeft, op grond van een fundamentalistische gedachte over het denken, om zonder gedachten te zijn, is dat een vergeefse poging tot zelfmutilatie. Het is een strijd die je niet kunt winnen. Wederom; staak die strijd!
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 11:37   #240
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Ik besef dat dit ook weer gaat over je IK, maar ik denk dat een gefrustreerd ik-je nooit "de waarheid" kan vinden, niet vrij kan zijn.
Ik denk dat een gefrusteerd ikje eerst in zekere mate gezond moet worden, alvorens je hem al los zou kunnen laten......
Ik denk dat inmiddels na het zien van veel stagnatie in het bewustwordingsproces ook.

Het grappige, in aansluiting op je bemerking, is dat ik ooit ergens las dat er bij overgave iets over te geven moet zijn. Bij een ego van niks valt er niets over te geven .
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Thomas evangelie: de twee één maken Anna Advaita 51 10 February 2021 23:51
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf Heerda Overige religie 31 8 March 2012 21:51
Mijn visie op het Evangelie Nathan Overige religie 148 6 September 2011 11:27
Evangelie naar Maria Magdalena Rennie Overige religie 43 2 September 2011 17:49


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.